Mobiele Mini-game PC

Pagina: 1
Acties:

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
gamen uiteraard, maar wil deze ook kunnen inzetten als normale werk/thuispc. Gelukkig heb ik voor dit laatste geen hele zware programma's nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1000 euries.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Een zo krachtig en klein/compact mogelijk PC gaming systeem, binnen mijn budget uiteraard dat niet spontaan in de fik vliegt bij het opstarten van een game.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voor mij is het erg belangrijk dat deze draagbaar is. Ik heb zelf veel lof gehoord over het befaamde Alienware, maar ik hoor ook vaak dat Alienware dure apparatuur levert waarvan vaak 40% van de prijs marketing (gebakken lucht) is. Uiteraard heb ik er ook aan gedacht om een xbox of ps4 te nemen, maar aangezien ik erg fan ben van het aansluiten van een controller op mijn pc, en mijn tv op mijn pc, wil ik graag deze traditie voortzetten.

Eigenlijk draait mijn idee meer om het principe dat ik gaming en werk/webensurf in 1 systeem wil hebben dat zowel op PC schermen als de TV makkelijk en snel kan worden aangesloten. Een TV is daarin niks anders dan een groot scherm, of dat nu voor een PC of voor tvkabel is. Dankzij HDMI kabels, een xbox controller die prima werkt op een PC dankzij USB en de geweldige Steam applicatie is dit allemaal mogelijk.

Uiteraard steeg ik bijna in wolken op toen ik de verwachte 'Steambox' aan hoorde komen, maar helaas bleef het bij dromen. Zoals we allemaal weten duurt het nog wel even voordat deze er komt, als deze uberhaupt komt, ook zullen de werkelijke specs minder dan een custom build gaming systeem en willen ze een eigen OS op basis van Linux (SteamOS) gaan draaien waarop tot heden toe nog maar weinig serieuze games draaien.

Wat ik nu wil is een high-end gaming systeem, dat ook mobiel/draagbaar is (aangezien ik vaak verblijf bij de ene keer mijn ouder's huis en de andere keer mijn studentenwoning en dan weer vrienden en vriendin etc.).

Dit zou nu niks anders moeten zijn dan simpelweg de best mogelijke hardware opzoeken en dat op het mini-moederbord proberen te proppen,.. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik maar weinig behuizingen met moederbord enzo kan vinden die echt goed draagbaar/mobiel zijn. Het liefst wil ik zo'n behuizing in een 18+inch laptoptas/rugzak kunnen steken en meenemen, maar de meesten die ik vind zijn de helft van een grote desktop wat ik nog steeds aardig groot vind.

Het beste formaat wat ik ben tegengekomen is dan toch weer wel de Alienware x51, maar dit is alienware, dus moet ik het doen met HUN hardware. Ook heb ik gekeken naar Zeus Mini (ZEUS MINI-I 760) die krachtige hardware levert maar ook weer iets groter is, AS ROCK, Ikbenstil Game PC Alumni, Mini-ITX Game PC (deze is al te groot vind ik).

Dus hierbij kom ik neer op deze drie vragen:
  1. Denk je dat het beter is om nu een high-end mini-gaming systeem te kopen voor mijn doeleinden, of denk je dat het toch beter is om te wachten op de enige echte Steambox?
  2. Weet je andere draagbare/mobiele pc-behuizingen waar ik eens naar zou moeten kijken? Mijn googlesearch naar dit soort behuizing gaat ook maar tot zoverre uiteraard, wie weet het ik wel iets heel geniaals over het hoofd gezien ;).
  3. Wat denken je over mijn idee om gaming en werk/mail&surf op 1 systeem te gaan zetten? Ik wil uiteraard gewoon met mijn behuizing makkelijk kunnen switchen of ik nu mijn scherm wil zien op de TV of mijn PC schermpjes. Dat is naar mijn idee eigenlijk waar het hele 'Steambox' concept op neer komt, maar dan zonder alle marketing bullshit. Of zie ik dit misschien verkeerd? Is er iets wat ik over het hoofd zie wat dit tot een slecht idee maakt?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zie hierboven :)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Indien nodig waarschijnlijk wel

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik kijk erg uit naar jullie advies.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
• Steambox is gewoon een veredelde prebuilt met een custom OS :p

• een populaire >somewhat< portable behuizing is: http://tweakers.net/product/340738/bitfenix-prodigy-m/
Past niet direct in een laptoprugzak, maar je kan hem makkelijk dragen ^^

• Nope, prima idee om een mobiel-allround systeem te maken (klinkt als een laptop, maar dan sterker :p)

• Overklokken is niet echt nodig en zou ik ook minder aanraden in een kleiner systeem. Het is meer iets dat je doet als "pc enthusiast" dan echt om meer performance te hebben. (behalve als je echt 100% op alle cores gebruikt..)

(paar posts naar beneden nog een andere build met een betere behuizing van Lian Li ))
Dat zou bv op het volgende kunnen uitkomen:
-> kheb windows toegevoegd (mss kan je goedkoper bekomen of heb je het al?)
-> 1TB HDD omdat ik niet wist hoeveel je nodig had
=> als je bv geen windows meer nodig hebt, kan je nog upgraden naar een R9 290. (mag wel niet meer dan 280mm lang zijn)

-> niet overklokbare goede bang for the buck processor
-> goed moederbord met M.2 slot voor nabije toekomstige SSD's & goede intel netwerkkaart
-> R9 280X om goed mee te kunnen gamen
-> Mugen 4 PCGH om het koel te houden en lekker stil
-> standaard 8gb 1600mhz low profile ram
-> dvd brander (of niet meer nodig?)
-> gold rated voeding die kort is voor deze kleine behuizing en semi modulair zodat er niet teveel kabels in die kleine behuizing zitten en is ook nog eens stil en van goede kwaliteit.
-> onmisbare SSD in een pc van tegenwoordig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,95€ 154,95
1Asus H97M-PLUS€ 85,99€ 85,99
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 244,54€ 244,54
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1BitFenix Prodigy M Zwart€ 61,-€ 61,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,04€ 81,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,51€ 36,51
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,05€ 72,05
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,97

[ Voor 79% gewijzigd door SmokingCrop op 10-09-2014 05:57 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:31
Wil je toch op aardig hoog niveau gamen dan moet er gewoon een full size videokaart in passen.
Ik zou dus eerst eens kijken welke behuizing het best bij je past.
@ smoking, de prodigy is imo gewoon huge, niet 'somewhat portable' :|

Eerste opzetje, maar er kan vast nog een heleboel aan verbeterd worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-Z97N-WIFI€ 111,05€ 111,05
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 350,30€ 350,30
1Cooler Master Elite 130€ 40,51€ 40,51
1Noctua NH-L9i€ 35,75€ 35,75
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,05€ 72,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,46

• SmokingCrop
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 10 september 2014 @ 02:33:
@ smoking, de prodigy is imo gewoon huge, niet 'somewhat portable' :|
groot hoeft geen probleem te zijn als je hem makkelijk mee kan dragen. Die CM Elite zou ik persoonlijk pas irri vinden om mee te doen :p
Maar ligt er ook aan hoe je hem vervoert etc.

afmetingen bitfenix Prod M: (micro-ATX)
hoog: 40cm
breed: 25cm
diepte: 36cm
+handgreep

afmetingen CM elite: (Mini-ITX)
hoog: 20cm
breed: 24cm
diepte: 37cm

afmetingen van de Lian Li in de post hieronder (mini-itx):
Hoogte: 277mm
Breedte: 170mm
Diepte: 252mm
+ handgreep (suitcase model)

[ Voor 72% gewijzigd door SmokingCrop op 10-09-2014 04:43 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Of je koopt een kast met een handvat eraan:

pricewatch: Lian Li PC-TU100 Zwart

Das pas makkelijk sjouwen :)

• SmokingCrop
  • Niet online
Hippocampus schreef op woensdag 10 september 2014 @ 04:11:
Of je koopt een kast met een handvat eraan:

pricewatch: Lian Li PC-TU100 Zwart

Das pas makkelijk sjouwen :)
Toffe kast die wss ideaal voor Jackques is :)
afmetingen: Hoogte: 277mm, Breedte: 170mm, Diepte: 252mm

Goede review van TekSyndicate:

Natuurlijk zit je met zo'n kleinere behuizing met bepaalde limieten:
voedingstype: SFX (met max lengte van 170mm)
max hoogte cooler: 60mm
max lengte gpu: 193mm
moederbord: mini-ITX of mini-DTX
HDD: ruimte voor 2x 2,5" (en nog een 2,5" of slimline optische drive)
behuizing heeft ruimte voor een 2 slot gpu

dus bijvoorbeeld volgende:
• zelfde goede ultra low profile cpu cooler van noctua genomen zoals mitsumark
• Beste GPU in klein formaat as far as I know, deze MSI is nog iets beter dan de Asus one (stuk stiller):
http://www.techpowerup.co...0_Mini_ITX_Gaming/29.html
vs
http://www.techpowerup.co...760_DirectCU_Mini/31.html
• moederbord met M.2 en mini-ITX
• 400W SFX met 1x 6+2 PCIe voor de GPU
-> Max 175W voor max load van gpu en gemiddeld 135W bij gaming
-> 110W voor max load van cpu + rest van systeem
=> max 285W power draw bij full load & eerder 235W bij gaming
• 2,5" HDD ipv 3,5"
• rest hetzelfde gehouden

Je kan kiezen om er nog een 2,5" HDD in te doen of je kan kiezen voor een slimline dvd/blu-ray burner.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,95€ 154,95
1Asus H97I-PLUS€ 114,90€ 114,90
1MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX€ 219,-€ 219,-
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 52,76€ 52,76
1Lian Li PC-TU100 Zwart€ 85,57€ 85,57
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,04€ 81,04
1Noctua NH-L9i€ 35,75€ 35,75
1be quiet! SFX Power 2 400W€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 951,87

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 10-09-2014 05:05 ]

• ManDeJan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12-2025

ManDeJan

Vaak vrolijk

pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01

Is dit niet een mooie kast om makkelijk mee te nemen?, hij heeft ruimte voor de langste graphics cards en hij is lekker dun, niet veel groter dan je xbox one/ps4.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:44

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Die raven zou misschien nog in een laptop tas passen. Als hij ongeveer even groot is als een xbox360 zelf neem ik de 360 wel eens mee in een laptop tas voor een 18inch laptop en dan.past de console en toebehoren. Een aantal spellen en de laptop nog gewoon in de tas

• Jackques
hmm thanx allen voor de reacties. Er staan idd een paar kasten bij die ik zelf zo niet snel had gevonden maar wel erg interessant zijn. Ik ga vanaaf ze eens ander bekijken en jullie voorgestelde hadrware opzoeken op de benchmarks! :)

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 18:52
De corsair 380t is nog wel een goede kast. Weet niet of je hem mooi vind, zelf vind ik hem wel een leuke style hebben. Maar heeft ook handvaten die stevig zijn.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 22:47
nog 3 kleine kasten (>21*27*40cm hbd) metruimte voor: atx voeding, gpu tot minimaal 30cm en cpu koeler tot minimaal 14,7 cm http://tweakers.net/categ...nROdHDKfLD0ckp9J-j-c_Zti8
Het liefst wil ik zo'n behuizing in een 18+inch laptoptas/rugzak kunnen steken en meenemen, maar de meesten die ik vind zijn de helft van een grote desktop wat ik nog steeds aardig groot vind.
Als je de pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite met 19*22*35 te groot vind kan je dus geen fuul size gpu in je systeem kwijt en doe je dus een hoop consessies aan de power van je systeem in ruil voor het formaat, die itx gpu's zijn volgens mij minder snel dan de echte.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:31
De MSI 760 ITX is wel snel: http://www.techpowerup.co...0_Mini_ITX_Gaming/24.html (zoals al eerder gelinkt)
Maar veel sneller ga je in dit formaat op het moment niet vinden.

• Jackques
Thanks voor de reacties guys!

Zelf ben ik nog gestuit op het volgende systeem: Zeus Mini (ZEUS MINI-I 760). Na de nodige benchmark vergelijkingen lijkt het erop dat een model van vergelijkbare prijs als de systemen die hierboven zijn opgesteld nog ietsjes krachtigere prestaties kan leveren. Daarbij zijn de afmetingen maar 117 x 330 x 440 mm (BxHxD).

Ik vraag me wel af of zoiets nu echt mogelijk is, gezien het formaat en het bekende warmte probleem dat dit zou moeten geven maarja.. Helaas is het model alleen in de VS verkrijgbaar..

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid, wat vinden jullie van zo'n systeem?

Daarnaast heb ik ook even gekeken naar de kasten. Het doet me goed om te zien dat er zoveel keuze is. Ik ga in het weekend even wat meettestjes doen, maar ik denk dat de Silverstone RAVEN RVZ01, Lian Li PC of de Graphite Series 380T Portable mij het meest aanspreken. Maar dat is dan ook voornamelijk omdat ze een makkelijk draaghandvat hebben..

De Prodigy lijkt me ook een hele leuke kast, maar ik twijfel ook of die echt zo gemakkelijk is om mee te nemen.. in elk geval ik ga er weer eens over nadenken! :) Als jullie nog leuke kasten weten of tips hebben, ik ontvang ze heel graag! :)

• SmokingCrop
  • Niet online
zo heel klein is die toch niet? :p
Dus het zal wel goed mogelijk zijn voor de koeling in dat systeem, maar zo'n prebuild "gaming pc" websites zijn meestal overpriced. Toch al die dat ik in Nederland gezien heb :/
• Je hebt niet precies wat je wilt en je betaalt er meer voor
• heel vaak steken ze er zo'n stock koeler model grafische kaart in als je niet extra betaalt..
• voedingen zijn praktisch nooit bang for the buck gecombineerd met goede kwaliteit
• zelfde beetje met de andere componenten..

onlangs nog die gamepc van 1075 euro van gamepc.nl gechecked en je betaalt 100+ euro meer voor niets. (= zelfde onderdelen bestellen bij Afuture inclusief Assemblage = 100 euro goedkoper of een beter systeem voor minder geld)

Wat ik zie bij de Zeus mini-I 760 standaard opties:
• overklokbare cpu wat je niet nodig hebt en niet aan te raden is bij zo'n klein systeem
• geen cpu koeler (overklokken praktisch onmogelijk en al zeker in zo'n klein systeem)
• enkel overkill Z97 of goedkope B85/H81 borden en geen keuze voor een H97 bord met M.2
• reference model gtx 760 welke luider en warmer zal zijn dan eentje met een deftige koeler
• een niet bij naam genoemde 800! watt voeding welke ik niet eens in de pricewatch kan vinden qua specs dat ze geven. (= brol dus)
• 1TB hdd en geen ssd

en als je upgrades wilt dan betaal je je blauw. Die USD kan je ook niet direct vergelijken met euro met de correcte conversion rates.
Geen idee welke benchmarks jij bekeken hebt ;)

[ Voor 132% gewijzigd door SmokingCrop op 12-09-2014 01:41 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 22:47
Die zeus is met 17,0 liter groter dan de pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite die 14,8 liter is en nauwelijks kleiner dan de antec 600 (18,7 l) of de fractal 304 (19,6 l)

En als je voor die 760itx kaart kiest én die sugo te diep vindt, is de pricewatch: Cooler Master Elite 110 15,1 liter en maar 28cm diep
Pagina: 1