Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Mijn Synology DS213J NAS staat lekker te zoemen in de meterkast met flink wat opslag voor mijn foto's, muziek en video. Echter lukt het vaak niet om de Video op mijn LG Smart TV af te spelen. Hierbij gaat het zowel om gedownloade films, maar vooral ook om de films die ik met de filmcamera of iPhone op 1080p op 60fps in H264 geschoten heb. Dus vond ik het tijd worden voor een leuke HTPC of mediaplayer. Hierbij afgelopen dagen me wat georiënteerd op de Raspberry PI, een Little Black Box, NUC of eigen HTPC opbouw.

Toen liep ik gisteren bij de Mediamarkt tegen een ASUS VivoPC aan die er optisch leuk uitziet en de luxe heeft van prima uitgangen en mijn 3,5" HDD's die ik nog heb slingeren en wat SODIMM-etjes kunnen er makkelijk bijgeprikt worden. Op Marktplaats vond ik er 1 voor 125,- incl verzending dus ook niet te duur.

Enige 'spannende' aan de configuratie is de Intel Celeron 1007 processor (dualcore op 1,5Ghz). Die zou in theorie de 1080p wel aan moeten kunnen, maar eigenlijk geen idee hoe vloeiend alles loopt.

Daarom mijn vraag om advies: Welke OS kan ik het beste installeren om de video van mijn NAS af te kunnen spelen? Windows 8 die er op staat upgraden naar Win 8.1 en dan XBMC er bij zetten? Of toch een OpenElec installatie doen?

PS. Naast het spelen van de films wil ik de VivoPC ook gebruiken om mijn SDHC kaartjes uit de DSLR fotocamera en 1080p videocamera te downloaden en over te zetten naar de NAS. Is dan dus wel handig als er een app-je gedraaid kan worden die automatisch de foto/film's in foldertjes per datum kopieert. Veel meer bewerking heb ik eigenlijk niet nodig.

O ja; ik ben niet geheel digi-beet (dus kan wel beetje met Linux overweg), maar wil het liefst zo grafisch mogelijk en zonder veel poespas werken

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

1080p kan de Celeron gemakkelijk aan denk aan zo'n 10% processor load bij hardware acceleratie afspelen. Deze taak wordt namelijk uitgevoerd door de interne grafische unit. Wat de verschillen precies zijn tussen de XBMC Linux distro's en de software onder Windows weet ik eigenlijk niet zo goed. Het lijkt me vooral de keuze tussen betalen voor een Win licentie en een gratis optie. Jij hebt beide opties omdat je een Windows licentie hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernasto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07-2024
Mijn interesse in dit systeem is gewekt vanwege de lage prijs. Echter heb ik vroeger geen goede ervaringen met Celeron processors gehad: traag! Nu lees ik in dit topic dat dit systeem geen problemen heeft met 1080p video. Ik heb voornamelijk veel 1080p bestanden richting de 20 gig groot, en deze draaien prima op m'n C2Q HTPC. Dit systeem is echter al een aantal jaren oud en toe aan vervanging. Ik wil er alleen niet op achteruit qua performance. Nu ben ik niet meer zo op de hoogte wat er tegenwoordig allemaal kan op computergebied (wat klinkt dat oud!), dus als iemand ervaring heeft met dit systeem (of vergelijkbare systemen in prijsklasse) in combinatie met XBMC/Kodi en zware/grote HD bestanden, graag uw feedback..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ernasto schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:28:
Mijn interesse in dit systeem is gewekt vanwege de lage prijs. Echter heb ik vroeger geen goede ervaringen met Celeron processors gehad: traag! Nu lees ik in dit topic dat dit systeem geen problemen heeft met 1080p video. Ik heb voornamelijk veel 1080p bestanden richting de 20 gig groot, en deze draaien prima op m'n C2Q HTPC. Dit systeem is echter al een aantal jaren oud en toe aan vervanging. Ik wil er alleen niet op achteruit qua performance. Nu ben ik niet meer zo op de hoogte wat er tegenwoordig allemaal kan op computergebied (wat klinkt dat oud!), dus als iemand ervaring heeft met dit systeem (of vergelijkbare systemen in prijsklasse) in combinatie met XBMC/Kodi en zware/grote HD bestanden, graag uw feedback..
Volgens mij ga jij je prima thuis voelen in het volgende topic; Kodi Mediaspeler met Intel NUC's

Testing, one, two ...