Samsung S2 backup schijf wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb een Samsung S2 Externe schijf van 320 GB.
Deze wordt gebruikt als Back-up van foto's.

Ik heb gisteren van een andere externe schijf 120 GB geprobeerd te kopiëren naar deze Samsung S2 schijf.
Vanmorgen toen ik beneden kwam bleek hij nog lang niet klaar te zijn en klaarblijk was alles vast gelopen.
Dus ik heb beide schijven afgekoppeld pc opnieuw gestart en nu kan in de foto's op de Samsung schijf niet meer openen, hij zegt alleen dat deze schijf moet worden geformatteerd.

Kan ik met bv Recuva alle foto's terug halen als ik deze Samsung schijf eerst opnieuw formatteer, want dan herkent hij de schijf waarschijnlijk wel maar dan ben ik alle fotos kwijt.
Maar als ik zeker weet dat ik met Recuva alles terug kan halen dan ga ik dit proberen.

Graag jullie advies

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Gewoon opniew formatteren met disk check. Het is toch je backup ?

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2014 11:17 ]

• DeMuts
Ja backup met fotos die niet meer op de computer staan (stom ja dat weet ik nu maar heb ik nu niks aan)

• DeMuts
Ik ben via schijfbeheer erachter dat de schijf niet meer NTFS is maar RAW maar ik kan geen goede oplossing vinden in google hoe ik dit kan omzetten.

Verwijderd

Niets omzetten, en zeker niet schrijven naar de disk...
En ook geen zgn. repairtools gebruiken.
Tenzij je alles kwijt wilt raken...

Een data recovery programma is wat je nu nodig hebt.
Bijvoorbeeld GetDataBack For NTFS / GetDataBack Simple
http://www.runtime.org/data-recovery-products.htm

Je kunt het in demo mode gratis gebruiken.
Voor daadwerkelijke recovery betaal je $ 79,=

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 13:30 ]

• DeMuts
Bedankt voor de tip JSW maar ik heb nu het probleem met GetDataback dat hij bij 5% searching stil blijft staan, volgens mij gaat het echt niet goed met die externe schijf als dood misschien? Lampje blijft wel knipperen btw

• DeMuts
Ik denk dat het misschien toch beter is om de hd te formatteren en dan te kijken met een herstel programma wat ik nog kan terug halen

Verwijderd

DeMuts schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:04:
Ik denk dat het misschien toch beter is om de hd te formatteren en dan te kijken met een herstel programma wat ik nog kan terug halen
Als het geen low level format is moet je in principe alles terug kunnen halen.

• Thralas
  • Laatst online: 22:01
DeMuts schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:04:
Nee. Schrijven naar een probleemdisk is nooit een oplossing als je nog data wilt redden.
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:07:
[...]

Als het geen low level format is moet je in principe alles terug kunnen halen.
En daarmee alle metadata/file tables van je disk afnuken omdat je formatteert met hetzelfde FS, ongeveer het allerstomste wat je in deze situatie kunt doen :X 8)7

Ik zou:
  • De SMART-data bekijken (met CrystalDiskInfo bijvoorbeeld)
  • Indien er pending sectors zijn, de boel met de juiste tools imagen
  • Op de image gaan carven, of met een beetje geluk kan TestDisk er nog iets mee.
Mogelijk zijn die stappen te gecompliceerd voor je, dan is het een kwestie van heel veel inlezen of het overlaten aan iemand met de juiste kennis.

Maar stap 1 moet je sowieso nog wel lukken, begin daar eens mee, dan weet je in ieder geval wat er mogelijk loos is.

[ Voor 16% gewijzigd door Thralas op 09-11-2014 14:11 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Is het een 2.5 Inch schijf zonder extra voeding?
Gebruik je een USB Y kabel (met twee type a plugs) op USB 2.0 of gebruik je USB 3.0?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 09-11-2014 14:09 ]

• DeMuts
jeroen3 schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:09:
Is het een 2.5 Inch schijf zonder extra voeding?
Gebruik je een USB Y kabel (met twee type a plugs) op USB 2.0 of gebruik je USB 3.0?
Ja 2.5 inch zonder extra voeding met USB 2.0

• DeMuts
Thralas schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:08:
[...]

Nee. Schrijven naar een probleemdisk is nooit een oplossing als je nog data wilt redden.

[...]

En daarmee alle metadata/file tables van je disk afnuken omdat je formatteert met hetzelfde FS, ongeveer het allerstomste wat je in deze situatie kunt doen :X 8)7

Ik zou:
  • De SMART-data bekijken (met CrystalDiskInfo bijvoorbeeld)
  • Indien er pending sectors zijn, de boel met de juiste tools imagen
  • Op de image gaan carven, of met een beetje geluk kan TestDisk er nog iets mee.
Mogelijk zijn die stappen te gecompliceerd voor je, dan is het een kwestie van heel veel inlezen of het overlaten aan iemand met de juiste kennis.

Maar stap 1 moet je sowieso nog wel lukken, begin daar eens mee, dan weet je in ieder geval wat er mogelijk loos is.
Wordt nog een lange dag lol, ff wat hdd skills inlezen, ik ga stap 1 proberen en de rest als ik het snap :D

• DeMuts
Ok met Crystaldiskinfo geeft hij de volgende waarschuwingen:

05 Reallocated Sectors count 984

C5 Current Pending sector Count 250

• DeMuts
Positief nieuws (voorlopig)!
Ik ben nu met GetDataback 1 map met fotos aan het terug kopieren naar de computer, als dit gelukt is en werkt dan ga ik de rest kopieren en daarna de schijf opnieuw formatteren.

Verwijderd

Ja, bij een disk met current pending sectors moet je het programma wel de tijd geven...
En 250 vraagt in zo'n geval best de benodigde tijd, dat je je af gaat vragen: doet hij nog wel iets of is hij vastgelopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 14:46 ]

• DeMuts
1e map met fotos is goed gekopieerd naar de computer nu 2e map met 8 gb aan het kopieren en ziet er goed uit!
Bedankt allemaal voor de goede tips!!!

• Thralas
  • Laatst online: 22:01
DeMuts schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:24:
Ok met Crystaldiskinfo geeft hij de volgende waarschuwingen:

05 Reallocated Sectors count 984

C5 Current Pending sector Count 250
Dat is een flink aantal pending sectors. En met het grote aantal reeds reallocted sectors zou je eigenlijk toch al eerder iets gemerkt moeten hebben.

Mooi dat GetDataback werkt. Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen (als hij blijft hangen op een bad sectors oid) zul je alsnog eerst moeten imagen met een tool die om de bad sectors heen werkt (ddrescue).

Schijf kun je daarna proberen te zeroen en nog eens helemaal uitlezen. Als je dan niet tegen bad sectors aanloopt zou je 'm nog als opslag kunnen gebruiken, maar ik zou er in geen geval nog belangrijke data meer opzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 09-11-2014 14:58 ]

Verwijderd

En nu nog een goed backup systeem... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 14:58 ]

• jeroen3
DeMuts schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:11:
Ja 2.5 inch zonder extra voeding met USB 2.0
Je moet dan wel de meegeleverde USB Y kabel gebruiken, anders krijgt de schijf mogelijk niet genoeg stroom. Wanneer hij dan moet zoeken en schrijven krijg je kans dat hij uitvalt en sectors corrupt maakt.

• DeMuts
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:58:
En nu nog een goed backup systeem... ;)
CHECK!!! ;)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
jeroen3 schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:03:
[...]

Je moet dan wel de meegeleverde USB Y kabel gebruiken, anders krijgt de schijf mogelijk niet genoeg stroom. Wanneer hij dan moet zoeken en schrijven krijg je kans dat hij uitvalt en sectors corrupt maakt.
Ik wist niet dat er een USB Y kabel bij een Samsung S2 schijf werd geleverd, de handleiding zegt daar ook niets over? (Wel iets over zelf aanschaffen als je system niet voldoende power over USB levert om deze te laten starten)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/wc1pbd.jpg

• DeMuts
Er zit inderdaad ook geen Y kabel bij en of het dan dus meerwaarde heeft betwijfel ik ook

• jeroen3
Kennelijk is het dan een schijfje die genoeg heeft aan 2.25 Watt. Nog niet eerder gezien.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jeroen3 schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:27:
Kennelijk is het dan een schijfje die genoeg heeft aan 2.25 Watt. Nog niet eerder gezien.
Er zijn genoeg 2,5" schijfjes die het prima doen in een externe behuizing op één USB aansluiting, sterker nog bij de meeste externe 2,5" schijfjes die ik tegen kom is dat het geval.

Voor de TS, jij hebt dus nooit een backup gehad. Een backup betekend dat jij de data op een tweede loactie hebt staan buiten het systeem waar het origineel staat. Ik denk dat dit topic wel interessant voor je is; Thematopic: Backups

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2014 22:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geeft ook wel aan dat het handig is om af en toe eens de SMART status te checken. Waarschijnlijk had deze schijf een half jaar terug ook al bad-sectors.
Pagina: 1