Op zoek naar een allround mid-tot high-end systeem

Pagina: 1
Acties:

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:04
Hallo allemaal,

Na 5 jaar met mijn laptop te hebben gewerkt, wordt het eens tijd om deze te vervangen door een zelfgebouwde desktop. Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste onderdelen, maar aangezien dit mijn eerste build is, wou ik toch graag mijn bevindingen eens delen met meer ervaren mensen. Aangezien ik bij verschillende onderdelen nog geen specifieke keuze gemaakt heb, lijkt het mij nogal moeilijk om een pricewatch-lijstje te maken. Wel probeer ik overal zoveel mogelijk mijn opvattingen/bevindingen te noteren, zodat jullie ook weten waarom ik bepaalde onderdelen wel of niet verkies.

Maar eerst zal ik wat meer informatie verschaffen over mijn situatie (ruwweg gebaseerd op het DAA template).

Wat zoek ik en waarvoor ga ik het gebruiken?
Ik ben op zoek naar een allround mid- tot high-end systeem. Buiten een Dell Ultrasharp U2414H heb ik niets. Het volgende zou ik er graag mee kunnen doen:
- Basistaken zoals internet, email, tekstverwerking, etc.
- Veel programmeren, gaande van Django en Android tot CUDA, LFS, Nouveau, ... (allemaal als hobby, niet professioneel)
- Gamen, maar hoogstwaarschijnlijk slechts +/- 5u per week, afhankelijk van hoe druk het is. Wat de spellen betreft zal het wel vanalles zijn (bv Portal, Civilization 4 & 5, crysis, ...)
- Lichte fotobewerking (geen photoshop, eerder lightroom darktable)
- Een virtuele machine met Windows en Linux zou ik ook vlot moeten kunnen draaien (op mijn huidige laptop is dat vrijwel onmogelijk)
- Blender3D
- ...

Ook zou ik graag een beetje de wereld van overclocking verkennen, maar als beginner zal ik natuurlijk niet echt de fysieke grenzen van mijn componenten aftasten. Het zoeken naar efficiëntere settings dan de standaard instellingen lijkt mij ook heel interessant.

Extra vereisten
Mijn laptop maakt soms redelijk wat lawaai en bv de desktop van mijn ouders is ook nogal aan de luide kant. Mijn stoort dat wel en ik zou dus graag een stiller systeem bouwen (en er eventueel een meerprijs voor betalen). Natuurlijk hoeft dit niet extreem stil te zijn; vooral tijdens programmeren, surfen, films kijken enz. zou ik er niet te veel last van willen hebben, bij het gamen of andere zware taken is het niet zo erg dat hij wat luider wordt.

Wat het OS betreft zal ik een dual boot van Linux en Windows draaien, waarbij ik 90% van mijn tijd op Linux zal doorbrengen (windows vrijwel alleen om te gamen). Het is dus belangrijk dat alle componenten vrolijk onder Linux kunnen draaien (maar dat zou niet echt een probleem mogen zijn, denk ik).

Budget
Hier ben ik redelijk flexibel in. Zoals gezegd: als iets de moeite waard is, wil ik er wel wat meer voor betalen. Maar ik zou het totaalplaatje (inclusief randapparatuur) graag rond 1500€ houden.

Aangezien dit mijn eerste build ooit is, heb ik geen enkele ervaring met verschillende merken (buiten wat ik in reviews lees). Ik heb dus ook geen specifieke voorkeur van merken, maar mijn goesting gaat vooral uit naar prestatie/kwaliteit/duurzaamheid, ookal kost dat soms iets meer.

Ten laatste wil ik ook nog even vermelden dat ik als computerwetenschapper een zwak heb voor technologie (net als de meesten onder jullie, neem ik aan). Dus misschien zullen mijn componentkeuzes soms wat "overkill" lijken voor mijn gebruik, dat vind ik persoonlijk niet erg, zolang het maar geen echte zotte kosten worden. Je kan het best vergelijken met een passie voor auto's. Ookal voldoet een Dacia aan bijna alle noden die je kan hebben, ik zou toch liever rondrijden in een toffere/interessantere auto ;)

CPU + Koeler
De keuze voor de CPU was in principe relatief simpel. Voor zover ik weet is Intel efficiënter dan AMD en daar wil ik gerust een meerprijs voor betalen. Een i7 lijkt mij wel leuk, maar ik denk dat ik hyperthreading niet genoeg zal benutten om de meerprijs tov een i5 te rechtvaardigen. Aangezien ik ook wil overclocken viel mijn oog al snel op de i5-4690K. Veel meer valt er daar eigenlijk niet over te zeggen ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 214,80€ 214,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,80

Wat betreft de koeler lees ik overal op het internet dat de stock koeler te luid en niet efficiënt genoeg is, een aftermarket koeler is aangeraden. Aangezien ik hier weinig ervaring mee heb, is het wat moeilijk in te schatten wat ik wel en niet nodig heb:
- CPU moet goed gekoeld worden en hierbij graag wat buffer om te kunnen overclocken. Ik hoef niet noodzakelijk de fysieke grenzen van mijn cpu af te tasten, maar een i5 4690k naar bv ~4GHz brengen zonder veel koelproblemen zou moeten lukken.
- Graag ook een stille koeler (wil ik wel een kleine meerprijs voor betalen)
- Hoewel looks niet zo belangrijk zijn als efficiëntie, zou ik wel graag een mooie koeler hebben (bv Be Quiet vind ik persoonlijk veel mooier dan Noctua)

Natuurlijk is de combinatie stil en goede koeling niet gemakkelijk en zal dit wel een meerprijs vragen. Op basis van een korte zoektocht ben ik volgende koelers zeer veel tegengekomen:
* Cooler Master Hyper 212 Evo en Scythe Mugen 4: deze koelers zijn zeker betaalbaar en toch een deftige upgrade tov de stock koeler. Ik vraag mij enkel af of ze, ook na oc, voldoende koelen (waarschijnlijk wel), maar vooral of ze niet te veel lawaai maken.
* Noctua NH-D14 en Be Quiet! Dark Rock Pro 3: deze koelers (en andere) vormen zowat de top van de de luchtkoelers, maar zijn dan ook een stuk duurder. Als dit de moeite/nodig is, wil ik het geld er wel voor geven. Maar ik betwijfel of ik het potentieel, zelfs na oc, ervan echt veel nodig ga hebben? Als ik naar foto's kijk, zien die er ook heel groot uit; passen die wel in een mid tower case? :)
* Wat waterkoeling betreft, dat laat ik voorlopig links liggen omdat een luchtkoeler praktischer is en voor mij normaal gezien zeker goed genoeg moet zijn. Misschien zal ik binnen een jaar of twee goesting hebben om dat eens uit te proberen, maar voorlopig dus nog niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 70,49€ 70,49
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,94€ 27,94
1Noctua NH-D14€ 67,90€ 67,90
1Scythe Mugen 4€ 36,40€ 36,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,73

GPU
Hier was de keuze deels heel snel gemaakt. Ten eerste zou ik graag met CUDA werken, wat direct wijst in de richting van Nvidia. Ook biedt de GTX970 een zeer goede prijs/prestatie verhouding. Ik ben echter nog niet zeker voor welke fabrikant ik zou gaan: momenteel gaat het nog tussen Asus Strix en MSI Gaming 4G. Uit reviews die ik gelezen, heb ik (terecht of onterecht) kunnen concluderen dat de ASUS Strix iets meer premium is (backplate, metalen kader rond ventilator) terwijl de MSI gaming 4G iets beter overclockbaar is. Qua prestaties en lawaai liggen ze zeer dicht bij elkaar, met MSI misschien net iets betere resultaten, maar de ASUS net iets lager verbruik en temperaturen.
In principe hou ik wel van het meer premium gevoel en de looks van de ASUS Strix, maar anderszijds wil ik ook wel wat tweaken/overclocken en dat maakt de MSI dan natuurlijk de meer aantrekkelijke keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 358,-€ 358,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,90

Moederbord
Hier is er redelijk wat aanbod, wat de keuze moeilijk maakt. Degene die mij het meest opgevallen zijn (geordend volgens wat mij obv features beter lijkt, geen idee hoe het met bouwkwaliteit, duurzaamheid etc. zit):
rond 140€:
ASRock Z97 Extreme4 > Gigabyte Z97 UD3H > MSI Gaming 5 ≃ ASUS Z97-A
rond 170€:
Gigabyte Z97 UD5H ≃ ASRock Extreme6 > ASUS Z97 Pro ~ ASUS Maximus Ranger VII ≃ MSI Z97 MPower
De ASUS Maximus Ranger VII en de MSI Gaming 5 zijn meer gaming georiënteerd en daardoor misschien iets minder interessant voor mij (ik wil deftig kunnen gamen, maar hoef geen extra features/software speciaal daarvoor te hebben). De MSI Z97 MPower vond ik persoonlijk heel mooi en hoewel ik graag een bord wil dat mij op een eenvoudige/praktische manier toelaat om te overclocken, denk ik dat dit bord mij meer oc features biedt dan ik echt zal nodig hebben.
Op basis van de hardware features liggen de meeste borden wel redelijk dicht bij elkaar. De ene biedt wat extra usb poorten of sata aansluitingen etc., maar volgens mij bieden ze allemaal genoeg voor mij.
Er is echter wel één feature die wel interessant kan zijn, namelijk het hebben van twee ethernet poorten (Gigabyte UD5H en ASRock Extreme6). Voor teaming zal ik het nooit gebruiken, maar het feit dat ik op die manier 2 gescheiden netwerken kan opstellen lijkt mij wel interessant. De ASRock Extreme 6 is door verschillende reviewers ook sterk aangeraden en dus zou ik eventueel hiervoor gaan. Alleen heb ik wat moeite om concrete toepassingen/opstellingen te bedenken voor de tweede ethernet poort (behalve dan als backup of om mijn Raspberry Pi aan te hangen). Ik wil er graag een meerprijs voor betalen, maar als ik er niets mee ga doen, voelt het toch maar als weggegooid geld en neem ik mss beter een Extreme4 ofzo.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 Extreme4€ 118,-€ 118,-
1ASRock Z97 Extreme6€ 159,80€ 159,80
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 152,99€ 152,99
1Asus Z97-A€ 132,24€ 132,24
1Asus Z97-PRO€ 158,39€ 158,39
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H€ 116,-€ 116,-
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 158,90€ 158,90
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,50€ 125,50
1MSI Z97 MPOWER€ 147,99€ 147,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.269,81

RAM
Het kiezen van ram vind ik redelijk moeilijk. Er is opnieuw veel aanbod, maar relatief weinig features om op de differentieren (snelheid en latency). Qua hoeveelheid had ik gedacht aan 2x4GB. Moest blijken dat ik wel meer kan gebruiken, kan het dan nog altijd uitbreiden naar 4x4GB. Maar meer dan 16GB zie ik mij de komende jaren niet echt nodig hebben (toch niet in de mate dat het echt een probleem zou zijn als ik het niet heb). Op basis van twee artikels op Anandtech en het feit dat een setje 2133MHz niet zoveel verschilt in prijs van 1866MHz (bv op azerty.nl), zou ik voor een 2133MHz setje gaan. Alleen weet ik niet goed welk merk/model.

Dataopslag
Voor het organiseren van mijn dataopslag had ik aan volgende opstelling gedacht:
  • 1x HDD voor data (1TB)
    - Een WD black is zogezegd heel betrouwbaar, maar of ik daar in de praktijk echt iets van zou merken weet ik niet. Naar het schijnt maakt deze wel redelijk wat lawaai, moet ik mij hier zorgen over maken (gezien het feit dat ik graag een stille computer heb), of zal mijn case dat neutraliseren?
    - (Goedkopere) Alternatieven: WD blue/green of Seagate Barracuda
    - Op basis van deze review zou ik geen SSHD nemen.
  • 1x SSD (128GB) voor Linux + 1x SSD (128GB) voor Windows
    - Een Samsung 840 EVO is een van de meest voorkomende/populaire SSDs.
    - Een iets goedkoper alternatief zou de Crucial M500 zijn.
    Ik weet niet of het veel nut heeft dat ik mijn Linux en Windows op 2 verschillende schijven zet. Dit is vooral mijn buikgevoel dat die twee graag gescheiden zou houden. Heeft het voordelen/nadelen om ze inderdaad gescheiden te houden of zou ik beter voor een SSD van bv 256GB gaan?
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 68,-€ 68,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,70

Case
Zoals reeds gezegd zou ik graag een redelijk stil systeem bouwen. Ook is de case het meest zichtbare onderdeel van een pc, dus spelen looks zeker mee. Een mid tower lijkt mij voldoende te zijn?
Cases die ik wel mooi vind (en die ook redelijk positieve reviews hebben gekregen):
- Fractal Design in het algemeen en de Define R4 in het bijzonder
- Corsair Obsidian 450D (hoewel ik de I/O liever bovenaan dan vooran heb)
- NZXT S340
- Corsair Carbide 330R (vind ik de minst mooie van dit lijstje, maar is misschien iets beter dan de Define R4)

Mij lijkt de Fractal Design Define R4 een mooi combinatie van looks en stilte. Prijs/kwaliteit zit goed en hij krijgt over het algemeen zeer positieve reviews. Ik vroeg mij alleen nog af of deze mijn systeem genoeg kan koelen? Een moeilijk punt van stille cases is namelijk dat bij te weinig airflow de cpu/gpu fans harder beginnen draaien en daardoor meer geluid produceren dan de isolatie echt aankan, waardoor het systeem luider lijkt dan een gewone goed gekoelde case. Zou het nodig zijn een extra fan te installeren (bv bottom intake)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 330R€ 77,90€ 77,90
1Corsair Obsidian 450D€ 104,50€ 104,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1NZXT Source 340 Zwart Window€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,93

Voeding
Van de voeding heb ik eigenlijk nog niet veel opgezocht. Voor zover ik weet is het namelijk belangrijk van eerst te weten hoeveel Watt mijn systeem nodig heeft en daarvoor dan een gepaste PSU te zoeken. Ik moet dus eerst bovenstaande componenten bepalen voor ik hieraan begin.

[ Voor 232% gewijzigd door Toelly op 08-11-2014 13:49 ]

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-03 12:43
TS geeft duidelijk aan nog bezig te zijn. Wij hoeven echt geen schatting te maken hoe lang hij daar mee bezig blijft. Daar hoef je hem dus niet op te wijzen. Deze post is dan ook vrij nutteloos.

[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 13:26 ]

• Toelly
Tonkowonko schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 13:22:
... aangezien ik aanneem dat je er geen uur over doet om je forum post op te maken...
Nee, maar ik was gaan eten, mijn excuses.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
En dan nog een lijstje met de Handleiding Pricewatch, dan weten we ook hoe je systeem er als geheel uitziet :).

Mensen zijn nou eenmaal lui en gaan niet hele lappen tekst lezen, hoe waardevol ook.

edit/ Nog een tip: misschien is het handig toch wat kopjes te gebruiken. Je kunt wel control-F-en naar het budget, maar het is handiger als het in 1 oogopslag te vinden is. We kiezen niet voor niets voor een opzet zoals je die zag bij het openen van je post.

edit2/ voor ontbrekende items (zoals je voeding) kan je eens een kijkje nemen in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen.

[ Voor 74% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 13:33 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 199,90€ 199,90
1MSI H97 GAMING 3€ 97,99€ 97,99
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12G 450W€ 64,80€ 64,80
1Crucial MX100 256GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,12

• Toelly
Ik zou graag ook overclocken, dus een K-serie processor lijkt mij wel gewenst. Een 2TB harde schijf is niet nodig (1TB is genoeg), want ik zou mij op termijn ook een NAS aanschaffen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat verwacht je zelf van overklokken? Extra performance of voor de leuk? Het is momenteel namelijk vooral het tweede, zeker voor gaming. Games zijn vooral GPU limited dus een snellere CPU merk je nauwelijks tot niet in extra fps. Daar kan je voor kiezen, maar kost je een duurdere cpu, duurder moederbord en een duurdere koeler. Al met al kan dat oplopen tot een verschil van 100 euro.

Al met al is dat bovenstaande setje dus helemaal zo gek nog niet. Jammer dat de onderbouwing ontbreekt, maar het is zeker niet slecht. Meer heb je in principe niet nodig. En uiteraard kan je dat zelf finetunen met een 1TB HDD of een grotere SSD (kleiner zoals in jouw opzet zou ik niet doen).

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 13:58 ]

• Toelly
Tja ik hoop er wel extra performance uit te halen, maar ik weet dat dat in de praktijk voor het meeste gebruik niet echt merkbaar is. Dus in principe is het vooral voor het plezier. Een prijsverschil van 100€ is natuurlijk niet niets, maar ergens zou ik het toch graag kunnen doen...

edit: Waarom zou je qua SSD niet kleiner doen? Als ik een 256GB SSD koop, moet ik die toch partitioneren, dus is dat toch even klein als 2x 128GB?

[ Voor 20% gewijzigd door Toelly op 08-11-2014 14:03 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan is het evenvoudig om te zetten naar een overklokbare set natuurlijk. Bijna gelijk aan dit van hierboven,
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,88€ 129,88
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,50€ 134,50
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,92

Ik kies het liefst dus voor dit moederbord. Deze is erg goed geklokt en heeft een voor onboard begrippen erg goede geluidschip. Daarnaast vinden sommigen (jij ook?) de Killer nic een leuke toevoeging. Ik geloof dat allemaal wel, mij maakt het weinig uit. Tevens in combinatie met een beest van een koeler, die door zijn grootte erg stil is en erg goed koelt. Een Dark rock of Noctua of pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart kan natuurlijk ook, maar dan tast je aardig wat dieper in de buidel.
Toelly schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:01:

edit: Waarom zou je qua SSD niet kleiner doen? Als ik een 256GB SSD koop, moet ik die toch partitioneren, dus is dat toch even klein als 2x 128GB?
Kleiner betekent bij SSD's langzamer (nauwelijks merkbaar, if ever, maar toch). Daarnaast wil je naast Windows ook wat programma's en games op je SSD kwijt kunnen. Misschien zelfs wel je actieve (video)projecten? En waarom zou je partitioneren? ah je VM's. Komt meteen die 16GB goed van pas.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 14:10 ]

• Tonkowonko
Aangezien je zelf ook de moeite hebt genomen om alles tot in de puntjes te vertellen wat je exact wil ga ik dit zelf ook doen.
(overigens sorry voor de wat aggresieve reactie nu ik erop terugkijk ;) wilde graag helpen haha)
Om te beginnen het systeem van thibautb is vrij onlogisch en past niet bij je wensen.

CPU:
Heb hier gekozen zoals je zelf al zegt voor een 4690K de reden is hiervoor omdat je wil gaan overklokken. Zoals je zelf al zegt is de keuze voor een i7 vrij logisch en de koeler die ik hierbij heb gekozen is dus ook de mugen 4 geeft over het algemeen een van de beste koelingprestaties voor de prijs en is ook nog eens stil en een must als je gaat overklokken. Overigens is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ook een optie koelt inderdaad iets minder en maakt een klein beetje meer geluid maar is wel goedkoper. De keuze is aan jou wat betreft de koeler

GPU:
De GPU is met deze build een niet zo heel moeilijke keuze, de 970 biedt zeer goede performance in zowel games als in videobewerking en de rest van de software die met CUDA Cores werkt. De asus vind ik persoonlijk ook mooier en daarom zou ik dus ook voor deze kaart gaan. De msi kaart is inderdaad hoger geklokt en dus ook iets sneller, de kaart heeft echter ook veel klachten ontvangen vanwege coil whine deze problemen zouden als het goed is nu niet meer moeten ontstaan maar toch handig om te onthouden. Aangezien ik aanneem dat je geen die-hard overclocker bent en niet de beste scores neer wil zetten op Furmark etc. is de asus kaart goed genoeg om deze te gaan overclocken en wat te gaan experimenteren ook game je niet veel en die paar fps zou je dan denk ook vrij weinig uitmaken.

Moederbord:
Over moederborden met overklok opties weet ik eerlijk gezegd vrij weinig dus hierbij ga ik ook niet veel advies geven. Het moederbord wat meestal door MK1998NL wordt aangeraden is deze pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 (Br00ky biedt een mooie uitleg waarom je dit moederbord zou moeten kiezen _/-\o_ )

Ram:
Het ram geheugen heb ik voor het goedkoopste setje gekozen, de links waar je het over hebt zijn testen zonder GPU hierbij is hoger geclockt ram inderdaad een goede optie aangezien dit veel performance boost met zich mee brengt. De 970 doet tijdens het gamen in dit geval vooral het werk dus is hoog geclockt ram niet nodig en kan je hier dus geld op besparen.

Dataopslag:
bij dataopslag zijn de keuze meestal vrij makkelijk, ik heb gekozen voor een algemeen goede en overigens ook nog goedkopen 1tb hdd, de andere opties zoals wd black,red etc zijn vooral voor special opties zoals bijv een server of iets dergelijks en dit is dus niet nodig.
kwa ssd's zou ik de pricewatch: Crucial MX100 128GB pakken deze zijn beschermd tegen stroomuitval en bieden een betere performance dan de samsung en de m500. http://nl.hardware.info/v...ssds-vergelijkingstabel-1 Ik neem aan dat je genoeg hebt aan 128gb per ssd, het is misschien slim om bij beide voor 256gb te gaan aangezien dit maar 30eu per stuk duurder is en de 256gb versie een stuk sneller is. Ik denk trouwens dat het niet slim is om maar één ssd te pakken aangezien voor een dual-boot naar mijn herrinering een partitie moet gemaakt worden en dit is heel slecht voor een ssd.

Case:
De enige keuze bij deze build lijkt me de R4, biedt zoals je zelf al zegt een mooi design en is erg stil. Om je vraag te beantwoorden een r4 koelt inderdaad ook goed alleen ligt de temperatuur van je gpu en cpu meestal aan de koeler die je erop hebt zitten. hier staan wat testen als je geinterreseerd bent. http://nl.hardware.info/p...-pearl#tab:testresultaten

Voeding:
Ik heb de voeding aangepast op mijn systeem maar verwacht niet dat dit systeem meer als 600 watt nodig heeft, als je niet zou overklokken zou dit systeem overigens minder als 450W nodig hebben. De voeding heeft trouwens ook een gold efficiency wat mooi meegenomen is en beschikt ook niet over CapXon capacitors wat mooi meegenomen is.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
2Crucial MX100 128GB€ 61,-€ 122,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.113,48

Hopelijk heb je er iets aan, overigens heeft brooky bijna dezelfde lijst maar was nog druk aan het typen en dacht maak het nu ook af ook :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tonkowonko op 08-11-2014 14:13 . Reden: dataopslag link werkt niet ]

• Toelly
br00ky schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:06:
Dan is het evenvoudig om te zetten naar een overklokbare set natuurlijk. Bijna gelijk aan dit van hierboven,
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,50€ 134,50
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,92

Ik kies het liefst dus voor dit moederbord. Deze is erg goed geklokt en heeft een voor onboard begrippen erg goede geluidschip. Daarnaast vinden sommigen (jij ook?) de Killer nic een leuke toevoeging. Ik geloof dat allemaal wel, mij maakt het weinig uit. Tevens in combinatie met een beest van een koeler, die door zijn grootte erg stil is en erg goed koelt. Een Dark rock of Noctua of pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart kan natuurlijk ook, maar dan tast je aardig wat dieper in de buidel.

[...]

Kleiner betekent bij SSD's langzamer (nauwelijks merkbaar, if ever, maar toch). Daarnaast wil je naast Windows ook wat programma's en games op je SSD kwijt kunnen. Misschien zelfs wel je actieve (video)projecten? En waarom zou je partitioneren? ah je VM's. Komt meteen die 16GB goed van pas.
Dit systeem ziet er inderdaad niet slecht uit. Een killer nic interesseert mij ook niet ;) Aangezien ik de meeste tijd op linux zal doorbrengen (niet gamend), heb ik eigenlijk niet zo veel aan gamer gerelateerde features. Daarom lijkt een gamer moederbord mij wat raar om te kopen, bv tov een asrock extreme4 (om in dezelfde prijscategorie te blijven).
Mijn SSD moet gepartitioneerd worden omdat ik zowel linux als windows native draai (niet in VM). Ook heb ik gelezen dat games op een SSD zetten niet zo veel prestatie winst oplevert, dus dat vliegt (op 1 of 2 na) op de HDD. Aangezien windows vrijwel alleen voor te gamen wordt gebruikt, zullen er ook niet veel andere programma's opstaan. Daarom leek 128GB mij wel genoeg.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Toelly schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:16:
[...]
Mijn SSD moet gepartitioneerd worden omdat ik zowel linux als windows native draai (niet in VM). Ook heb ik gelezen dat games op een SSD zetten niet zo veel prestatie winst oplevert, dus dat vliegt (op 1 of 2 na) op de HDD. Aangezien windows vrijwel alleen voor te gamen wordt gebruikt, zullen er ook niet veel andere programma's opstaan. Daarom leek 128GB mij wel genoeg.
Valide argumenten uiteraard, maar wil je jezelf die mogelijke restrictie opleggen door slechts 128GB te nemen? Wat kost een 256GB nou? 90 euro? Niet dat het budget het niet toelaat. Voor je Linux koop je dan een 128 versie.

[ Voor 48% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 14:42 ]

• Toelly
Tonkowonko schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:10:
Aangezien je zelf ook de moeite hebt genomen om alles tot in de puntjes te vertellen wat je exact wil ga ik dit zelf ook doen.
(overigens sorry voor de wat aggresieve reactie nu ik erop terugkijk ;) wilde graag helpen haha)
Bedankt voor de uitgebreide reactie en geen probleem ;)
Om te beginnen het systeem van thibautb is vrij onlogisch en past niet bij je wensen.

CPU:
Heb hier gekozen zoals je zelf al zegt voor een 4690K de reden is hiervoor omdat je wil gaan overklokken. Zoals je zelf al zegt is de keuze voor een i7 vrij logisch en de koeler die ik hierbij heb gekozen is dus ook de mugen 4 geeft over het algemeen een van de beste koelingprestaties voor de prijs en is ook nog eens stil en een must als je gaat overklokken. Overigens is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ook een optie koelt inderdaad iets minder en maakt een klein beetje meer geluid maar is wel goedkoper. De keuze is aan jou wat betreft de koeler
Biedt een (duurdere) Noctua of Be Quiet! dan eigenlijk nog voordelen tov een scythe mugen 4? Of is dat enkel nog marginale winst in koeling en stilte?
Moederbord:
Over moederborden met overklok opties weet ik eerlijk gezegd vrij weinig dus hierbij ga ik ook niet veel advies geven. Het moederbord wat meestal door MK1998NL wordt aangeraden is deze pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 (Br00ky biedt een mooie uitleg waarom je dit moederbord zou moeten kiezen _/-\o_ )
Zelfde opmerking als bij br00ky: een gamer bord voor een middelmatig gamer voelt wat raar. Maar op zich ziet hij er natuurlijk wel goed uit (alleen jammer dat ik hem bij coolblue niet kan krijgen :-( )
Ram:
Het ram geheugen heb ik voor het goedkoopste setje gekozen, de links waar je het over hebt zijn testen zonder GPU hierbij is hoger geclockt ram inderdaad een goede optie aangezien dit veel performance boost met zich mee brengt. De 970 doet tijdens het gamen in dit geval vooral het werk dus is hoog geclockt ram niet nodig en kan je hier dus geld op besparen.
Mja, ik vroeg mij inderdaad ook al af in hoeverre het verschil tussen 1600 / 1866 / 2133 te voelen is. Het is dan bv interessanter om 16GB van 1600 te kopen dan 8GB van 2133?
Dataopslag:
bij dataopslag zijn de keuze meestal vrij makkelijk, ik heb gekozen voor een algemeen goede en overigens ook nog goedkopen 1tb hdd, de andere opties zoals wd black,red etc zijn vooral voor special opties zoals bijv een server of iets dergelijks en dit is dus niet nodig.
kwa ssd's zou ik de pricewatch: Crucial MX100 128GB pakken deze zijn beschermd tegen stroomuitval en bieden een betere performance dan de samsung en de m500. http://nl.hardware.info/v...ssds-vergelijkingstabel-1 Ik neem aan dat je genoeg hebt aan 128gb per ssd, het is misschien slim om bij beide voor 256gb te gaan aangezien dit maar 30eu per stuk duurder is en de 256gb versie een stuk sneller is. Ik denk trouwens dat het niet slim is om maar één ssd te pakken aangezien voor een dual-boot naar mijn herrinering een partitie moet gemaakt worden en dit is heel slecht voor een ssd.
Ja, ik had ook altijd het gevoel dat partities op een SSD niet ideaal zijn, maar ik kan daar nergens echt bronnen over vinden die dat testen/bevestigen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
2Crucial MX100 128GB€ 61,-€ 122,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.113,48

Hopelijk heb je er iets aan, overigens heeft brooky bijna dezelfde lijst maar was nog druk aan het typen en dacht maak het nu ook af ook :)
Het helpt zeker, bedankt ;)

• Toelly
br00ky schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:20:
[...]

Valide argumenten uiteraard, maar wil je jezelf die mogelijke restrictie opleggen door slechts 128GB te nemen? Wat kost een 256GB nou? 90 euro? Niet dat het budget het niet toelaat. Voor je Linux koop je dan een 128 versie.
Ja da's waar, een 256GB versie is zeker betaalbaar. En dan heb ik inderdaad nog wat buffer voor moest mijn gebruikerspatroon veranderen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou me niet te veel van de sticker "Gaming" aantrekken. Het is voor overklokbordjes gewoon een erg betaalbaar ding :).

En voor wat betreft waar te bestellen, ik zou me niet vastpinnen op 1 winkel. De pricewatch heeft een optie waarmee je de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) kan laten uitrekenen (inclusief(!) verzendkosten). Stel daarvoor je complete systeem samen en druk op de knop "bestelkosten berekenen".
Toelly schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:30:
[...]
Mja, ik vroeg mij inderdaad ook al af in hoeverre het verschil tussen 1600 / 1866 / 2133 te voelen is. Het is dan bv interessanter om 16GB van 1600 te kopen dan 8GB van 2133?
Normaal heeft een game pc genoeg aan 8GB. Afhankelijk van je andere taken is 16GB interessant. >1600 is met een aparte GPU niet merkbaar sneller, dus 8 of 16GB 1600 is prima.

[ Voor 36% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 14:42 ]

• Tonkowonko
Eigenlijk vrij weinig, bekijk deze review maar eens goed en baseer hierop je keuze zou ik zeggen, http://nl.hardware.info/r...eview-maak-de-beste-keuze!

waarom bij coolblue bestellen als ik vragen mag, ze zijn over het algemeen namelijk erg duur tov afutur bijv.

ja bijv alhoewel in dit geval een 8gb setje van 1600 ook prima zal voldoen.

Kan er helaas ook niks van vinden alhoewel er wel wordt gezegd dat defragmenteren slecht is maar dat wist je waarschijnlijk al.

[ Voor 45% gewijzigd door Tonkowonko op 08-11-2014 14:43 ]

• Toelly
br00ky schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:37:
Ik zou me niet te veel van de sticker "Gaming" aantrekken. Het is voor overklokbordjes gewoon een erg betaalbaar ding :).
Meestal betaal je toch een prijs voor die sticker? Bij ROG is dat toch (heb ik gehoord).

• Toelly
Tonkowonko schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:39:
waarom bij coolblue bestellen als ik vragen mag, ze zijn over het algemeen namelijk erg duur tov afutur bijv.
In belgië zijn de prijzen idd meestal duurder dan andere winkels, maar ze leveren wel gratis, wat het dan vaak terug goedkoper maakt. Maar ze hebben er niet alles, dus ik zal toch mijn aankoper moeten opsplitsen.

• Tonkowonko
bij afuture zijn de verzendkosten ook gratis ;) maar ik neem aan dat afuture niet naar belgie verzend dan?

• Toelly
Blijkbaar wel, maar niet gratis:

Verzendkosten NL: € 5,95
Verzendkosten BE: € 9,95
Verzendkosten DE: € 10,95
Pagina: 1