Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Handig tooltje voor mezelf, aanbieden illegaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op dit moment een tool aan het bouwen in C# die een boeken website scraped. De gegevens die ik scrape zijn niet van dusdanige aard dat ze copyrighted zijn. Bv het ISBN nummer van een boek. De site levert voor al die boeken ook een downloadlink. Die scrape ik ook. En daar ligt voor mij de vraag.

Mijn tool bevat out-of-the-box niet de data (boek informatie + download links), maar haalt deze op.Initieel zit er dus geen data in. Deze slaat hij vervolgens op in een lokale database, waarna de gebruiker de tool opdracht kan geven om batches met boeken te downloaden vanaf de downloadlink. Het downloaden zelf is natuurlijk illegaal in NL, en zou ik dan ook nooit doen, maar ik vraag me nu af of het aanbieden van de app ook illegaal is.

Ik heb hem voor mijzelf gebouwd (als oefening) maar kan me voorstellen, dat anderen die liever wel downloaden er best profijt bij kunnen hebben. Als ik nu naar bv uTorrent kijk....de tool is niet illegaal, maar het gebruiken voor illegale doeleinden wel. Kan ik die analogie doortrekken naar mijn app?

[ Voor 198% gewijzigd door Creepy op 07-11-2014 09:17 . Reden: Teruggezet ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ja, Dat is zo een beetje zoals couchpotato, dat is niet illegaal, maar het downloaden ervan is wel illegaal, dus je mag het verdelen, dat zelf is niet illegaal, maar als je bijvoorbeeld een voorbeel van een book geeft als ze het downloaden, dan wordt het wel illegaal, kijk maar een bij het couchpotatoe topc....

Verwijderd

Topicstarter
---

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2014 07:49 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het verschil met uTorrent in deze is dat die ook uitsluitend legaal kan worden gebruikt. Als jij in je applicatie direct een download link bij de informatie zet wordt dat natuurlijk al snel minder legaal ;)

• thibautb
[Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 3
Dat is het topic, met het andere bedoel ik bijvpprbeeld, als iemand het programma download, dat je al een boek mee geeft in die download. En ze dus een gratis boek krijgen zonder dat ze het wouden.

Ik zou jou ding gewoon op github zetten als het goed en stabiel zet, en aan de maker van dat topic tonen, en vragen dat die het er misschien bij zet en dan help je al heel wat mensen;

[ Voor 34% gewijzigd door thibautb op 05-11-2014 22:32 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:52:
Ben op dit moment een tool aan het bouwen in C# die een boeken website scraped.
Dan zou ik Wikipedia: Databankenrecht en http://sync.nl/andermans-site-scrapen-wanneer-mag-dat/ eerst maar eens gaan lezen. (Meer hier)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 05-11-2014 22:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:57 ]

• thibautb
Je kan het toch op github of via een moeilijk te achterhalen manier er op zetten, bijvoorbeeld op het werk via een gasten pc, daar gaan ze dan nooit achter komen.
Maar ik zou het toch doen, je moet het misschien eerst door iemand een beetje laten na kijken die een beetje verstand van dat soort dingen van de wet heeft, en als die het goedkeurt er op zetten.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45

Quad

Doof

Wat als je nu contact opneemt met de website waar je het vandaan haalt en je tool zodanig af hebt zodat je het als het ware kan presenteren aan de personen die erachter zitten? Als je ze kan overtuigen dat het een goed product is krijg je er naast toestemming misschien ook nog waardering voor.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:57 ]

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De downloadlink kun je dus samenstellen aan de hand van het isbn nummer? Dan kun je het voorste deel van de link optioneel in een config file of,zo laten zetten. Jij levert een lege config file en de gebruiker zet er het eerste deel van de downloadlink in. Kun jij niks aan doen....

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:57 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
thibautb schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:59:
Ja, Dat is zo een beetje zoals couchpotato, dat is niet illegaal, maar het downloaden ervan is wel illegaal, dus je mag het verdelen, dat zelf is niet illegaal, maar als je bijvoorbeeld een voorbeel van een book geeft als ze het downloaden, dan wordt het wel illegaal, kijk maar een bij het couchpotatoe topc....
Niet helemaal mee eens. Het programma downloaden is niet illegaal, TPB bezoeken is ook niet illegaal (hoewel Brein daar iets anders tegenaan kijkt). Downloaden en/of delen van deze (illegaal) content, dat mag niet.

Je kunt aan je app natuurlijk ook rechten verlenen, zoals alleen voor persoonlijk gebruik. Gegevens mogen niet openbaar worden gemaakt. :)

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:56 ]

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 14:28
Als jouw programma hoofdzakelijk bedoeld is voor illegaal gebruik dan handel je al gauw onrechtmatig in Nederland. Hoe het technisch in elkaar zit maakt niet zo veel uit, het gaat om het resultaat. Houd er ook rekening mee dat als je je met het programma richt op andere markten dan de Nederlandse, bijvoorbeeld door het Engelstalig te maken, dan kun je ook in die andere markten aangeklaagd worden.

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:56 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

BM

Moderator Spielerij
Waarom haal je je topic start leeg? Het is een prima vraag, ik zie geen reden om die weg te halen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45

Quad

Doof

Inderdaad, interessante en goede vraag voor een discussie start eventueel. Jammer dat die weggehaald is. ;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:57:
Ik lig het minste wakker over de rechten van die website, zelf jatten ze complete boeken. Russisch recht vs Europees recht. Zal toch wel incompatible zijn.
Lijkt me sterk; dacht dat voor beide de copyright/auteursrecht conventie van Bern etc geldt - yep:
Wikipedia: Berne Convention zie kaartje.

Wel vermoed ik dat de Russische naleving minder effectief is waardoor het in de praktijk makkelijker mogelijk is om ongehinderd illegale content aan te bieden.

• ZaZ
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik ben begin dit jaar aangeklaagd door ebay en je zit al heel snel fout, zelfs als de gebruiker jouw tool 'misbruikt' om illegale handelingen te verrichten.
Als jij de mogelijkheid biedt tot het aanzetten van wanprestatie ben je strafbaar. Ik heb er een paar dure advocaten tegenaan moeten gooien om er nog enigszins goed uit te komen.

Er zijn trouwens vele wegen om bepaalde doelen te bereiken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een boekendatabase dan kan je ook gewoon een mailtje naar het CB sturen. Dan maak je €60 borg over en sturen ze je een externe hdd toe met een paar TB aan data.
Ik kreeg daarvoor ook een ftp-feed met alle mutaties per dag in ONIX formaat en nadat ik de hdd terug had gestuurd kreeg ik netjes mijn borg ook terug. Kosten €0 en weegt niet op tegen het onderhouden van je scraper en sanatizen van de data.

Ik weet niet wat het doel precies is want de TS is leeg.

Lekker op de bank

Verwijderd

PopcornTime? LibraryTime? ;)

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:56 ]

• ZaZ
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

In het kort: Een universele tool om handelingen te automatiseren (niet op ebay gericht)
Het was te makkelijk en te specifiek waardoor er veel mensen misbruik van maakten en daarmee in het vaarwater van ebay zijn gaan zitten, maar die acties waren niet het doel van de tool. Mijn oorspronkelijke verweer zat een beetje in de lijn van "guns don't kill people, people kill people" maar dat was kennelijk te simpel.
Omdat het kennelijk zo makkelijk was om er misbruik van te maken werd ik gepakt op het aanzetten tot wanprestatie.
Een beetje: Gelegenheid maakt de dief

Natuurlijk mag je wel in hun vaarwater gaan zitten, maar niet vanuit hun eigen bedrijf waar er zogenaamde huisregels gelden.

Omdat het geen tool is om ebay dwars te zitten kon ik met een zooi aanpassingen eruit komen door bepaalde dingen minder vanzelfsprekend te maken en gedeeltes te open sourcen.
Maar goed, wel flink wat advocaatkosten gemaakt en tijd verloren.

Punt is dat je er niet zomaar ervan uit mag gaan dat je alle verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker neerlegt. Die is naief en wordt ook beschermd.

Lekker op de bank

Pagina: 1