Bij HR-ketel stalen convector vervangen door Jaga Low H2O?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Een CV-installateur die voor een offerte kwam voor een HR ketel merkte een convectorput op en kwam met het advies de stalen convector te vervangen door een LTV Jaga Low H2O, omdat de HR ketel op lagere temperaturen zal terugschakelen dan de huidige VR-ketel.

Klopt dit advies?

Een potentieel punt van aandacht lijkt me namelijk dat 1 enkele LTV convector door z'n lage deltaT een relatief hoge retourtemperatuur naar de ketel stuurt, terwijl de rest van het systeem oude non-LTV radiatoren betreft. Zeker omdat de convector in het merendeel van de gevallen de enige met warmtevraag in dat deel van het circuit zal zijn.

Wat is de visie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 00:33:
Een CV-installateur die voor een offerte kwam voor een HR ketel merkte een convectorput op en kwam met het advies de stalen convector te vervangen door een LTV Jaga Low H2O, omdat de HR ketel op lagere temperaturen zal terugschakelen dan de huidige VR-ketel.

Klopt dit advies?

Een potentieel punt van aandacht lijkt me namelijk dat 1 enkele LTV convector door z'n lage deltaT een relatief hoge retourtemperatuur naar de ketel stuurt, terwijl de rest van het systeem oude non-LTV radiatoren betreft. Zeker omdat de convector in het merendeel van de gevallen de enige met warmtevraag in dat deel van het circuit zal zijn.

Wat is de visie hierop?
Ik lees even mee. Ik heb zelf ook twee convectoren waarvan ik er 1 heb vervangen door een Betherma Alumaxx en daar komt werkelijk veel meer warmte vanaf dan de oude convector. Maar dit kan ook komen omdat de convector nu 15 cm hoog is ipv 8 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
Ik denk dat een LTV Jaga weinig zin heeft als de rest van je radiatoren gewone conventionele radiatoren zijn. Die laatste hebben toch echt wel water van een graadje of 50 nodig om een beetje bruikbare warmte te kunnen produceren.

Om te zorgen dat je huidige convectorput met een HR-ketel nog goed werkt moet je zorgen dat je een minimumtemperatuur (Tmin) van het CV-water kunt instellen. Daarmee zorg je dat je geen pislauw water van 35 graden ofzo door je radiatoren stuurt. Wat ook goed werkt is je convectorput boosten: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen daarmee vergroot je de warmte-afgifte bij een lagere watertemperatuur ook sterk.

Ik heb geen convectorput, maar alleen conventionele radiatoren. Voor mijn gevoel heeft het geen zin om water met een temperatuur lager dan 50 graden in het systeem te pompen. Daarom heb ik de standaard Honeywell Round Modulation (OpenTherm) aan m'n ketel (Agpo Econpact 225c), vervangen door een Remeha iSense (OpenTherm). De iSense heeft een aantal paramters zoals Tmin, die ervoor zorgen dat de ketel altijd opstookt tot die temperatuur.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je installateur heeft wel een punt. Grote kans dat je VR ketel werkt met een aanvoer van 80 graden of zelfs meer. Je HR ketel zal waarschijnlijk ingesteld staan standaard op 75 graden aanvoer.

Kan je een inventarisatie maken van al je radiatoren in huis en welke zijn voorzien van een normale radiatorknop en welke van een thermostaatknop? Weet je ook het vermogen van je convectorput?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Een convectorput heeft behoefte aan hoge aanvoertemperatuur, aangezien je puur afhankelijk bent van convectie. Bij lage aanvoertemperaturen (60 en lager) heb je onvoldoende convectie met een klassieke stalen radiator.

Je kunt ofwel je ketel aan/uit laten sturen en de instellingen op 80/60 laten staan, maar dan hoef je ook niet je VR ketel te vervangen, het extra rendement van een HR ketel is dan gewoon nul, ofwel je vervangt die convector door een nieuwer type die met lagere aanvoertemperaturen meer warmte uit het water kan halen. Zo'n Jaga convector is gewoon een joekel van een heatsink, als je die ook nog actief gaat koelen haal je nog meer warmte uit je water en heb je nog meer convectiewarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De goedkoopste oplossing én zuinig bij HR ketels is je bestaande convector boosten met een paar PC fans:
Anoniem: 477788 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ThinkPadd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:18:
Ik denk dat een LTV Jaga weinig zin heeft als de rest van je radiatoren gewone conventionele radiatoren zijn. Die laatste hebben toch echt wel water van een graadje of 50 nodig om een beetje bruikbare warmte te kunnen produceren.
De installateur schatte in dat die nog wel warm gingen worden en anders is het puur een kwestie van de juiste minimum temperatuur instellen. Die temperatuur is nog altijd een stuk lager dan effectief nodig voor zo'n oude stalen convector.

Het idee juist van een nieuwe ketel is dat deze de aanvoertemperatuur kan verlagen zowel voor efficientie als comfort.
mkleinman schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:42:
Kan je een inventarisatie maken van al je radiatoren in huis en welke zijn voorzien van een normale radiatorknop en welke van een thermostaatknop? Weet je ook het vermogen van je convectorput?
Bij deze een inschatting:
  • woonkamer + open keuken: oude grote radiator van ca 3.5m halfhoog (dubbel dus "T22"?), kleine grote radiator van ca 50cm normale hoogte + convectorput van ca 2.0-2.5m (vermogen onbekend). Allemaal normale radiatorknoppen.
  • badkamer: vloerverwarming + designradiator. Beide met thermostaatknop.
  • gang: kleine oude radiator ca 50cm en normale hoogte (enkel). Normale radiatorknop. Altijd dichtgedraaid. Gekoppeld aan zelfde aftakking als grote radiator in woonkamer.
  • slaapkamer: reguliere radiator van ca 1m en normale hoogte (T22?) met thermostaatknop. Wordt nauwelijks gebruikt. Op zelfde aftakking als keukenradiator.
  • slaapkamer: joekel van een oude radiator van ca 2.5m halfhoog met thermostaatknop. Wordt nauwelijks gebruikt. Op zelfde aftakking als convectorput.
  • slaapkamer: joekel van een oude radiator van ca 2.5m halfhoog met thermostaatknop en voetventiel. Wordt nauwelijks gebruikt.
  • Zolder: reguliere radiator van ca 1.5m en normale hoogte (T22?) met thermostaatknop. Wordt nauwelijks gebruikt.
Uitgezonderd echt koude periodes of incidenteel gebruik wordt alleen de woonkamer met open keuken en de badkamer verwarmd. (thermostaatkranen in slaapkamers op 12-15 C en rest op vriesstand)
Proton_ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:01:
De goedkoopste oplossing én zuinig bij HR ketels is je bestaande convector boosten met een paar PC fans:
Anoniem: 477788 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Iets als DBE wil ik op zich wel overwegen, maar dan wel af-fabriek. Zou nog wel een geknutsel worden om stroom in een convectorput te krijgen. Tevens dient er rekening mee gehouden te worden dat er niet vanalles op fans moet kunnen vallen wat onherroepelijk gebeurt met een convectorput. Naar prijzen en prijsverschillen heb ik uberhaupt nog niet gekeken hiervoor.

Gevoelsmatig heeft een passieve oplossing (dus zonder DBE) op dit moment de voorkeur. Het hoeft ook allemaal niet niets te kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-11-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 17:29
T22 verwijst naar de dikte, niet naar de hoogte:
Afbeeldingslocatie: http://www.budgetradiatoren.nl/uploads/images/plaatradiatoren%20home/typeradiatoren.jpg

Een Jaga zal meer vermogen afgeven bij gelijke afmetingen en watertemperatuur. Je kunt dit inzetten om de opwarmtijd te verkorten (bij gebruik VR ketel), of om de watertemperatuur te kunnen verlagen (HR ketel). Beide opties leveren een besparing op in stookkosten.

Het is absoluut niet zo dat bij 50 of zelfs 45 graden je radiatoren niets meer doen. De capaciteit neemt domweg af naarmate de watertemperatuur daalt. Als je toch alleen maar de convector gebruikt is er weinig bezwaar tegen een lagere temperatuur: zolang je capaciteit ook nu maar groot genoeg blijft om de woning warm te krijgen voorzie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mooi voor Jaga dat de marketingterm "LowH2o" het zo goed doet, maar iedere convector heeft een zeer kleine waterinhoud. Ook de oude convector die nu in de put ligt.
Vergeleken met een gewone radiator bevat een Jaga veel minder water, maar vergeleken met andere convectoren zit er geen echt verschil in.

Je geeft aan dat je huidige convector van staal is, maar weet je dat zeker?
Probeer eens een magneet tegen de lamellen te houden, blijft hij plakken, dan is hij inderdaad van staal.
Maar vaak zijn bij oude convectoren de lamellen ook van aluminium als bij een Jaga.
De echte winst door vervanging zal niet groot zijn, ook al is je convector nu geheel van staal.
Zeker geleid aluminium beter warmte dan staal, maar die ene convector zal geen grote sprong voorruit zijn.
Ik stook hier met een maximale watertemperatuur van 55 graden en heb gewone paneel radiatoren, wel flink overbemeten.
Maar zelfs met gewone radiatoren kun je op een lage temperatuur stoken, daarom moet het zeker kunnen met een oudere convector.

Sowieso zijn er nog meer merken dan alleen Jaga, kijk ook eens naar Betherma.
Is een goed Nederlands merk, waarschijnlijk door wat minder marketing vaak nog goedkoper ook ;)
Bij vergelijkbare afmetingen leveren ze vaak ook nog een hoger vermogen dan Jaga.

Ik heb helemaal niets tegen Jaga, het is absoluut een goed merk, raad het ook zeker niet af.
Alleen lijkt het of (hier) veel mensen denken dat Jaga iets exclusiefs levert was andere fabrikanten niet leveren wat betreft lage waterinhoud.

Edit:
Als je put nu niet bijzonder veel warmte afgeeft, controleer hem eens op vervuiling.
ook van groot belang is dat het keerschot juist gemonteerd is, anders komt de thermische trek slecht of niet op gang.
Afbeeldingslocatie: http://www.cvketel-weetjes.nl/assets/cvketelweetjes/images/articles/Werking%20convector.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 04-11-2014 21:34 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bezuiniger schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:25:
Als je toch alleen maar de convector gebruikt is er weinig bezwaar tegen een lagere temperatuur: zolang je capaciteit ook nu maar groot genoeg blijft om de woning warm te krijgen voorzie ik geen probleem.
Qua comfort gaat dit niet op. De convector zit het verst weg bij de zithoek waar ook de grote radiator staat.
Oxellaar schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:28:
Mooi voor Jaga dat de marketingterm "LowH2o" het zo goed doet, maar iedere convector heeft een zeer kleine waterinhoud. Ook de oude convector die nu in de put ligt.
Vergeleken met een gewone radiator bevat een Jaga veel minder water, maar vergeleken met andere convectoren zit er geen echt verschil in.

Je geeft aan dat je huidige convector van staal is, maar weet je dat zeker?
Probeer eens een magneet tegen de lamellen te houden, blijft hij plakken, dan is hij inderdaad van staal.
Beetje lastig testen aangezien er maar een paar mm tussen zit, maar zowel van boven als bij de buitenste lamel blijft de magneet niet plakken terwijl dat op de schotten etc wel zo is. Had de installateur het fout.
Maar vaak zijn bij oude convectoren de lamellen ook van aluminium als bij een Jaga.
De echte winst door vervanging zal niet groot zijn, ook al is je convector nu geheel van staal.
Zeker geleid aluminium beter warmte dan staal, maar die ene convector zal geen grote sprong voorruit zijn.
Ik stook hier met een maximale watertemperatuur van 55 graden en heb gewone paneel radiatoren, wel flink overbemeten.
Maar zelfs met gewone radiatoren kun je op een lage temperatuur stoken, daarom moet het zeker kunnen met een oudere convector.

Sowieso zijn er nog meer merken dan alleen Jaga, kijk ook eens naar Betherma.
Is een goed Nederlands merk, waarschijnlijk door wat minder marketing vaak nog goedkoper ook ;)
Bij vergelijkbare afmetingen leveren ze vaak ook nog een hoger vermogen dan Jaga.

Ik heb helemaal niets tegen Jaga, het is absoluut een goed merk, raad het ook zeker niet af.
Alleen lijkt het of (hier) veel mensen denken dat Jaga iets exclusiefs levert was andere fabrikanten niet leveren wat betreft lage waterinhoud.

Edit:
Als je put nu niet bijzonder veel warmte afgeeft, controleer hem eens op vervuiling.
Ik zuig hem jaarlijks uit voor het stookseizoen.
Her en der zijn enkele lamellen iets verbogen, maar voor de rest ziet het er optisch prima uit,
Warmteafgifte weet ik niet goed te beoordelen behalve dat het niet homogeen is over de gehele lengte (warmere en koudere zones).

Als ik echter al iets zou doen aan deze dan zou het het verlagen van de deltaT zijn want ik vermoed dat ik hem iets teveel knijp op het moment.
ook van groot belang is dat het keerschot juist gemonteerd is, anders komt de thermische trek slecht of niet op gang.
[afbeelding]
Dat is correct gemonteerd.

Op basis van deze info denk ik erom om hem te laten hangen en later proefondervindelijk te beslissen of ik de convector laat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Nou je het er over hebt........
Hier zit het keerschot dus kennelijk verkeerd om.
Ik heb hier Raam -> intake -> keerschot -> convector

Nou moet ik zeggen dat ik geen klagen heb over de warmteafgifte.
Stook met maximaal 55 graden.
Put is 3.20 meter lang.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:44:
Op basis van deze info denk ik erom om hem te laten hangen en later proefondervindelijk te beslissen of ik de convector laat vervangen.
Wil je ons op de hoogte houden met betrekking tot je bevindingen? Ik vind dat namelijk wel interessant. Met welke temperaturen wordt er gestookt?
MieJuul schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:52:
Nou je het er over hebt........
Hier zit het keerschot dus kennelijk verkeerd om.
Ik heb hier Raam -> intake -> keerschot -> convector

Nou moet ik zeggen dat ik geen klagen heb over de warmteafgifte.
Stook met maximaal 55 graden.
Put is 3.20 meter lang.
Wat voor convector zit er bij jou in? Ik heb een oude convector die echt niet warm wordt met 65 graden. Ook in een put van 3.20 meter met intake en keerschot aan beide kanten.

[ Voor 41% gewijzigd door BThomas op 09-11-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-07 14:55

dikkiejan

2805Wp

Interessant topic, ik zit met een vergelijkbare situatie.
Connector put van 2,2 meter lang in woonkamer en 2 design radiatoren in open keuken. Cv water op 65graden pomp op standje 1.
Ik vind alleen dat het lang duurt voordat de temperatuur op de juiste waarde komt (van 18 naar 19 gr.), ongeveer één uur/5 kwartier.

still learning!

Pagina: 1