Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 20:29
Ik ben sinds kort in het bezit van een UHD TV van Samsung (UE55HU7500) en wil hier een setup omheen gaan bouwen waarop ik voornamelijk films en series zal gaan kijken.

Ik zoek een?
NAS + Mediaspeler/MediaPC

Wat is je budget?
€500-€600

Ik wil de setup gebruiken om:
- FullHD, UltraHD en 3D content kijken en benaderen in overzichtelijke sneller interface zoals XBMC
- Via nieuwsgroepen en torrents (automatisch) te downloaden, repareren en uitpakken
- Popcorn Time gebruiken

Wat heb je zelf al gevonden?
NAS: Synology DS214 of DS214play.
Mediaspeler: Mede8er MED600X3D of MED800x3D?
MediaPC: Cubox-i oid

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke Synology (of andere NAS?) zou in mijn geval volstaan en wat voor Mediaspeler kan ik hier het beste bijhalen? Volgens mij zijn mediaspelers niet in staat Popcorn Time te draaien dus dan kom ik weer uit bij een kleine MediaPC (zoals Cubox). Hier weet ik echter helemaal niets vanaf.

[ Voor 32% gewijzigd door MvdD op 04-11-2014 13:25 . Reden: Gewijzigde situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimnino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-05 03:12
Ik zoek eigenlijk iets soorts gelijks. Een simpele doch goede download station die je eventueel makkelijk kan benaderen via een tablet o.i.d. om nog manueel een download voor bijvoorbeeld een film toe te voegen of even kijken of er wat leuks op spotweb staat.

Hier heb ik dan nog een additionele vraag bij: Kan elke NAS simpel in bijvoorbeeld openELEC worden gemount als zijnde een lokale schijf zodat je de mooie media library van XBMC kan gebruiken? En zo ja, hoe doe je dat? Want lees een hoop dingen over delen van bestanden op meerder XBMC spelers, alleen is nergens echt duidelijk of je de mooie/overzichtelijke/gebruiksvriendelijke library tevoorschijn krijgt als ware het een lokale schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door chimnino op 04-11-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 12:59
Ik zou zeggen Synology en een NUC met een Intel Core i5 of een vergelijkbare processor. Ik zou zeker niet beginnen aan standaard mediaspelers, gezien die vaak je dan afhankelijk bent van fabrikant firmware's met codecs.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimnino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-05 03:12
Wat misschien wel iets is om op te letten, weet niet of je dat zoekt hoor, maar er zijn mediaspelers die CEC ondersteunen via XBMC. Dat wil zeggen dat je via je tv afstandbediening, alles in XBMC kan bedienen. Pauzeren, ondertitels, doorspoelen, menu doorlopen, alles. Werkt ideaal op mn RaspberryPi, maar zou die niet aanraden. Mn ogen loeren stiekem op de Cubox apparaatjes icm een vorm van XBMC.

Popcorn Time zou op dergelijke apparaatjes moeten werken via Android.

[ Voor 25% gewijzigd door chimnino op 04-11-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
Een Mede8er geeft geen 4K door. De makkelijkste oplossing zou een NUC zijn, maar ook de D54250WYK bijvoorbeeld geeft max 3840x2160 op 30hz door.

Zou dan persoonlijk wachten op de INTEL NUC 2.0 die wel 3840x2160 op 60hz kan doorgeven.....of je moet overgaan tot een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
ik zou zeker voor htpc gaan, dan kan je altijd nog upgraden naar een hogere/betere gpu, je kan kiezen hoevel hz je op 4k wilt hebben, en het wordt ook bij de meeste iets betere kaarten ondersteund. Voor de rest kan je daar ook je nas van maken, bv met freenas en kan je alles automatisch doen, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
met xmbc (straks kodi) prima bestanden benaderen op een nas. Je kan zelfs dmv een tablet of smartphone middels het appje yatse dit besturen, werkt heel erg simpel. Kies een mooie skin en gaan. XBMC wat je via openelec op een barebone pc (nuc, zotac, brix) zet werkt prima daarvoor.
In hoeverre dat 4k gaat streamen is de vraag, maar veel materiaal is daar ook niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 04:35
Voor 4K ben je wat betreft afspeelmogelijkheden eigenlijk net iets te vroeg. Ik verwacht dat binnen een half jaar de markt overspoeld wordt met 4K-ondersteuning in PC's en mediaspelers, maar voor nu zitten er nogal wat haken en ogen aan. Wat dat betreft ben ik het met Flex eens. Ik zou eerst gewoon een i3-nuc uit de zilveren serie nemen (+/- 250, moet nog wel wat geheugen en een schijf bij), de rest op de bank zetten en over een half jaar eens verder kijken. Of je moet nu iets bouwen met een desktop-i5 of een losse videokaart maar dan wordt het wel heel erg veel computer.

ARM-machientjes zou ik gewoon laten liggen, de raspberries en cuboxen doen sowieso geen 4k, voor de rest zitten daar ook nogal wat nadelen aan. Er zijn wel Android-boxjes die pretenderen 4K te doen, maar Android kan sowieso geen refresh rates schakelen, dus voor mij zou dat meteen afvallen (tearing lijkt me op een 55" 4K-scherm afschuwelijk). Ook is het maar de vraag wat die doosjes met de audio doen, en ik vraag me af of de netwerkchips snel genoeg zijn om überhaupt snel genoeg data binnen te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
Persoonlijk zou ik al mijn geld op zak houden. Volgens deze roadmap komen de Intel NUC met 4k @ 60Hz er in het eerste kwartaal 2015 aan. Er is op dit moment zeer weinig 4K content te verkrijgen.

Met de Intel NUC 2.0 heb je straks een krachtige mini pc waar je ook makkelijk een game op kan spelen @ 60Hz. Waarschijnlijk hangt daar wel een ander prijskaartje aan dan de huidige Intel NUC, maar dat is koffiedik kijken.Tegen die tijd kan je wat meer geld uitgeven aan een NAS, misschien wel 4 bay i.p.v 2 bay zodat je genoeg opslag tot je beschikking hebt. Tegen die tijd is 4K waarschijnlijk ook op gang gekomen.

Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, je wilt iets hebben maar het is het net niet allemaal. En een barebone in de woonkamer met een GTX 770/780 oid zit ik niet te wachten. Ik wacht wel op de nieuwe generatie Intel NUC, tegen die tijd kan ik ook een grotere NAS kopen dan die ik nu voor ogen heb.

Als jij niet zit te wachten op 3840x2160 @ 60Hz en je vindt 3840x2160 @ 30Hz genoeg dan kan je voor de Intel NUC Kit DN2820FYKH kiezen. (in dit topic XBMC Mediaspeler met Intel NUC DN2820FYKH beweren ze dat de NUC 4K kan draaien) Komt nog wat klein spul bij zoals geheugen en schijfruimte, maar je kan voor €200 klaar zijn. Dan zou je nog €400 over hebben voor een NAS. Met een Synology DiskStation DS214 4TB zou je kunnen uitkomen op je max uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Bedankt voor alle reacties, ik leer steeds meer bij :)

Ik hecht (nog) niet bijzonder veel waarde aan het afspelen van UHD content, simpelweg omdat het er nauwelijks is. Maar met het oog op de toekomst zou ik me er eventueel alvast op voor willen bereiden, wat perfect op een later moment ook zou kunnen gebeuren.

Wat dat betreft klinkt de mogelijkheid tot het afspelen van 3840x2160 @ 30Hz voor mij prima. Wachten tot Q1 2015 is geen optie.

Op basis van wat ik hoor en heb gelezen ben ik sowieso al afgestapt van het aanschaffen van een mediaspeler zoals een Mede8er. Een HTPC biedt wat dat betreft alles wat ik wil met veel meer snelheid en mogelijkheden.

Het enige dat mijn HTPC dan moet kunnen is het draaien van XBMC en Popcorn Time op een zo snel en soepele mogelijke manier qua interface bediening etc. Ik zal er niet op gaan gamen.

Een 4 bay NAS gaat er ook niet komen. Ik heb tot nu toe altijd voldoende ruimte gehad aan mijn 2,5TB namelijk.

Wel twijfel ik of de Synology DS214 niet te langzaam is qua repareren en uitpakken van bestanden. De keuze tussen de DS214play en DS214+ kan ik maar niet maken, maar lijkt me hierin een betere keus. Of is de DS214 helemaal niet zo langzaam als dat ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00
De DS214 is volgens mij bijna gelijk aan de play.

Maaruh, heb je al gechecked wat je TV met DLNA doet? Want misschien heb je dan helemaal geen player nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
418O2 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:46:
De DS214 is volgens mij bijna gelijk aan de play.

Maaruh, heb je al gechecked wat je TV met DLNA doet? Want misschien heb je dan helemaal geen player nodig.
Ik weet niet zeker of ik helemaal begrijp wat je bedoelt, maar mijn TV herkent nu wel gewoon alles binnen mijn netwerk. De meeste content kan ik ook afspelen via de menu's van mijn TV. Maar deze zijn in de structuur van een verkenner en vind ik niet echt 'mooi'. Verder is er geen mogelijkheid om ondertiteling rechtstreeks op te zoeken en in te voegen of om Popcorn Time te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Ik heb dezelfde tv als jij hebt, en gebruik zelf een hele simpele nas, maar gebruik mijn desktop om torrents te zoeken en neer te zetten op dit nasje. xmbc werkt idd veel fijner als de built-in mediaspeler, vooral ondertitels extra downloaden met xmbc vind ik een super feature die ik dan mis. Voor het streamen van youtube vind ik de tv dan wel weer heel makkelijk. met mijn smartphone ga ik naar youtube en dan kan ik heel makkelijk de tv hetzelfde filmpje laten spelen. geen xmbc voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
MvdD schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:45:
Bedankt voor alle reacties, ik leer steeds meer bij :)

Ik hecht (nog) niet bijzonder veel waarde aan het afspelen van UHD content, simpelweg omdat het er nauwelijks is. Maar met het oog op de toekomst zou ik me er eventueel alvast op voor willen bereiden, wat perfect op een later moment ook zou kunnen gebeuren.

Wat dat betreft klinkt de mogelijkheid tot het afspelen van 3840x2160 @ 30Hz voor mij prima. Wachten tot Q1 2015 is geen optie.

Op basis van wat ik hoor en heb gelezen ben ik sowieso al afgestapt van het aanschaffen van een mediaspeler zoals een Mede8er. Een HTPC biedt wat dat betreft alles wat ik wil met veel meer snelheid en mogelijkheden.

Het enige dat mijn HTPC dan moet kunnen is het draaien van XBMC en Popcorn Time op een zo snel en soepele mogelijke manier qua interface bediening etc. Ik zal er niet op gaan gamen.

Een 4 bay NAS gaat er ook niet komen. Ik heb tot nu toe altijd voldoende ruimte gehad aan mijn 2,5TB namelijk.

Wel twijfel ik of de Synology DS214 niet te langzaam is qua repareren en uitpakken van bestanden. De keuze tussen de DS214play en DS214+ kan ik maar niet maken, maar lijkt me hierin een betere keus. Of is de DS214 helemaal niet zo langzaam als dat ik denk?
De DS214Play is voor een hele andere doelgroep dan een DS214/214+. De DS214Play kan on the fly transcoderen, is makkelijk als je je films op ipads/iphones etc. wil bekijken. De DS214 is sneller dan de DS214Play, zeker voor unrarren. Dus als je een keuze zou moeten maken zou het de DS214 of de DS214+ moeten zijn.

De DS214+ is krachtiger dan de DS214 en meer futureproof, zeker als je er steeds meer mee gaat doen...denk aan backups maken, websites hosten,mail server draaien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Thanks, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk de DS214+ :)

Verder ziet het er naar uit dat we de NUC i5 als basis gaan gebruiken voor de HTPC en vanuit daar uitbouwen. Dan misschien in de toekomst nog naar een nieuwere NUC overstappen als ik behoefte krijg om 3840x2160 @ 60 Hz af te gaan spelen.

Alleen weet ik me nog geen raad met de schijven die ik in mijn NAS ga hangen. Ik lees hier en daar wat dat de WD Green schuiven in een Raid0 opstelling de voorkeur hebben, maar kan er weinig onderbouwing voor vinden. Heeft iemand een go2guide voor deze keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:05

Releases

Ja maar!

MvdD schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:34:
Thanks, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk de DS214+ :)

Verder ziet het er naar uit dat we de NUC i5 als basis gaan gebruiken voor de HTPC en vanuit daar uitbouwen. Dan misschien in de toekomst nog naar een nieuwere NUC overstappen als ik behoefte krijg om 3840x2160 @ 60 Hz af te gaan spelen.

Alleen weet ik me nog geen raad met de schijven die ik in mijn NAS ga hangen. Ik lees hier en daar wat dat de WD Green schuiven in een Raid0 opstelling de voorkeur hebben, maar kan er weinig onderbouwing voor vinden. Heeft iemand een go2guide voor deze keuze?
Zeker geen WD Green nemen, en al helemaal niet in RAID 0.
Neem lekker WD Red schijven en dan in RAID 1. (MIRROR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Maar dan ben je wel spijtig natuurlijk 1 schijf aan redundancy kwijt, als je raid 0 pakt en je nas niet zo zwaar gebruikt moet dat zonder problemen gaan, want ik heb nu een nas 4.5 jaar die op raid 0 met 4 schijven loopt en daar heb ik nog geen helemaal geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
Heb je alleen maar films en series op je NAS staan waar je verder geen waarde aan hecht mocht er een HD klappen....RAID 0 of misschien gewoon zelfs JBOD, voor backup's of foto's RAID1.

Voor de €10 extra zou ik zoiezo de RED kiezen, al is het alleen maar om het feit dat de RED 3 jaar garantie heeft vs GREEN 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Het is mij even ontschoten, maar bedankt voor het advies en de informatie luitjes! Waardeer het heel erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Flex schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:11:
Een Mede8er geeft geen 4K door. De makkelijkste oplossing zou een NUC zijn, maar ook de D54250WYK bijvoorbeeld geeft max 3840x2160 op 30hz door.

Zou dan persoonlijk wachten op de INTEL NUC 2.0 die wel 3840x2160 op 60hz kan doorgeven.....of je moet overgaan tot een HTPC.
Ik heb dezelfde 55HU7500 in combinatie met de NUC i3 en XBMC (D34010WYK) (en Marantz SR7008).
De 30hz is een beperking maar ik verwacht niet dat dit een heel groot probleem zal zijn eerlijk gezegd.
Het beperkt aantal films wat in 60hz geschoten zal worden tzt is dan max op 30hz te bekijken....

Voordeel van de i3 is dat hij wel h265 in 1080p af kan spelen, dat lukt met de celerons niet (en je kunt hem later als nog als normale pc inzeten).
4k h265 kun je vergeten, daarvoor moeten de onboard chips het hardwarematig gaan ondersteunen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 14-11-2014 19:32 ]

Pagina: 1