[Qnap] Data recovery

Pagina: 1
Acties:

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-01 09:57

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Vorige week een domme fout gemaakt, nieuwe Qnap gekocht en wilde even mijn oude Qnap TS-410 met mijn nieuwe TS-451 syncen met RTRR.
Synchronisatie liep echter net andersom dan ik had verwacht ( niet goed gelezen) en nu heeft dus RTRR mijn gehele oude Qnap gewist (was maar 4tb aan gegevens).

Gezien dat hier ook mijn gehele collectie foto's op stond van de afgelopen 10 jaar ben ik nogal gemotiveerd om in ieder geval deze terug te halen d.m.v. recovery.

Heeft iemand hier ervaring mee / een goede tip.
Ik heb de disks inmiddels aan mijn p.c. hangen en de Raid krijg ik met menig live linux disk weer netjes aan de praat. Photorec heeft een een hoop foto's terug gehaalt echter ben ik complete contrext (filenames en path ) kwijt.

Is er wellicht een manier / tool om in ieder geval de foto directory terug te krijgen.
Support van QNAP is uitermate slecht. I quote :

"Please ask data recovery company for help."

Wat een toppers.

En nogmaals ja een offline backup had slim geweest, ik heb een hoop nog wel maar er is veel tijd gegaan in de organisatie / uitzoeken en bewerken van de foto's en DOM DOM DOM die heb ik nooit even elders veiliggesteld.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
Afhankelijk hoe belangrijk je je foto's find, en wat je het waard vind in euro's. Luister dan naar qnap.

Er zijn diverse tooltjes die je kunnen helpen, maar zonder ervaring, is de kans groot dat het juist erger maakt.

Daarom is het qnap advies wel de beste.
Zie het als leer geld....

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Rolfie
Dit advies had ik al en kon ik zelf wel bedenken, daar heb ik Qnap Support en jouw goed bedoelde advies niet voor nodig.

Ik ben nu juist op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft en wellicht goede tips heeft. Is dat niet een beetje de achterliggende gedachte waarmee het tweakers forum ooit eens is opgericht.

En je opmerking "zonder ervaring is de kans groot dat je het erger maakt" slaat kant noch wal, zolang je het Raid volume Read Only mount / benadered op een andere p.c. en niet de Qnap device zelf (iets wat Photorec default doet) is er niets aan de hand. Het gaat hier immers niet om beschadigde disks / raid volume oid, het was een domme delete actie.

Nogmaals bedankt voor je goed bedoelde advies, maar gezien je er zelf weinig tot geen ervaring mee hebt en niets nieuws bengt heb ik hier niet zoveel aan.

Edit
Nog even wat zoekwerk gedaan, dit topic helpt wel :
Thematopic: Datarecovery

En met name testdisc.

Lastige blijkt het filesysteem EXT4 waar verdacht weinig tooltjes voor zijn te vinden (helaas)

[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 03-11-2014 15:52 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ext4 is downcompatible met ext2/3. Dus als je daar wel tooltjes voor vind..

extundelete *zou* het werk kunnen doen, maar in jouw geval zijn er wel erg veel files weg. In ieder geval zou je eerst een kloon van je volume moeten maken, aangezien extundelete op het volume zelf moet werken.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
extundelete werkt helaas niet, komt omdat Journaling niet aan stond.
Heb nu complete filelisting inclusief deleted files met Testdisk alleen terugzetten haalt niets uit.

Blijft spannend / frustrerend dit.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Helaas heeft een en ander nog niets uitgehaald maar wel een nieuwe ingeving gehad :
De Qnap TS 410 was voorzien van 4 x 2tb disk die een netto raid5 volume hadden van 6tb.

Raid volume werkt prima, en heb ik via mijn gewone p.c. (waar precies 4 sata interfaces inzitten) kunnen benaderen (Read Only) en een recovery kunnen doen van iig alle photo's met photorec.

Echter zijn mijn bevindingen hetvolgende :
* extundelete werkt niet (of doet het niet in RO)
* Meeste recovery tools zijn windows based
* Windows herkent niet de software raid van Linux
* Ik kom 1 sata interface te kort om mijn p.c. gewoon te booten

Nu heb ik wel een oude PATA disk gebruikt om mijn SATA disk (waar ik mijn normale windows vanaf draai ) te imagen en zo mijn windows omgeving te booten met alle SATA disks aangesloten.
Alleen blijf ik nu met het probleem zitten dat mijn 4 Qnap disks niet als 1 raid volume herkent worden, terwijl de raid gewoon intakt is en ik puur een undelete wil doen op mijn ext4 filesysteem.

Kortom de volgende ingeving gehad en deze ga ik nu proberen :
Ik ga de 6tb die nu in raid zit copieren naar 1 x 6 gb Sata disk (gisteren besteld) die ik via USB ga aansluiten.
Ik boot nu mijn Linux USB rescue disk en doe een DD van mijn raid volume (/dev/MD0 ) naar de nieuwe disk.

Zodra deze kopie klaar is ( zal wel even duren maargoed) heb ik alle data op 1 disk staan ipv op een raid array over 4 disken.

Hiermee kan ik dus wel aan de slag met windows recovery tools, extundete uitproberen in RW mode (mocht het misgaan maak ik gewoon een nieuwe copy) of desnoods als het echt niet wil lukken kan ik de disk opsturen naar een data recovery bedrijf.

Hiermee bespaar ik me ook nog eens een hoop geld gezien de meeste bedrijven een single disk recovery voor een paar honderd euro doen, maar voor een raid array loopt het al snel op naar 3 tot 5 duizen (!! ) euro.

To be continued

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 10-11-2014 16:32 ]

Pagina: 1