Mainstream gamesysteem & monitor voor +- 1250

Pagina: 1
Acties:

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:50

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Geachte lezer :)

Bij deze wil ik jullie advies vragen omtrent een systeem dat ik in elkaar heb geklikt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is al enige tijd geleden dat ik een desktop heb samengesteld (voor mezelf althans), daar ik de laatste jaren voornamelijk laptops in mijn bezit heb gehad. Qua gamen loop je dan echter steeds tegen (veel te) dure modellen aan die na een jaar of 2 alweer achterhaald zijn.

Een desktop is (logischerwijs) veel minder verplaatsbaar dan een laptop (waar in eerste instantie mijn voorkeur weer naar uit ging juist vanwege die draagbaarheid) maar desondanks zoek ik een volwaardig desktopsysteem dat ik kan upgraden wanneer ik wil maar wat initieel al wel de nodige jaren mee gaat.

Een laptop houd ik er sowieso naast voor studie/werkdoeleinden dus de desktop heeft als voornaamste doel gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1250,- euro inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik reeds over een Windows licentie (student), muis (Logitech G500), muismat (Steelseries Qck) en speakers (Logitech Z-640). Ik mis alleen nog een toetsenbord maar daarvoor ga ik wel in de winkel 'voelen' :). Suggesties zijn uiteraard altijd welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het 'benodigde', dus van moederbord tot aan de voeding, en daarnaast een monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor gaat mijn voorkeur uit naar Intel. Daarin heb ik min of meer bewust voor de i5 4690 gekozen omdat die naar mijn idee toch wat meer klaar is voor de toekomst (transactional memory, hogere clocking / turbo). Van de ene kant is het pakweg 30 euro duurder voor prestaties die je mogelijk op dit moment niet zal ervaren / benutten / merken, maar van de andere kant ben ik wel bereid dat uit te geven als het later toevoegde waarde blijkt te hebben.

CPU fan: lang getwijfeld tussen de Coolermaster Hyper 212 EVO en de Gelid Tranquilo Rev. 2.0 (en of het überhaupt wel nodig is de stock-cooler te vervangen) maar uiteindelijk toch voor de Gelid gekozen vanwege de goede ervaringen alhier met betrekking tot koelvermogen en stilte.

Qua moederbord heb ik de MSI B85-G43 Gaming overwogen van de huidige BBG, alsmede de Gigabyte G1.Sniper B5, maar vanwege de nieuwere chipset en een M.2 aansluiting ben ik uiteindelijk voor de MSI H97 GUARD-PRO gegaan.

Qua videokaart heb ik zeer sterk de AMD Radeon R9 overwogen (vanwege prijs-kwaliteit) maar van wat ik lees maakt de nVidia (GTX970) gehakt van die kaart, dus de meerprijs lijkt me wel rechtvaardigt? Mocht ik voor de nVidia gaan dan krijgt de ASUS mijn voorkeur vanwege de passieve idle / low load koeling.

Het geheugen van Crucial heb ik simpelweg gebaseerd op de huidige BBG alsmede de goede ervaringen alhier. In mijn "vroegere" jaren heb ik alleen gewerkt met Corsair en Kingston maar ik sta geheel open voor alternatieven dus de Crucial lijkt me meer dan geschikt. Ik verkies wel de Tactical boven de Sport uitvoering vanwege betrouwbaarheidsissues (?).

Voor wat betreft de SSD geldt eigenlijk hetzelfde als voor het geheugen, ook daarin heb ik me laten leiden door de huidige BBG. Ik heb bij kennissen wel al met SSD's gewerkt (met name Samsung) en ik heb dan ook nog getwijfeld een modelletje van Samsung toe te voegen (Samsung 840 EVO 250GB) maar naar ik begreep is de Crucial minimaal langzamer maar daarentegen wel betrouwbaarder.

De behuizing, Fractal Design Define R4 Pearl Black, is eveneens gebaseerd op de huidige BBG en goede ervaringen alhier. Ik vind het gewoon belangrijk dat de kast netjes afgewerkt en goed geïsoleerd is, maar waarbij het laatste niet ten koste gaat van de koelingsmogelijkheden. Wat dat betreft lijkt deze kast mij zeker geschikt. Ik heb nog getwijfeld extra fans toe te voegen maar de kast komt standaard al met 2 fans en dat lijkt me meer dan afdoende. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.

Qua voeding hoor ik de laatste tijd erg goede verhalen over Seasonic. Ik heb zelf alleen ervaring met merken als Coolermaster maar ook daarin sta ik dus open voor andere merken. 450W leek me weinig (destijds had ik al voedingen van 600 tot 700W!) maar blijkbaar is dat tegenwoordig meer dan afdoende? Het schijnt dat een dergelijke set-up max. 300W verbruikt onder full-load dus dat moet voldoen (zeker gezien de efficiëntie van deze voeding).

Harddisk: ik heb eigenlijk al genoeg opslag (ik heb een NAS draaien en een drietal externe harde schijven liggen die ik in de loop der jaren gekocht heb en nog lang niet vol heb zitten), dus om die reden is 1 TB genoeg. Seagate lijkt me prima, al zag ik de nodige betrouwbaarheidsissues met de 2TB variant dus gezien mijn eisen ga ik voor safe en pak ik de 1TB. Ik heb de WD Blue WD10EZEX, 1TB overwogen maar kon niet kiezen en qua cent per GB was deze een fractie goedkoper dus vandaar :+.

DVD-brander/BD-lezer: gewoon omdat ik regelmatig nog wil branden :).

Monitor: eigenlijk het onderdeel waarvan ik het minst verstand heb. De Dell komt overal naar voren als een erg goed IPS scherm en 24" is groot zat lijkt me voor gamen. Op het werk heb ik een set-up van 2x 23" (weliswaar ander merk/geen IPS) maar thuis keek / kijk ik gewoon altijd op het laptopschermpje dus een enkele 24" zal zeker volstaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Subtiele kast, goede koelmogelijkheden, stil. Ik wil een jaartje of 3 vooruit kunnen met het systeem en de nieuwste games kunnen draaien (daarin is het acceptabel dat het over een jaar of 2, 3 niet meer op MAX lukt maar nu moet dat wel acceptabel zijn lijkt me).

Ga je overklokken?
Neen :)

Mijn build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 197,85€ 197,85
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,95€ 82,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 207,70€ 207,70
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic S12G 450W€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.216,15

Alvast bedankt!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Erg goede openingspost. Hulde. Je hebt ook een prima build in elkaar gezet. Ik heb er eigenlijk niks aan toe te voegen, je redeneringen kloppen als een bus. Waar is de bestelknop?

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 03-11-2014 13:30 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:30:
Erg goede openingspost. Hulde. Je hebt ook een prima build in elkaar gezet. Ik heb er eigenlijk niks aan toe te voegen, je redeneringen kloppen als een bus. Waar is de bestelknop?
Dankjewel!

Helaas laat m'n bankrekening het nog niet toe :+ dus dat zal nog een weekje of 2 op zich laten wachten. Vandaar dat ik nog wel tijd en ruimte heb om suggesties en dergelijke tot me te nemen en al dan niet toe te passen in de build zoals 'ie nu staat :).

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Persoonlijk slechte ervaring gehad met die hdd was binnen 2-3 maanden defect. Ik zou je aanraden deze te nemen pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

[ Voor 3% gewijzigd door JT888 op 03-11-2014 14:54 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Die had ik inderdaad in overweging genomen. Ik ga er nog eens kritisch naar kijken, bedankt!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
JT888 schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:50:
Persoonlijk slechte ervaring gehad met die hdd was binnen 2-3 maanden defect. Ik zou je aanraden deze te nemen pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Dat betekend niet dat de gekozen Seagate ook binnen 2-3 maanden defect is hè. ;)
TommyGun schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:00:
Die had ik inderdaad in overweging genomen. Ik ga er nog eens kritisch naar kijken, bedankt!
De Seagate zal gewoon prima werken hoor. Dat je ooit eens een slecht exemplaar binnenkrijgt kan altijd gebeuren..

Je zelf-samengestelde lijstje ziet er uitstekend uit. Ik heb er niks meer op aan te merken. :) Voor tips voor een ramplank toetsenbord: Zoek wel naar mechanische toetsenborden. Persoonlijk vind ik deze véél fijner dan de 'gewone' toetsenborden. :+ Hier op Tweakers is er al een leuk topic over te vinden, met uitleg over de verschillende toetsen en gebruikerservaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door JST94 op 03-11-2014 15:11 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
JST94 schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:10:

[...]

De Seagate zal gewoon prima werken hoor. Dat je ooit eens een slecht exemplaar binnenkrijgt kan altijd gebeuren..
Dat begrijp ik :)
Je zelf-samengestelde lijstje ziet er uitstekend uit. Ik heb er niks meer op aan te merken. :) Voor tips voor een ramplank toetsenbord: Zoek wel naar mechanische toetsenborden. Persoonlijk vind ik deze véél fijner dan de 'gewone' toetsenborden. :+ Hier op Tweakers is er al een leuk topic over te vinden, met uitleg over de verschillende toetsen en gebruikerservaringen.
Bedankt!

Ik zal zeer zeker kijken naar mechanische toetsenborden. De voorkeur neigt richting Logitech en Razer dus daar ga ik me met name op richten. De diverse toetsen (Razer / Cherry bijvoorbeeld) zeggen me zo niets dus daar ga ik nog even over lezen.

EDIT; handig topic :)

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
TommyGun schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:17:
Bedankt!

Ik zal zeer zeker kijken naar mechanische toetsenborden. De voorkeur neigt richting Logitech en Razer dus daar ga ik me met name op richten. De diverse toetsen (Razer / Cherry bijvoorbeeld) zeggen me zo niets dus daar ga ik nog even over lezen.
Er staat genoeg info over Mechanische toetsenborden in dat topic. Zelf beschik ik over brown-switches. Dat is meer een all-round iets. Ik ben er in ieder geval héél tevreden over. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Een goed toetsenbord is naar mijn mening net zo belangrijk als een goed scherm.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
JST94 schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:18:
[...]

Er staat genoeg info over Mechanische toetsenborden in dat topic. Zelf beschik ik over brown-switches. Dat is meer een all-round iets. Ik ben er in ieder geval héél tevreden over. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Een goed toetsenbord is naar mijn mening net zo belangrijk als een goed scherm.
Als ik dat zo lees (voor- en nadelen) dan neig ik naar Brown dan wel Red (vooral qua geluidsproductie i.t.t. bijvoorbeeld Blue), maar laat ik dit topic daar niet al te veel mee vervuilen. Desondanks erg bruikbare informatie waarmee ik eens wat winkels ga bezoeken.

In de PW zie ik dat met name CM Storm en Corsair dergelijke toetsen gebruiken, dat wist ik niet; kende deze merken niet van hun toetsenborden, dus ook daar ga ik mijn horizon verbreden ;).

[ Voor 24% gewijzigd door TommyGun op 03-11-2014 15:32 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Het systeem heb ik inmiddels besteld bij Alternate (nadien de behuizing nog gewijzigd in diezelfde behuizing maar dan met window en de voeding was niet leverbaar in 450W dus van dat type heb ik de 550W uitvoering gekozen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 199,90€ 199,90
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,90€ 82,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 92,95€ 92,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic S12G 550W€ 73,-€ 73,-
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,55

Dus de komende weken leef ik op water en droog brood :).

Echter, qua monitor heb ik een andere keuze gemaakt (althans, tenzij jullie mij kunnen overtuigen dat niet te doen). Ik heb specifiek gezocht op IPS panelen met een response tijd van 5ms (lager schijnt er nog niet te zijn) en 75Hz. De DELL voldoet alleen aan de IPS-eis, maar heeft daarnaast een 8ms response tijd en 'maar' 60Hz.

Als ik het nog verder specificeer (prijs <200) en bijv. reviews van 4 sterren en hoger dan blijft er niet heel veel keuze over, maar een van de monitors die er dan uit springt is de pricewatch: Asus VX239H Zwart. De specificaties zijn beter voor een significant lagere prijs: zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 64% gewijzigd door TommyGun op 07-11-2014 09:13 ]

Pagina: 1