Zelfbouw NAS....Advies? Toevoegingen?

Pagina: 1
Acties:

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zoek een?
Zelfbouw NAS ter vervanging van mijn huidige "slome" (zeg maar 25MB/s) DNS320.
Om dus Freenas op te zetten en om als FTP en media server te fungeren. Het verbruik speelt ook een beetje een rol, zo laag mogelijk natuurlijk :)
De vraag is eigenlijk meer: zijn de componenten die ik heb uitgezocht toereikend voor het doel?

Wat is je budget?
Budget is ongeveer 200-250 euro, sommige componenten heb ik al, zoals de schijven en de kast.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet een bepaald merk als voorkeur, gaat eigenlijk om een 3 tal componenten. Kunnen er dingen anders? Beter? Laat maar weten.

Heb het volgende bij elkaar gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,95€ 48,95
1ASRock AM1H-ITX€ 50,-€ 50,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,90

De keuze voor de AM1H-ITX was meer omdat er een DC adapter aansluiting op zit, een 19V 120W zou dus voldoende zijn om het geheel denk ik rond de 30-35W te houden. Mede ook omdat er meerdere SATA aansluitingen op zitten, voor 2x 2TB HDD's en 1x SSD in mijn geval.
Een voeding zal dus niet nodig zijn, daar de adapter zuiniger is, Scheelt op den duur in energie kosten.

DVD drive is niet nodig, ik heb een losse USB BD-R. En de software wordt per USB geïnstalleerd

Is 8GB geheugen overkill voor een NAS of is 4GB ruim voldoende? Keuze voor low voltage is uiteraard gebaseerd op verbruik.

Input is welkom :)

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 09:28
Ik heb zelf in mijn NAS, 6GB RAM zitten, maar dat omdat ik 6TB (2x1, 2x2TB) in RAID 1 heb staan en dat zuipt best veel RAM. Voor 2x2TB is 4GB denk ik wel voldoende.

Denk eraan dat een HDD zo 10 watt gebruikt en misschien wel meer bij actief gebruik (geen idee hoeveel piek, mij boeit dat dingen soort niet), aangezien je er 2 hebt. Komt er nog eens een SSD bij (tops 4 a 5 watt denk ik). Processor, moederbord en RAM..

Ik denk niet dat je met 35 watt er komt. Tenzij je natuurlijk je CPU ver gaat underclocken, maar dat gaat weer ten koste van je schrijfprestatie.

Wat wil je? Lage energiekosten of snelheid?

Plezant. Krokant. Galant.

• XenoMorpH
Het liefst een combinatie van beide natuurlijk, maar als blijkt dat bij load hij piekt bij bvb 50W is dat niet zo een probleem.
Wil iig meer snelheid tov mn oude NAS, die 25MB/s komt langzamerhand mn neus uit...

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 09:28
Wat je ook doet, koop geen WD Green's.. In de tijd dat ik mijn NAS heb gebouwd, waren er nog geen WD RED schijven of ze waren verschrikkelijk duur. Mijn NAS haalt zo'n 50 ~ 70MB/s.

Plezant. Krokant. Galant.

• XenoMorpH
Ik heb 2 Seagate 7200.14 2TB schijven in mijn huidige NAS, deze worden gebruikt in de nieuwe.
50-70 maar? Had toch wel verwacht dan 100 toch wel haalbaar zou zijn met een zelfbouw NAS? Of zit ik daar compleet naast.

Maar in principe zijn de bovenstaande onderdelen voldoende om een goede NAS neer te zetten?

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:01
Misschien hier eens een licht opsteken: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

De AM1 heeft maar 2 native SATA poorten, de andere 2 komen van een extra controller. Het werkt, maar moet je rekening mee houden. (drivers etc)

Er is geen RAM vereiste, maar freenas zal het grootste gedeelte van het beschikbare geheugen gebruiken om te cachen. 4GB zal dus ook perfect werken, zelfs voor grotere storage. Low voltage maakt trouwens ook niet zoveel uit in verbruik.

• XenoMorpH
Tnx voor de link. Ik hab daar al eens rond gekeken, maar nu las ik dus net dat Realttek netwerkkaarten slecht worden ondersteund door FreeNAS. Misschien dus een idee om een extra Intel netwerkkaart aan te schaffen.
Ik denk dat ik het bovenste ga bestellen, samen met een Intel netwerkkaart. Wil het niet goed werken, dan kan ik hem nog altijd als mediacenter neerzetten, mn huidige is zeker al 4 jaar oud en is zeer zeker vervanging toe haha...de energie slurpert.

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-02 13:52
Ik zit ook te denken aan een zelfbouw NAS ter vervanging van een ZyXEL NSA325.
Mijn voorkeuren, functieeisen en gebruik zijn nagenoeg gelijk aan dat van de topicstarter.

Ik wil flexibel zijn m.b.t. het OS - Ik ben daar nog niet helemaal uit -, bijvoorbeeld OMV, FreeNAS, Nas4Free, XPEnology (DSM 5.0). Zonodig een Linux distro.

Hoe verhoudt dit systeem zich met een HP ProLiant N54L? Pricewatch: (708245-425).
Maar bij Pixmania ± €161,67 (inclusief verzending).

Volgens mij zijn de verschillen tussen en AMD Athlon 5350 uit de topic start en de AMD-Turion II Neo N54L uiterst gering en verwaarloosbaar. Het enige verschil dat mij opvalt is de ierts hogere klokfrequentie van de Turion II Neo N54L.
CPUBoss: AMD Turion II Neo N54L vs. AMD Athlon 5350

[ Voor 33% gewijzigd door ariekanari op 05-11-2014 21:12 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• XenoMorpH
Niet te vergeten dat de 5350 een quadcore is.....

Maar die HP ProLiant G7 N54L ziet er idd wel interessant uit met die 4 bays en €170 is wel erg goedkoop hoor, zie ze elders voor veel meer staan?
Heb alleen geen idee of de HP sneller is dan de setup die ik hierboven heb.

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:19
Ik heb zelf ook een nas/htpc gebazeerd op het zelfde moederbord en processor maar dan met 2x 3tb en een sdd, je moet er wel even rekening mee houden dat je een 19v 3A+ externe voeding eraan moet hangen anders willen je hardeschijven wel eens raar gaan doen bij het opstarten. Ik kan je helaas niet verder helpen met de freenas ondersteuning, er draait bij mij windows 8.1 op. Ik haal trouwens rond de 100mb/s over gbit.

• XenoMorpH
Ah kijk...100MB/s dat lijkt er meer op :). Als voeding was ik idd al aan het kijken naar een 120W 19V 6,3A versie. Kijken of ik ergens een oude laptop voeding vandaan kan toveren :)

Die HP ProLiant G7 N54L ziet er nog steeds zeer interessant uit, vooral wanneer deze nu €170 kost. Echte goede prestatie reviews heb ik helaas nog niet kunnen vinden :(

EDIT:
Kost inmiddels alweer €222 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door XenoMorpH op 06-11-2014 21:15 ]

Pagina: 1