Toon posts:

Upgrade van basis- naar gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben vandaag (2 november 2014) precies 3 jaar in het bezit van mijn huidige pc, destijds gebouwd door kennis met als doel een multimedia/basissysteem met de mogelijkheid deze later up te graden naar een gamesysteem. Ik heb jarenlang met plezier gegamed op mijn PS3, maar ik ben niet van plan over te stappen naar een next-generation console, ik wil namelijk op mijn pc gaan gamen.

Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:
- Intel Core i5-2300 (@2,80 ghz)
- MSI H61M-P25 B3
- Samsung HD204UI 2TB
- 2x 4GB Ram (merk weet ik niet)
- LPK12-25E 3*SATA 420Watt ATX Desktop Computer Power Supply

Dit lijstje gelezen te hebben zul je zien dat er een videokaart ontbreekt, en dat is ook waar ik naar op zoek ben. Ik ben zelf voor tweakerbegrippen een beginner op het gebied van hardware, maar ik wil met mijn huidige pc + videokaart games als Battlefield 4, Watch_Dogs en Assassins Creed Unity kunnen spelen op graphics setting High (Ultra hoeft niet perse).

Ik had gedacht aan een budget van rond de 300 euro, maar wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert kan het budget eventueel naar boven bijgesteld worden.

Ik heb geen voorkeur voor merk of type.

De ruimte in mijn case is ongeveer 20cm (lengte) x 13 cm (breedte) x 8 cm (hoogte)
Ik heb zelf twee beeldschermen tot mijn beschikking (allebei met een VGA aansluiting) deze zou ik graag willen aansluiten op mijn nieuwe videokaart. In de toekomst wil ik (een van) deze display's vervangen door een of twee display's met een HDMI aansluiting, dus de videokaart moet daarop voorbereid zijn.

Graag hoor ik van jullie welke videokaart jullie aan raden, maar ook of met het enkel toevoegen van een videokaart ik genoeg 'power' in mijn pc heb om te kunnen gamen (zoals boven aangegeven), en zo niet, wat jullie dan aanraden te vervangen.

Alvast heel hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Milan

EDIT: Nog even het beleid doorgelezen en zag dat ik niet voldoe aan het plaatsen van een eigen voorstel, bij deze.

Ik heb zelf al aardig wat uurtjes gestoken in het opzoeken en overleggen over een nieuwe videokaart, echter door drukte was het even op de lange baan geschoven. Jullie zullen dus wellicht een half jaar geleden ook al een soortgelijke post van mij gelezen hebben. Destijds was ik zelf uitgekomen op de R9 280X of de GTX 770.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 16:44 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je een bepaalde case, zodat je de ruimte exact zou kunnen opzoeken of is het een HP/dell/compaq/medion-achtig ding?

Videokaarten zijn er in allerlei prijsklassen.

Eigenlijk zijn er binnen jouw budget maar twee kaarten interessant:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce (of eventueel een andere versie)

De eerste is een zeer krachtige instapper, de tweede een high-end kaart die alleen door de nieuwste nVidia kaarten (gtx970/980) voorbij wordt gestreefd. Vrij overzichtelijk dus ;).

Hier een vergelijking tussen de 7950 en 290. De 290 presteert uiteraard een stuk beter.

Voor beide videokaarten is trouwens wel aan te raden, misschien je voeding eens te vervangen, want vooral met een 290 gaat dat richting het maximaal toelaatbare. Daarnaast is het zaak even exact te weten of het passen, want die 290's zijn vrij lang.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:26:
Beste Tweakers,

De ruimte in mijn case is ongeveer 20cm (lengte) x 13 cm (breedte) x 8 cm (hoogte)
Weet je dat zeker?

zelfs de 270x (22,8 cm) zal dan niet passen.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:45:
Heb je een bepaalde case, zodat je de ruimte exact zou kunnen opzoeken of is het een HP/dell/compaq/medion-achtig ding?

Daarnaast is het zaak even exact te weten of het passen, want die 290's zijn vrij lang.
Reepje schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:58:
[...]

Weet je dat zeker?

zelfs de 270x (22,8 cm) zal dan niet passen.
De naam en het merk van mijn case weet ik niet, kan het nergens vinden in mijn administratie en ook op de case zelf is nergens een naam of merkje verborgen. Ik voeg twee foto's bij, eentje van de binnenkant van de case (let maar niet op het stof :) ) met meetlint ervoor en eentje van de voorkant voor het geval jullie hem herkennen.

De ruimte is inderdaad wel meer dan 20 cm, ik wist niet precies waar ik moest beginnen en ophouden met meten.

https://www.dropbox.com/s..._20141102_170016.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._20141102_164907.jpg?dl=0

EDIT: Noem me een noob, noem me een leek, maar ik heb geen idee hoe ik anders dan een dropbox linkje een foto bij kan voegen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:45:

Eigenlijk zijn er binnen jouw budget maar twee kaarten interessant:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce (of eventueel een andere versie)

De eerste is een zeer krachtige instapper, de tweede een high-end kaart die alleen door de nieuwste nVidia kaarten (gtx970/980) voorbij wordt gestreefd. Vrij overzichtelijk dus ;).

Hier een vergelijking tussen de 7950 en 290. De 290 presteert uiteraard een stuk beter.

Voor beide videokaarten is trouwens wel aan te raden, misschien je voeding eens te vervangen, want vooral met een 290 gaat dat richting het maximaal toelaatbare. Daarnaast is het zaak even exact te weten of het passen, want die 290's zijn vrij lang.
Bedankt voor je advies, ik heb de kaarten allebei bekeken en zou dan zonder twijfel voor de 290 gaan. Qua budget zit de 290 royalAce redelijk dicht bij de goedkopere versies van de 290X, is de 290 (royalAce) beter dan bijvoorbeeld de MSI Radeon R9 290X Gaming 4G?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah, die foto's zeggen al een hoop meer. Een videokaart kan natuurlijk makkelijk achter je moederbord uitsteken (op de foto gezien onder je hardeschijf dus), dat is helemaal prima. Dan kan de lengtebeperking dus meteen van tafel.

290Xen zijn maar een heel klein beetje beter (je kan zelf de vergelijking maken op de site van de link hierboven), maar toch 10% of meer duurder. Dat kan je natuurlijk overwegen, maar of het nuttig is, moet je zelf beslissen.

Vergeet niet dat je ook ~50 euro aan een nieuwe voeding kwijt bent.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Als je 300 euro hebt en ik je kast zo zie denk ik dat het ook slim is om een nieuwe kast aan te schaffen.

De kast die je nu hebt is niet zo geschikt. Ja hij heeft ruimte maar ik zie geen ventilator aan de achterkant (voor ook niet?) en de voeding zit boven waardoor deze de warme lucht (zeker als je er een 290 in plempt) uit je case gaat aanzuigen. Voor een budget van 300 euries zou ik ook de kast upgraden.

Voor 30 euro heb je een pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
komt met 2 fans, voeding onder en veel ruimte.

Voor 50 euro heb je een pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
Prima kast. Veel ruimte, 2 stille fans en je kunt je kabels mooi wegwerken voor een betere airflow.

Een ander voedinkie erin : pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

En dan hebbie nog zo'n 200 euro voor een leuke kaart. Op een 7950 speel je alles op high en (afhankelijk van het spel) ultra.

En op V&A vliegen sinds de introductie van de gtx 970 en 980 de r9 290 kaarten je om de oren voor hele leuke prijzen. Met garantie : V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- SCHERP GEPRIJSD!!!
Verkoper met veel positieve reviews..

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:33:
290Xen zijn maar een heel klein beetje beter (je kan zelf de vergelijking maken op de site van de link hierboven), maar toch 10% of meer duurder. Dat kan je natuurlijk overwegen, maar of het nuttig is, moet je zelf beslissen.
Goed punt, denk dat dat extra beetje beter niet nodig zal zijn voor mijn wensen.

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:51:

Een ander voedinkie erin : pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

En op V&A vliegen sinds de introductie van de gtx 970 en 980 de r9 290 kaarten je om de oren voor hele leuke prijzen. Met garantie : V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- SCHERP GEPRIJSD!!!
Verkoper met veel positieve reviews..
Heb de aanbieding eens goed bekeken, spreekt mij wel aan en denk ook dat dit hem gaat worden, echter op basis van die aanbieding komen er twee vragen bij mij op, namelijk:

- De kaarten zijn gebruikt voor mining, nu ben ik geen expert op minegebied en weet dus ook niet precies of dit zal betekenen dat ik over een half jaar (of iig te snel) weer naar een nieuwe kaart op zoek kan. Er is dan wel garantie bij, maar geldt die nog wel wanneer ermee gemined is?

- Volgens de fabrikant is voor deze kaart een voeding nodig van minimaal 750 Watt: http://www.sapphiretech.c...id=2091&psn=&lid=1&leg=0# > system requirements. Is dit gewoon overdreven fabrikanten voorzorg of moet ik idd naar een zo'n grote (en dure) voeding gaan kijken voor deze kaart?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:44:
[...]

- Volgens de fabrikant is voor deze kaart een voeding nodig van minimaal 750 Watt: http://www.sapphiretech.c...id=2091&psn=&lid=1&leg=0# > system requirements. Is dit gewoon overdreven fabrikanten voorzorg of moet ik idd naar een zo'n grote (en dure) voeding gaan kijken voor deze kaart?
Yep, je moet kijken naar het werkelijke verbruik van een 290. Dat ligt ruim onder de 750W voor een heel systeem waar dit in zit. De fabrikant weet echter niet welke matige 3e rangs voeding de consument heeft, dus om zeker te zitten geven ze een veel te hoge waarde op. Een goede 450W voeding kan een 290 nog prima trekken.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Zoals brooky zegt is de 520 watt voeding ruim voldoende voor een 290.

Dat ze gemined hebben wil zeggen dat ze gedurende een bepaalde tijd een continubelasting ondergaan.
Vaak worden de kaarten door miners undervolted en dus minder warm waardoor de fans ook minder belast geweest zijn maar weet niet of dat hier het geval is.

Wat dat betreft is gamen misschien nog wel zwaarder voor een GPU. Sterke fluctuaties in de belasting en dus ook de temps (die vaak nog wat hoger zijn) en fansnelheden.

En nee de garantie gaat er niet af als ermee gemined is. Verder lijkt het ook nog een nette verkoper te zijn die wanneer een kaart niet functioneert gewoon een nieuwe toestuurt (zie reviews). En bon en dergelijke kun je gewoon meegeleverd krijgen.
Pagina: 1