BBG-september: basis- of mainstreamgamesysteem?

Pagina: 1
Acties:

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 11:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games en regulier PC gebruik (films, internet, maar ook het gebruik van photoshop en indesign).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro, inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, geheugen, SSD, reguliere HD, videokaart, kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, hoewel ik al jaren tevreden gebruikmaak van AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek.

Ga je overklokken?
Nee.

Aanvankelijk had ik dit bericht in het BBG Feedback topic geplaatst, maar ik heb het vermoeden dat ik daar niet helemaal juist zat (ik kreeg het bericht alleeen niet meer verwijderd; is dit uberhaupt mogelijk?).

Ik zit te twijfelen tussen het basisgamesysteem en het mainstreamgamesysteem van de BBG van september. Kunnen jullie mij inzicht geven in welke prestaties ik van deze systemen kan verwachten? Is het bijvoorbeeld redelijk om te veronderstellen dat beide systemen de meeste games die nu op de markt zijn in volle, grafische glorie kunnen weergeven, maar de toekomstbestendigheid van het basissysteem een paar jaar korter is?

Ik speel regelmatig games en ik gebruik nog altijd een PC van vier jaar oud (ongeveer 600 euro destijds; AMD Phenom II Black Edition X6, 4GB RAM, Radeon 6850 1GB). Deze draait games als Skyrim nog redelijk gemakkelijk (maar niet op de maximale settings). Daarom probeer ik nu een beeld te krijgen van de toegevoegde waarde van de extra investering van het mainstream systeem.

Alvast dank voor de info!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guides.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken waarmee er vast een mooi systeem in elkaar te zetten is. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Joeridev
Hallo br00ky,

Dank voor je suggestie! Zoals je misschien had gezien gaat mijn vraag ook over de BBG van september.
Om te voldoen aan de topic-vereisten, heb ik maar het vragenlijstje ingevuld. Maar dit was in mijn geval dus niet helemaal van toepassing.

Kort gezegd hoop ik dat iemand mij inzicht kan geven in de prestatieverschillen tussen het basisgamesysteem en de mainstream-variant. Zal ik met beide systemen bijvoorbeeld de maximale settings kunnen gebruiken bij de nieuwste games, of ga ik dat met de basisversie niet redden?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah, ik lees het nu. Ik scan meestal de openingspost alleen, en als het lijstje ontbreekt krijg je zo een bericht ;).

Welke games op welke instellingen en resolutie praten we over?

Het verschil is met name dat je met het mainstreamsysteem nog hogere framerates haalt en dat je dat langer vasthoudt naarmate er nieuwe games uitkomen. Dat zit hem in het verschil van GPU. De rest van de verschillen zijn verwaarloosbaar voor gameprestatie.

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 31-10-2014 18:29 ]

• Joeridev
My bad! Ik wist alleen zo gauw niet waar ik dit anders moest plaatsen.

Ik bedoel dan vooral spellen als Skyrim, Far Cry 3 (en 4), Bioshock Infinite, etc. op een resolutie van 1920 x 1080. Zou dat basissyteem dat redden, denk je? Met die i5 4460 en Radeon R9 280 heeft die toch flink wat kracht, zou je zeggen.
Het verschil is met name dat je met het mainstreamsysteem nog hogere framerates haalt en dat je dat langer vasthoudt naarmate er nieuwe games uitkomen. Dat zit hem in het verschil van GPU. De rest van de verschillen zijn verwaarloosbaar voor gameprestatie.
Een krachtige processor maakt bij gamen dus niet veel verschil?

[ Voor 35% gewijzigd door Joeridev op 31-10-2014 18:38 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zolang je niet al die spellen continu 120+ fps wil, gaat dat wel lukken ja.

Zie bijv. hier en hier.

• Joeridev
Perfect, bedankt! Ik zie dat er op 1920x1080, hoogste settings, toch niet altijd sprake is van een acceptabele framerate. Met Rome Total War is 27 frames per seconde nog wel okay, maar bij racen vind ik dit wel echt te weinig.

Dank voor je reacties! Ik ga 't eens overpeinzen :)

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-03 12:43
Hallo Joeridev,

sinds de bbg al van september is zou ik als ik persoonlijk een pc zou bouwen een iets andere weg pakken (niet zeggende dat de bbg van september slecht is) maar naar mijn mening krijg je met dit systeem meer waar voor je geld, denk er maar eens over na en misschien zijn andere tweakers het ook met mij eens.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,95€ 359,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,70€ 52,70
1Crucial MX100 128GB€ 59,74€ 59,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,64

overigens is deze build wel 860 euro zoals je kan zien ik weet niet of dit bij jou nog rond de 800 euro valt maar dit systeem zou ik persoonlijk aanschaffen als ik een pc rond dit budget moest kiezen. ik hoor hopelijk nog van je wat je er van vindt

• Joeridev
Een interessante lijst! Gaat alleen die processor geen bottleneck vormen voor die snelle videokaart?

• Tonkowonko
nee zeer zeker niet
kon zo snel niet mijn standaard foto vinden met alle nieuwe refresh cpu's etc maar deze afbeelding maakt ook duidelijk dat een i7 of i5 vrij weinig van elkaar verschillen en dus niet gaan bottlenecken
http://media.bestofmicro....attlefield%203%201680.png

[ Voor 88% gewijzigd door Tonkowonko op 31-10-2014 19:27 ]

• Joeridev
Ik heb zojuist onderdelen besteld via Azerty en Megekko, met onder meer de Asus GTX 970 (nog even getwijfeld aan de MSI variant, maar de lage geluidsproductie van de Asus gaf de doorslag) en de i5, die je voorstelde. Ook was ik wel te spreken over de 128 GB SSD (veel groter heb ik niet nodig) en de HD van 1TB, dus die er ook bij gedaan.

Ik laat je weten hoe de build bevalt. Thanks voor het advies!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, voor 30 euro meer had je een dubbel zo grote SSD...

• Tonkowonko
dan zou hij ook al bijna 100 euro over zijn budget zitten hé ;)

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:32
Erg mooie build denk ik. Veel prestaties voor je geld. Ik zou persoonlijk kiezen voor de 256GB SSD en eventueel zou je de tranquilo nog weg kunnen laten voor het budget....

• Joeridev
Ik heb een grotere SSD wel overwogen, maar ik zal in de praktijk vooral de gewone HD gebruiken als opslag (plus een aantal externe harde schijven, die ik nog heb liggen). Misschien ga ik er later spijt van krijgen, maar voorlopig ben ik blij dat ik niet nog meer geld heb uitgegeven, haha.

Ik heb zelfs nog overwogen een grote SSD te nemen en de reguliere HD weg te laten (en eventueel later te kopen). In plaats daarvan kon ik dan mijn externe harde schijven gebruiken. Maar ik heb begrepen dat SSD's wat zwakker worden bij veelvuldig herschrijven, dus ik heb dat idee maar laten zitten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Joeridev schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:36:
Maar ik heb begrepen dat SSD's wat zwakker worden bij veelvuldig herschrijven, dus ik heb dat idee maar laten zitten.
Dan hebben we het over héle hoge volumes, volumes die je bij normaal gebruik nooit gaat halen. Maar goed, systeem is besteld, veel plezier ermee!

• Joeridev
Dank!

Nog een vraagje, klopt het dat SATA datakabels voor harde schijven niet standaard worden meegeleverd?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ligt aan het moederbord. De ene levert er 2, de ander 4. Je kan even op de site van je moederbord kijken hoeveel er bij zitten.

• Joeridev
Oh ja, ik heb ze gevonden. Ik was op zoek naar rode kabels, maar deze blijken zwart te zijn. Rood is kennelijk alweer van een aantal jaren geleden.
Pagina: 1