Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

trage wifi verbinding msi gx60 laptop

Pagina: 1
Acties:

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
ik heb recentelijk een nieuwe laptop gehaald, de msi gx60 hitman edition.
maar nu vind ik dat ik maar trage internetverbinding heb
ik heb een abonnement van 120mb/s bij upc lopen.
maar ik kom bij speedtest.net nog niet eens boven de 35mb/s
terwijl via bedraad netwerk de snelheid uitkomt op 122mb/s
ik heb de router en modem al een paar keer gereset etc, maar zonder resultaat.
de netwerkkaart die erin zit is de: Atheros AR9485WB-EG wireless network adapter 802,11 b/g/n
komt dit omdat deze netwerkkaart gewoon niet sneller kan?
of door verkeerde drivers of instellingen.
ik heb hier zelf geen verstand van dus alle hulp is welkom

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet nog een MSI gaming-geval met waardeloze WiFi? :X

Check de specs eens van dat ding:
http://www.qca.qualcomm.c...ploads/2013/11/AR9485.pdf
1x1 Single-Chip 802.11n
1x1, dus een enkel spatial stream en een enkele antenne. Slechter kun je het niet krijgen.

Volstrekt onacceptabel anno 2014 in alles behalve de meest low-end smartphone :o

Met 1x1 ga je max 75Mbps carrier frequency krijgen op 20MHz kanaal (en breder dan 20MHz is in de 2.4GHz-band, enige wat dit ding kan, sowieso niet realistisch), max theoretische throughput bij perfecte antenne is dan 54Mbps, maar iets zegt mij dat een bedrijf dat zo'n schroot als chip uitkiest ook niet de beste antennes ingekocht heeft. Dus die 35Mbps is geheel in lijn met verwachtingen.

Moraal: volgende keer specs checken voor je koopt. 2x2 MiMo zou IMHO absolute minimum moeten zijn, dualband (dus 2.4GHz en 5GHz) support ook. Met 5GHz en 2x2 en 40MHz kanaal zou je uit mogen gaan van ongeveer viervoudige van wat je nu haalt, dus zo'n 140Mbps.

Misschien kun je er achteraf nog een AC-7260 in vrotten, maar dan moet er daadwerkelijk een tweede antenne in hangen. Met een 1x1 chip zou het kunnen dat er ook fysiek maar 1 antenne in zit. Dan valt er sowieso niet veel te winnen :/

Oslik blyat! Oslik!

• Brandonvds
bedankt voor je reactie dion_b,

ik heb voor deze laptop gekozen omdat het een goedkope en toch goede gaming laptop is.
zoals ik al zei heb ik geen verstand van netwerkkaarten etc dus is dit ook niet iets waar ik naar gekeken heb.
ik denk dan nu ook dat deze vooral voor lan bedoeld is vanwege de killer e2200 gigabit ethernet controller die er ook in zit.
de snelheid is gelukkig wel nog goed zonder lag op te gamen dus dat is het probleem ook niet, maar vond het vooral gewoon zo'n verschil maar daar heb ik nu antwoord op.

een andere netwerkkaart erin zetten is dat gewoon makkelijk te doen, of zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten. en wat kost dit ongeveer?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 22:55
Let je ook even op dat je router/modem (de andere kant van de WiFi verbinding) dan óók 2x2 Mimo moet ondersteunen anders gaat het nog niet werken hè ;)
Ik zou eerst checken of er nog extra antennes in de laptop zitten, dit zie je bij het huidige WiFi kaartje, hoeveel kabeltjes hangen daaraan en hoeveel zijn er beschikbaar. Als het er nu 2 zijn en er hangt geen extra kabeltje los dan heb je dus 2 antennes. Voorbeeld:
http://www.ixbt.com/porto...g505s/photo/big/wi-fi.jpg
Dat witte en dat zwarte kabeltje, daar hangen de antennes aan (zitten meestal in de display gedeelte van de laptop)
Als je een ander WiFI kaartje erin zet bv de AC-7260 dan moet je natuurlijk wel 3 antennes kunnen aansluiten als die kaart dat nodig heeft. Anders heeft het weinig zin. Antenne aansluitingen open laten gaat niet werken. :( Die AC-7260 heeft blijkbaar 2 antennes nodig dus dat moet wel lukken. De max. speed haal je alleen met 802.11ac dus dat moet je router dan ook kunnen hè.

[ Voor 32% gewijzigd door peterpv op 31-10-2014 17:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reden dat ik de 7260 aanraad is niet zozeer dat het ac ondersteunt (mooi meegenomen), maar dat het gewoon een van de weinige los verkrijgbare WNICs is en met goede driver support 2x2 MiMo en dualband support levert.

Of de modem/router het levert... zelfs de niet altijd even florisante UPC modem/routers hebben allemaal 2x2 support sinds ze 802.11n doen. Idem met losse meuk.

Bovendien heb je wel degelijk baat bij 2x2 setup als je AP het niet aankan: door antenna diversity is het mogelijk om beter ruis te filteren waardoor je alsnog stabielere verbinding en (iets) meer throughput kunt krijgen.

Maar idd, je moet er wel de antennes voor hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Mee eens! De AC7260 is een klasse wifi-adapter. Ik heb er inmiddels drie laptops mee uitgerust.

Als er geen twee antennes in je laptop zitten, is upgraden van de wifi lastig.
Maar er zijn losse antennes verkrijgbaar. Zie deze bijvoorbeeld. Als je je laptop aan de achterkant kan openmaken (serviceluik), dan is het wellicht mogelijk eentje extra in te bouwen.

Ik heb er zo eentje ingebouwd in een oude Acer laptop, en aangesloten als derde antenne op een Intel 6300.

[ Voor 44% gewijzigd door Masimo op 31-10-2014 21:13 ]

• Brandonvds
Bedankt voor de racties allemaal,
Ik ga het morgen even nakijken maar volgens mij zit er een zwart en wit kabeltje op de wifi kaart. Dus wel 2 antennes.
We hebben nu een upc horizon box met 2,4 en 5.0 Ghz wifi verbinding. Viel me inderdaad al op dat me vorige laptop zowel de 2,4 als de 5,0 zag en deze alleen de 2,4 verbinding.
Als ik die 7260ac in me laptop zou zetten heb ik dan ook grotere range voor wifi verbinding? Of heeft dat alleen met de router te maken? Ik gebruik nu een wifi versterker omdat ik op de eerste verdieping maar 2 streepjes verbinding heb maar internet op die versterker is ook niet al te snel.
En kan die 7260ac gewoon in elke laptop gebouwd worden of zijn er nog poorten waar ik op moet letten?

Verwijderd

Mocht het nou niet lukken met dat 7260ac kaartje kan je als noodoplossing altijd nog voor een USB adapter kiezen. Het is wat lastiger en minder praktisch maar het werkt wel.

• Masimo
Brandonvds schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 10:40:
.....
En kan die 7260ac gewoon in elke laptop gebouwd worden of zijn er nog poorten waar ik op moet letten?
Qua afmetingen, bevestiging en aansluiting is de AC7260 gelijk aan je Atheros.
Er zijn twee dingen waar je tegenaan kan lopen. Eerste is een blokkade in je BIOS. Geen idee of MSI dat ook toepast. HP en Dell, bijvoorbeeld, gebruiken een zogenaamde whitelist BIOS, waardoor je alleen bepaalde hardware kan inbouwen. Er zijn oplossingen voor in de vorm van gemodde BIOS'en.

Een ander punt is het niet kunnen aan/uitzetten.

Beide problemen en oplossingen ervoor komen in dit topic aan de orde.

• Brandonvds
Ik heb die intel 7260 ac besteld bij afuture. Dus met beetje geluk komt ie maandag nog binnen en anders dinsdag dus hoop dat het gaat lukken. Heb niet echt iets kunnen vinden over whitelist voor msi maar op de site kwam ik bij zo'n pdf file voor netwerkkaart herkennen welke er allemaal in de msi kunnen zitten en de 7260 ac stond daar wel tussen dus dat bevestigd denk ik wel dat ie erin moet kunnen tog?

• Masimo
Ik heb er vorige week eentje in mijn nieuwe Acer laptop gezet.
Dat ging als volgt:

Atheros wifi-adapter actief laten.
Driver gede-installeerd via Configuratiescherm, Programma's en onderdelen.
Ook de bijbehorende Bluetooth software gede-installeerd.

Vervolgens de wifi-adapter verwijderd in Apparaatbeheer.
Computer afgesloten.

Opengemaakt en nieuwe kaartje erin.
Opnieuw opgestart
De AC7260 werd meteen herkend en W8.1 had ook al een driver via Windows Update binnengehaald (versie 16.x.x). Die ondersteund de AC7260 trouwens niet 100%.
Als laatste de driver ge-update naar versie 17.0.6. Dat is de voorlaatste versie, omdat de nieuwste versie 17.1.0 problemen kan veroorzaken.

• Brandonvds
heb hem vandaag binnen gekregen.
na lang zoeken en heel me laptop uit elkaar te hebben gehaald kwam k er eindelijk achter dat ik de knoppen boven mijn toetsenbord eraf moest halen voor de netwerkkaart.
probleem waar ik nu alleen mee zit is dat ik hem niet aan de praat kan krijgen.
heb het volgende gedaan:
atheros drivers verwijderd.
intel 7260 ac erin
driver 17,06 geinstalleerd.
opnieuw opstarten wat werd gevraagd
maar geen wifi verbinding.
kan hem wel zijn bij netwerkbeheer en hij staat aan maar maakt geen verbindingen.
driver verwijderd en tijdens verwijderen kwam wifi voor een paar seconden tevoorschijn.
driver opnieuw installeren en tijdens de installatie lijkt hij ook tijdelijk tevoorschijn te komen maar verdwijnt meteen weer wanneer de installatie is voltooid.
computer maar weer opnieuw opstarten.
vlak na opstarten komt ie weer voor een paar seconden tevoorschijn maar dan is ie al weer weg voordat ik verbinding kan maken. heb ook de kaart meerdere malen aan en uit gezet maar niks lijkt te helpen
heb meerdere driver versies uitgeprobeerd.
17,03 komt helemaal niks tevoorschijn
17,06 komt even tevoorshijn en verdwijnt dan weer
17,1 geen wifi, zodra de netwerkkaart aanzet binnen 3 seconden een BSOD met als foutmelding:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
bestanden die problemen geven:
Netwsw02.sys en ntoskrnl.exe
ga er vanuit dat door de driver komt snap er verder maar weinig van

weet iemand misschien een oplossing?
drivers van de lan netwerk staan er wel nog op, lijkt mij niet veel uit te maken tog aangezien andere netwerk is
ik draai op moment windows 7 ultimate 64bits versie omdat ik gek werd van windows 8
weet niet of dit veel uitmaakt. ben wel bereid om weer windows 8 erop te gooien mocht dit nodig zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Brandonvds op 04-11-2014 20:38 ]

• Brandonvds
eindelijk aan de praat gekregen
wilde het eingelijk al opgeven maar heb de enigste driver die nog niet had geprobeerd maar geinstalleerd en tot mijn verbazing kwam er eindelijk wifi beschikbaar.
draai hem nu op driver versie 17.0.0
wifi snelheid zit gelijk op de 100mb/s
maar vind het wel raar dat al die andere versies zoveel problemen geven vooral 17.1 die gelijk op komt zetten met BSOD.
iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen zodat ik dit in de toekomst kan voorkomen

• Masimo
Gelukkig, ik was al druk aan het zoeken voor je. Zoals ik al zei driver 17.1.0 vermijden. Daarmee heb ik ook problemen op zowel W7 (x64) als W8.1 (x64).

Geen idee wat er met de driver gebeurd. Misschien toch nog restjes van de andere wifi kaart of vorige versies. Mijn andere laptop draait zonder problems op W7 Ultimate (x64) i.c.m. Intel driver 17.0.6.

Nog eens deinstalleren, en CCleaner gebruiken om de registry op te schonen.
Daarna 17.0.0 weer installeren.

Ik denk dat het verstandig is je BIOS naar defaults te resetten. Ik weet even niet hoe je bij jouw laptop in de BIOS komt. Ik weet ook niet of je een UEFI of Legacy BIOS hebt.
Wat ik wel weet is dat je bij een UEFI BIOS eerst even een wachtwoord moet instellen om te kunnen resetten. Dat wachtwoord kun je naderhand weer verwijderen.

Bij Acer laptops is er ook nog zoiets als "Reset of the embedded controller". Dat wordt wel eens toegepast bij hardware of BIOS problemen.

1. Notebook helemaal uitschakelen
2. Adaptersnoer eruit (dus echt fysiek uit de laptop trekken) én adapter uit stopcontact
3. Accu eruit
4. Tenminste (!) 30 seconden de "Power-knop" (aan/uit-knop) ingedrukt houden
5. Adaptersnoer weer aansluiten, adapter weer in stopcontact
6. Laptop opstarten zónder accu

Daarmee wordt een of ander circuit tot reset gedwongen. Na succesvolle start-up kan de accu weer ingebouwd worden.

[ Voor 55% gewijzigd door Masimo op 04-11-2014 21:20 ]

• Brandonvds
me laptop was nog niet helemaal in orde en dat merkte ik toen ik een spelletje wilde spelen en weer de hele tijd blue screen kreeg.
ik heb ccleaner het register laten opschonen en hij heeft inderdaad rond de 250 register fouten gevonden en hersteld.
nu doet alles het gelukkig wel weer normaal.
tog nog maar een keer driver 17,06 geprobeerd nu alle register fouten zijn opgelost maar dit helaas wel nog zonder resultaat.
maar ben al lang blij dat ik nu weer lekker snel internet heb en merk wel gelijk dat online games tog weer wat beter spelen nu.
iedereen bedankt voor de hulp

• Masimo
CCleaner is wat mij betreft de best cleaner. Wellicht ietwat voorzichtig, maar het veroorzaakt nooit problemen.
Met System Mechanic heb ik ooit mijn hele laptop in puin gedraaid. Zo erg dat alleen een nieuwe installatie hielp.

Toch nog even je BIOS resetten!

• Brandonvds
misschien een stomme vraag,
maar ik ben helemaal niet bekend met bios.
ik weet dat ik erin kan komen met del maar hoe moet ik deze dan resetten?
of is dit hetzelfde als de "Reset of the embedded controller" die je beschreef?

• Masimo
Meestal in de meest rechtse BIOS pagina "Exit", zit de optie Load Setup Defaults. Kwestie van selecteren en op enter drukken. Dan nog even bevestigen. Daarna start de laptop weer opnieuw op.

Mocht de BIOS een UEFI BIOS zijn, moet je mogelijk eerst een wachtwoord instellen. Gebruik daarvoor iets makkelijks, dat je niet vergeet. Na de reset kun je het wachtwoord weer verwijderen.

Dat met die embedded controller moet je maar vergeten. Is een Acer ding, geen idee of MSI ook zoiets heeft.
Pagina: 1