• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Geen idee of dit nou in het topic Netwerken of Componenten aankoopadvies moest, maar dit leek mij de meest logische. :+

Onze huidige router (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND) geeft soms wel eens kuren; stabiliteit is soms niet helemaal geweldig. Moet 'm geregeld even een reboot geven.

Nou is bij iemand anders de wifi-dekking van hun KPN modem niet goed genoeg; nou dacht ik eraan om deze router door naar hen te schuiven en daar in te zetten als AP, en dan hier een nieuwe router te nemen. 2 vliegen in 1 klap dus.

Maar dan de moeilijke keus van een router kiezen. Stabiliteit en bereik is mij het belangrijkst; snelheid volgt daar direct achter.
Na veel lezen leek mij de TP-Link Archer C7 de beste keus (qua performance en prijs) maar dan moet mijn laptop ook over naar 802.11ac om daar gebruik van te maken.

Mijn laptop is HP DV7-6151sd. Deze is uitgevoerd met een Intel Centrino Wireless-N 1030 netwerkkaart.
Deze werkt dus ook alleen maar op 2.4GHz.

Om naar 802.11ac over te gaan is de Intel 7260 netwerkkaart aantrekkelijk; aangezien dit de enige 802.11ac kaart is en zo dus intern te gebruiken is. Alleen zit ik met 2 potentiële problemen:
1: M'n laptop is een HP. Wat rondzoeken op internet leert mij dat een netwerkkaart upgraden haast niet te doen is (lees: laptop weigert de kaart gewoon), tenzij je met je BIOS gaat klieren (lees: niet zomaar te doen). Al lees ik ook weer verhalen dat mensen een (niet door HP gecertificeerde) netwerkkaart plaatsten en het zonder problemen werkt.
2: Huidige netwerkkaart is 2.4GHz. only; dus moet er een extra antenne in de behuizing. Nu zie ik op bijv. Ebay e.d. wel dergelijke antenne's langskomen; maar is zoiets in de praktijk te doen?

Dan de vraag in het kort; is het slim om een Intel 7260 te proberen in m'n laptop (met kans dat het niet werkt en ik €24 heb weggegooid (neem aan dat retourneren niet mogelijk is) en zo ja; is de TP-Link dan de uitgekozen router?
(ze hebben ook de C8 aangekondigd welke o.a. dual-band antenne's heeft (de C7 heeft 2.4GHz. intern) wat mogelijk beter bereik geeft; of in ieder geval enigszins te tweaken door antenne's te verplaatsten, maar deze is nog een stuk duurder dan de C7)

Of moet ik het hier maar bij laten en een goede (en ook goedkopere!) router nemen zonder 802.11ac?
Want in een 802.11ac USB-dongle heb ik niet echt veel zin (niet praktisch in een laptop).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12
Het is soms van tevoren moeilijk in te schatten welke modules gaan werken met welk laptop. Ik heb zelf pech gehad, laatste twee laptops weigerden beide willekeurig welk andere module. Dat ging om een Acer Aspire One D522 en ee Lenovo X220. Maar goed, andere BIOS erop en opgelost. ik heb in beide de AC-7260 draaiend (gehad - was redelijk overkill in de Aspire). Mbt BIOS is het gewoon kwestie van exact helder krijgen welk laptop het is en een custom BIOS daarvoor vinden en dan flashen. Niet moeilijker dan een 'officiele' BIOS update, enkel gevaarlijk als je verkeerd model doet (maar dat geldt ook voor officiele)..

Mbt antennes - check de opties van die laptop. Vaak zie je dat instapmodel geleverd is met een crappy 1x2 (no) MiMo 2.4GHz-only model, maar dat er ook een 2x2 dualband versie in had gekund. In dat geval kun je ervan uitgaan dat de antennes al dualband zijn dus dat je niets nieuws hoeft te plaatsen.

Verder zijn dongles je reinste addergebroed. Nog los van het feit dat je ze te makkelijk kwijtraakt of beschadigt hebben ze per definitie slechte kleine antennes waardoor je beter af bent met "tragere" interne kaarten met betere antennes. Ik heb een Asus USB-AC53 dongle gehad die niet alleen major compatibility issues had (geen DFS, dus slechts in staat om te werken met 4 van de 19 5GHz kanalen) maar ook nog slechtere performance gaf (met een ac router!) dan een goede 802.11n implementatie met interne antennes in een laptop.

Mbt de Archer C7 - v1 heeft goede prijs/kwaliteit en minder compatibility issues dan de Broadcom BCM4360-based gevallen die marginaal sneller zijn, maar ik kan het niet aanraden door ontbreken DFS support (dus maar 4 kanalen die allemaal low power zijn). v2 zou wel DFS moeten hebben, maar als TP-Link zelfde doet als bij de WDR4300 is dat alleen in de VS, niet in EU :X Ik heb dat ding in bestelling, dus hopelijk kan ik binnenkort definitief melden of het goed is of niet. Zo niet zou ik in vergelijkbare prijscategorie (iets duurder, maar niet veel) de Netgear R6300 aanraden. Het heeft de minder ideale BCM4360 chipset, maar tenminste volle DFS-support. Maar ben misschien bevooroordeeld - voor het werk werk ik samen met Netgear, heb de designer van de R6300 vandaag nog gesproken :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Wat een antwoord. _/-\o_
dion_b schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:34:
Het is soms van tevoren moeilijk in te schatten welke modules gaan werken met welk laptop. Ik heb zelf pech gehad, laatste twee laptops weigerden beide willekeurig welk andere module. Dat ging om een Acer Aspire One D522 en ee Lenovo X220. Maar goed, andere BIOS erop en opgelost. ik heb in beide de AC-7260 draaiend (gehad - was redelijk overkill in de Aspire). Mbt BIOS is het gewoon kwestie van exact helder krijgen welk laptop het is en een custom BIOS daarvoor vinden en dan flashen. Niet moeilijker dan een 'officiele' BIOS update, enkel gevaarlijk als je verkeerd model doet (maar dat geldt ook voor officiele)..
En dat is helaas voor mij; mijn type heb ik nog nergens langs zien komen. BIOS updaten o.i.d. is dus geen optie (althans; ik heb nog niets kunnen vinden)
Mbt antennes - check de opties van die laptop. Vaak zie je dat instapmodel geleverd is met een crappy 1x2 (no) MiMo 2.4GHz-only model, maar dat er ook een 2x2 dualband versie in had gekund. In dat geval kun je ervan uitgaan dat de antennes al dualband zijn dus dat je niets nieuws hoeft te plaatsen.
Als ik de manual van mijn laptop erbij pak (PDF hier) zie ik de huidige netwerkkaart (Intel 1030) nergens genoemd worden.
Hoewel bijv. HWiNFO aangeeft dat die er toch wel degelijk in zit.
Wel worden er een aantal alternatieve netwerkkaarten genoemd; waaronder de Intel 6230 (die werkt - in theorie - ook op 5GHz.) en een Realtek 8188BC8 die daar als 2x2 kaart staat; maar ik op internet ook genoeg verhalen tegenkom dat dit geen 5GHz. ondersteunt.

Grote kans dus dat de antenne's niet geschikt zijn voor dualband. Maar opzich; als zo'n aparte antenne plaatsen ook een optie is vind ik dat ook prima.
Verder zijn dongles je reinste addergebroed. Nog los van het feit dat je ze te makkelijk kwijtraakt of beschadigt hebben ze per definitie slechte kleine antennes waardoor je beter af bent met "tragere" interne kaarten met betere antennes. Ik heb een Asus USB-AC53 dongle gehad die niet alleen major compatibility issues had (geen DFS, dus slechts in staat om te werken met 4 van de 19 5GHz kanalen) maar ook nog slechtere performance gaf (met een ac router!) dan een goede 802.11n implementatie met interne antennes in een laptop.
Got it; eigenlijk was alleen al de fysieke aspect van zo'n ding voor mij al een reden om niet zo'n ding te willen gebruiken.
Mbt de Archer C7 - v1 heeft goede prijs/kwaliteit en minder compatibility issues dan de Broadcom BCM4360-based gevallen die marginaal sneller zijn, maar ik kan het niet aanraden door ontbreken DFS support (dus maar 4 kanalen die allemaal low power zijn). v2 zou wel DFS moeten hebben, maar als TP-Link zelfde doet als bij de WDR4300 is dat alleen in de VS, niet in EU :X Ik heb dat ding in bestelling, dus hopelijk kan ik binnenkort definitief melden of het goed is of niet. Zo niet zou ik in vergelijkbare prijscategorie (iets duurder, maar niet veel) de Netgear R6300 aanraden. Het heeft de minder ideale BCM4360 chipset, maar tenminste volle DFS-support. Maar ben misschien bevooroordeeld - voor het werk werk ik samen met Netgear, heb de designer van de R6300 vandaag nog gesproken :P
Ik zie jou inderdaad overal de C7 aanraden. Best duur ding (t.o.v. onze huidige router) maar als het werkt.
Zo is er ook nog de goedkopere C5.

DFS is min of meer dat de router meer kanalen kan gebruiken in de 5GHz. frequentie? Heeft dat ook te maken met totaal bereik wat zo'n router dan heeft? Want problemen met andere netwerken hebben we hier niet; hooguit 1 en heel soms 2 andere 2.4GHz. netwerken komen in zicht; 5GHz. geen 1.

Denk dat ik gewoon die 7260 koop en uitprobeer. Ondertussen nog veel googlen of ik relevante informatie tegenkom. Gok dat ik de 7260 niet aan het werk krijg (en in dat geval hoop ik dat ik zonder problemen de oude netwerkkaart weer aan het werk krijg), maar die 7260 raak ik dan wel kwijt.
En dan moet ik maar op zoek naar een stabiele 2.4GHz.-only router.

Wel 1 les geleerd; ik koop geen HP meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als er inderdaad een whitelist aanwezig is, plaats een request op https://www.bios-mods.com...Fi-WWAN-Whitelist-Removal met zoveel mogelijk info over je laptop (merk/type/serienr/biosmaker/biosversie) en backup van de BIOS (result.rar) mbv NEW_BACKUP_FPTs.exe.

Zo heb ik het met mijn G780 series Lenovo laptop gedaan, die serie heeft zelfs zijn eigen topic :P , kwam er helaas veel te laat achter dat ie moeilijk deed mbt wifi:
"Unauthorized wireless network device detected. Power off and remove it."

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 19-09-2014 13:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Dan maar domweg die 7260 kopen, proberen, , eventueel 5GHz. antenne kopen en proberen, eventueel bij die site hierboven aankaarten en anders maar van de hand doen.

Wel jammer dat de C7 nu net bij Coolblue op €85 is gegaan (kreeg bericht van prijsalert). Scheelt toch weer €10 met de andere shops.

Twijfel :P....
Ook zo nutteloos als ik straks niet aan die router's 802.11ac zou hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 19-09-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Heb de Intel 7260 besteld en niet verrassend; de laptop wilde niet opstarten.
Wireless Module not supported

The system has detected a Wireless module installed in the system is not supported. System halted. Please remove device and restart.

WLAN Module ID <702>

For more information, please visit: www.hp.com/go/techcenter/startup
Dus helaas; de gemakkelijke manier is niet mogelijk.

Dus daarom maar proberen goed in te lezen in onderstaande.
Raven schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 12:59:
Als er inderdaad een whitelist aanwezig is, plaats een request op https://www.bios-mods.com...Fi-WWAN-Whitelist-Removal met zoveel mogelijk info over je laptop (merk/type/serienr/biosmaker/biosversie) en backup van de BIOS (result.rar) mbv NEW_BACKUP_FPTs.exe.

Zo heb ik het met mijn G780 series Lenovo laptop gedaan, die serie heeft zelfs zijn eigen topic :P , kwam er helaas veel te laat achter dat ie moeilijk deed mbt wifi:
"Unauthorized wireless network device detected. Power off and remove it."
Want voor mij is dit abacadabra en het laatste waar ik zin aan heb is een onbruikbare laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dit aangepast BIOS moet werken voor jouw laptop: http://www.bios-mods.com/..._NWL_vHARD_ByCamiloml.exe

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Dat geloof ik ook inderdaad; BIOS is inderdaad F.1B en sp55068.exe
(een BIOS update staat onder sp55068.exe op de HP site bij mijn laptop)

Toen ik die van de HP site uitvoerde (ik dacht je kunt vast alles doorlezen/controleren voordat die daadwerkelijk gaat updaten; maar dat bleek niet het geval; ging direct updaten).

Die .exe van jou werkt op de zelfde manier? Gewoon uitvoeren en dan zou het moeten werken?
EDIT: overigens; de Intel 7260 zit ook bluetooth bij; deze moet geloof ik ook aangepast worden in het BIOS...geloof ik...

Ik ga nog even die site doorlezen hoe en wat. Wil geen grote problemen krijgen natuurlijk :+

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 21-09-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Goed, ik heb die nieuwe BIOS gedaan; en nu start de laptop gewoon op. Kon de drivers installeren voor de Intel 7260.

Alleen nu nog een probleem; ik kan de netwerkkaart niet aan of uit zetten. Niet met toetsen op toestenbord maar ook niet intern/software-matig.
Ik lees iets over een stukje tape over een pin van de netwerkkaart doen o.i.d., dus nu dat inlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je 'm niet in apparaatbeheer of in het netwerkcentrum uitzetten?

Ik vraag mij trouwens wel af waarom dit nodig is, voor bluetooth kan ik het nog wel begrijpen, maar wifi?

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 21-09-2014 19:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Raven schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:48:
Kun je 'm niet in apparaatbeheer of in het netwerkcentrum uitzetten?

Ik vraag mij trouwens wel af waarom dit nodig is, voor bluetooth kan ik het nog wel begrijpen, maar wifi?
Kan zo niet aan of uit zetten nee.

Hij staat overigens op dit moment uit. Ik kan 'm op dit moment dus niet aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah zo. Bios instelling? Misschien dat ie in die custom bios standaard uit staat.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Bekend probleem. Gewoon een stukje tape over pin 20 plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:22:
Bekend probleem. Gewoon een stukje tape over pin 20 plakken :)
Maar ik lees ook over pin #51. Of dat pin #20 voor wifi-deel is en #51 voor bluetooth deel.

Dus ben aan het opzoeken of ik alleen #20, alleen #51 of beide moet afplakken...

EDIT: lijkt erop dat pin #20 voor aan/uit knop van wifi is en #51 voor aan/uit knop van bluetooth.
Even beide afplakken en nog eens proberen dan...

EDIT #2:: kan op internet alleen vinden welke pin op de kaart pin #51 is, maar ik kan nergens met zekerheid vinden welke pin pin #20 is. Iemand wel?

[ Voor 49% gewijzigd door Piet91 op 21-09-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:47
Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc204/MaQiQo/AC7260_zps3fb86ff2.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Masimo op 21-09-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Volgend schema is vrij duidelijk (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UNi1wd2l.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-09-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik kwam deze bron tegen met duidelijke foto (en tape).

Met wat electrical tape pin #20 en #51 afgeplakt en... *O*

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/4577/TCAE-3959_575px.jpg

Netwerkkaart doet het. Ik weet dat je van netwerkcentrum niets op aan kunt wat daar achter 'Snelheid' staat; maar deze is i.i.g. significant sneller dan met de oude netwerkkaart.
De oude bleef daar op zo'n 50 Mbps steken (met uitschieters naar zo'n 70 Mbps), nu zit ik te schommelen rond de 180-300 Mbps.

Kon beter een andere snelheidstest ergens gedaan hebben, maar goed. De 7260 werkt nu voor wifi.
Wel jammer dat ik de kaart nu niet meer met de knop aan/uit kan zetten (en deze nu ook constant rood oplicht), maar dat is dan maar jammer.

Even kijken hoe het zit met bluetooth (omdat ik immers pin #51 ook heb afgeplakt), kijken of ik überhaupt 5GHz. kan ontvangen en daarna dan denk ik die TP-Link C7 maar bestellen om optimaal van die 7260 kaart gebruik te maken.

Had met dat gepiel met dat tape niet verwacht dat het direct zou lukken. :P

EDIT: zit me nu alleen te bedenken hoe ik kan controleren of 5GHz. wel werkt. Heb geen 5GHz. router en hier in de buurt ook geen 5GHz. netwerken...

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 21-09-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Loop anders ff met je laptop en inssider al scannende ff buiten rond.

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 22-09-2014 08:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Raven schreef op maandag 22 september 2014 @ 08:33:
Loop anders ff met je laptop en inssider al scannende ff buiten rond.
Dit gedaan.

Ben met m'n telefoon de straat doorgelopen met Wifi Analyzer aan op 5GHz.
Een 5GHz. netwerk gevonden en met de laptop naar toe gelopen, laptop vond het netwerk ook.
(Was overigens een Ziggo WifiSpot)
Dus m'n laptop is gelukkig uitgerust met antenne('s) voor 5GHz. *O*

Nu in de routers verdiepen...
Is zo'n C7 over het algemeen stabieler dan een WR1043ND? (lees: niet zo vaak een reboot nodig)

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 22-09-2014 17:33 ]

• Piet91
  • Niet online
Enig nadeel wat ik nu nog ondervindt is dat als de laptop in slaapstand is geweest ik geen verbinding kan maken. Hij zit wel netwerken maar kan zo geen verbinding maken.
Moet ik even op 'problemen oplossen' klikken en dat lukt het wel.

Jammer, maar als het daar bij blijft is het te doen.

Nu de C7 bij Coolblue €85 is wil ik 'm eigenlijk wel graag bestellen; maar iets houdt mij tegen.
Is zo'n ding stabiel? Hoe is het bereik (zeker omdat 2.4GHz. antennes intern zitten)? Etc.

Ga ik op die gebieden er met een C7 op vooruit t.o.v. een WR1043ND?

• Masimo
Welke driver heb je voor de AC7260 geïnstalleerd? De laatste nieuwe 17.1.0 gaf bij mij verschillende problemen: af en toe géén verbinding na opstarten, af en toe géén verbinding vanuit slaapstand.

Nadat ik terug ging naar driver versie 17.0.6. waren de problemen verdwenen.

Ik heb de AC 7260 overigens in een 5 jaar oude Acer 6935G ingebouwd en is volledig functioneel (software én hardware switch) zonder "afplakken". Ook BT 4.0 zonder issues, als tenminste de ingebouwde BT 2.0 module uitgeschakeld is.

• Piet91
  • Niet online
Masimo schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:25:
Welke driver heb je voor de AC7260 geïnstalleerd? De laatste nieuwe 17.1.0 gaf bij mij verschillende problemen: af en toe géén verbinding na opstarten, af en toe géén verbinding vanuit slaapstand.

Nadat ik terug ging naar driver versie 17.0.6. waren de problemen verdwenen.
Hmm, heb inderdaad de laatste (17.1.0.19) genomen (uiteraard).
Misschien even downgraden dan.
Ik heb de AC 7260 overigens in een 5 jaar oude Acer 6935G ingebouwd en is volledig functioneel (software én hardware switch) zonder "afplakken". Ook BT 4.0 zonder issues, als tenminste de ingebouwde BT 2.0 module uitgeschakeld is.
Tja, zonder de pinnen af te plakken werkt de kaart niet. Met afplakken (van zowel pin #21 als #51) wel.
Ach, dat ik het niet met toets kan aan/uit zetten is niet heel erg. Kan het altijd nog softwarematig. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 25-09-2014 10:45 ]

• herian10
  • Laatst online: 15-06 22:10
hier gisteren ook een nieuwe kaart ac 7260 geplaats in een asus n56v met de drivers driver versie 17.0.6.
liep die goed na update na 17.1.019 was de snelheid gehalveerd nu weer terug na 17.0.6
loopt als een trein
upc 120/12
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3785763465.png

heb je wel de bluetooth drivers geinstalleerd?
ik heb deze geinstalleerd werkt als een trein
https://downloadcenter.in...ions%0A%09%09%09%09%09%09

[ Voor 53% gewijzigd door herian10 op 25-09-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 563860

Is een 802.11ac ontvanger ook backwards compatible? Ik heb een MSI laptop op het oog, maar zie dat er alleen een 802.11ac ontvanger in zit. Op school en werk heb ik toegang tot netwerken op de 5Ghz-frequentie, maar thuis (nog) niet. Ik neem aan dat ik dan wel gewoon thuis kan blijven internetten?

Mijn excuses als dit een domme vraag is, maar van WiFi-zaken heb ik echt 0,0 verstand :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 563860 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 00:54:
Is een 802.11ac ontvanger ook backwards compatible? Ik heb een MSI laptop op het oog, maar zie dat er alleen een 802.11ac ontvanger in zit. Op school en werk heb ik toegang tot netwerken op de 5Ghz-frequentie, maar thuis (nog) niet. Ik neem aan dat ik dan wel gewoon thuis kan blijven internetten?

Mijn excuses als dit een domme vraag is, maar van WiFi-zaken heb ik echt 0,0 verstand :$
Ja hoor. Kan prima.

Anders kon ik op dit moment ook dit antwoord niet geven op m'n laptop met Intel 7260 802.11ac-netwerkkaart en router die alleen op 2.4GHz. werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 563860

Piet91 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:03:
[...]

Ja hoor. Kan prima.

Anders kon ik op dit moment ook dit antwoord niet geven op m'n laptop met Intel 7260 802.11ac-netwerkkaart en router die alleen op 2.4GHz. werkt. ;)
Top! Dankjewel voor je reactie. Ik had het wel een beetje verwacht, maar de verwarring trad op toen ik zag dat bij sommige laptops bijvoorbeeld ook a/b/g/n vermeld staan, naast ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
Ik heb sinds gister ook de Intel 7260 gekocht en er in de laptop gemonteerd, en krijg dezelfde melding |:(

De vraag is, kan ik deze handleiding ook gebruiken? Ik heb trouwens een HP pavillion DM4-1150ED.

HP DM4-2015DX BIOS F.14 (2011-12-09) WLAN Whitelist Removal

I suggest BACKING UP YOUR DATA before attempting this! Make recovery discs or whatever you have to do.

You will need:

1. Bios package attached to this post.
2. A mouse other than the trackpad or keyboard on the laptop. (They both stop responding when you flash the bios for some reason.)
3. Have a backup computer in case something does go wrong and you need help.

Follow these steps to mod the bios.

1. Hit start button and in the search box type disk management and run the program.
2. Locate the partition called HPTOOLS, right click on it, and select delete volume. (This volume basically prevents flashing a bios that doesn't pass a checksum I guess)
3. You may or not have to reboot, I don't remember. Just do it to be safe.
4. Once back in windows, make sure to exit as many running programs as possible and prepare to flash the bios. *MAKE SURE YOU ARE ON AC POWER*.
5. Download and extract the bios package that is attached to this post. (Credit for the bios goes to Camiloml)
6. Double click on InsydeFlash.exe
7. Press Start and let it do it's thing. *DO NOT TURN YOUR COMPUTER OFF OR TOUCH IT*. It will do it itself. At some point you might notice that you have to tend to a prompt, but the keyboard and trackpad on your laptop will not respond. That is why I told you to get a USB mouse. You'll have to use that to click yes.
8. If everything worked, it should reboot and you should be good to go. If for some reason it doesn't flash in windows and InsydeFlash.exe is stuck on the screen with the warning DO NOT TURN OFF COMPUTER (stuck as in 30 minutes plus although the process should only take minutes), then you may have to "reset" the computer by unplugging the AC and taking the battery out and retry the flash. Although if you removed the HPTOOLS partition then it shouldn't hang at any portion of the flash.

Here is the package I used (thanks camiloml): HP DM4 2070US Modded Bios (No Whitelist) F.04 5-18-2011 by Camiloml.zip

I hope this helps clarify things. Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hmm, misschien is er nog wel meer te doen dan alleen die tape op die 2 pinnen; m'n draadloos netwerk valt steeds weg; als ik probleemoplossing erop zet geeft die aan dat ik dan de netwerkkaart moet aanzetten.

Uiteraard heb ik die aan staan.
Soms helpt even aan/uit zetten (in ''netwerkverbindingen') of automatische probleemoplossing maar soms ook niet. Dus ik zit op dit moment uit nood bekabeld aan het netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Check voor de zekerheid je tape-kunsten. Misschien maak de pin toch (af en toe) contact. Tape dik genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Masimo schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:17:
Check voor de zekerheid je tape-kunsten. Misschien maak de pin toch (af en toe) contact. Tape dik genoeg?
Even gecontroleerd en bij 1 pin de tape vervangen. Werkt weer.

En van dat standaard electrical tape gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreO
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 19:43
Ik heb een Toshiba Satelitte A665 laptop met een realtek RTL8191SE N netwerkkaartje en dacht ik neem een Intel Wireless-AC 7260 kaartje met bluetooth, altijd handig en een stuk sneller. Maar wat ik ook doe alleen het bluetooth gedeelte krijg ik aan de praat maar bij wifi netwerken krijg ik de melding dat er niets beschikbaar is. Als ik de relatek opnieuw inbouw loopt het weer als een tierelier, maar met de AC 7260 niet, internet afgezocht en ik denk dat mijn BIOS het niet toelaat. Kan iemand dat bevestigen zodat ik me niet wezenloos zoek, of sterker nog, weet iemand de oplossing.

Zou jammer zijn als het niet werkt, maar ja, er zijn ergere dingen.

Groet, Pierre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Pinnetje al eens afgeplakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreO
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 19:43
Het netwerkkaartje wordt volwaardig herkend in apparaatbeheer, ik kan het ook gewoon aan en uitzetten net zoals de realtek :? , moet ik dan alsnog het pinnetje afplakken. Als ik kijk in apparaatbeheer komt ook de melding dat het gewoon zou moeten werken. Zal het morgen proberen met isolatietape. Bedankt voor je reactie.

[ Voor 36% gewijzigd door PierreO op 15-11-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronosho
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 00:07
Ik heb sinds vorige week de zelfde Intel 7260 AC kaart.
Vervangt mijn Qualcomm Atheros, Wifi werkt prima geen problemen mee.

Echter komt er geen Bluetooth device bij mijn Apparaat beheer.
Bij mijn vorige kaart geen probleem mee gehad.

Iemand hier nog een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronosho
Ronosho schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:15:
Ik heb sinds vorige week de zelfde Intel 7260 AC kaart.
Vervangt mijn Qualcomm Atheros, Wifi werkt prima geen problemen mee.

Echter komt er geen Bluetooth device bij mijn Apparaat beheer.
Bij mijn vorige kaart geen probleem mee gehad.

Iemand hier nog een idee over?
Heb probleem is bij mij ook verholpen om een stukje tape over Pin #51 te tappen.
Thx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 22:14
Hoi,

Ik zit hier denk ik een beetje met hetzelfde probleem.
Al lang zitten zoeken maar kom er niet uit. Dat met de tape hier is misschien het enige zinnige wat voorbij gekomen is al heb ik dat nog niet geprobeerd gezien ik een andere laptop heb.

Dus hier dan de uitleg.

Ik heb recent een Toschiba L670-1JQ overgekocht 2.67Ghz 6Gb Win 7 64bit.
Internet is sinds ik bij upc zit (2 jaar) hopeloos en gezien ik ook mijn linksys E4200 Tomato Firmware router verdenk omdat De cisco UPC modem daar blijkbaar issues mee heeft) gisteren een D-link dir-868l gekocht. Daarbij ook een Intel AC7260 half mini PCI kaartje voor in deze laptop.
Nieuwe router draait en lijkt beter. Beetje jammer dat de netwerk aansluiting op de Toshiba maar 100Mbit is.

Maar goed ik krijg het AC7260 kaartje niet aan de gang.

Drivers geinstalleerd via de intel site. Alles staat bij apparaat beheer als actief werkend.
Functie knop FN F8 voor wifi zie ik niet al ik dat commando geef en haalt ook niets uit. Maar via TBSwireless.exe zie ik hem schakelen.(logo wifi in beeld On/Off
Echter blijven alle netwerken op een rode X staan en zegt hij geen netwerken beschikbaar.
Als ik dan dianose doet zegt hij dat mijn wireless is uitgeschakelen, zie zijkant knop of via menu om in te schakelen. Knoppen heeft deze laptop niet en via software lijkt het aan te staan.

Ofwel ik denk dat het moederbord hem niet goed herkend betreft werking.
Wist ook niet helemaal zeker meer of de antennes goed zaten dus die maar omgedraaid maar dat maakt dus ook niet uit. Denk dat ze toch identiek zijn. (wit/zwart / 1 /2)

Of de antennes 5Ghz ondersteunen is de vraag maar zou opzich altijd iets moeten doen 2.4 1/4 golflengte is bijna 5Ghz halve golflengte. 2.4 /5.0 en BT werken allemaal niet.

Moet ik in dit geval ook ergens iets aftapen, zo jaar welke pinnen (voor/achterzijde)
Of bios update. Dat laatste doe ik eigenlijk liever niet of het moet ergens heel duidelijk staan uitgelegd.
in de bios zelf kan ik nu niets vinden over het Wireless gedeelte of opties om te updaten.

ik heb hier maar 2 USB poorten dus vandaar liever een intern kaartje ipv USB dongle.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 22:14
Om zelf maar antwoord te geven.
Net toch maar de stukjes tape geplakt. Slecht contact is normaal gezien niet schadelijk voor de PC, het was geen doorlussen ofzo.

Dus ook pin 20 en 51 afgeplakt.

(of de antennes goed zaten even opgezocht via Youtube filmpjes, was toch zwart boven op 2 zoals ik dacht dus zo ook net weer terug geplaatst)

En Wifi startte direct op. Zag alle beschikbare lijnen weer staan en na aanmelden WiFi kon ik gelijk op internet.

BT moest ik even zien waar ik de verbinding kon maken maar alles leek goed en uiteindelijk kwam ik ergens terecht waar ik mijn BT speaker weer kon aanmelden en die werkt nu dus ook.
In het uitschakelen via TBSwireless.exe werkt in ieder geval niet meer.
FN F8 zie ik ook nog niet in het tabblad menutje.

Op 5Ghz 1,5M van mn router kom ik op 122Mbit/s volgens speedtest.net @120Mbit/s UPC internet
Bekabeld maar 96Mbit/s

Had er vast zelf nooit opgekomen dus bedankt aan diegene die dit verzonnen heeft/ kenbaar gemaakt heeft _/-\o_

edit:

Speedtest Begane grond met Router in de slaapkamer (betonnen vloeren)

121,76Mbit/s met 526.5Mbit netwerk connectie

[ Voor 21% gewijzigd door Turbocinqy op 21-12-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:39
Klinkt heel gek maar doe eens een BIOS reset, naar standaard / default settings, dat hielp bij mij bij een gigantisch probleem met een niet werkende netwerkkaart prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronosho
supayoshi schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 22:52:
Klinkt heel gek maar doe eens een BIOS reset, naar standaard / default settings, dat hielp bij mij bij een gigantisch probleem met een niet werkende netwerkkaart prima.
Het is een bekend probleem bij de Intel 7260 AC, ergens een technisch document langs zien komen waarbij ze inderdaad de #21 en #50 staandaard willen gebruiken voor het in en uitschakelen van Wifi en Bluetooth.

Soms kan het inderdaad zijn dat Bluetooth via de BIOS uitgeschekeld is maar over het algemeen is het beste om de 2 pinnen af te tappen op oudere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114105

hallo heren, ik heb ook een probleem met een ac upgrade, misschien kan iemand mij helpen, het gaat om een oudere hp pavilioen g7 series laptop (2012) die nog goed werkt, heb daar een ssd in laten plaatsen, werkt perfect en hij word zeker 60 a 70 % minder warm en is vele malen vlotter, nu wilde ik ook meteen een ac netwerkkaart laten plaatsen omdat mijn oude nogal veel kleine wiffi storingen had, maar die persoon waar ik dat liet doen kon geen enkele kaart werkend krijgen, heeft er verschillende geprobeert, ook uit andere hp laptops, maar niks werkte, hij zei dat zeer waarschijnlijk mijn bios geupdate moet worden, maar er is geen update meer voor mijn bios bij hp, ik heb i5 intel processoren en er is alleen nog een update met amd processoren beschikbaar voor mijn type laptop, heeft iemand hier een oplossing voor of weet iemand een wel werkend kaartje voor mijn laptop, er zit nu ook een schone windows 10 op trouwens, gr lucas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graag, zoals inmiddels gedaan, een eigen topic starten ipv een zeer oud topic schoppen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.