Toon posts:

Aankoopadvies iMac 21.5''

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik wil graag binnenkort een iMac kopen. Een schermgrootte van 21.5'' is groot genoeg en hier is dan ook de keus op gevallen. Nu zit ik even te dubben welke uitvoering ik moet nemen; de 1.4 GHz of de 2.7 GHz. De iMac zal hoofdzakelijk gebruikt worden om op internet te surfen, tekstverwerking als maken brochures met foto's, verslagen voor werk, voetbal live kijken via streams en voor mijn hobby als amateurfotograaf waarbij ik veel foto's op de memory card laat staan en alleen de naar mijn mening top foto's in het geheugen van de iMac zal zetten om iets mee te kunnen doen als delen of lichtelijk bewerken.

Ik heb gezocht maar kom er niet zo 123 uit. De 2.7 zal vast beter zijn, maar kan iemand met kennis van iMac me vertellen wat wijsheid is? Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele hulp.

edit: Mijn vrouw die ook veel gebruik zal gaan maken van de iMac is zeer ongeduldig. De iMac zal dus snel moeten werken en verwerken om niet uitgescholden te worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die 1.4 kom je makkelijk uit, hup hup op naar de media markt!

Slotje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij stel ik een hele normale vraag, dat toontje van je doe je maar bij je vriendjes, maar niet op een openbaar forum waar iedereen met- of zonder kennis van zaken en welke wensen dan ook vrij mag zijn een vraag te stellen

Dat mag wel wat vriendelijker. Je kan een TR aanmaken als iets tegen het beleid in gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoedje op 31-10-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Nathuran zegt het misschien wat kortaf, maar in principe heeft hij wel gelijk.
Aan je eisen te zien zal het goedkoopste model prima voldoen. Zolang je niet zwaar foto's gaat bewerken of iets dergelijks is een snellere processor niet noodzakelijk.
Wel kun je nog kijken naar de harddisk, een ssd zal sneller aanvoelen dan een normale hdd, wat voor minder scheldbuien van je vrouw kan zorgen.

Verder kunnen iMacs gelukkig prima over schelden en andere verbale aanvallen. Ze praten toch niet terug :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
(Offtopic: Ik heb zelf een iMac Late 2012 21,5" te koop staan. 2,7GHz model, mocht je interesse hebben ;) )

Ontopic: 2,7GHz model is wel "future-proof" aangezien je dan niet zit met de zelfde hardware als een MacBook Air.
Het 1,4GHz model lijkt erg aantrekkelijk voor de niet veel eisende gebruiker, maar op ten duur is de investering het niet waard (mijn mening).
Heb zelf ook een 21,5" 2,7GHz model, deze heeft 8GB geheugen en een 1TB HDD. Hier draai ik dagelijks virtual machines op, surfen op het web, mail, muziek luisteren etc. Hij voelt erg rap aan met een HDD, maar na verloop van tijd heb ik een externe behuizing gekocht (USB 3.0) en daar een SSD in gestoken. Nu start de iMac op in 17 seconden en openen applicaties etc vele malen sneller.

Investering: 65 Euro voor de SSD en 20 Euro voor de USB 3.0 behuizing.

Tip: zoek tweedehands, hier kun je een veel betere deal scoren voor het zelfde bedrag. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door TweakedTea op 30-10-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie advies. We gaan toch maar voor de 2.7 GHz. Het prijsverschil is niet heel erg groot en het idee om geen instapmodel te hebben geeft ook een bepaalde meerwaarde. Bedankt voor je aanbod Tweaked Tea om een iMac van je te kopen, maar nieuw spreekt me meer aan vanwege het idee en garantie. Ik heb even op Leapp gekeken maar die werken volgens de psychologie van Mc Donalds; suggereer dat je goedkoop bent en mensen staan in de rij voor de duurste snackbar ter wereld.
Excuses Nathuran dat ik zo fel op je reageerde, en je hebt nog gelijk ook, er kan een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Moofnor schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:10:
Verder kunnen iMacs gelukkig prima over schelden en andere verbale aanvallen. Ze praten toch niet terug :+
offtopic:
Heel zeker? Macbook zegt: "Fuck You" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:15:
Bedankt voor jullie advies. We gaan toch maar voor de 2.7 GHz. Het prijsverschil is niet heel erg groot en het idee om geen instapmodel te hebben geeft ook een bepaalde meerwaarde. Bedankt voor je aanbod Tweaked Tea om een iMac van je te kopen, maar nieuw spreekt me meer aan vanwege het idee en garantie. Ik heb even op Leapp gekeken maar die werken volgens de psychologie van Mc Donalds; suggereer dat je goedkoop bent en mensen staan in de rij voor de duurste snackbar ter wereld.
Excuses Nathuran dat ik zo fel op je reageerde, en je hebt nog gelijk ook, er kan een slotje op.
No problemo! Alhoewel ik denk dat termen als 'vriendjes' en 'snotneus' niet helemaal gepast zijn richting iemand die 11 jaar op GoT zit :+

Was ook niet onaardig bedoeld ofzo, maar je afweging was voor mij persoonlijk nogal een no-brainer.
Daarnaast hebben we op GoT diverse centrale topics lopen waar je dit soort vragen prima kunt stellen, daar voorkom je mee dat een rubriek vol loopt met kleine topics die min of meer over hetzelfde onderwerp gaan

Zie b.v. [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10, daar lopen vast meer mensen rond die een keer eenzelfde afweging hebben gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:15:
Belangrijk verschil tussen de 1.4 Ghz en de 2.7 Ghz is dat de 2.7 Ghz een Quad Core is, oftewel, deze heeft veel meer rekenkracht!

Leapp verkoopt doorgaans veel gebruikte en gereviseerde Apple's. De meest goedkope manier om een Mac te scoren is de aanbiedingen van retailers in de gaten te houden of via een aanbieding.

Een andere optie die je kan overwegen als je wat goedkoper wilt, is de Mac Mini. Deze zijn op dit moment enkel als Dual Core beschikbaar, doen op zich niet heel erg onder voor de iMac, maar belangrijker, deze zijn op dit moment vanaf € 500,- beschikbaar. Je zult er wel zelf een muis/trackpad, toetsenbord en beeldscherm bij moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:18:
[...]

No problemo! Alhoewel ik denk dat termen als 'vriendjes' en 'snotneus' niet helemaal gepast zijn richting iemand die 11 jaar op GoT zit :+

Was ook niet onaardig bedoeld ofzo, maar je afweging was voor mij persoonlijk nogal een no-brainer.
Daarnaast hebben we op GoT diverse centrale topics lopen waar je dit soort vragen prima kunt stellen, daar voorkom je mee dat een rubriek vol loopt met kleine topics die min of meer over hetzelfde onderwerp gaan

Zie b.v. [iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10, daar lopen vast meer mensen rond die een keer eenzelfde afweging hebben gemaakt.
En toch hebben we liever dat dit soort vragen in een apart topic komen :) Dat topic is meer bedoeld voor ervaringen en discussie. Vragen over problemen of aankoopadvies raken daar vaak ondergesneeuwd, en zijn ook lastig weer terug te vinden voor mensen met dezelfde vragen. Daarom hebben we liever een hoop kleine topics, in plaats van een groot mega topic.

/offtopic

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:05:
[...]
En toch hebben we liever dat dit soort vragen in een apart topic komen :) Dat topic is meer bedoeld voor ervaringen en discussie. Vragen over problemen of aankoopadvies raken daar vaak ondergesneeuwd, en zijn ook lastig weer terug te vinden voor mensen met dezelfde vragen. Daarom hebben we liever een hoop kleine topics, in plaats van een groot mega topic.

/offtopic
Ik doel ook meer op zijn vraag naar ervaringen (wat zo'n iMac precies aankan) en daar staat, zoals je zegt, dat hele topic mee volgeschreven :)

Gezien er verder geen duidelijke financiële afweging was of twijfel over wat voor een soort Apple computer het moet worden leek het me wel goed om die vraag daar te plaatsen.

Ik rust mijn kaas :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:19
TweakedTea schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:33:
(Offtopic: Ik heb zelf een iMac Late 2012 21,5" te koop staan. 2,7GHz model, mocht je interesse hebben ;) )

Ontopic: 2,7GHz model is wel "future-proof" aangezien je dan niet zit met de zelfde hardware als een MacBook Air.
Het 1,4GHz model lijkt erg aantrekkelijk voor de niet veel eisende gebruiker, maar op ten duur is de investering het niet waard (mijn mening).
Heb zelf ook een 21,5" 2,7GHz model, deze heeft 8GB geheugen en een 1TB HDD. Hier draai ik dagelijks virtual machines op, surfen op het web, mail, muziek luisteren etc. Hij voelt erg rap aan met een HDD, maar na verloop van tijd heb ik een externe behuizing gekocht (USB 3.0) en daar een SSD in gestoken. Nu start de iMac op in 17 seconden en openen applicaties etc vele malen sneller.

Investering: 65 Euro voor de SSD en 20 Euro voor de USB 3.0 behuizing.

Tip: zoek tweedehands, hier kun je een veel betere deal scoren voor het zelfde bedrag. ;)
Mijn Windows-laptop (een ASUS X550L) heeft zelfs 2,7 GHz. Zo futureproof kan je dat toch niet noemen hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 09:27

mvds

Totally awesome!

Robin Verbeek schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 16:55:
[...]

Mijn Windows-laptop (een ASUS X550L) heeft zelfs 2,7 GHz. Zo futureproof kan je dat toch niet noemen hoor! :)
We hebben het hier over een Mac, niet over een Windows machine, die vergelijking gaat dus ook niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
mvds schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:01:
[...]

We hebben het hier over een Mac, niet over een Windows machine, die vergelijking gaat dus ook niet op :)
Ghz zegt an sich niet zo heel veel. In 2003 had ik al een een CPU die op 2.4Ghz draaide.
Pagina: 1