Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Met wat zoeken ben ik dit probleem nog niet tegen gekomen maar mogelijk gebruik ik de verkeerde woorden.

Ik heb een (nieuwe convector) radiator geplaatst met een jaga pro thermostaatventiel en een handknop.
Nu is het probleem dat wanneer de knop een beetje openstaat deze (veel) lawaai maakt. Afhankelijk hoe dicht/open de knop is varieert het lawaai tussen bonken en brommen, overduidelijk gerelateerd aan de hoeveelheid water die door het ventiel gaat.

Heeft iemand een suggestie of en hoe dit te verhelpen is zonder het ventiel te vervangen ?

Nu heb ik de handknop hem onlangs vervangen door een thermostaat knop maar die is vrijwel onbruikbaar door dit lawaai. Uiteraard wist ik dat dit het probleem niet ging oplossen maar ik was hoe dan ook van plan daar ooit een thermostaatknop op te zetten.

tl;dr, thermostaatventiel maakt lawaai wanneer deze een beetje open staat, eenvoudig te verhelpen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pomp minder hard zetten.
Is er een bypass in het systeem? Zijn er andere radiatoren die open staan in het circuit?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien zitten er bramen aan de leiding.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24
Heb je hem wel in de juiste richting aangesloten? Klopt de stromingsrichting door de radiator? Wat je omschrijft heb ik namelijk al eens gehad bij een radiator die ze verkeerd hadden aangesloten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Blijkbaar ben ik wat karig geweest met details over de rest van de installatie..
Dat maakt niets uit en geeft alleen als resultaat dat de doorstroming in de andere verdiepingen minder goed werken.
Is er een bypass in het systeem? Zijn er andere radiatoren die open staan in het circuit?
Ja. Het betreft hier de zolder verdieping waar ook de ketel hangt. Een (exact dezelfde) radiator in de kamer er naast parallel aangesloten heeft dit probleem niet.
Het zelfde geld voor de 1e etage en begane grond waar ook eenzelfde opstelling bijgeplaatst echter is de 1e etage een 1 buis systeem en de bgg loopt via een verdeler.
Juup schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:30:
Dat zou niet verklaren waarom alleen het ventiel geluid maat, dit is zéér duidelijk waar te nemen en ook als je hem 'minimaal' open zet klinkt er een flinke brom. Overigens heb ik alleen maar uponor gebruikt waarbij bramen eigenlijk niet mogelijk is.
LED-Maniak schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:32:
Heb je hem wel in de juiste richting aangesloten? Klopt de stromingsrichting door de radiator?
De aanvoer zit op de juiste kant.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 29-10-2014 16:27 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Juup schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:30:
bramen kunnen idd een hoop gesuis veroorzaken.
Zelfde geld voor smalle (half platte buis) bochten.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Is de radiator goed ontlucht en heb je 'm ook net-niet-helemaal-waterpas hangen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Hij hangt waterpas en er zit geen lucht in.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
DukeBox schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:25:
Hij hangt waterpas en er zit geen lucht in.
Hij vraagt dus ook of je hem net niet waterpas hebt hangen waarbij het ontluchting gedeelte natuurlijk de hoge kant is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Omdat het een convector betreft zit er al vrijwel geen lucht/water in, lucht gaat mee in het circuit als dat nog in de radiator zou zitten. De ontluchting zit boven het circuit van de radiator zelf en daar zit ook geen lucht in.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 14:19
Het is toevallig niet zo dat je een radiator vervangen hebt door een convector?
De aanvoer en retour van een jaga zitten namelijk net andersom in vergelijking met een normale radiator...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
^ tnx het lijkt erop dat de loodgieter idd aanvoer en retour bij deze (1 van de 4 nieuwe) heeft omgedraaid.
Stomme is dat het een nieuw circuit is met 2 radiatoren.. alweer de zoveelste fout van de loodgieter.

Uiteraard zitten de leidingen zo weggewerkt (en paralel met een andere die wel goed zit) dat je deze niet kan omdraaien. Zijn die ventielen er ook andersom ? (Kom ze zo 123 niet ergens tegen)

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 10-11-2014 20:18 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24
Hoe warmer de kamer hoe irritanter het geluid zeker? ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Had de kraan nu vervangen door een thermostaat dus was een wat onaangename verrassing.
Begint met een brom en naar mate het warmer wordt, harde 'klappen'.

update: aannemer/loodgieter gaat er een kruisblok tussen plaatsen. Zo 123 geen plaatje kunnen vinden dus hoop dat het er onder past.

Afbeeldingslocatie: http://www.bengshop.nl/images/picture1/509962.jpg

Allen bedankt voor de suggesties en LED-Maniak voor het aandragen van de juiste oplossing.

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 13-11-2014 14:25 ]

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
*trap*

Ik heb eenzelfde probleem met een recent geïnstalleerde radiator icm. een Heimeier thermostaatknop. Helaas niet genoeg ruimte voor het kruisblok. Voor de Radiator maakt het niet uit want die was op meerdere manieren aan te sluiten (aldus de handleiding). Het ventiel op de thermostaat denkt daar alleen anders over.

Aangezien het winterseizoen weer is begonnen heb ik weinig trek in het droogzetten van de verwarming.

Is het mogelijk een een thermostaatknop "uit te schakelen" door de knop er af te halen en het palletje eenmalig handmatig af te stellen?

Het thermostaat-mechaniek dat de leiding dicht drukt bij een bepaalde temperatuur zit in de afneembare knop toch?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik heb dit probleem ook gehad met een plieger thermostaatkraan. Uiteindelijk vervangen door een gewone kraan, maar eerst inderdaad de thermostaatknop er afgehaald en doorstroming ingesteld met voetafsluiter. (Dus thermostaatkraan vol open) Heeft niets met bramen of lucht te maken, is een reactie van de kraan op de druk, stroomsnelheid en capaciteit van de radiator volgens mij.
Pagina: 1