Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen idee als het een goede titel is maar valt het beeld goed samen denk ik.

5 jaar geleden begonnen als stagiaire daarna blijven hangen als assistent systeembeheer kunnen beginnen het was crisis tijd dus blij dat je een baan kreeg. Toen 24 jaar. Salaris 1550 brutto. Vorigjaar juni gingen functies op de schop, ik werd plots systeembeheerder wat salaris ging doen wist je niet dat werd begin 2014 bekend gemaakt op achteruit gaan zou niet gaan ging van schaal 3 naar ?. Het vreemde hieraan is al die jaren dat mijn werk gelijk was aan systeembeheer. Naar mijn idee is assistent systeem in crisistijd een verzonnen functie geweest om salaris lekker laag te houden. In 2013 was brutoloon voor assistent systeembeheer 1875 (einde van de jaren x % loonsverhoging gehad).

Plots staat er juni 2013 op strookje systeembeheerder met bruto salaris 1875. Dit is naar mijn idee al fout een waar ik onder betaald word. Ik krijg hetzelfde als assistent systeembeheer. Maar goed salaris systeembeheer is dan nog niet bekend (wel erg vreemd naar mijn idee).

Oktober 2013 salaris is bekend 1973 bruto (schaal 7). Dit gaat pas 2014 in.

In december 2013 waren gesprekken ik kreeg 1.5% opslag. Eerste strookje 2014. Brutoloon 1975.

Met alle respect ik verdien dus 2 euro meer dan de bodem en dat na al die jaren in dienst. Iemand die 24 is en die vorigemaand is begonnen verdient volgend jaar na 1% loonsverhoging al meer terwijl ik 5 dienstjaren minder heb hoezo lekker krom of zie ik het allemaal te simpel?

Afgelopen jaar ook nog wisseling van afdelingsbaas gehad de een kon niets meer doen de onder kan nog niets doen timing is lekker ideaal. Inmiddels een jaar verder en nog geen stap verder.

Wat vinden jullie ervan en kan ik iets doen aan dit? Praten met werkgever in elk geval niet na 1 jaar staan we nog op hetzelfde.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Allereerst heb je in 5 jaar niet 0% loonsverhoging gehad, maar totaal meer dan 27%.

Ik ken de salarisschalen verdeling van je werkgever niet, maar een salarisschaal werkt met periodieken. De periodieken zijn normaal de aantal jaren werkervaring. Iedere periodiek levert ook een loonsverhoging op.

Zoals ik het lees, zat je tot het begin van dit jaar in schaal 3 (dat er vanaf juni 2013 systeembeheer stond is hierin ondergeschikt, maar wel van belang voor iets verderop in deze reactie).
In deze schaal heb je 4 jaar werkervaring opgebouwd en het daarbij behorende salaris ontvangen.
Nu ga je begin 2014 naar schaal 7 en dan begin je daar weer onderaan. Je zult op dit moment bijna 1 jaar werkervaring in schaal 7 hebben.

Iemand van 24 die in schaal 7 begint, zal dan inderdaad hetzelfde verdienen. Begint de 24 jarige in schaal 3, dan veel minder. In schaal 10? Veel meer.

Dat de afdelingschefs ondertussen wisselen en beiden blijkbaar niks voor je kunnen doen, heb jij niks mee te maken. Jij werkt voor de werkgever en niet voor je afdelingschef.

Stap eens bij de HR afdeling langs en vraag hoe dat zit met de salarisschalen en de verdelingen. Alleen maar informatie vragen.

Je functietitel is sinds juni 2013 Systeembeheerder en (IANAL) volgens mij zou je met terugwerkende kracht dus volgens schaal 7 uitbetaald moeten worden. Tenzij de verandering van de salarisschalen pas in januari 2014 zijn ingegaan. Maar dat zul je dus eerst moeten uitzoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Arthas op 29-10-2014 05:51 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou je verdient in iedere geval veel meer dan mij, ik heb na vier jaar in dienst bij mijn werkgever een salaris van € 1500 brutto gekregen dat natuurlijk in januari mooi het minimumloon is. Trouwens wat klaag je als je bijna een salaris van € 2000 hebt, ik wil best met je ruilen hoor dan mag jij voor € 1500 werken en ik voor € 2000.

Het is tegenwoordig nou eenmaal zo dat werknemers slechtere betaald worden dan vroeger, en daar zijn wij jongeren natuurlijk de dupe van want wij proberen een carrière te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:52
Loonsverhoging is geen algemeen recht. Tenzij je onder een CAO valt waar een functiewaarderingssysteem en eventueel collectieve loonsverhogingen in staan.

Als je ontevreden bent met je salaris, doe je er goed aan om te onderzoeken wat jij op de arbeidsmarkt waard bent. Afhankelijk van de uitkomsten kun je blijven zitten waar je zit, je kunt met je baas om opslag gaan praten, of je kunt het aanbod van een ander bedrijf aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
in het algemeen; als je echt stappen in je salaris wilt maken is het over het algemeen beter om bij een andere baas te gaan solliciteren dan om bij je huidige baas die stap voor elkaar te krijgen.
Bij een gesprek over je huidige salaris gewoon je gewenste salaris melden, want dat soort vragen zijn toch niet redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Je hebt toch gewoon 100 euro meer gehad door je promotie :? Enige aparte is dan dat je daar pas in januari naar betaald bent. Je bent er trouwens ook wel lekker op tijd mee, het is bijna november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:39

St@m

@ Your Service

RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 04:43:

Wat vinden jullie ervan en kan ik iets doen aan dit? Praten met werkgever in elk geval niet na 1 jaar staan we nog op hetzelfde.
Als je een CAO hebt: check of je salaris bij je schaal/functie past. Heb je geen CAO, jammer dan. Het is geen recht ofzo dat je salaris ieder jaar fors omhoog gaat.
Of je salaris bij je functie/profiel past kan niemand zo invullen.

En nofi, lees je TS nog even door want van sommige zinnen is echt geen kaas te maken, dus 2K lijkt me al ruim voldoene ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dit loopt al een jaar. Maar 100 euro promotie? Systeembeheerder start vanaf 1973 salaris ik viel erbuiten. Had 1875. Dat ze in december verhoging hebben gegeven is erg leuk maar ik ging naar systeembeheer aangezien functie is vervallen. Dus dat ze in dec 2013 een verhoging hebben geven van 1, 5% is heel mooi maar dat is op assistent systeembeheer gedaan die functie ging vervallen. Sterker nog die was in juni 2013 al niet meer op de loonstrook te zien maar het salaris was assistent systeembeheer.

Helaas geen CAO.

Afdeling HR? Ga maar de afdelings manager.

[ Voor 41% gewijzigd door RobbyTown op 29-10-2014 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:07:
Dit loopt al een jaar. Maar 100 euro promotie? Systeembeheerder start vanaf 1973 salaris ik viel erbuiten. Had 1875. Dat ze in december verhoging hebben gegeven is erg leuk maar ik ging naar systeembeheer aangezien functie is vervallen. Dus dat ze in dec 2013 een verhoging hebben geven van 1, 5% is heel mooi maar dat is op assistent systeembeheer gedaan die functie ging vervallen. Sterker nog die was in juni 2013 al niet meer op de loonstrook te zien maar het salaris was assistent systeembeheer.

Helaas geen CAO.

Afdeling HR? Ga maar de afdelings manager.
Tja, je kan je afdelingsmanager moeilijk op z'n bek timmeren he.. Dus dan blijft praten over, of verkassen. Ik sta dit jaar ook weer stil met m'n salaris. Het is niet anders, ik weet ook wel dat ik er niet om hoef te vragen. Dan kan ik twee dingen doen, verkassen of blijven zitten. Ik blijf voorlopig zitten.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals Arthas ook al zegt: je hebt 27% loonsverhoging gekregen. Waarom spreek jij over 0%?
Oktober 2013 salaris is bekend 1973 bruto (schaal 7). Dit gaat pas 2014 in.

In december 2013 waren gesprekken ik kreeg 1.5% opslag. Eerste strookje 2014. Brutoloon 1975.
Dat is het enige wat ik vreemd vind. 1,5% loonsverhoging op 1973 komt uit op 2003.
Iemand die 24 is en die vorigemaand is begonnen verdient volgend jaar na 1% loonsverhoging al meer terwijl ik 5 dienstjaren minder heb hoezo lekker krom of zie ik het allemaal te simpel?
Waarom denk je dat? In CAO schalen heb je periodieken en ook een maximum in je salarisschaal. Lees je CAO eens na. Als je geen CAO hebt dan hangt het helemaal af van je eigen skills.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:16

3DDude

I void warranty's

Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:15:
Zoals Arthas ook al zegt: je hebt 27% loonsverhoging gekregen. Waarom spreek jij over 0%?

[...]
Dat is het enige wat ik vreemd vind. 1,5% loonsverhoging op 1973 komt uit op 2003.

[...]

Waarom denk je dat? In CAO schalen heb je periodieken en ook een maximum in je salarisschaal. Lees je CAO eens na. Als je geen CAO hebt dan hangt het helemaal af van je eigen skills.
Inderdaad 2 euro erbij is 0.1% :P (scheelt dus 1.4% - 27,5 euro)
En het wat de rest zegt:
Tijd om ander werk te zoeken of om voor jezelf op te komen en eens een goed gesprek te hebben met degene die erover gaat.
(handig is om wel wat andere aanbiedingen op de plank te hebben liggen, voordat je dat gesprek aangaat.. maar dat is logisch >:) )

@t hieronder 2 bruto = 1597..
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 29-10-2014 08:31 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 08:01
2000 Bruto? Wat is dat netto 1500 euro ongeveer? Vind dat belachelijk laag voor een systeembeheerder. Ik weet niet wat je vaste lasten zijn in de maand. Maar als ik kijk wat ik betaal in de maand zou ik bijna niks meer over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
mrjixies schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:28:
2000 Bruto? Wat is dat netto 1500 euro ongeveer? Vind dat belachelijk laag voor een systeembeheerder. Ik weet niet wat je vaste lasten zijn in de maand. Maar als ik kijk wat ik betaal in de maand zou ik bijna niks meer over houden.
En daarom heb je tegenwoordig veel 2 verdieners, omdat de vrouw MOET werken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Hoeveel verdient een systeembeheerder dan? En dat zonder te weten welke opleiding, certificaten en verantwoordelijkheden de systeembeheerder heeft.
(Systeembeheerder is nogal breed, ik ken tig servicedeskmedewerkers die ook vinden dat ze systeembeheerder zijn omdat ze een account in de AD mogen aanmaken)

Ik zeg niet dat het dikbetaald is, zeker niet. Maar onderbetaald wil ik ook niet direct roepen.

En nogmaals, bevalt het niet, dan ga je buurten bij andere bedrijven/het gesprek aan.

Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12)

[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 29-10-2014 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Het is heel simpel: als je na herhaald praten niet tevreden bent over de gang van zaken moet je nieuw werk gaan zoeken. Maar eerst wat vinden en dan pas je huidige baan opzeggen.

Overigens vind ik 2k niet zo heel erg laag voor (assistent) systeembeheerder. Ok, het is ook niet heel veel, maar het ligt ook erg aan opleiding en verantwoordelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zal ik de gigantische olifant in de kamer dan maar even benoemen? Ok, vooruit.

Ik hoop niet dat TS op dezelfde wijze communiceert richting zijn afdelingsmanager of HR-contactpersoon, want er is alleen met zeer veel moeite iets van te maken. En dan nóg kloppen sommige zinnen niet. TS: doe daar eerst eens iets aan!

Ten tweede: salaris is een beloning voor wat je hebt gepresteerd. Dit kan dus in principe van persoon tot persoon verschillen. Een werkgever zal eerder geneigd zijn om iemand die veel voor hem oplevert (hoge productiviteit, veel extra omzet oud), hoger te belonen. Val je onder een CAO, wordt dit principe enigszins beperkt door schalen en tredes, gekoppeld aan eventueel dienstjaren. Vind je dat je te weinig verdient staat het je uiteraard vrij om hierom te vragen maar verwacht (zeker bij grotere ondernemingen) niet al te veel.

En 2000 bruto als je 24 jaar bent is toch helemaal geen gek salaris, of ben ik nou gek? Zelfs HBO'ers hebben moeite om dit salaris te halen op die leeftijd tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Icephase schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:43:
Zal ik de gigantische olifant in de kamer dan maar even benoemen? Ok, vooruit.

Ik hoop niet dat TS op dezelfde wijze communiceert richting zijn afdelingsmanager of HR-contactpersoon, want er is alleen met zeer veel moeite iets van te maken. En dan nóg kloppen sommige zinnen niet. TS: doe daar eerst eens iets aan!
Je bent al te laat ;)
En 2000 bruto als je 24 jaar bent is toch helemaal geen gek salaris, of ben ik nou gek? Zelfs HBO'ers hebben moeite om dit salaris te halen op die leeftijd tegenwoordig.
Door die eerste zin doe je je hele relaas teniet :P Wat heeft leeftijd (direct) te maken met het salaris. Overigens begrijp ik dat de TS nu 29 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:35:
[...]
(Systeembeheerder is nogal breed, ik ken tig servicedeskmedewerkers die ook vinden dat ze systeembeheerder zijn omdat ze een account in de AD mogen aanmaken)
Ik heb hier een discussie gehad met een servicedeskmedewerker die vond dat hij systeembeheer was vanwege de toegang tot de systemen die hij had... 8)7 Sinds doen zijn de sloten van de directiekamer maar vervangen (kidding).

Zelf zie ik de scheidingslijn als een systeembeheerder vind het wiel uit en een servicedeskmedewerker laat het wiel draaien en haalt ook het steentje (bekend/vaker voorkomend probleem) weg als die het draaien van het wiel beperkt.

Ontopic: Aangezien je na je stage al 5 jaar ben blijven hangen is het voor je carrière al snel beter om te wisselen van werkgever voordat je straks vastroest in de huidige organisatie. 2500 bruto zal bij een andere werkgever haalbaar moeten zijn (uitgaand van MBO niveau 4 + 5 jaar werkervaring als systeembeheerder). Ik ken zelf servicedeskmedewerkers die rond de 3k zitten rond hun 30ste.

Qua salaris houd ik me vaak aan de vuistregel leeftijd * 100 (tot 30 jaar). Voor een MBO'er exclusief leaseauto en voor HBO'er inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Een werkgever zal eerder een nieuwe werknemer een hoger loon geven dan de huidige werknemers dan een werknemer een promotie/loonsverhoging te geven. Dat heeft deels te maken dat als 1 werknemer het krijgt anderen ook al snel gaan klagen.

Als werknemer is het erg gezond om elke 5 jaar te wisselen van baan. Hierdoor stijg je veel sneller qua loon en staat het goed op je CV. Let wel: Vertel niet je huidige inkomen bij een sollicitatie procedure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou, als je brieven begint te schrijven, alvast zorgen dat iemand je tekst herschrijft. Je zinnen zijn te lang, missen leestekens en in zijn geheel is jouw tekst eigenlijk heel onaangenaam om te lezen. En ik weet niet op welk niveau jij zit maar ik heb systeembeheerders in dienst gehad die ouder waren en minder verdienden (in België). Kan jij in eer en geweten zeggen dat je meer dan +-4000 euro per maand aan winst vertegenwoordigd (het geen jouw werkgever moet verdienen om voor jou een loon van 2000 euro te verantwoorden)? Als dat zo is dan zijn er 2 opties: Onderhandelen (waar je nu werkt of ergens anders) of voor jezelf beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:09
Probleem met dezelfde werkgever is vaak ook dat ze je zelden echt meer salaris willen geven. Waarom? Je bent begonnen met 1550 en zit nu op 1875 dat is relatief gezien veel. Echter ga je van baan wisselen kan je makkelijk stappen van 500-1000 euro maken, een huidige werkgever zal dat niet snel doen tenzij je echt een hele grote stap kan maken binnen de organisatie.
Als je echt meer geld wil; ga een nieuwe baan zoeken en wanneer je nieuwe werkgever vraagt wat nu verdient, dan zeg je 2450 oid en meld dat je 2800 wil verdienen en dan bieden ze je 2600 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Wat heb jij in die 5 jaar gedaan om meer salaris los te krijgen?

Als het echt zo lang duurt: waarom dan nog niet gesolliciteerd bij anderen?
Je moet niet ingaan op de eerste de beste die hapt - maar wat rondsnuffelen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dat je vind dat je te weinig verdient kan natuurlijk. Kaart dat aan in bijvoorbeeld je functioneringsgesprek - het jaar is bijna voorbij, dus die zal er op korte termijn aankomen en is een ideaal moment om dat aan te kaarten.
Maar zorg dat je de juiste informatie en uitgangspunten gebruikt, anders val je direct door de mand en krijg je nooit wat je wilt/hoopt. Je spreekt jezelf namelijk behoorlijk tegen.

- Je begon op 1550 en het is nu 1975, wat een verschil is van 27,5%.
- Dat is dus geen 0% loonsverhoging over 5 jaar, maar 27,5% over 5 jaar ofwel 5% per jaar.
- Je hebt ook promotie gehad van assistent naar volwaardig systeembeheerder.

Promotie en een dergelijke loonsverhoging is iets heel anders dan stellen dat je sinds je bent begonnen nog nooit iets vanuit je werkgever hebt gehad.

Als je tegenover je manager/werkgever/HRM zit, zullen die ongetwijfeld dezelfde informatie kunnnen vinden. Als jij dan zegt 0%, kunnen ze het tegenovergestelde aantonen en kom je nooit terecht in een volwaardig gesprek of onderhandeling om een verhoging te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 29-10-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Klopt helemaal. Naar mijn idee is dit ook weinig. Klasgenoot die 5 jaar bij de blokker werkt en 1 jaar jonger is heeft nog meer :/.

Systeembeheer is de instap 1973 bruto. Assistent geen idee die is vervallen. Ik kreeg 1875 als assistent die werd later Systeembeheer. Werkzaamheden zijn gelijk geleven (deed al het werk wat een systeembeheerder ook deedt).

Ik ging van 1875 naar 1975 logisch aangezien 1973 als basis is van salaris systeembeheerder. Dus ik viel al buiten de schaal.

Hieronder duidelijke tijdlijn
05-2013 = 1875 (assistent systeembeheer op loonstrook en daarvoor)
06-2013 = 1875 (systeembeheer op loonstrook)
07-2013 = 1875
08-2013 = 1875
09-2013 = 1875
10-2013 = 1875
11-2013 = 1875
12-2013 = 1875 (hierbij kreeg ik 1,5% verhoging, geen op basis van assistent of als systeembeheerder, aangezien functie assistent per 1 jan 2014 ging vervallen)
01-2014 = 1975 (dikke tegenvallen 2 euro meer dan het minimale en 4 jaar ervaring)

En inderdaad december zijn er weer gesprekken daarom de tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
chime schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:00:
Wat heb jij in die 5 jaar gedaan om meer salaris los te krijgen?

Als het echt zo lang duurt: waarom dan nog niet gesolliciteerd bij anderen?
Je moet niet ingaan op de eerste de beste die hapt - maar wat rondsnuffelen kan geen kwaad.
Soliciteer hier en daar maar 0,0 reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
maniak schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:57:
Een werkgever zal eerder een nieuwe werknemer een hoger loon geven dan de huidige werknemers dan een werknemer een promotie/loonsverhoging te geven. Dat heeft deels te maken dat als 1 werknemer het krijgt anderen ook al snel gaan klagen.

Als werknemer is het erg gezond om elke 5 jaar te wisselen van baan. Hierdoor stijg je veel sneller qua loon en staat het goed op je CV. Let wel: Vertel niet je huidige inkomen bij een sollicitatie procedure ;)
Laatst diverse sollicaties gehad (standaard formulieren) staat het volgende in naast je naam wat ze vragen vragen ze ook wat wil je verdienen, wat zijn nu je inkomen (wat kan ik daarop dan antwoorden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:10:
[...]

Je marktwaarde is wat de hoogste bieder voor je overheeft. Op dit moment is dat kennelijk je huidige werkgever en is je marktwaarde dus precies gelijk aan je salaris.

Binnen dit gegeven is "liefdadigheid" je laatste kans op een loonsverhoging. Als je baas je graag mag, wil hij misschien wel een beetje extra gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Misschien eens een CV en motivatiebrief posten, dan kunnen wij daarop ook feedback geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:27

vectormatic

Warlock of the doorlock

[...]

Niet om lullig te doen, maar dat zegt ook wat over je marktwaarde dan, als er een overschot aan systeembeheerders is en weinig vacatures zullen de salarissen voor die functies ook niet snel stijgen. Je baas is (boven minimumloon en buiten een CAO) immers ook helemaal niet verplicht om je salarisverhoging te geven, voor jou is de keuze dan elders beter betaald werk zoeken, en voor je baas wordt het dan of jou meer betalen, of een ander inhuren voor hetzelfde salaris. In een markt met meer zoekenden dan vacatures is optie twee voor hem financieel voordeliger.

Stilstand op salaris is zuur, en zeker als je niet de optie hebt om elders te gaan werken (wat toch vaak de makkelijkste manier is om significant meer te gaan verdienen), maar het is goed mogelijk dat met je huidige skillset een hoger salaris helaas niet realistich is. Dan sta je vervolgens voor de keuze of je skillset uitbreiden (interne opleiding/doorstromen? terug naar school?), of accepteren wat je krijgt, en daar tevreden mee zijn.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 23:20
vectormatic schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:34:
[...]

Niet om lullig te doen, maar dat zegt ook wat over je marktwaarde dan, als er een overschot aan systeembeheerders is en weinig vacatures zullen de salarissen voor die functies ook niet snel stijgen.
Dit dus.
Vaak raffelen mensen hun cv maar af. En doen zo min mogelijk moeite om te solliciteren.
Maak een net CV. En solliciteer via de bekende jobhopping sites ala monsterboard,
Als je CV interessant is, nemen headhunters wel contact met je op. Zeg dat je meer wilt verdienen. Zij weten wel wat je waard bent. Weet je meteen waar je op moet azen.
Bij veel werkgevers moet je helaas weggaan, als je een serieuze salarisverhoging wilt krijgen. Bij m'n eerste werkgever kon ik opeens ook een paar honderd euro extra krijgen, nadat ik ontslag nam.
Vriendje die klaagde over zijn salaris, had ik helemaal verrot gescholden toen ik zijn salaris hoorde en daarna druk op hem gezet om te solliciteren via de bekende websites. Later kreeg ik een telefoon van zijn vrouw die me bedankte dat ik hem een schop onder z'n kont gaf. Meneer ging er flink op voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Dus samenvattend heb je per juni 2013 promotie gemaakt van assistent systeembeheerder naar systeembeheerder. Per januari 2014 heb je 100 euro (= 5.3%) salarisverhoging gehad, en ben je naar een nieuwe schaal gegaan (die naar ik aanneem / begrijp ruimte biedt voor verdere toekomstige salarisgroei, daar waar je voorheen op je schaalmaximum zat).

Het (enige) vreemde aan dit verhaal is dat je per juni 2013 kennelijk al bent omgezet naar de nieuwe functie, terwijl de daadwerkelijke beloningsaanpassing nog een half jaar op zich heeft moeten wachten (des te opmerkelijker dat de nieuwe functie in juni 2013 dus al op je loonstrook stond, de vertraging kan dus niet verklaard worden door een discrepantie tussen het HR systeem en het payroll systeem).

Je lijkt je nu vooral op te winden over het feit dat je huidige salaris slechts 2 euro boven het schaalminimum zit. Wat was de verwachting die je zelf had, en heb je die op enig moment uitgesproken richting je leidinggevende? Klopt de aanname dat je nu naar de toekomst toe (voldoende) ruimte hebt voor verdere salarisgroei?

Overigens, en sorry dat ik nu even "gemeen" doe, staan er een aantal "red-flags" in je posts:
- Een leidinggevende die stelt "sorry, ik kan niets voor je betekenen" bedoelt over het algemeen "ik heb geen zin hier energie in te steken". Terecht of onterecht, kennelijk heb je 2 leidinggevenden onvoldoende warm kunnen krijgen om voor jou te knokken, wat ga je de 3e keer anders doen om dit wél voor elkaar te krijgen?

- 0,0 reactie op je sollicitaties; zelfs geen uitnodigingen voor een eerste gesprek? Dit impliceert dat je structureel op functies solliciteert waar je achtergrond niet bij aansluit, en/of dat je presentatie van jezelf tekort schiet. (ik weet dat het nog steeds geen rooskleurige tijd is om te solliciteren en dat er soms honderden reacties op een functie binnenkomen, maar iemand moet die baan toch krijgen, dus waarom val jij telkens buiten de boot?).

- Beide punten grijpen terug op een punt van kritiek dat al eerder is aangestipt; een groot deel van je posts is moeilijk leesbaar. Als dit een maatstaaf is voor de manier waarop je je leidinggevende / HR / collega's benaderd, kan ik me voorstellen dat ze a) niet goed begrijpen wat je precies van ze verwacht en b) niet direct geneigd zijn veel moeite voor je te doen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:38
Heb jij ook in die 5 jaar je skills uitgebreid dmv een opleidingen/certificering? Ik ben begonnen met werkplekbeheerder en doorgegroeid naar een specialist. Dus, ook ik ben systeembeheerder geweest. Maar, daar heb ik natuurlijk wel veel moeite voor gedaan. Ik heb veel opleidingen en certificering gedaan. Om een loonsverhoging en promotie te kunnen krijgen dien je meestal een doel te behalen. En van de doelen is natuurlijk je kennis(MSCA, MSCE, etc) uitbreiden. Ik lees in je verhaal dat je dat niet gedaan hebt? Krijg je ook iedere jaar netjes een functioneel- en beoordelingsgesprek? Werkt de werkgever met een POP-achtige (persoonlijke plan aanpak) constructies? Op deze manier kan je werkgever bepalen hoeveel loonsverhoging je krijgt/verdiend hebt.

Even over het solliciteren. Zit je ook op Linkedin? Probeer dat eens. Ik word regelmatig lastig gevallen.. Er zijn voldoende recruiters die zsm nieuwe mensen willen werven(Dat is hun doel en ook zij willen hun bonussen/salarisverhogingen). Als jou profiel aardig up-to-date is, met daarin de nieuwste certificering/technieken, komen ze snel bij je. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door albert04 op 29-10-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:33
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:34:
Kan jij in eer en geweten zeggen dat je meer dan +-4000 euro per maand aan winst vertegenwoordigd (het geen jouw werkgever moet verdienen om voor jou een loon van 2000 euro te verantwoorden)? Als dat zo is dan zijn er 2 opties: Onderhandelen (waar je nu werkt of ergens anders) of voor jezelf beginnen.
Niet alle functies leveren winst op, systeembeheerder is een ondersteunende functie en de rest van de departementen horen die winst voor hem te genereren.

Omgekeerd kan dat misschien wel aangetoond worden.
Als het bedrijf (stel 250 werknemers) gemideld 5 pannes per maand kent die de systeembeheerder in 1h oplost of er moet een externe komen die er dan met vervoer bij 3h overdoet dan is de 'winst':
(3h-1h) x 249 werknemers x 20€ loon x 5 keer = 49800€.
Stel nu dat zijn regulier werk gemiddeld 2 pannes per maand voorkomen, dan is de extra winst nog eens bijna 10k omdat er geen probleem heeft voortgedaan.

Rechtstreekse winst is er dus niet, maar onrechtstreeks wel. En 50k€ per maand 'besparing' lijkt mij voldoende om er een werkkracht op te zetten want de persoon genereert zijn jaarloon op 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 14:18

Basszje

Reisvaap!]

RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:12:
[...]

Laatst diverse sollicaties gehad (standaard formulieren) staat het volgende in naast je naam wat ze vragen vragen ze ook wat wil je verdienen, wat zijn nu je inkomen (wat kan ik daarop dan antwoorden...)
Niets. Ik weiger dat soort dingen op te geven voor een nieuwe werkgever. Je kan als je moedig bent ( en de baan toch niet heel graag wil hebben ) bij gewenst salaris gaan voor 2 miljoen oid :P Confronteert de werkgever ook met hoe dom die vraag is.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... Wat voor opleiding heb je gedaan, wat voor certificaten heb je gehaald? Kan er weinig over zeggen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

[...]

Wat je wil verdienen zou je op kunnen antwoorden, wat je nu verdient zou ik nooit (meer) een antwoord op geven: totaal irrelevant.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 21-09 08:52
[...]

Tijdens mijn laatste arbeidsvoorwaardengesprek kreeg ik dus ook de vraag wat mijn huidig inkomen was. Ik keek die man met een glimlach aan en zei "Mijn huidig inkomen is niet belangrijk, ik ben hier om te onderhandelen.". Dat kon hij wel waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:12:
Tja... Wat voor opleiding heb je gedaan, wat voor certificaten heb je gehaald? Kan er weinig over zeggen nu.
MBO opgeleiding gehad niv4. certificaten CCNA en MCSE echter die zijn al jaren oud behaald op mijn studie. @work nooit een training, certificering, bijscholing gehad.

Ervaring puur in praktijk opgedaan, windows 2008, 2012, printers, vmware dat soort dingen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 29-10-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Basszje schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:08:
[...]

Niets. Ik weiger dat soort dingen op te geven voor een nieuwe werkgever. Je kan als je moedig bent ( en de baan toch niet heel graag wil hebben ) bij gewenst salaris gaan voor 2 miljoen oid :P Confronteert de werkgever ook met hoe dom die vraag is.
Dom? Nou, nee.
Als werkgever heb je een bepaald salaris voor een bepaalde functie. Als er iemand solliciteert die verwacht 1000 euro meer te gaan verdienen dan je kan bieden, weet je dat je daar geen tijd en/of moeite in hoeft te steken: je weet dat je er qua salaris toch niet uit gaat komen.
Tegelijkertijd biedt het de werkgever ook de mogelijkheid om een functie lager in te schalen, als er meerdere kandidaten komen die duidelijk minder vragen dan waarvoor de functie op dit moment ingeschaald is.
Dus dom zou ik die vraag niet noemen!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Basszje schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:08:
[...]
Offopic, maar ik vind vragen naar een salaris helemaal geen rare vraag. Als hier direct in het eerste gesprek open en eerlijk over gesproken kan worden voorkomt het situaties dat beide partijen veel tijd en moeite in het sollicitatie-traject stoppen, om na het derde gesprek pas tot de conclusie te komen dat het qua salaris niks gaat worden. Er is in mijn ogen niks mis met het vragen van indicaties...

Tijdens mijn laatste sollicitatie (ik werd benaderd via Linkedin), heb ik ook tijdens het eerste gesprek aangegeven wat mijn huidige salaris, onkostenvergoeding en leaseregeling was. Ik heb ook helder beargumenteerd dat ik wellicht wel voor een overstap open stond, maar dan wel een sprong wilde maken in functie en dus salaris. De recruiter vond het fijn dat de kaarten gewoon open en bloot op tafel gelegd werden. Exacte bedragen kon hij niet noemen, maar hij kon wel aangeven dat we er qua salaris wel uit zouden komen. De aanbieding die ik later kreeg was overigens ook aardig hoger dan mijn huidige salaris..

[/offtopic]

^^ wat hij zegt dus... :)
RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:21:
[...]

MBO opgeleiding gehad niv4. certificaten CCNA en MCSE echter die zijn al jaren oud behaald op mijn studie. @work nooit een training, certificering, bijscholing gehad.
Dat laatste komt een beetje over alsof je vind dat je het moet "krijgen" van je werkgever. Zeker in de ICT-wereld is het gebruikelijk dat je hier zelf pro-actief achteraan gaat. Heb je al eens geinformeerd of men niet een zelfstudieboek en examenkosten wil vergoeden?

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 29-10-2014 11:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:21:
[...]

Ervaring puur in praktijk opgedaan, windows 2008, 2012, printers, vmware dat soort dingen.
En ook nooit door je werkgever gestimuleerd? Dit is echt niet goed, vooral omdat je een ICT'er bent. Je hoort gewoon te ontwikkelen en vooral als 5 jaar werkervaring hebt. Dit komt echt niet ten goede bij het solliciteren naar een betere of gelijkwaardige functie in de ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

albert04 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:35:
[...]
En ook nooit door je werkgever gestimuleerd? Dit is echt niet goed, vooral omdat je een ICT'er bent. Je hoort gewoon te ontwikkelen en vooral als 5 jaar werkervaring hebt.
Dat werkt wel twee kanten op. TS kan er ook zelf voor zorgen dat zijn kennis op peil blijft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 19:30

PromWarMachine

Forsaken Archer

De andere kant is wel dat er ook werkgevers zijn die gewoon <oud salaris>+100 bieden. En dan ook nog durven te beweren dat het een mooie stap vooruit is..

@TS
- Blijven solliciteren, het lijkt er op dat er bij je huidige werkgever niet veel kansen meer te behalen vallen
- Laat je brieven nakijken voor je ze verstuurd of post eens een brief hier (in een ander topic) om te zien of er verbetering in aan te brengen is

@FreakNL, dat probeer ik ook te zeggen, maar dan iets subtieler :>

[ Voor 7% gewijzigd door PromWarMachine op 29-10-2014 11:47 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45

FreakNL

Well do ya punk?

NOFI, maar als je sollicatiebrieven van hetzelfde (taalkundige) niveau zijn als je posts snap ik wel dat het niet tot een uitnodiging komt.

Werk daar eerst aan!

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Ja dat klopt, daar heb je gelijk in. Jij had het eerder al over pro-actief zijn en dat is juist erg belangrijk in de ICT. Nu komt hij "lui" over en dat zien zij natuurlijk aan zijn CV. Vandaar dat hij er geen reacties op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

albert04 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:47:
Ja dat klopt, daar heb je gelijk in. Jij had het eerder al over pro-actief zijn en dat is juist erg belangrijk in de ICT. Nu komt hij "lui" over en dat zien zij natuurlijk aan zijn CV. Vandaar dat hij er geen reacties op krijgt.
Dat is natuurlijk de eeuwige discussie.
Ik ken IT-ers die ik met een gerust hart een compleet netwerk voor 10.000+ gebruikers kan laten bouwen, die geen enkel papiertje hebben wat nog enigszins up-to-date of relevant is.
Tegelijkertijd zie ik ook stagiaires van scholen afkomen, die denken dat ik ze voor de gek hou als ik ze vraag een dos-boxje te openen...

Papieren zijn (als je wil/moet solliciteren) inderdaad belangrijk. Maar ze zeggen zo weinig, eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Tja, je moet jezelf kunnen bewijzen tijdens een sollicitatieronde en daarvoor hoor je echt de papieren te hebben. Zij zien graag aan de hand van je CV of je aardig bij bent op het gebied van de nieuwste technieken wat op dat moment belangrijk zijn. Ze kennen je immers nog niet, toch? :)

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat je "bekend" bent bij het nieuwe bedrijf. Zorg dat je via een vriend of ex-collega binnen komt. Op deze manier heb je een goede referentie en kijken ze niet zo streng naar je CV. Alhoewel je wel vragen over de opleiding/certificering kunt verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Je hebt weldegelijk loonsverhoging gehad, maar dat was al besproken. Daarnaast betreed je deze functie nog niet lang. Wat ik vaak zie is dat je na twee jaar in de huidige functie wel loonsverhoging mag verwachten, afhankelijk van jouw prestatie natuurlijk.

Wat betreft de scholing ligt dit natuurlijk grotendeels bij jou. Als jij vind dat je bijgeschoold moet worden, dan geef je dit aan bij je werkgever. Je kan er niet van uitgaan dat hij zelf met dit soort dingen op de proppen komt, want jij bent de specialist in dit vak.

De certificaten die je gehaald hebt zijn allang niet meer relevant en je hebt slechts een nv4 MBO diploma. Waarmee onderscheid jij je van concurrentie? Steeds meer mensen ronden hun diploma af met HBO dus er is genoeg keuze voor een werkgever.

Ik zou niet klagen met €2000,- bruto. Misschien jezelf wat breder ontwikkelen, bijvoorbeeld richting programmeren. Dat helpt ook met solliciteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Grappig hoe mensen hier komen klagen over hun salaris terwijl ze dat bij hun baas zouden moeten doen. Als je niet genoeg salaris krijgt vraag je toch gewoon om meer? Krijg je het niet dan geef je gewoon aan dat je verder gaat kijken naar een andere werkgever.

Dat is ook de beste manier om opslag te kijken, job hoppen. Ik ben nu freelancer maar toen ik nog loondienst deed, wat ik een jaar of 10 gedaan heb wisselde ik elke 2 jaar van baan. Als ze dan vroegen wat ik verdiende bij de vorige werkgever deed ik daar altijd 150/200 euro bovenop tellen. Leugentje voor eigen bestwil, niets mis mee.

Als je 4 jaar bij een baas zit en je krijgt geen opslag en je verdient nog het minimumloon dan spijt het me voor deze opmerking maar dan ben je gewoon een sukkel die zich laat gebruiken en dan verdien je het waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Pietervs schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:23:
[...]

Dom? Nou, nee.
Als werkgever heb je een bepaald salaris voor een bepaalde functie. Als er iemand solliciteert die verwacht 1000 euro meer te gaan verdienen dan je kan bieden, weet je dat je daar geen tijd en/of moeite in hoeft te steken: je weet dat je er qua salaris toch niet uit gaat komen.
Dan zet je de geboden salaris range gewoon bij de vacature. Als die te laag is voor wat ik zoek, dan reageer ik ook niet.
Tegelijkertijd biedt het de werkgever ook de mogelijkheid om een functie lager in te schalen, als er meerdere kandidaten komen die duidelijk minder vragen dan waarvoor de functie op dit moment ingeschaald is.
Dus dom zou ik die vraag niet noemen!
Daar komt de aap uit de mouw: het bedrijf wil niet betalen wat de functie waard is, maar wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Daar werk ik dus niet aan mee.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satelight1983
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
OP, een titel betekent niets. Of er nu assistent op je titel staat of niet, dat maakt voor je loon betaling niets uit. Het gaat om de werkzaamheden die je verricht. Zoals ik je bericht nu lees heb je niet meer/additionele verantwoordelijkheden gekregen en doe je feitelijk hetzelfde werk, alleen je 'titel' op loonstrook is gewijzigd. Dat zou geen aanleiding zijn tot een loonsverhoging.

Wat je zou kunnen beargumenteren is dat je al feitelijk 5 jaar dit werk doet en je kennelijk niet meer verdient dan een andere collega zou verdienen zou hij net in die baan starten. Maar 5 jaar (meer) ervaring wil niet direct zeggen dat je recht hebt op een hoger loon. Het gaat erom wat jouw toegevoegde waarde is. Met andere woorden kun jij aantoonbaar meer oif ben je aantoonbaar beter dan een ander. Ik leg de nadruk op aantoonbaar, omdat het niet iets subjectiefs moet zijn (welles of nietes). Het gaat erom dat je door middel van concrete voorbeelden kunt aantonen dat jij meer kan en doet dan een ander.

Daarover kun je dan een gesprek voeren met je leidinggevende. "Ik vind dat ik meer verdien dan de instap functie, want ik kan dit beter en doe dit sneller/efficienter etc.". Dat je dit kan aantonen geeft dan alsnog geen recht op loonsverhoging. Je werkgever moet dit willen geven. (loon is niets anders dan een afgesproken vergoeding voor werk).

Het zou goed zijn om te weten wat je in een vergelijkbare functie met jouw werkervaring elders zou kunnen verdienen (niet alleen bij 1 andere werkgever, maar bij meerdere). Op die manier krijg je een beetje een idee wat de benchmark is. Wellicht is die hetzelfde als je salaris. Als die wezenlijk hoger is dan zou je kunnen overwegen om een andere baan te zoeken. Dan is jouw werkgever jouw kwijt en verliest hij (hij betaalde te weinig voor goed personeel). Krijg jij na herhaaldelijk proberen geen andere baan elders, dan moet je jezelf kritisch vragen waarom? Misschien ben je wel niet zo goed als je zelf denkt en 'verdien'
je daarom wat je verdient. Als je echt jouw 5 jaar ervaring toegevoegde waarde heeft, dan zal een ander dat vanzelf inzien en jou een baan geven....Crisis maakt het iets moelijker, maar banen vinden en krijgen gebeurt iedere dag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ATS schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:13:
[...]

Dan zet je de geboden salaris range gewoon bij de vacature. Als die te laag is voor wat ik zoek, dan reageer ik ook niet.

[...]

Daar komt de aap uit de mouw: het bedrijf wil niet betalen wat de functie waard is, maar wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Daar werk ik dus niet aan mee.
Dat plaatsen van de salaris range heeft eerlijk gezegd ook wel mijn voorkeur. Maar bedrijven doen dat soms niet uit concurrentie-overwegingen. Of om interne onrust te voorkomen ("waarom wordt er zoveel betaald voor functie X terwijl ik maar zoveel verdien?").
Heeft dus niet altijd te maken met "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkools24 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:13:
Grappig hoe mensen hier komen klagen over hun salaris terwijl ze dat bij hun baas zouden moeten doen. Als je niet genoeg salaris krijgt vraag je toch gewoon om meer? Krijg je het niet dan geef je gewoon aan dat je verder gaat kijken naar een andere werkgever.

Dat is ook de beste manier om opslag te kijken, job hoppen. Ik ben nu freelancer maar toen ik nog loondienst deed, wat ik een jaar of 10 gedaan heb wisselde ik elke 2 jaar van baan. Als ze dan vroegen wat ik verdiende bij de vorige werkgever deed ik daar altijd 150/200 euro bovenop tellen. Leugentje voor eigen bestwil, niets mis mee.

Als je 4 jaar bij een baas zit en je krijgt geen opslag en je verdient nog het minimumloon dan spijt het me voor deze opmerking maar dan ben je gewoon een sukkel die zich laat gebruiken en dan verdien je het waarschijnlijk ook.
Wel lachen als jij vervangen wordt nadat je hebt aangegeven ander werk te zoeken en dan niet meer aan de bak geraakt... Trouwens wat verdien jij nu als freelancer na al die jaren jobhoppen (kunnen we de praktijk aan de geopperde stelling toetsen). Vergeet ook niet dat veel werkgevers fortuinen investeren in opleidingen en dat niet erg waarderen dat je bewust regelmatig van werkgever veranderd. Ik zoek bv. net mensen waar ik 10 jaar op kan rekenen en ik zal dus niet snel iemand aannemen die elke 3 jaar van job veranderd is. Net zozeer dat ik niemand zal aannemen die denkt dat hij veel geld waard is omdat hij wat waardeloze papiertjes van Cisco en Microsoft heeft. Het zijn trouwens vooral die mensen die bij het eerste gesprek struikelen over eenvoudige vragen zoals "Hoeveel bruikbare ip-adressen zijn er in een /28 blok?" of "Leg eens uit waarom het niet verstandig is om cruciale systemen aan een wifi netwerk te hangen". Laat staan dat ze nog kunnen volgen als ik iets over ipV6, IPMI, 802.1Q, GPT/UEFI, ... vraag. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Als je nu in schaal 7 zit, is dat inderdaad niet de top voor een systeembeheerder. Toch moet je ook niet teveel klagen, om te beginnen heb je tenminste nog een baan, plus je weet hoe ver je qua salaris in de huidige baan en bij de huidige werkgever kan doorgroeien. Zonder precies te weten onder welke CAO je valt, kan je er denk ik nog zo'n 800 euro per maand op vooruit gaan de komende jaren. En in de tussentijd hou je je ogen open voor andere vacatures. En dat hoeft echt niet hetzelfde soort werk te zijn, met een goede ICT achtergrond kan je heel wat meer functies uitoefenen dan alleen systeembeheer.

Wat ik je zeker zou aanraden, is om bij de baas niet te vragen om loonsverhoging, maar of hij cursussen voor je wilt bekostigen. Op die manier word je meer waard voor hem, jij kan je verder ontwikkelen en jij bent daardoor ook waardevoller voor andere bedrijven (dus je werkgever moet dan weer zorgen dat die het aantrekkelijk voor je maakt om vooral bij hem te blijven).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ATS schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:13:
[...]
Maar dat is erg lastig vergelijken.

Een (basis)salaris is nl maar één component van je complete beloning. Vakantiedagen/ATV, (studie)vergoedingen, pensioenregelingen, bonusregelingen, lease-reglement, en dergelijke maakt allemaal deel uit van je beloning.

Zeker voor bedrijven met een flexibel cafetariamodel is gewoon lastig om al hun (belonings)voorwaarden in een vacature te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Eigenlijk is de hele situatie heel simpel: Je zult antwoord moeten geven op de vraag of je dit werk voor dit salaris wilt blijven doen. Die vraag stelt iedereen zichzelf eigenlijk continu, en vaak is het antwoord "ja". Als je antwoord hierop echter "nee" is heb je twee mogelijkheden: Dit aankaarten bij de personen binnen je huidige bedrijf die hier iets aan kunnen veranderen, of ander werk zoeken. Daar zitten natuurlijk wel een hoop haken en ogen aan, maar het kan het waard zijn; wisselen van werkgever is vaak heel lucratief.
Dat is in het algemeen de opties die jij hebt, net zoals dat voor ons allemaal geldt. Echter, wanneer je binnen je bedrijf geen gehoor vindt en daar buiten blijkbaar ook niet, dan ligt het problem misschien deels aan jezelf...

En dan kom ik op het punt waar andere ook al op gewezen hebben (en dit is slechts giswerk gebaseerd op enkele posts die je hier geprikt hebt). De manier waarop je je gedachten op papier zet is niet heel gestructureerd. Daarnaast staan er ook onjuistheden in je posts (je hebt wel degelijk loonsverhoging gehad, meer dan gemiddeld zelfs). Ik kan me goed voorstellen dat als je een sollicitatiebrief / CV op eenzelfde wijze opstelt, dat dit niet veel respons teweeg zal brengen. Wellicht niet onverstandig om hier hulp (sollicitatietraining / onderhandelingsgesprek) in te zoeken.

Ik wens je in ieder geval veel succes in je zoektocht! Wanneer je echt een hoger salaris verdient, dan kom je dit vroeg of laat ook zeker tegen. Waar talent blijft nooit onopgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poefpoef
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 12:57
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:34:
Ik zou, als je brieven begint te schrijven, alvast zorgen dat iemand je tekst herschrijft. Je zinnen zijn te lang, missen leestekens en in zijn geheel is jouw tekst eigenlijk heel onaangenaam om te lezen. En ik weet niet op welk niveau jij zit maar ik heb systeembeheerders in dienst gehad die ouder waren en minder verdienden (in België). Kan jij in eer en geweten zeggen dat je meer dan +-4000 euro per maand aan winst vertegenwoordigd (het geen jouw werkgever moet verdienen om voor jou een loon van 2000 euro te verantwoorden)? Als dat zo is dan zijn er 2 opties: Onderhandelen (waar je nu werkt of ergens anders) of voor jezelf beginnen.
Het is 'je vertegenwoordigt' en niet 'je vertegenwoordigd'. Niet 'het geen', maar 'hetgeen'. Daarnaast is bovenstaande tekst evenmin goed leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poefpoef schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:53:
[...]

Het is 'je vertegenwoordigt' en niet 'je vertegenwoordigd'. Niet 'het geen', maar 'hetgeen'. Daarnaast is bovenstaande tekst evenmin goed leesbaar.
Kan kloppen maar ik schrijf mijn 'officiële' communicatie dan ook om die reden niet zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Seraphin schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:55:
Dus samenvattend heb je per juni 2013 promotie gemaakt van assistent systeembeheerder naar systeembeheerder. Per januari 2014 heb je 100 euro (= 5.3%) salarisverhoging gehad, en ben je naar een nieuwe schaal gegaan (die naar ik aanneem / begrijp ruimte biedt voor verdere toekomstige salarisgroei, daar waar je voorheen op je schaalmaximum zat).

Het (enige) vreemde aan dit verhaal is dat je per juni 2013 kennelijk al bent omgezet naar de nieuwe functie, terwijl de daadwerkelijke beloningsaanpassing nog een half jaar op zich heeft moeten wachten (des te opmerkelijker dat de nieuwe functie in juni 2013 dus al op je loonstrook stond, de vertraging kan dus niet verklaard worden door een discrepantie tussen het HR systeem en het payroll systeem).

Je lijkt je nu vooral op te winden over het feit dat je huidige salaris slechts 2 euro boven het schaalminimum zit. Wat was de verwachting die je zelf had, en heb je die op enig moment uitgesproken richting je leidinggevende? Klopt de aanname dat je nu naar de toekomst toe (voldoende) ruimte hebt voor verdere salarisgroei?

Overigens, en sorry dat ik nu even "gemeen" doe, staan er een aantal "red-flags" in je posts:
- Een leidinggevende die stelt "sorry, ik kan niets voor je betekenen" bedoelt over het algemeen "ik heb geen zin hier energie in te steken". Terecht of onterecht, kennelijk heb je 2 leidinggevenden onvoldoende warm kunnen krijgen om voor jou te knokken, wat ga je de 3e keer anders doen om dit wél voor elkaar te krijgen?

- 0,0 reactie op je sollicitaties; zelfs geen uitnodigingen voor een eerste gesprek? Dit impliceert dat je structureel op functies solliciteert waar je achtergrond niet bij aansluit, en/of dat je presentatie van jezelf tekort schiet. (ik weet dat het nog steeds geen rooskleurige tijd is om te solliciteren en dat er soms honderden reacties op een functie binnenkomen, maar iemand moet die baan toch krijgen, dus waarom val jij telkens buiten de boot?).

- Beide punten grijpen terug op een punt van kritiek dat al eerder is aangestipt; een groot deel van je posts is moeilijk leesbaar. Als dit een maatstaaf is voor de manier waarop je je leidinggevende / HR / collega's benaderd, kan ik me voorstellen dat ze a) niet goed begrijpen wat je precies van ze verwacht en b) niet direct geneigd zijn veel moeite voor je te doen.
Schaal 7, systeembeheerder is 1973 de bodem mijn salaris was 1875 ik werd dus onderbetaald en logisch dat ik dus 2014 minimaal 1973 ging verdienen het punt is, het is echt minimale 1975 (ze hadden dus in dec 2013 net zo goed kunnen zeggen je krijgt 0% omhoog ging ik toch al omdat ik erbuiten viel).

Mijn verwachting was 2200 tot 2300 ging verdienen dit omdat ik geen 24 meer bent en er iets langer dan een jaar werk / iets meer ervaring heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dus dat je in al die jaren geen diploma's hebt gehaald. Als systeembeheerder sta je dan gewoon stil. Praktijkervaring zegt lang niet alles. Wie weet leer je je vanalles op een verkeerde manier aan.

Heb hier ook collega's die al tijden niets erbij hebben gehad omdat ze ook gewoon 3-4 jaar geen diploma's meer gehaald hebben.

Een CV gaat hier trouwens zelfs de prullenbak in als we zien dat iemand helemaal geen moeite heeft gedaan qua opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:13:
Ik lees dus dat je in al die jaren geen diploma's hebt gehaald. Als systeembeheerder sta je dan gewoon stil. Praktijkervaring zegt lang niet alles. Wie weet leer je je vanalles op een verkeerde manier aan.

Heb hier ook collega's die al tijden niets erbij hebben gehad omdat ze ook gewoon 3-4 jaar geen diploma's meer gehaald hebben.

Een CV gaat trouwens zelfs de prullenbak in als we zien dat iemand helemaal geen moeite heeft gedaan qua opleiding.
Precies wat ik bedoel: papiertjes zijn belangrijk, omdat managers geen idee hebben/geen inschatting kunnen maken van wat je precies kan en dat is bij sollicitaties wel zo handig.

Verhalen als "verkeerd aanleren" is zijn in mijn ogen vrij twijfelachtig. In de IT zijn er vaak tig verschillende manieren om zaken te doen. Sommige manieren zijn omslachtiger dan andere (en zeker op het gebied van programmeren is het wel belangrijk dat het goed gebeurd), maar dat wil niet per definitie zeggen dat de zelf aangeleerde manieren niet kloppen of zelfs verkeerd zijn.

Praktijkervaring laat in ieder geval zien, dat je de materie aan kan, snapt, weet waar het over gaat en wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobbyTown schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:02:
[...]
Mijn verwachting was 2200 tot 2300 ging verdienen dit omdat ik geen 24 meer bent en er iets langer dan een jaar werk / iets meer ervaring heb.
Waarom? Leeftijd is niet meer relevant voor je salaris aangezien het minimum jeugdloon niet meer geldt voor je. Dan is het even de vraag of de extra skills die je er in een jaar bijgeleerd hebt voldoende zijn voor een verhoging van bijna 300 euro. Je werkgever vindt kennelijk van niet.

Let op dat een salarisverhoging geen vanzelfsprekendheid is. Zeker niet in een (nog steeds) slechte economie. Salarisverhogingen moet je voor een groot gedeelte verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 14:03
Question Mark schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:25:
[...]

Waarom? Leeftijd is niet meer relevant voor je salaris aangezien het minimum jeugdloon niet meer geldt voor je. Dan is het even de vraag of de extra skills die je er in een jaar bijgeleerd hebt voldoende zijn voor een verhoging van bijna 300 euro. Je werkgever vindt kennelijk van niet.

Let op dat een salarisverhoging geen vanzelfsprekendheid is. Zeker niet in een (nog steeds) slechte economie. Salarisverhogingen moet je voor een groot gedeelte verdienen.
Mee eens. De huidige markt is en blijft nog wel even moeilijk. De "goude" tijden zie ik niet meer terug komen. Dus het enige wat je dan kan doen om je markt positie te verbeteren is Certificeren.
Misschien wordt het tijd om in een gesprek met je manager aan te geven dat je wilt groeien qua salaris en kennis. En misschien is het dan mogelijk om daar afspraken over te maken. Nee heb je ja kan je krijgen. Probeer dan ook aan te geven waarom die nieuwe kennis jou gaat helpen jou werk beter te doen en wat dat voor het bedrijf kan betekenen. Als er voordelen zijn voor de baas is de kans groter dat hij je dan ook een salaris verhoging zal geven na het behalen van die certificaten.

Het is sowieso goed voor je CV om wat certificaten te halen. Sommige managers hebben liever praktijk ervaring maar er zijn er heel veel die toch naar de papieren kijken. Stel je kan er bij je huidige bedrijf niets extra's voor krijgen betekend dat niet dat andere bedrijven daar ook zo over denken.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 29-10-2014 15:51 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
[...]

Waaruit blijkt die ervaring? Hoeveel cursussen heb je gevolgd? Heb je meer gedaan dan van je functie verwacht zou mogen worden? Dat zijn redenen om ineens een aantal periodieken over te slaan. Niet om je onderuit te halen, maar MCSE stelde 15 jaar geleden nog wat voor, maar dat is het inmiddels allang niet meer. Probeer dus verder te gaan dan alleen Windows, bijvoorbeeld databasebeheer (leer bijvoorbeeld SQL), Linux, verdiep je in netwerkbeheer, enzovoort. Dat heeft meerwaarde, want tegenwoordig kan je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat wel een (Windows) systeembeheerder vinden, dus als je je niet weet te onderscheiden, kom je qua salaris nooit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Op mijn loonstrook staat ook systeembeheerder, en ik verdien €1766 BRUTTO (Schaal 5, Trede 1).

Ruilen?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik neem aan dat die bedragen die jullie noemen voor 40 uur is?
Als dit 32 of 36 uur verandert dit de zaak behoorlijk.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
Astennu schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:03:
Dat was inderdaad ook iets wat ik me afvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Astennu schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:03:
36 uur voor mij.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
[...]
Verkoop dat maar aan je baas :')
Iets meer dan een jaar is weinig. Je kan het natuurlijk ook zo zien: Je doet nu ervaring op en als je deze functie een jaar of twee aanhoudt dan staat dat leuk op je CV. Dat is zeker bevordelijk voor eventuele toekomstige banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albert04 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:41:
Tja, je moet jezelf kunnen bewijzen tijdens een sollicitatieronde en daarvoor hoor je echt de papieren te hebben. Zij zien graag aan de hand van je CV of je aardig bij bent op het gebied van de nieuwste technieken wat op dat moment belangrijk zijn. Ze kennen je immers nog niet, toch? :)

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat je "bekend" bent bij het nieuwe bedrijf. Zorg dat je via een vriend of ex-collega binnen komt. Op deze manier heb je een goede referentie en kijken ze niet zo streng naar je CV. Alhoewel je wel vragen over de opleiding/certificering kunt verwachten. ;)
Na jaren werken wordt je portfolio aan (positieve) referenties en afgeronde projecten belangrijker. Een systeembeheerder in interne dienst kan nooit een hele stapel certificeringen up-to-date houden. Dat is onbetaalbaar en je moet zo nu en dan ook nog werken. :)

De ouderwetse "kruiwagen" (tegenwoordig "je netwerk") is inderdaad erg belangrijk. Je wil niet weten hoeveel vacatures er op deze manier ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:00:
[...]

Na jaren werken wordt je portfolio aan (positieve) referenties en afgeronde projecten belangrijker. Een systeembeheerder in interne dienst kan nooit een hele stapel certificeringen up-to-date houden. Dat is onbetaalbaar en je moet zo nu en dan ook nog werken. :)

De ouderwetse "kruiwagen" (tegenwoordig "je netwerk") is inderdaad erg belangrijk. Je wil niet weten hoeveel vacatures er op deze manier ingevuld worden.
Euhm je kan toch wel 1-2 certificaten per jaar halen. Beetje thuisstudie. Is makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 20:54:
[...]

Euhm je kan toch wel 1-2 certificaten per jaar halen. Beetje thuisstudie. Is makkelijk te doen.
Overigens (voor de werkgevers onder ons mogelijk) certificaten zijn echt waardeloos. Zeker de MS certificaten, hiervan zijn de exames (in ieder geval 5 jaar geleden) gewoon op internet te vinden.

je leert er amper iets van behalve een trucje. Het enige wat het zegt is dat je jezelf wil ontwikkelen, maar in mijn ogen kan je dat beter uit een gesprek halen dan een lijst (domme) certificaten.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kevinp schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:48:
[...]

Overigens (voor de werkgevers onder ons mogelijk) certificaten zijn echt waardeloos. Zeker de MS certificaten, hiervan zijn de exames (in ieder geval 5 jaar geleden) gewoon op internet te vinden.

je leert er amper iets van behalve een trucje. Het enige wat het zegt is dat je jezelf wil ontwikkelen, maar in mijn ogen kan je dat beter uit een gesprek halen dan een lijst (domme) certificaten.
Voor vrijwel elk examen zijn antwoorden te vinden. Ja, ook voor MS. Betekent toch niet dat je met antwoorden moet maken? Alsof je vol zelftvertrouwen ergens gaat solliciteren als je je MSCE gehaald hebt door alleen vragen te stampen. Dan weet je alsnog niks.

Zoals ik al eerder zei. Als je echt zo slim bent bewijs je dat gewoon door dat papiertje in een korte tijd te halen. Wat je ervan vindt is voor een werkgever natuurlijk totaal onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Heb een werkweek van 40 uur echter ga ik daar dik overheen half 8 starten half 6 klaar of later. Het is niet te doen op 1 dag en kom niet aan alles toe.

Werkzaamheden zijn. Diverse landen afgaan daar de zaak te verplaatsen komt medewerker bij heel kantoor op de kop, werkplekken verhuizen, netwerkbeheren, kabels leggen, mobile contracten, inkopen hardware, installeren hardware en software, support aan medewerkers verlenen (350 medewerkers). Accounts aanmaken nieuwe medewerkers, citrix, vmware, exchange, mailtjes terug halen, Printers, kassa kantine, presentatie schermen, intranet, antivirus, blog websites, log backups, log website, hobby matig wat php knutsel werk verrichten, elke aanpassing testen en door en door testen.

Na een drukke dag van minimaal 10 uur nog tijd voor thuisstudie? Sorry maar ben blij dat ik na 10 uur werken even tot rust kan komen.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 30-10-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
En wat jaartjes jonger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 08:19
Dit is misschien geen aanvulling voor deze Topic maar voor 1100 euro netto en één jaar contract 40 uur zou ik graag doen wat mijn opdrachtgever maar kan verzinnen qua werkzaamheden.

Functies waar ik wel ervaring in heb maar geen opleiding heb ik zelfs aangeboden om er een werk leer traject van te maken met ondersteuning van de gemeente en gedurende het traject tot slagen gratis maar volledige werkzaamheden te verrichten.

Tot nu toe is er geen interesse en blijft de beveiligings branche mijn werk waar wij vaak oproep honden zijn.. als er ergens een kansje is op omscholing dan grijp ik die gelijk en salaris verhoging is het laatste waar ik aan denk ga liever na de cursus of opleiding nogmaals investeren in mijzelf en het liefst op de opdrachtgever zijn of haar kosten want elke cent uitgegeven staat op zwart en wit van ehbo en bhv en trainingen tot functie opleidingen.

Als ik u was zou ik mij richten op investeren in plaats van incasseren want extra centen zijn leuk als u uw baan heeft maar als u om meer vraagt dan moet het ook waar gemaakt worden ieder geval succes ^^ en de meesten van ons hopen op beter er zijn altijd wel punten van verbetering in ons werk of ons zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
RobbyTown schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 00:10:
Heb een werkweek van 40 uur echter ga ik daar dik overheen half 8 starten half 6 klaar of later. Het is niet te doen op 1 dag en kom niet aan alles toe.

Werkzaamheden zijn.[...](van alles in binnen en buitenland)[...]

Na een drukke dag van minimaal 10 uur nog tijd voor thuisstudie? Sorry maar ben blij dat ik na 10 uur werken even tot rust kan komen.
Die thuisstudies doe je voor jezelf en niet voor de werkgever.

Een dag heeft 24 uur. Je slaapt er ongeveer 8, dus heb je na die 10 uur werk nog 6 uur over.
Daarvan kook/eet je ongeveer een uur. Houd je nog 5 uur per dag over. Hoeveel van die 5 uur ben je werkelijk iets aan het doen, uitgezonderd tv-kijken/gamen?

Ik maak ook wel dagen van 10-12 uur, maar dat weerhoudt me niet van een studie. Persoonlijk sta ik iets eerder op en gebruik die extra tijd voor een (half) uurtje studie vóór het werk en een (half) uurtje na het werk. Daarnaast rent er ook nog een hummeltje van bijna 2 jaar oud rond in huis, die ook aandacht vraagt. Hoe denk je dat mensen die een avondstudie op een HBO dit allemaal doen? Gewoon een kwestie van plannen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dan zou je op 1962 uit komen voor 40 uur. Dat scheelt al aanzienlijk.
Kevinp schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:48:
[...]

Als jij op die manier je certificaten zou halen wel ja. Ik heb ze zelf gehaald door er echt voor te leren. Het verschil is dan dat je het ook echt in praktijk kan brengen.

Met CCNA is het niet anders. Die examens waren in het verleden ook online te vinden.
Dus ik ben het met je eens dat het niet alles zegt als iemand de papieren heeft. Je zult ook moeten kijken of iemand die materie ook echt beheerst.

Ik ken het probleem maar je zult iets moeten als je vooruit wilt. Je hebt een paar opties:
1: Een andere baan zoeken en hopen dat je huidige CV goed genoeg is
2: Stoppen met werken en fulltime leren
3: afspraken met je baas proberen te maken over het feit dat je wat aan opleiding wilt doen en daar wat ruimte in de planning voor zou willen hebben. (de ruimte om of vrij te krijgen of eventueel dat je er wat tijd tijdens werk voor mag gebruiken)
4: Het er met je baas over hebben dat je gaat studeren in eigen tijd en dus alleen maar overwerkt als het echt niet anders kan. Dan heb je savonds meer ruimte om te studeren.
5: Gewoon even een half jaar door bijten en toch na het werk elke avond een uur studeren.

En altijd op zoek zijn naar mogelijkheden voor learning on the job. Bv nieuwe producten die binnen komen waar iemand zich in moet gaan verdiepen.

[ Voor 101% gewijzigd door Astennu op 30-10-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Dat je het niet in 40 uur redt, kan aan twee dingen liggen: of je hebt inderdaad teveel werk en moet je gewoon overwerk laten uitbetalen, of je bent te langzaam en je baas vindt dat je het gewoon in die 40 uur zou moeten kunnen doen.
Werkzaamheden zijn. Diverse landen afgaan daar de zaak te verplaatsen komt medewerker bij heel kantoor op de kop, werkplekken verhuizen, netwerkbeheren, kabels leggen, mobile contracten, inkopen hardware, installeren hardware en software, support aan medewerkers verlenen (350 medewerkers). Accounts aanmaken nieuwe medewerkers, citrix, vmware, exchange, mailtjes terug halen, Printers, kassa kantine, presentatie schermen, intranet, antivirus, blog websites, log backups, log website, hobby matig wat php knutsel werk verrichten, elke aanpassing testen en door en door testen.
Dus eigenlijk heel normaal systeembeheer. Maar kan je niet een cursus PHP doen, dan wordt het meer dan alleen hobbymatig.
Zoals ik boven al aangaf, die drukke dag kies je zelf voor, dus je kan ook kiezen voor 8 uur werken en daarnaast cursussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je veel meer werkt dan waar je voor betaalt krijgt is een issue, maar opleiding is inderdaad iets wat je in je eigen tijd moet doen. En ik zie ook verder niets over je weekenden. Ik ga verder niet uitleggen hoe je je tijd moet uitdelen. Maar weet wel dat er voor jou 10 anderen zijn die wel in hun vrije tijd nog studeren of certificeringen volgen.

Heb zelf dagen waar ik om 12 uur naar bed ga en dan alleen gewerkt heb en nog studie. Niet altijd even leuk, maar zo kom je wel hogerop.

Ik denk echt dat het de enige manier is om meer geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Leeftijd maakt niks uit.
Of ik nou 25 of 35 ben, mijn loon zou hetzelfde blijven x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkfreak schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:56:
[...]

Leeftijd maakt niks uit.
Of ik nou 25 of 35 ben, mijn loon zou hetzelfde blijven x)
Misschien is het dan ook tijd om eens verder te gaan kijken? Tenzij je dat niet erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als praten niet werkt lijkt het me makkelijk: proberen wat anders te vinden (en als je daar een contract zwart op wit hebt) ontslag nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 07:10:
Nou je verdient in iedere geval veel meer dan mij, ik heb na vier jaar in dienst bij mijn werkgever een salaris van € 1500 brutto gekregen dat natuurlijk in januari mooi het minimumloon is. Trouwens wat klaag je als je bijna een salaris van € 2000 hebt, ik wil best met je ruilen hoor dan mag jij voor € 1500 werken en ik voor € 2000.

Het is tegenwoordig nou eenmaal zo dat werknemers slechtere betaald worden dan vroeger, en daar zijn wij jongeren natuurlijk de dupe van want wij proberen een carrière te maken.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Astennu schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Misschien is het dan ook tijd om eens verder te gaan kijken? Tenzij je dat niet erg vind.
Daarmee bedoel ik dat als ik op schaal 5, trede 1 zou zitten met 35 jaar ik evenveel zou krijgen.
Als ik nu 10 jaar hier blijf zal ik niet op schaal 5, trede 1 blijven zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkfreak schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:11:
[...]

Daarmee bedoel ik dat als ik op schaal 5, trede 1 zou zitten met 35 jaar ik evenveel zou krijgen.
Als ik nu 10 jaar hier blijf zal ik niet op schaal 5, trede 1 blijven zitten :P
Owh zo dacht al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:35:
[...]

Wel lachen als jij vervangen wordt nadat je hebt aangegeven ander werk te zoeken en dan niet meer aan de bak geraakt... Trouwens wat verdien jij nu als freelancer na al die jaren jobhoppen (kunnen we de praktijk aan de geopperde stelling toetsen). Vergeet ook niet dat veel werkgevers fortuinen investeren in opleidingen en dat niet erg waarderen dat je bewust regelmatig van werkgever veranderd. Ik zoek bv. net mensen waar ik 10 jaar op kan rekenen en ik zal dus niet snel iemand aannemen die elke 3 jaar van job veranderd is. Net zozeer dat ik niemand zal aannemen die denkt dat hij veel geld waard is omdat hij wat waardeloze papiertjes van Cisco en Microsoft heeft. Het zijn trouwens vooral die mensen die bij het eerste gesprek struikelen over eenvoudige vragen zoals "Hoeveel bruikbare ip-adressen zijn er in een /28 blok?" of "Leg eens uit waarom het niet verstandig is om cruciale systemen aan een wifi netwerk te hangen". Laat staan dat ze nog kunnen volgen als ik iets over ipV6, IPMI, 802.1Q, GPT/UEFI, ... vraag. >:)
Dat is niet erg dan heb je tenminste recht op WW, zolang je zelf maar geen ontslag neemt. Of je zoekt eerst iets anders en vervolgens gooi je je werkgever voor het blok. Ik bedoel zelfs productiewerk verdient meer dan het minimumloon dan bel je wel gek als je na 4 jaar in dienst als systeembeheerder (wat toch veel meer verantwoordelijkheid met zich meedraagt) daar nog steeds je bed voor uitkomt.

Werkgevers investeren zeker maar daar hebben ze zelf ook iets aan. Bovendien zijn er altijd terugbetaal clausules in veel contracten mocht je eerder het bedrijf verlaten.

Mijn laatste vaste baan was overigens ergens in 2006/2007 en toen verdiende ik 2300 netto, nu als freelancer is dat minimaal het dubbele, bij een goed project met veel (over)uren en een goed tarief is dit het driedubbele.

Het enige wat ik heb is MCP 2003, VCP 2.5 en CCEA 4.0, sinds ik freelance heb ik geen enkele cursus/opleiding/examen meer gedaan en het is tot nu toe nog nooit een belemmering geweest om aan de bak te komen, het enige wat belangrijk is is ervaring + netwerk en dan vooral netwerk. Ik heb zelfs klanten die zeggen dat MCSE tegenwoordig nog net niet tegen je werkt, omdat iedereen het heeft en iedereen zit de examens + antwoorden te downloaden van het net.

Ben het trouwens wel met je eens dat de meest eenvoudige vragen foutief worden beantwoord. Ik zit ook weleens bij sollicitatiegesprekken waar men claimt alles te weten en als je dan vraagt wat een mac adres is denken ze dat dat het adres is van de Apple store in de binnenstad dus ja het kennisniveau is idd vrij laag en dan heb je qua looneisen ook weinig in te brengen.

Alleen na zoveel jaar loondienst heb ik één ding geleerd en dat is dat je nooit medelijden moet hebben met je werkgever want dat zal hij ook niet met jou hebben wanneer je niet genoeg opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Salaris is simpelweg het resultaat van vraag en aanbod.

Als bedrijf wil je winst maken, ook in deze tijden waar die winst vaak onder druk staat. Dus wanneer het op salaris aankomt, investeer je vooral daar waarvan je zelf het idee hebt dat het nodig is. Dat zal voornamelijk zijn om mensen aan te trekken of juist te behouden.

Zijn er genoeg mensen voor jouw functie te krijgen, dan sta je dus heel zwak bij onderhandelingen.

Als ik TS zijn verhaal zo lees, zou het in zijn voordeel zijn om certificaten te halen. Daarnaast heb ik geen goed beeld van de regio (Helmond?), maar het kan ook zijn dat zijn kansen verbeteren wanneer hij het iets verderop zoekt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Maar reistijd zou ik ook als werktijd zien. In het begin denk je misschien: een uurtje enkele reis maakt niet uit. Maar dat is wel 2 uur per dag en dus 10 uur per week extra.
Als je nu in 10 min met de fiets op het werk bent is dat ook wat waard. Daarnaast moet je dan ook over vervoer na denken en dat kost ook geld (denk aan Trein / Auto)

Dus verderop gaan werken is wel een optie maar dan moet je er wel behoorlijk op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Helmond is een voorstad van Eindhoven. Werk zat.

Ik denk dat het primaire probleem van TS zit in zijn positie binnen de IT-markt. MBO niveau, werkplek/systeem beheer is niet bepaald de sweet spot van de markt. Als je binnen je eigen peer group ook nog veel collega's vool je moet dulden met een beter CV (detachering, meer breedte, certificaten), dan is je positie ronduit zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 20:54:
[...]

Ik zeg ook niet, dat je helemaal niets moet doen. Maar als ik al mijn vaardigheden wil certificeren en bij wil houden, dan kost dat een vermogen en te veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus focus ergens op, ergens waar jij bovengemiddeld goed in bent en waar flinke vraag naar is.

Was vanochtend op een beurs bij een MS presentatie. Redelijk flutpresentatie verder, maar hij gaf wel de tip dat er komende jaren veel vraag naar big data analysten en statistici zou zijn.

Sowieso, beheeer is voor een steeds groter deel automatiseerbaar en outsourcebaar. Daarin blijven hangen is met andere woorden op (middel)lange termijn riskant tenzij je een totale hotshot bent. Dat lijkt TS niet te zijn. Als ik hem was zou ik niet eens qua werkgever verder kijken (al kan dat geen kwaad) maar bovenal zich eens afvragen waar hij zichzelf over 5 of zelfs 10 jaar ziet. En wat hij gaat doen als volgend jaar de directie meldt dat het beheer vanuit Bangalore of Hanoi gedaan gaat worden en hij boventallig raakt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:28:
[...]

Ik zeg ook niet, dat je helemaal niets moet doen. Maar als ik al mijn vaardigheden wil certificeren en bij wil houden, dan kost dat een vermogen en te veel tijd.
Daar heeft niemand het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:03:
Dus focus ergens op, ergens waar jij bovengemiddeld goed in bent en waar flinke vraag naar is.

Was vanochtend op een beurs bij een MS presentatie. Redelijk flutpresentatie verder, maar hij gaf wel de tip dat er komende jaren veel vraag naar big data analysten en statistici zou zijn.

Sowieso, beheeer is voor een steeds groter deel automatiseerbaar en outsourcebaar. Daarin blijven hangen is met andere woorden op (middel)lange termijn riskant tenzij je een totale hotshot bent. Dat lijkt TS niet te zijn. Als ik hem was zou ik niet eens qua werkgever verder kijken (al kan dat geen kwaad) maar bovenal zich eens afvragen waar hij zichzelf over 5 of zelfs 10 jaar ziet. En wat hij gaat doen als volgend jaar de directie meldt dat het beheer vanuit Bangalore of Hanoi gedaan gaat worden en hij boventallig raakt :o
Denk dat dit wel meevalt. IT zal nog meer naar "de cloud" gaan, maar je blijft daar wel beheerders voor nodig hebben. Ik ben er wel van overtuigd dat je continu up to date moet blijven om een kans te maken op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Werkplekbeheer heeft aardig te lijden onder clouddiensten. Je hoeft bijvoorbeeld geen Office meer uit te rollen, dat zit in de browser.

Serverbeheerders scholen zich beter bij naar AWS of Azure specialist.

Netwerkbeheer lijkt vrij constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beheer zal nodig blijven, beheerders ook, maar niet in de hoeveelheid die je in het verleden zag. Het niveau zal hoger liggen en er zal meer specialisatie plaatsvinden. Komt bij dat er wel degelijk geoutsourced gaat worden en wat er overblijft mag zorgen voor de aansluiting tussen de competente maar geografisch, cultureel en communicatief op afstand zittende outsource-beheerders enerzijds en de organisatie anderzijds. Coordinerende rol dus.

Op papier heb je het dan over verschuiving van MBO naar HBO, in praktijk is dat onderscheid minder hard - genoeg doorwinterde MBO'ers die het beter doen dan groene HBO'ers - maar het niveau zal zeker omhoog gaan, en niet iedereen die nu een MBO4 systeembeheer heeft zal mee kunnen gaan, deels door eigen beperkingen (niveau niet aankunnen), deels door simpelweg minder arbeidsplaatsen.

Als je zo'n doorwinterde (MBO) systeembeheerder bent met zat ervaring onder de broekriem, minimaal een waardevolle specialisme (en nee, MSCE is geen specialisme te noemen) en aantoonbare ervaring met coordineren en communiceren, dan heb je niets te vrezen. Als je daarentegen na 5 jaar geen training gedaan hebt, weliswaar een hogere titel hebt maar verder exact zelfde werkzaamheden als op dag 1, en dat alles met tegenvallende salarisontwikkeling - eh, en met wat lijkt op wat uitdagingen op communicatievlak, iig het schriftelijke... Dan denk ik niet dat het vanzelf goed gaat komen op langere termijn :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-10-2014 23:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 01-10 13:14
Pietervs schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:22:
Precies wat ik bedoel: papiertjes zijn belangrijk, omdat managers geen idee hebben/geen inschatting kunnen maken van wat je precies kan en dat is bij sollicitaties wel zo handig.

Verhalen als "verkeerd aanleren" is zijn in mijn ogen vrij twijfelachtig. In de IT zijn er vaak tig verschillende manieren om zaken te doen. Sommige manieren zijn omslachtiger dan andere (en zeker op het gebied van programmeren is het wel belangrijk dat het goed gebeurd), maar dat wil niet per definitie zeggen dat de zelf aangeleerde manieren niet kloppen of zelfs verkeerd zijn.

Praktijkervaring laat in ieder geval zien, dat je de materie aan kan, snapt, weet waar het over gaat en wat er moet gebeuren.
Helemaal mee eens. MCSA halen toont eigenlijk alleen aan dat je in staat bent om MCSA te halen.In de praktijk is het al meerdere malen voorgekomen dat ik de boel weer draaiende kreeg met oplossingen waarvan de maag van een gemiddelde MCSA-er omdraait.

Om dan terug te komen op het loon van de TS. Mijn advies is om de vleugels uit te slaan en kijken waar het schip strand. Als je binnen een bedrijf na 5 jaar geen stap verder bent gekomen en je compleet aan je top zit is het een goed moment om eens om je heen te kijken.

Kijk alleen wel verder dan het loon. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel een prima loon, maar een bepaalde vrijheid in het werk vind ik zelf persoonlijk veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 10:16

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:35:
[...]

2^4 -2 = 14hosts dus (netid en BR eraf) je submask is dan overigens 255.255.255.240
betrouwbaarheid, beschikbaarheid, snelheid delen door 2 - overhead blabla nog niet eens beginnen over de latency.
ipv6 in hoofdlijnen (begint meestal met Fe80?) , 802.1Q-niet mee bezig atm, maar gok op vlan ondersteuning / trunk? GPT is partitie indeling (tegenhanger MBR) UEFI is dat mooie nieuwe GUI-versie van een Basic input output system.. (was recent nog gekraakt geloof ik dus zwaai zwaai safeboot :P)

TLDR: dit weet iedereen toch? :X :O

En ik hoop voor de TS, dat hij dit soort simpele dingetjes ook weet.
Ik ben ook zelf bezig met MCSA 2012 te halen, wat je kunt doen is raad het antwoord maar daar heb ik uiteindelijk zelf niks aan. Naar mijn mening (door wat basic vraagjes zoals hierboven) valt iemand die het toch niet weet vanzelf door de mand dan toch? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 01-11-2014 17:30 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3DDude schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:25:
[...]

2^4 -2 = 14hosts dus (netid en BR eraf) je submask is dan overigens 255.255.255.240
betrouwbaarheid, beschikbaarheid, snelheid delen door 2 - overhead blabla nog niet eens beginnen over de latency.
ipv6 in hoofdlijnen (begint meestal met Fe80?) , 802.1Q-niet mee bezig atm, maar gok op vlan ondersteuning / trunk? GPT is partitie indeling (tegenhanger MBR) UEFI is dat mooie nieuwe GUI-versie van een Basic input output system.. (was recent nog gekraakt geloof ik dus zwaai zwaai safeboot :P)

TLDR: dit weet iedereen toch? :X :O

En ik hoop voor de TS, dat hij dit soort simpele dingetjes ook weet.
Ik ben ook zelf bezig met MCSA 2012 te halen, wat je kunt doen is raad het antwoord maar daar heb ik uiteindelijk zelf niks aan. Naar mijn mening (door wat basic vraagjes zoals hierboven) valt iemand die het toch niet weet vanzelf door de mand dan toch? ;)
Een paar jaar terug mijn laatste werknemer aangenomen en meer dan 20 solicitatie gesprekken gehad. Veel mensen met absurde loonsverwachting en er waren er 3 die op de meeste van bovenstaande vragen iets te zeggen hadden. Dus ja het niveau van de gemiddelde werknemer in de IT wereld is bedroevend over al die zelfstandige knoeiers nog maar te zwijgen. Altijd leuk als een klant die met veel show naar iemand vertrokken is die goedkoper was of het beter kon uitleggen met hangende pootjes terug komt... Vooral als ik dan genoeg werk heb en zeg dat ik ze niet kan (wil) helpen :+
Pagina: 1