Workstation voor videobewerking voor €1050,-

Pagina: 1
Acties:

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[iAlgemeen; surfen, office, etc. Maar ook videobewerken. Welk pakket is nog niet duidelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1050,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een kast en een beeldscherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 304,90€ 304,90
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 71,-€ 71,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB€ 195,50€ 195,50
1WD Green WD20EZRX€ 71,49€ 71,49
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1600C10€ 272,25€ 272,25
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,87

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou mooi zij als het ding niet al te veel herrie maakt

Ga je overklokken?
Is niet de bedoeling

Verder
Ik heb nu veel geheugen in het systeem bedacht. Diverse sites geven aan dat meer=beter. Ook lees ik op diverse sites dat een duurdere GPU niet meer zoveel toevoegt en zeker niet wat het verschil in prijs doet vermoeden.

Ik zou ook voor 16gb ipv 32 gb kunnen gaan en van dat geld een extra SSD kunnen kopen en die als scratch disk kunnen gebruiken. Maar ik heb niet echt kunnen vinden hoeveel de snelheidswinst dan zou zijn.

Het systeem moet eigenlijk af zijn. Moet er zo een paar jaar mee vooruit kunnen.

Ja ik heb ook een computer.

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je niet gaat overklokken, neem een H-97 moederbord met een niet-K CPU.
Voor de harde schijf zou ik een WD Blue nemen, die is nog wat sneller.
16GB RAM is denk ik ook genoeg

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Maar de 4790K is de goedkoopste die op 4GHz geklokt is, vandaar. Dacht dat Z moederborden juist voor dit soort dingen (workstation, etc) waren en H voor home use.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:02

br00ky

Moderator Harde Waren
In principe kan je natuurlijk elk moederbord in een workstation gebruiken maar elke chipset ondersteunt weer specifieke zaken. Grofweg:
H81: meest basic, geen overklokmogelijkheden, vaak maar 2 RAM sloten, geen RAID.
B85: al wat luxer, nog geen overklokmogelijkheden, 4 RAM sloten, geen RAID. Dit is het meest gangbare in game-pc's en workstations als er niet wordt overgeklokt.
H87/97 (verschil zit in generatie van de chipset): zelfde als B85, alleen met ondersteuning voor RAID. Ook ondersteunen H97 zonder BIOS upgrade de nieuwste haswell refresh cpu's en is er ondersteuning voor M.2 SSD's.
Z87/97: zelfde als H87/97 maar ook met ondersteuning voor overklokken.

Aangezien je niet gaat overklokken is een H97 of B85 bord al meer dan voldoende.

Nu is de vraag in hoeverre je uiteindelijk softwarepakket gebaad is bij hyperthreading, want anders is een i7 eigenlijk weggegooid geld. Misschien verstandig daar eerst goed over na te denken. Als die dat wel doet, is de 4790K die je nu hebt geselecteerd zelfs op een niet-overklokbaarbord een goede keus, omdat die inderdaad stock al 4GHz loopt, iets waar nog geen enkele andere cpu aan kan tippen.

Hoe ziet je workflow er normaal gesproken uit?

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Zou het liefst met Premiere werken, maar je zit tegenwoordig vast aan Adobe CC en dat is best duur. Het zal dus eerder zoiets worden als Sony Vegas.

Workflow, tsja, dat verschilt per project.....

Dat ik niet meteen aan overklokken denk is omdat ik liever een stabiel dan een iets sneller systeem heb. Maar de optie openhouden zou een goed idee kunnen zijn, toch?

Iemand een idee hoeveel winst een scratch SSD me gaat opleveren?

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Kan niemand mij vertellen wat de winst is wanneer ik een SSD gebruik als scratch partitie voor videobewerken. En geeft dat meer winst dan 32Gb ipv 16Gb?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat ligt natuurlijk helemaal aan wat je doet. Een timeline met heel veel verschillend source materiaal en/of een im/export formaat met een hoge bitrate zet meer druk op je storage..

Op zich hoeft een apart ssd voor scratch niet, gewoon de ssd met het os en apps er op gebruiken?

En ik zou ook niet meteen denken dat je met maar 16GB veel snelheid misloopt, kun je best mee beginnen.

Die 4790k is wel een must imho, ppro en vegas zijn heel goed gethread en je hebt ook nog de hoge coresnelheid.

specs

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Thanks maratropa. Daar kan ik wat mee.

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-03 17:29
Je zou zeker ok iets kunnen doen met intel quick sync voor videobewerking. veel sneller dan met een videokaart als ik het moet geloven zie hier en mijn topcic I5 videobewerkings PC, wat kan beter?

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Meeste mensen kommen wel rond met i7 16gb voor video en fotobewerking
Het klopt wel beetje meer geheugen dat sneller werkt maar qwa prijs presentatie verhouding is het enorm duur en is het eigelijk af te raden om dan 32gb te nemen
Met ssd moet je proberen om zo min mogelijk te laten schrijven ssd gaat daar door sneller stuk (spreek uit ervaring gaan ongeveer 90tb mee)
Veder rest alles wat hier boven sta is goed advies
Niet overkloken? Non k nemen en mij lijkt het slim om h97 te nemen

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@piethoogland; Quicksync is grappig maar valt in de catagorie "leuk om er bij te hebben" Met gpu versnelling in een app als premiere of vegas krijg je veel meer dan alleen wat quicksync doet.

@TerrorDanny94: 4790K is hoger geklocked dan de non k, dus ook voor niet overclockers de snelste keuze, en verhoudingsgewijs niet duurder.

SSD slijtage lijkt me niet iets om meer over in te zitten, tenzij je continu uncompressed video 24/7 gaat zitten wegschrijven.

specs

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ik ben het op alle drie de punten eens met maratropa. Mocht de 16Gb de bottleneck blijken is dat niet zo moeilijk te verhelpen. Maar ook Sony zelf geeft aan dat 8Gb genoeg moet zijn en 16Gb optimaal.

Pagina: 1