Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Dag Allen,

graag had ik in dit topic een beetje heen en weer gepraat over ervaring met GU10 ledspotjes.
Ik weet dat er een algemeen topic is waarin over de algemene ervaringen met ledverlichting gesproken wordt, en heb het topic dan ook doorgescand.

Toch had ik in deze graag specifiek het over de GU10 ledspotjes gehad, waar elk van ons er zeker enkele in het huis hangen heeft (of nouja , toch bijna ;) ).
Sinds de invoer van de ledverlichting is het natuurlijk met reuzestappen vooruitgegaan, en waar je vroeger een ledspot zag en je afvroeg welk onding van een lamp dat vieze licht maakte, heb je nu reeds een ruim assortiment aan aangename kleuren.

Ze zijn echter ook nog niet zo lang op de markt, en dus betrouwbaarheid op lange termijn etc zijn dus moeilijk in te schatten. Ook is de voorkeur voor bepaalde kleurtemperaturen vrij persoonlijk, en dus subjectief.

Echter kunnen we wel de dicussie hier opstarten, en de do buys en don't buys proberen oplijsten.
Zelf heb ik gisteren men eerste led spots aangeschaft, om de oude defecte spotjes te vervangen.
Dit werden de bekende ikea led spotjes, en ik moet zeggen, voor de 5€99 die ik er aan uitgaf ben ik zeer te spreken over de hoeveelheid licht, responstijd en kleurtemperatuur.
Zozeer zelfs dat ik besloot de 2 reservespotjes die ik mee had genomen, ook direct te monteren, en niet-defecte spotjes ook te vervangen. Toen ik men vingers bijna brandde aan de spotjes bij een eerste demonteerpoging (de oude dus , die eerst halfuurtje hadden aan gestaan en toen 5 minuten uit) schrok ik wel heel hard van de ongeloofelijke huisverwarmende capaciteit van dit soort spotjes.

Toen ik even aan het rekenen ging kwam ik tot ontnuchterende getallen over het verbruik van de oude spotjes, die in de woonkamer toch enkele uren per dag branden.
Ik wil dus verder spotjes gaan vervangen, en naar aanleiding daarvan dus ook hier even informeren.
Uiteraard hou ik het bij de ikea spotjes voor eenzelfde armatuur, maar in andere armaturen kunnen er mss andere led spotjes komen.

Heb jij ervaringen/kennis over dit soort spotjes, laat maar komen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 10:02
ik heb 8 van deze geven een mooie kleur af. (mensen zien vaak niet eens dat het led is) en zijn dimbaar

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb veel LED verlichting geprobeerd. Uiteindelijk heb ik het merendeel van mijn LED verlichting in huis vervangen voor Philips LED simpelweg omdat deze naar mijn idee de beste kleurtemperatuur heeft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

Nakebod

Nope.

Ik heb ook 2 verschillende GU10 Philips LED's, 1 is iets witter dan de ander, maar dat was ook bewust (2700k vs 2800k ofzo, subtiel verschil). Type weet ik zo even niet, ene is dacht ik een 3 watt lamp, de ander 5 watt. Beide bevallen ze mij goed. Gekocht als aanbieding, wel iets duurder dan IKEA etc, maar erg tevreden.

Daarvoor wel eens wat verschillende goedkope china import gehad, lampen waar dan 24 of 36 LEDjes opzaten, maar dat is echt niets. Totaal geen lichtopbrengst, geen mooie kleur, individuele LEDjes gingen gewoon kapot waardoor je nog minder lichtopbrengst had.
Dus die import lampjes doe ik niet meer, ook omdat er zoveel verschillende lampen te koop zijn, daardoor weet ik niet meer welke je wel of niet moet hebben :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

Na wat negatieve ervaringen met knallende spotjes koop ik nu alleen nog maar Osram, Megaman of Philips. Chinaware komt er niet meer in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:10
Ik ben van plan binnenkort er eens mee te gaan experimenteren. Alle E14/E27 lampen heb ik thuis reeds vervangen, inmiddels na tevredenheid door Philips (zichtbaar/woonkamer), Osram (andere ruimten) en Chinaware (tuin/schuur). Ik ga dit draadje dus even in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik heb hier het oude model LEDARE GU10 3 stuks nu 1,5 jaar en heel tevreden.
In de woonkamer hangen 4 Philips dimbare Ledspots. Dimmen beduidend beter dan de IKEA dimbare E27 lampen die op hetzelfde type dimmer zitten, maar geven nog geen warmere kleurtemperatuur bij dimmen.
Verder heb ik bij mijn moeder 3 x LEDARE GU10 in de afzuigkap zitten (hoge temperatuur en krap ingebouwd) en dat gaat al ~2,5 jaar goed. Verder heeft zij nog 8 stuks op andere plekken in huis zitten en dat gaat ook prima (ongeveer even lang).

Ik ben heel tevreden over de IKEA LEDARE lampen (ook E27 en E14, waarbij er 2 v.d. 13 zijn vervangen onder garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 19:23
Zelf heb ik deze in gebruik: http://catalogus.electrocirkel.com/en/calex/product/473184

in een Philips lamp, ik zie het verschil met de originele philips spots nauwelijks.
zelfs na uren branden zijn ze ook niet heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik haal mijn leds ook altijd bij Ikea, de lampen zijn goedkoop en ze accepteren ecocheques (ideaal voor Belgen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Hier al gekeken? LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II
Is daar beter op z'n plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
zeker zeker , geef ik ook aan in OP.
probleem van dat topic vind ik een beetje dat het zodanig breed is dat je door het bos de bomen niet meer ziet.
Doordat ik dacht (en gezien de reacties lijkt me dat wel correct) dat de GU10 spotjes zo specifiek zijn, en toch iedereen ze hangen heeft, dat het wel prettig zou zijn een soort dedicated stukje hiervoor te hebben.

Moesten mods toch vinden dat dit niet hoort mag het imo wel verplaatst worden, maar vond het toch zen eigen plek op het forum verdienen.
Dingen zoals 'ik heb ze al 2,5 jaar, in een dampkap waar ze eigenlijk echt gefolterd worden en ze werken nogsteeds' zijn heel handig om te weten qua 'kwaliteitscheck' , maar gaat gewoon verloren in een 'algemeen led verlichting topic'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb toevallig laatste GU10 spots gekocht ( Allemaal chinaware ) ik heb momenteel 75Watt Halogeen erin zitten.

Deze had ik eerst :

3x GU10 Dimmable LED Bulb Lamp 4W High Power LED Spotlight Bulb lights ( Dimmable + Warm White )

maar hiervan vond ik dat ze toch te weinig gaven voor in de keuken tijdens koken en dergelijke wil ik gewoon goed het kunnen zien, met flink wat licht. Deze zijn inmiddels dus verhuist naar de Toilet waar ze perfect dienst doen, en precies genoeg licht geven dus niet help mijn ogen en ook niet shit waar mik ik op :+

6x GU10 LED Bulb Lamp 15W High Power LED Spotlight Bulb lights ( Dimmable + Warm White )

Welke nu onderweg zijn voor de keuken. Langzamer hand ben ik alles aan het vervangen van traditionele gloeilamp ( jaja ik had ze nog :D ) en Halogeen Spots naar LED verlichting.

Aangezien ik echt heel veel van die Halogeen spotjes heb hangen door het huis en dan bedoel ik dat ik er zeker nog een stuk of 15 door het huis ( excl. toilet ) heb allemaal 75 Watt, dat ik toch best wat kan besparen door ze te vervangen voor LED.

Als de bestelde 6 de verwachtingen waar maken kan ik er nog 9 bestellen en kan alle halogeen eruit, daarna ga ik beginnen aan de E27 Gloeilampen ( Die a) heet worden en b) alles behalve zuinig zijn ), ik dat dat als ik alles vervangen heb richting LED dat ik een vrij grote besparing heb gedaan ( In het slechtste geval 15x15Watt (225 Watt) VS 15x75Watt (1125 Watt) is dus al een besparing van 900 Watt, met minimale inzet.

[ Voor 21% gewijzigd door ShadowBumble op 28-10-2014 14:09 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39

Tijntje

Hello?!

Deze thread ook eens in de gaten houden. Alleen in de woon kamer en keuken hebben wij nu al 12 x 50 Watt GU10 spots.
Dat is toch de moeite om te gaan vervangen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Ik heb in de oprit Philips GU10's zitten en ook een aantal op de verdieping. Ik zal thuis even het typenummer opzoeken, want ze zijn allemaal hetzelfde. Kleur en opbrengst is over het algemeen goed, maar niet elke lamp heeft exact dezelfde kleur. Soms zit er een rode/roze gloed in. De dimbare variant van dit type gaat niet samen met een halogeendimmer. Dan krijg je een funky disco.

Maar ik heb nog tig van die lampen hangen in huis. Liefst heb ik ze met alu/glas huls zodat ze in de open armaturen wat beter staan dan die witte ellende. Ook bij voorkeur met één bron i.p.v. een hele rits ledjes in één fitting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb trouwens ooit eens een leuke Excel sheet gemaakt om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen:

https://dl.dropboxusercon...led_terugverdientijd.xlsx

Gele velden invullen en onderaan zie je de terugverdientijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar begin ik niet eens aan. :P

Ik heb in de E27 serie al wel een paar uitvallers gehad die je hele tvt om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nouja voor sommige mensen is het wel een eye-opener wat de verlichting met 'gezellige' gloeilamp verlichting in de woonkamer stiekem verbruikt. Dan blijkt LED toch ineens nog niet zo duur ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Uitvallers zijn altijd jammer, maar als het binnen een jaar is, heb je garantie, en zit je buiten een jaar, heb je meestal al wel een besparing gehad, afhankelijk van de tijd dat de lamp aan staat normaal.

Hoewel het aantal uren per dag natuurlijk lastig te bepalen is, in de winter kan dat makkelijk 8 uur zijn, in de zomer misschien een uurtje of 2. Dus gemiddeld.. een uurtje of 3, 4?
Voorbeeldje met een 50 watt lamp, en een 5 watt LED lamp van 10 euro. Volgens je berekening heb namelijk bij 2 uur per dag na 1.4 jaar de terugverdientijd gehaald, maar bij 8 uur per dag is dat zelfs al na 0.3 jaar.

Dus, LED kopen in de winterperiode, bespaar je direct het grootste gedeelte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb de 19 GU10 spots van 35w op mijn tuinmuur laatst allemaal vervangen door led GU10 spots maar de meeste zijn al gesneuveld. Denk dat het komt door de te kleine behuizing en dat het Chinese rommel is. Er zitten er ook 2 in plafondspots en die doen het tot nu toe zonder problemen.

De meeste merkspotjes zijn me nog te duur om ze alle 19 nog een keer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tuinlamp zal waarschijnlijk helemaal dichtzitten om vocht tegen te houden. De LED-lamp kan z'n warmte dan niet kwijt, en dan gaat de elektronica naar de kl*te.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Kaasplank schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:03:
ik heb de 19 GU10 spots van 35w op mijn tuinmuur laatst allemaal vervangen door led GU10 spots maar de meeste zijn al gesneuveld. Denk dat het komt door de te kleine behuizing en dat het Chinese rommel is. Er zitten er ook 2 in plafondspots en die doen het tot nu toe zonder problemen.

De meeste merkspotjes zijn me nog te duur om ze alle 19 nog een keer te vervangen.
offtopic:
19x 35W? :X er vanuit gaande dat die 5 uur per dag branden dan verbruikt dat ruim 1200kWh..

Denk dat ze inderdaad te heet worden in de afgesloten (waterdichte) behuizingen.. Kan het proberen met wat betere kwaliteit spotjes die minder Watt zijn?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:35
wat zijn goede dimbare GU10 lampjes

die van Ikea kun je niet dimmen staat er op de site
(ik ga ze wel in de afzuigkap proberen als we weer bij Ikea langs gaan)

china lampjes zijn niet echt te vertrouwen lees ik zo snel
en de echte merken zijn duur (ik wil er een stuk of 12 vervangen)
ze moeten wel echt goed te dimmen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AH XL schijnt dimbare Osram GU10 te hebben voor een scherp prijsje, las ik in het centrale LED topic. Misschien daar eens kijken :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
BlizzarD schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:08:
[...]

offtopic:
19x 35W? :X er vanuit gaande dat die 5 uur per dag branden dan verbruikt dat ruim 1200kWh..
Tsjah.. dat had de vorige eigenaar bedacht. Ik heb een gemetselde tuinmuur rondom mijn achtertuin met elke 2 meter een poer met daarop een buitenlampje. Toen de 35 watt lampjes er nog in zaten stond dat dus ook nooit aan. Nu overal led spotjes van een paar watt in zitten gaan ze middels een schemerschakelaar + tijdschakelaar aan van schemer tot een uur of 9. In het weekend later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Staat er toevallig ook een Hema LED in de top?
Ze zijn namelijk nu in de 'aanbieding' voor 6.25. Al zijn ze volgens de specs maar 25 watt vervangers / 140 lumen.
Meestal zijn GU10's echter 50 watt, dus dan heb je er niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:01

Metalfreak

Hoije woh!

Ik ben heel erg tevreden in de keuken over de 4 Watt GU10 spotjes van het Kruidvat met kleurtemperatuur van 2700K in een blisterverpakking (dus niet in doosje zoals ze daar ook verkopen). Dat waren destijds de goedkoopste LED lampen die ik kon vinden, maar vind ze een betere kleurtemperatuur hebben dan de Ikea GU10 LEDs in de slaapkamer. Die van Ikea hebben een kleurtemperatuur van 3000K, vind ik dus al te kil aandoen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nakebod schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:51:
Staat er toevallig ook een Hema LED in de top?
Ze zijn namelijk nu in de 'aanbieding' voor 6.25. Al zijn ze volgens de specs maar 25 watt vervangers / 140 lumen.
Meestal zijn GU10's echter 50 watt, dus dan heb je er niet zoveel aan.
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kaasplank schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:03:

Bij mij draaien ze nu bijna 2 jaar zonder problemen. Zijn wel de Philips lampen van een tientje per stuk. Eén van de eerste relatief goedkope die niet het licht van een vriesvak gaven. Ik zal thuis weer eens kijken op de sensor die de boel aanstuurt, die houdt ook de brandtijden bij. Zal nu zo rond de 2-2.500 uur zitten schat ik. 6x35 vs. 6x~4W is wel een enorme besparing.
Het zijn grondspots in een waterdichte behuizing. Bij sneeuw ook geen problemen, terwijl de halogeenlampjes het glas van een cm dik lieten barsten door de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
Señor Sjon schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:50:
[...]
Bij sneeuw ook geen problemen, terwijl de halogeenlampjes het glas van een cm dik lieten barsten door de hitte.
Das inderdaad ook geen al te handige feature van je oude lampjes ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

ThinkPadd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 07:18:
Members only:
Ja, al vond ik ze hier en daar wel wat krap door de bocht gaan. De 35W van een halogeen of gloeilamp gaat natuurlijk niet verloren. Dat is gewoon warmte die je CV ketel nu niet hoeft te leveren. Buiten en in de zomer is elke W warmte natuurlijk zonde van je geld, maar in de winter is dat niet zo heel zwart/wit.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt, daarom moet je ook niet teveel waarde hechten aan die testen ;) Olino vind ik dan veel diepgaander met hun metingen: http://www.olino.org/articles/category/overview/lampmetingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:40:
Ik heb trouwens ooit eens een leuke Excel sheet gemaakt om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen:

https://dl.dropboxusercon...led_terugverdientijd.xlsx

Gele velden invullen en onderaan zie je de terugverdientijd :)
Hmm, die sheet van jou is wel erg handig! Had zelf het idee dat de tvt veel hoger zou zijn dan nu blijkt. Loop al een jaar met het idee om 5 spotjes te vervangen voor LED, maar vind de initiële uitgave nogal hoog. Nu blijkt dat ik toch 30 euro per jaar kan besparen, dat is zo ongeveer de investering. Moet alleen wel dimbare MR16 spots gaan kopen dus zit een beetje illegaal in dit topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 30-10-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
als ik alle 19 lampen zou vervangen door de beste uit de test ben ik bij 5 branduren per dag alsnog 1,5 jaar verder voordat ik de investering terugverdiend heb. Bij de kruidvat lampjes is dat 4 maand.

Ga ik naar 3 branduren per dag dan is het 2,5 en 6 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Al mijn led-spotjes zijn van de Action. €4 per spotje
Maar ik gebruik ze alleen op zolder en badkamer, daar waar kleurtemperatuur er niet veel toe doet. Heel sfeervol licht geven ze namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ze zijn geloof ik ook niet goed dimbaar toch? Daarom gebruik ik op sommige plekken spaarlampen van de AH, die zijn prima dimbaar en 5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik heb hier een hele zwik LED lampen:
- Aldi 3W 2700K SMD GU10: voldoet goed, maar erg gericht licht. Zijn ook niet meer te krijgen, zo nu en dan hebben ze dimbare, maar die zijn inferieur en van andere fabrikant
- Nedap 3W 3000K GU10: veel te kil
- Action 3W G4: hebben het maar kort uitgehouden, begonnen binnen 2 maanden te knipperen, inmiddels vervangen door 230V GU10 lampen
- Kruidvat 5W dimbaar GU10: prima licht, grote stralingshoek. Geven alleen een brom bij dimmen. Dimmer is een BJ LED dimmer van 1-100W, doet het trouwens ook prima met 3x28W Halogeen die dimmer.
- Ikea Ledare E27, 8W en later 6.3W: Prima lampen

In de badkamer heb ik nog 1x25W Ecohalo hangen vanwege de beperkte stralingshoek van de Aldi lampjes, daar wil ik binnenkort een 4W kruidvat lamp inzetten.

Tot nu toe nog geen kapotte GU10 LED lampjes gehad en behalve de Nedap lampen voldoen ze eigenlijk allemaal goed.

Enige wat ik nog zoek zijn fatsoenlijke 2700-2800K GU9 lampjes voor boven de eethoek. Zit nu 3x28W halogeen in. Vind helaas vooral niet-dimbaar spul of veel onveilige chinese rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00
Gister deze ledjes gehaald, maar geven niet het gewenste resultaat tov mijn halogeen lampen.
Het is warm wit 2700k, maar ik vind het nog te wit. En daarnaast bij het dimmen wordt het niet warmer maar blijft gewoon wit licht.

Denk dat voor mij de enige optie de philips dimtone is, maar vind deze nog redelijk duur voor 23 euro per spot.
Moet er 11 vervangen...

edit: als iemand iets soortgelijks weet als de philips dimtone, dus een led die warmer licht geeft bij dimmen, zeg 2200k, dan houd ik me aanbevolen :)
Of een keer een mooie aanbieding van die dimtone's ....

[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 31-10-2014 09:28 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is ook het 'gevaar' waar je zelf al snel intrapt: het vervangen van gloeilamp/halogeen door LED, waarbij je de LED-lamp naast een gloeilamp in gebruik hebt.

Toen ik in m'n huidige woning kwam te wonen een jaar geleden, heb ik gewoon overal direct LED-lampen ingestopt zonder eerst gloeilampen te gebruiken. Ik weet nu niet beter ;) (Overal IKEA LEDARE trouwens).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2014 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ja en ze hangen in mijn woonkamer, daar wil ik wel mooi warm wit licht hebben. Neigt eerder naar een beetje oranje als ik ze gedimd heb.
Daar vind ik die bovenstaande led die ik gekocht had gewoon niet mooi, daarnaast dimde hij ook amper zodra ik de dimmer gebruikte.
Jammer, maar het is niet anders. Heb die sheet gebruikt en als ik alles vervang door die dimtone van 23 euro per stuk, heb ik ze binnen 1,8 jaar terugverdiend. Dus dat is ook nog het overwegen waard.
Of ik vervang ze stuk voor stuk zodra mn halogeen stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wellicht dat je ze uit Duitsland kan bestellen? Installatiemateriaal is daar vaak ook behoorlijk goedkoper.

Even zoeken op 'dimtone deutschland' en kijken of je wat kunt vinden. Wellicht nog even zoeken naar een evt. kortingscode ofzo :) Moet vast wel iets goedkoper kunnen dan 23 euro per spot.

Edit: Deze is ook al iets goedkoper bij 6+: https://www.lampdirect.nl/catalogsearch/result/?q=dimtone

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ja zag ik idd ook al, thanks!
Ik kijk ook nog even over de grens :), maar mocht je nog wat vinden, ik houd me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben in de keuken in het midden 3 spotjes van de action (3W voor 4 euro/stuk) en ze voldoen heel goed. Behoorlijk fel en nog geen uitval, waarbij de spaarlampen van de action het hier nog niet langer dan ene half jaar hebben uitgehouden. Binnenkort in de woonkamer ook een rits van 4 50W dimspotjes vervangen. Ik zit nog te twijfelen om er dimbare leds in te stoppen of gewoon de dimmer te vervangen door een knop en er standaard warmwitte spotjes in te stoppen. Als we film kijken gaan ze toch uit en hebben we alleen 1 staande lamp aanstaan voor de sfeer, anders staan de spotjes toch altijd op vol vermogen om gewoon lekker licht te geven om bij te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
vandaag op ibood:

http://www.ibood.com/home-living-be/nl/

lijken me vergelijkbare lampen als die ikea , alleen dan met de philips kwaliteit en voor net iets minder geld , lijkt me dus wel een mooie ? heb nog een spotje of 6 dat ik moet vervangen dus overweeg dit pack wel, alleen jammer dat er geen 'serienummer' of dergelijke is zodat ik kan vergelijken met prijzen elders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Opzich een goede prijs (€4,49/stuk met verzending meegerekend), maar lichtopbrengst is wel karig met maar 150 lumen en 3W.

De IKEA doet 4W en 200 lumen. Niet extreem veel meer, maar wel wat beter. Zoals in de specs van de Philips ook staat is het een vervanging voor 25W. Terwijl de meeste mensen met GU10 spotjes een 50W halogeen pit erin hebben zitten waarschijnlijk :P Dan is je lichtopbrengst dus ineens gehalveerd als je deze LED-vervangers zou gebruiken :+

Ik vermoed ook dat het een oude serie is, want de nieuwere Philips GU10 die de consumentenbond heeft getest doen bijna het dubbele aantal lumen: ThinkPadd in "GU10 ledspotjes"

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Is denk ik inderdaad een oudere serie, die heb ik al 2 jaar in een spotje op de gang hangen. Is zeer waarschijnlijk productnummer 9290002463, waar je gek genoeg verder weinig over kunt vinden.
Maar dat maakt het geen slechte lampjes, zolang je maar niet verwacht dat ze 50 watt lampen kunnen vervangen, ondanks dat iBood dat wel zo vermeld. Dat ga je echt wel merken.

Maar ik ben blij dat dit maar een 3 watt / 150 lumen versie is, voor de gang is dat meer dan genoeg licht.
Ik heb namelijk een jaar later een 4 watt (35 watt vervanger, de Philips 4GU10PF) gekocht, ook even in de gang getest, maar daar vond ik hem teveel licht geven.
Geen idee hoeveel lumen die lamp precies is, staat er niet op, en kan hem online ook niet direct vinden. Vermoed rond de 200-220 lumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 13:05
Ik heb in de keuken 8 spotjes vervangen voor Calex powerled.
http://www.multishape.nl/...10-240v-2700k-dim-473185/

Ik zie nauwelijks verschil met de originele 50W spotjes, dus ze bevallen prima

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 14:42
Vandaag de dimbare GU10 spots van osram bij de AH gekocht en getest.
Wat mij op viel is dat er een duidelijk kleurverschil zit in het licht tussen 2 spots.
Na de doosjes en de spots te hebben bestudeerd zag ik dat er 1 uit China kwam en de andere uit oekraine.

Degene uit de Oekraine gaf een mooier licht dan de chinese.
Ik heb een filmpje gemaakt van 3 spotjes zodat je het verschillende gedrag kan zien.
Links een normale halogeen, midden de chinese en rechts de oekraiense.
De kleurverschil is wel moeilijk te zien op het filmpje ( maar viel mij met het brote oog direct op).
Dit alles is getest met een fibaro dimmer (zonder de bypass).
https://www.youtube.com/w...=UUY9_yzT7sXchCVrADhjCS_g

[ Voor 2% gewijzigd door eddebever op 01-11-2014 20:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honingimker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-03 20:04
eddebever schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:50:
Vandaag de dimbare GU10 spots van osram bij de AH gekocht en getest.
..
https://www.youtube.com/w...=UUY9_yzT7sXchCVrADhjCS_g
Dat klinkt en oogt niet goed. Is AH de restpartijen bij-een-schrap-left overs mooi weg aan het zetten?:-) Je verwacht toch dezelfde producten, zeker van een dergelijk merk.
Ik zelf twijfel nog of ik de IKEA ledara moet kopen aangezien ik de lampen in de keuken en gang aanstuur met klikaanklikuit AMWR 230. Die lijkt aan het begin toch te dimmen als hij schakelt..iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431666

Hier ook de philips imo een van de beteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Net bij AH twee 50W Philips dimbare Leds gekocht. Wow! Wat een licht :D
Als vervanging van 50W halogeen: lijkt net wat meer licht te geven zelfs.
8,99 per stuk, goedkoper dan Osram.

• Honingimker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-03 20:04
Gister 14 Osram LED-lamp GU10 Warmwit 5.3 W=50 W Reflector dimbaar bij de broeders van conrad gekocht met pepernoot korting voor zeg 7.9 per stuk. Benieuwd hoe de 50watt vervanging gaat bevallen. Via domotica kan ik ze straks schakelen en dimmen....zal fotos posten...greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:03
Had dit eerst bij het algemene topic geplaatst, maar zag nu een GU10 topic. Dus maar even overgeheveld.

Ik heb een vraagje over dimmers.

Voor 2 ( één voor voor en één achter zijde van woon kamer ) Philips 5,7W dimbare LED lamp 345lm GU10 zoek ik een dimmer, eigenlijk twee dimmers dus die in één wanddoos passen.

Ben aan het zoeken geweest maar noppes. Had ook een leverancier gemaild maar kon geen duidelijkheid geven.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 22:32
In ons nieuwe (bestaande bouw) huis heb ik in de keuken 8 philips lampen gu10 van 5,5w geplaatst, (type moet ik jullie even schuldig blijven), en op een led-dimmer aangesloten, maar in het midden van het bereik van de dimmer knipperen de leds enorm. Tips hier ook welkom of is er meer info nodig?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 13:17
Hier mijn ervaring met GU10 ledspots en dimmer.

Het betreft hier een club-kantine waarin 29stuks 12v. GU5.3 35watt halogeen spots in het plafond ingebouwd waren. Er was géén dimmer aanwezig en per 2 spots was een trafo gebruikt.
Ik heb alle GU5.3 sockets vervangen door GU10 sockets, de trafo's laten vervallen en de Halogeen spots vervangen door 230v GU10 dimbare LED-spots van 5watt.
Op dezelfde site waar ik de LED's kocht stonden dimmers met een aansluitvermogen van 10-400watt, ik heb 145watt aan LED spots, dus leek mij dat een prima keuze.
Echter, in de handleiding (jawel, soms lees ik die!) van de dimmer staat vermeld: "A maximum load of 100W for LED is recommended". Waarom is dat voor LED eigenlijk anders dan voor gloeilampen?
Na communicatie met de leverancier is de tekst op hun website aangepast. Geen klachten over die leverancier overigens, snelle levering en e-mails werden snel en doeltreffend beantwoord.

Tegen het advies van max. 100w LED heb ik toch de dimmer aangesloten op de 29x5=145watt leds. Het dimmen van de leds gaat prima en inmiddels hebben ze bij elkaar al een uurtje of 20-30 aan gestaan. De dimmer wordt niet voelbaar warm, dus ik denk (hoop) dat het toch wel goed gaat. Ik blijf het ding wel een poosje extra in de gaten houden.

Weet iemand wat er verder nog mis zou kunnen gaan? De overbelasting beveiliging treed niet in werking en als gezegd wordt de dimmer niet warm, ik hoor nergens bromgeluiden en de spots knipperen niet.

Zoekend op internet naar dimmers i.c.m. LED verlichting levert een moeilijk verhaal op en eigenlijk komt het erop neer dat het afhangt van de combinatie merk/type LED en dimmer. Ik heb te weinig kennis van elektronica om alles te doorgronden, maar een verkeerde combinatie zou de levensduur van de leds kunnen verkorten. Hopelijk is dat bij mij niet aan de orde, de tijd zal het leren.

Artikelen hier besproken:
LED spots: http://www.ledlampenkopen...0-high-power-spot-5-watt/?
Dimmer: http://www.ledlampenkopen...-volt-inbouw-10-400-watt/

met groet.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Heb je toevallig ook kunnen meten hoeveel het werkelijk verbruikt?
Vaak is 5 watt het maximaal opgenomen vermogen, en zal het mogelijk waarschijnlijk eerder rond de 3, 3.5 watt per lamp liggen.
En dan kom je uit op respectievelijk 86 / 101.5 watt. En dat zal vast wel binnen de marges liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Heeft vooral te maken met de powerfactor. Bij gloeilampen en halogeen lampen is die gewoon 1, bij spaarlampen en vooral LED lampen is dat een veel lager getal. Ik heb hier bijvoorbeeld Ikea lampjes van 6.3W en Action lampjes van 3W, de lampjes van de Action vragen meer vermogen van dimmer en het energienet dan die van de Ikea, puur omdat de power factor een stuk beroerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 13:17
Nakebod schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:52:
Heb je toevallig ook kunnen meten hoeveel het werkelijk verbruikt?
Ik kan er weleens een verbruiksmeter tussen zetten, maar niet ff snel. De dimmer is ingebouwd, dus moet ik even wat draden naar buiten halen. Ga ik binnenkort een keertje doen.
Wellicht makkelijker om even één lampje te meten zonder dimmer.

[ Voor 8% gewijzigd door mxhans196 op 05-12-2014 16:10 ]

Deze tekst niet lezen !

Pagina: 1