Kan geen Ubuntu meer starten na installatie Windows 10

Pagina: 1
Acties:
  • 1.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn bootloader. Ik had eerst Windows 7 geïnstalleerd en erna Xubuntu zodat ik de GRUB bootloader had. Maar ik heb nu ook nog Windows 10 TechnicalPreview ernaast (3e OS) geïnstalleerd, dus nu is GRUB weer weg en krijg ik Xubuntu niet meer gestart. Ik heb EasyBCD geprobeerd met Linux toevoegen (GRUB 2) en Xubuntu is toen aan de lijst toegevoegd maar wanneer ik dan Xubuntu probeer te starten krijg ik deze melding:

Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists....

Ik heb ook de boot-repair methode LiveUSB geprobeerd maar dat hielp ook niet. Dit zijn de details die ik met boot-repair gecreëerd heb: http://paste.ubuntu.com/8663732/

Zoals je kunt zien staat Windows 7 op sda2, Windows TechnivalPreview op sda3 en Xubuntu op sda4 (swap on sda5)

Is er een manier om dit te fixen? Want ik wil eigenlijk niet weer alles opnieuw installeren en instellen.

Ik heb een HP TX2500 en dit zijn de specificaties:
http://h10025.www1.hp.com...&dlc=nl&docname=c01470267
Except the following differences:
  • AMD X2 ZM-86 (2.4GHz)
  • 4GB memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu installatie schijf opstarten, repair console kiezen en dan grub-install /dev/sda uitvoeren. Klaar. Uiteraard moet dat wel vanuit een chroot omgeving gedaan worden, dan klopt de verwijzing naar je grub config.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Dat grub-install werkt toch alleen vanuit de (X)ubuntu installatie zelf op de schijf en niet de liveUSB? Ik weet ook niet hoe ik Xubuntu kan booten mbv. de LiveUSB
Of is dat wat je bedoeld met chroot? (ik heb hier ook al gekeken Wikipedia: chroot)
Hoe doe ik dat dan met dat chroot? (Sorry totaal nieuw tot Linux)
En met repair console bedoel je toch de terminal? Of moet ik dan die boot-repair gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Op de siet staat ook een stuk over win 8 en grub.

Of met supergrub proberen, op de site vind je 2 cd's, 1 om grub te herinstalleren, en 1 cd om dirct naar een partitie te booten zonder boor loader, dus voor nood gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Echt iedere vakterm is vertaald naar het Nederlands op die pagina, man man man wat leest dat verschrikkelijk. Opstartlader, reddings-CD, uitprobeer sessie... :')
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:37:
Dat grub-install werkt toch alleen vanuit de (X)ubuntu installatie zelf op de schijf en niet de liveUSB? Ik weet ook niet hoe ik Xubuntu kan booten mbv. de LiveUSB
Of is dat wat je bedoeld met chroot? (ik heb hier ook al gekeken Wikipedia: chroot)
Hoe doe ik dat dan met dat chroot? (Sorry totaal nieuw tot Linux)
En met repair console bedoel je toch de terminal? Of moet ik dan die boot-repair gebruiken?
Om een chroot omgeving te starten zul je eerst je partitie moeten mounten waar ubuntu op geinstalleerd staat. Vanuit de live-USB uiteraard. Vervolgens vanaf de commandline:
code:
1
chroot /mnt/ubuntu bash

/mnt/ubuntu vervangen door de dir waar je je partitie gemount hebt.
En dan zou je er als het goed is moeten zijn. :-)

[ Voor 88% gewijzigd door WernerL op 27-10-2014 20:36 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WernerL schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:32:
Om een chroot omgeving te starten zul je eerst je partitie moeten mounten waar ubuntu op geinstalleerd staat. Vanuit de live-USB uiteraard. Vervolgens vanaf de commandline:
code:
1
chroot /mnt/ubuntu bash

/mnt/ubuntu vervangen door de dir waar je je partitie gemount hebt.
En dan zou je er als het goed is moeten zijn. :-)
Niet helemaal, want grub-install vereist device nodes en die heb je dan nog niet. De juiste volgorde is het volgende, voor het gemak ben je al root via sudo su:
mkdir /mnt/installatie
mount -o bind /dev /mnt/installatie/dev
mount -o bind /sys /mnt/installatie/sys
mount -o bind /proc /mnt/installatie/proc
chroot /mnt/installatie
grub-install /dev/sda

Dat moet 't herstellen. Daarna paar keer exit intypen tot de terminal sluit en herstarten om te kijken of 't weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Maakt die volgorde uit?
(En waarom?)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke volgorde? Het bind-mounten van de mappen /sys, /proc en /dev, of überhaupt het eerst mounten, dan chrooten en dan pas grub-install? Je moet iig /dev hebben in je chroot omgeving en daarbinnen grub-install uitvoeren zodat grub naar z'n juiste config wijst. Ik heb al een paar keer gezien dat 't mooi in sda stond, maar naar config op sdb zocht. Better safe than sorry.

Ik zie nu dat ik de mount /dev/sda1 /mnt/installatie ben vergeten. Uitgaande dat sda1 ook echt de / is en niet /boot. Maar het is nu meer een probleem topic geworden, dan het discussiëren van Ubuntu. Ik splits de reacties daarom af naar een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De volgorde van het bind-mounten, ik vroeg me af of dat wat uitmaakte.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, het maakt niet uit of je proc of sys of dev eerst doet, maar het is wel belangrijk dat je 't doet voordat je de chroot uitvoert. Er wordt namelijk een subshell gestart en die verwacht al het een en ander aanwezig te zijn.

Feitelijk voor enkel het herstellen van Grub is /sys en /proc niet nodig, alleen /dev moet je hebben, maar goed, beter een paar extra, dan dat 't straks niet helemaal goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

indien nog niet verholpen is, bekijk 'super grub' eens http://www.supergrubdisk.org/
tool specifiek voor jouw situatie

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dom, maar zou het niet te maken kunnen hebben met het activeren van secureboot in uefi bootloader door windows installatie?
Misschien even in bootloader kijken of secureboot wel uit staat.

P.s. je bent op de hoogte van keylogger en microfoongebruik in win 10 t.preview ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:58:
Misschien dom, maar zou het niet te maken kunnen hebben met het activeren van secureboot in uefi bootloader door windows installatie?
Misschien even in bootloader kijken of secureboot wel uit staat.

P.s. je bent op de hoogte van keylogger en microfoongebruik in win 10 t.preview ?
Heb je 't topic wel goed gelezen? Dat heeft er namelijk niets mee te maken. Als de installatie van Windows zomaar je BIOS aanpast, schiet MS zichzelf echt gigantisch in de poten, dus ik verwacht niet dat dat het geval is. Als 't al kan. En secureboot is een optie in het BIOS, niet de bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:46:
[...]

Heb je 't topic wel goed gelezen? Dat heeft er namelijk niets mee te maken. Als de installatie van Windows zomaar je BIOS aanpast, schiet MS zichzelf echt gigantisch in de poten, dus ik verwacht niet dat dat het geval is. Als 't al kan. En secureboot is een optie in het BIOS, niet de bootloader.
Ik dacht mee in zin van mogelijke oorzaken wegstrepen, omdat persoon aangeeft al geprobeert te hebben Grub te herinstalleren. (ja heb topic gelezen)
Verder klopt je zin niet. Secureboot is een optie van uefi bootloader, en dat moet echt uit bij de meeste Linux distributies (dacht niet bij Redhat). Uefi bootloader is opvolger van het oudere bios.
Secureboot kan niet in bios zitten, omdat het in een uefi bootloader zit.

Educatief momentje: Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
quote 'UEFI is meant to replace the Basic Input/Output System (BIOS) firmware interface...' >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een bootloader is een stukje software om een OS te starten, zoals BCD, Grub en LILO. UEFI is zelf geen bootloader in de traditionele zin waar het in dit topic over gaat.

Secure boot is een optie die je instelt in het BIOS of UEFI settings. Niet in de bootloader zelf, daar bestaat die optie namelijk niet. Als je iemand wilt corrigeren, zorg dan dat je je feiten op een rijtje hebt staan. Iedereen kan naar Wikipedia linken, maar het daadwerkelijk snappen is een ander verhaal.

En bovendien, het gaat hier om een BIOS systeem met MBR schijfindeling. UEFI heeft hier helemaal niets mee te maken en zou niet eens werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Hero of Time op 04-11-2014 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik bedenk me opeens dat ik een soortgelijk probleem had toen Windows 8 uitkwam.

Deze installeert standaard ReFS in plaats van NTFS. Grub ondersteunt dat niet, of althans, toen niet. Ik weet niet hoe dat nu zit.

Oplossing: Windows installeren op NTFS.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:40:
Ik bedenk me opeens dat ik een soortgelijk probleem had toen Windows 8 uitkwam.

Deze installeert standaard ReFS in plaats van NTFS. Grub ondersteunt dat niet, of althans, toen niet. Ik weet niet hoe dat nu zit.

Oplossing: Windows installeren op NTFS.
Het probleem is dat Ubuntu niet meer gestart kan worden (want Grub is vervangen voor BCD in de MBR), niet dat Windows niet wil starten vanuit Grub. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Oeps sorry. Ik zag het dit topic weer in "mijn topics" en ik moest er aan denken. Te snel gereageerd zonder te lezen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht dat ik de topic titel toch wel redelijk duidelijk had gemaakt. Blijkbaar is er nog ruimte voor interpretatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volg deze instructies, en je Grub is weer terug, en kan je weer multi booten:
www.supergrubdisk.org/wizard-restore-grub-with-super-grub2-disk/

Je gaat dan ISO downloaden branden op disc en computer er mee opstarten om Grub te herplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Boot-repair is veruit de makkelijkste optie: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

himlims_ schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:29:
indien nog niet verholpen is, bekijk 'super grub' eens http://www.supergrubdisk.org/
tool specifiek voor jouw situatie
wederom: draai die tool ^^

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is al ruim 3 maanden geen reactie geweest. Waarom dit topic dan gekickt wordt zonder enige reden, begrijp ik niet. Om verder geschop te voorkomen, sluit ik dit topic.

Ik_ben_Mark3, als je verder wilt met dit topic, stuur mij dan een DM, dan heropen ik 'm.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.