Toon posts:

Desktop gebruiken als server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort ben ik op zoek naar een kleine server die ik voornamelijk wil gebruiken als file server (sftp waarschijnlijk), voornamelijk als vervanging voor dropbox, wat ik momenteel (te) veel gebruik. Misschien wil ik er owncloud op draaien maar omdat ik het voornamelijk voor mezelf wil gebruiken lijkt me dat voorlopig niet nodig. Andere dingen wat ik ermee wil doen is wat simpele, computationeel niet-veeleisende applicaties draaien (java/c++). Misschien wil ik er in de toekomst nog wat mee doen, denk aan: audio-streaming, webservice etc.

Ik heb er niet zoveel geld voor over omdat ik denk dat voor de bovenstaande applicaties niet hele sterke hardware nodig is.

Eerst heb ik bij de vraag&aanbod sectie gekeken, daar zag ik enkele 1u en 2u servers(o.a. dell poweredge 2850) voor een mooie prijs ,ca 50 euro. Echter na controle viel me op dat deze servers best veel lawaai maken en ook erg veel energie verbruiken. Dat wil ik niet, omdat ik de server bijna continu wil laten draaien en dan lopen de energiekosten al snel op. Daarna heb ik bij de prijswatch sectie gekeken, daar zag ik (micro)servers vanaf 250 euro, het viel me op dat deze servers wel wat weg hadden van een mini-itx desktop.
Daarom kreeg ik het idee om gewoon een mini-itx systeem in elkaar te zetten en die te gebruiken als server.

Ik heb nu de volgende samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 73,59€ 73,59
1WD Green WD10EZRX€ 48,-€ 48,-
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 39,95€ 39,95
1Corsair Value Select CM3X2GSD1066€ 21,-€ 21,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,49

De processor en andere onderdelen zijn erg zuinig, terwijl de processor niet slecht is.
Ik ben van plan er een terminal based besturingsysteem op te zetten (debian, ubuntu).

Mijn vragen.
- Is het verstandig om zo'n systeem te gebruiken als server.
- Kan ik met dit systeem de bovenstaande acties uitvoeren.
- Hebben jullie alternatieven of opmerkingen.

Ik heb weinig ervaring met servers op het gebied van beheren, assembleren, dus elke reactie is welkom :).

Vriendelijke groet,

Folmer

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-03 09:53
Waarom koop niet niet online wat ruimte? Of gebruik je onedrive? Het beheer gaat je wel veel tijd kosten denk ik, tenzij je het leuk vind.

Verwijderd

Topicstarter
Het idee is om het in eigen hand te houden, daarom wil ik geen onedrive gebruiken en ook niet serverruimte huren. Ik vind het geen probleem om er tijd in te steken.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

Ik zou dan toch minimaal 2 harde schijven gebruiken voor raid. Alleen ondersteund dat bord dat volgens mij niet. Dan zou je software raid moeten gebruiken wat toch performance kost.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

markvt

Peppi Cola

WD Green en 24/7 draaien is geen goed idee. Heb er al 4 schijven aan verloren.

Deze WD schijven zijn meer geschikt voor een nas http://www.wdc.com/en/products/internal/nas/

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 10:25

KrazyJay

Ik heb zelf al sinds release dezelfde J1900-cpu op dezelfde ASROCK zitten, en het werkt fijn. Piekverbruik met webcam, bluray-brander over USB en ssd van Samsung komt niet boven 20 Watt. Ik heb er Windows 8.1 Pro op staan, zet deze in als FTP-server, VPN-server en Minecraft-server. Dat werkt goed. Wanneer ik films wil kijken spelen deze goed af via HDMI. Daarvoor kun je XBMC of VLC gebruiken. Voor data-opslag heb ik dan wel een NAS staan waarvan de shares bekend zijn op de server.

Enige nadeel tot nu toe is dat er alweer een j2900-cpu is (aangekondigd), en je de gelijk het hele moederbord mee moet vervangen omdat dat er aan vastgesoldeerd zit.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-03 20:06
Veel nuttige info is te vinden in het zuinige server topic
Het grote zuinige server topic

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb zelf een hp microserver draaien, beste aankoop ooit. Zuinig, ik heb geregeld dat hij 's nachts uitgaat en 's ochtends komt hij weer up. Is mijn downloadservertje, mediaserver (plex), dropbox, rdp, etc. Topding, en als je wilt kun je er nog aardig wat aan modden (een aantal extra hdds erin bv).

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
markvt schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:01:
WD Green en 24/7 draaien is geen goed idee. Heb er al 4 schijven aan verloren.

Deze WD schijven zijn meer geschikt voor een nas http://www.wdc.com/en/products/internal/nas/
Tuurlijk wel, alleen zien dat je ze wdidle'd.

~ beware of misinformation.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het late bericht.

Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik mijn plan doorzet.
Wel ga ik dan waarschijnlijk de wd green door een wd red vervangen. Dat de j2900 uitkomt maakt me niet heel veel uit. Ook zal ik het zuinige server topic goed doornemen.
Pagina: 1