HDMI 2.0 optie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Misschien kijk ik er er overheen, maar ik zou in http://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/ graag de optie willen zien om te filteren op een HDMI 2.0 video in/out. Is dat mogelijk?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 12:47

rob_erwt

What does this button do?

Toevallig net zo'n twee uur voor je dit topic maakte: Glaanie in "Resoluties bij video kaarten" ;)

Oh wacht, after dinner dip... Dat ging over videokaarten. 8)7 Excuses :)

[ Voor 72% gewijzigd door rob_erwt op 27-10-2014 18:33 ]

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ah, ik wist dat ik een categorie was vergeten :p Viel mij toevallig ook op toen ik vorige week nieuwe versterkers wilde toevoegen. Zoals rob_erwt al zei, heb ik vanmiddag opties beschikbaar gemaakt om de versies aan te kunnen geven, ik zal dezelfde optie ook toevoegen bij de versterkers en alvast een deel invullen, dit zal van de week gebeuren. Bedankt voor de reminder! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Top, da's nog eens een snelle reactie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Versterkers en Receivers en Home Cinema & Audiosets hebben per vandaag de specificatie "Hoogste HDMI versie", waarbij je de HDMI versie kan aangeven (duh :p).

Probleem is dat de meeste 4K-ondersteunende sets weliswaar 4K ondersteunen, maar met HDMI 1.4, dus maximaal 30Hz. Nog groter probleem is dat het soms wat vaag (of helemaal niet) staat aangegeven, dus soms heb ik stiekem gegokt. Als het ergens verkeerd staat, horen we het graag via het meldpunt of dit topic :) Dit geldt uiteraard ook voor de producten waar het nog helemaal niet bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Nu de HDMI 2.0a standaard er is en fabrikanten hem toe beginnen te passen, zou het mogelijk zijn om HDMI 2.0a toe te voegen als optie aan de keuzemogelijkheid 'hoogste HDMI versie'? Dit bij alle apparatuur (receivers, TV's, videokaarten) die een HDMI in- of output hebben. Succes d'r mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Wokschotel schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:35:
Nu de HDMI 2.0a standaard er is en fabrikanten hem toe beginnen te passen, zou het mogelijk zijn om HDMI 2.0a toe te voegen als optie aan de keuzemogelijkheid 'hoogste HDMI versie'? Dit bij alle apparatuur (receivers, TV's, videokaarten) die een HDMI in- of output hebben. Succes d'r mee :P
Volgens http://www.cnet.com/news/what-is-hdmi-2-0a/ zijn er nog maar enkele tv's die het ondersteunen. En dan ook nog ook nog geeneens out of the box, maar na een software-update. Hiervan staan er 3 series in de Pricewatch: http://tweakers.net/product/418736/samsung-series-8-js8500l/, http://tweakers.net/product/418735/samsung-series-9-js9000/ en http://tweakers.net/product/418734/samsung-series-9-js9500l/.

Verder biedt HDMI 2.0a tov HDMI 2.0 'slechts' ondersteuning voor HDR, of althans een standaard daarvoor. Ik twijfel dan ook of ik het wel moet toevoegen aan de HDMI-spec (en dan het liefst of deze 2.0a out of the box of na een update ondersteunt) of dat ik er een aparte spec van maak, om het HDR-verhaal duidelijk te maken. Ik ga van de week even overleggen met mijn collega's hoe we dit gaan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Tja, bij een nieuwe standaard duurt het altijd wel even voordat ie breder wordt opgepakt. De vrienden van Anandtech hebben een artikeltje geschreven over het future-proof maken van een HTPC en zij concluderen dat voor alles wat maar een HDMI in-/uitgang heeft, HDMI 2.0a een vereiste is.
Key Takeaway: Consumers need to remember that not all HDMI 2.0 implementations are equal. The following checklist should be useful while researching GPU / motherboard / AVR / TV / projector purchases.

HDMI 2.0a
HDCP 2.2
4Kp60 4:2:0 at all component resolutions
4Kp60 4:2:2 at 12b and 4:4:4 at 8b component resolutions
Audio Return Channel (ARC)
Of en hoe jullie de optie toevoegen of niet is uiteraard aan jullie, maar a. het is een officiële standaard en b. voor de gebruiker die meer wil/verder kijkt (laten we die gebruiker eens 'tweaker' noemen) is het verschil tussen 2.0a en 2.0 relevant. Dat het lastig implementeerbaar is, o.a. vanwege de software-updates die men verwacht te kunnen doen ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Met die quote snij je nog een interessant punt aan, namelijk chroma subsampling. Zo kan je bijvoorbeeld hebben dat er wel 4Kp60 wordt ondersteund, maar alleen maar met 4:2:0 chroma subsampling.

Met chroma subsampling wordt de kleurinformatie opgesplitst in helderheid en chromaticiteit (combinatie van tint en verzadiging). De helderheid wordt altijd voor de volledige resolutie opgeslagen, maar de chromaticiteit alleen bij 4:4:4. Bij 4:2:0 wordt zowel horizontaal als verticaal maar de helft van de resolutie gebruikt, doordat het dan voor blokken van 2x2 pixels wordt opgeslagen.

De verhouding in bandbreedte is heel simpel, dat gaat namelijk gewoon met de som van die getallen. Dus 4:2:0 gebruikt de helft van de bandbreedte van 4:4:4 en met 4:2:2 is het twee derde.

Een ander punt dat in die quote wordt genoemd is de kleurdiepte per kleurkanaal in bits. Dit is standaard 8 bit, maar je hebt ook 10 bit en 12 bit wat voor vloeiendere kleurovergangen zorgt en met HDR ook gewoon nodig is om duidelijk zichtbare banding te voorkomen.

Probleem is alleen dat zowel kleurdiepte als chroma subsampling lang niet altijd genoemd worden, waardoor het soms lastig is om te bepalen wat de versie is van een aansluiting op basis van de ondersteunde signalen. Zo verbruikt 1080p60 @ 12 bit @ 4:4:4 vrijwel dezelfde bandbreedte (15/16) als 2160p48 @ 8 bit @ 4:2:0.

Als daar trouwens iets mee gedaan gaat worden is het handig om meteen Full Chroma / 4:4:4 ook mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ik heb de optie voor HDMI 2.0a toegevoegd aan "Hoogste HDMI versie". Deze heb ik ook alvast aangevinkt bij de eerdergenoemde tv's (http://tweakers.net/product/418736/samsung-series-8-js8500l/, http://tweakers.net/product/418735/samsung-series-9-js9000/ en http://tweakers.net/product/418734/samsung-series-9-js9500l/).

Voor wat betreft support voor Chroma-subsampeling, color spaces etc heb ik een tekstvakje direct onder de HDMI specificatie gemaakt, waar opmerkingen daarover geplaatst kunnen worden. Omdat het nu nog een soepzooitje is van verschillende standaarden en ik verwacht (of beter gezegd, hoop :p) dat het over een jaar duidelijk is welke standaard 'wint', ga ik het niet al te ingewikkeld maken in de Pricewatch met allerlei opties die over een jaar niet meer gebruikt worden. Mocht ik het mis hebben, kunnen we tegen die tijd nog altijd die opties aanmaken en hebben de info al bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 22:51
Hdmi 2.0a is tevens ook voor HDR (High Dynamic Range) ondersteuning...is het zinvol om ook HDR erbij toe te voegen?
En een eventuele filter welke apparaten THX audio ondersteunen?

[ Voor 22% gewijzigd door dbz1985 op 08-09-2015 20:01 . Reden: Geluid beeld combi hdmi apparaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
HDR is inderdaad ook nog een belangrijk punt, maar dat kan ook in dat extra tekstvak.
Pagina: 1