Full Chroma / 4:4:4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 12:58
De laatste tijd zijn UHD TV's (en monitoren) betaalbaar geworden en het aanbod is enorm gegroeid. Er wordt terecht ook aandacht aan geschonken door Tweakers via de Reviews.

De Pricewatch is een prachtige gereedschap om niet alleen op prijs, maar ook andere features selecties te maken, maar er staat niet bij of de bewuste TV (of monitor) full chroma is of niet, of 4:4:4 of 444 of 4-4-4 of hoe het ook genoemd wordt.

Hoewel vaak gedacht wordt (ook door Sim, kreeg ik de indruk in de reacties) dat UHD TV's die 2160P aankunnen, aan de volledige UHD standaard voldoen en 4:4:4 zijn, blijkt dit meestal niet het geval.

Het zou dan ook een mooie aanvulling zijn, als per apparaat vermeld zou worden of deze 4:4:4 of bijvoorbeeld 4:2:0 is en/of hoeveel bits. Dit is vaak lastig of niet te vinden in de online documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Hoe verwacht je dat tweakers aan deze informatie komt?
Zoals je zelf al aangeeft is het erg lastig te vinden, zelfs in de documentatie van de TVs.

[ Voor 46% gewijzigd door Crotchy op 27-07-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ja, maar er is wel achter te komen, middels reviews, telefoontje naar de helpdesk en meestal staat het ook gewoon wel in de handleiding maar enigszins verhuld. Er zijn verschillende manieren om de mate van chroma (als dat een uitdrukking is) te beschrijven, wat het er voor de minder professionele lezer niet makkelijker op maakt.

Sommige TV's zoals van Panasonic kunnen wel 4:4:4 maar alleen op één bepaald ingang en dan nog moet je het handmatig aanzetten.

Ik weet dat het moeite kost om dit bij te houden, maar het levert ook wat op. Zelfs op dedicated fora (in diverse landen/talen) over UHD TV's en dergelijke gaan lezers nu zelf lijstjes maken (die steeds verouderen) van welke modellen 4:4:4 zijn, dan wel een andere bit-diepte. Die mensen gaan waarschijnlijk ook naar Tweakers Pricewatch kijken als het daar te vinden is.

Het blijft aan Tweakers om de afweging te maken, maar ik wilde het toch aandragen. Ik heb flink gezocht maar zover ik weet is er nog geen enkele database van enige omvang waar dit in te vinden is.

Door dit bij nieuwe modellen voortaan mee te nemen zou dit 'geruisloos' kunnen worden ingevoerd. Bij het invoeren van een model moet er toch al goed naar de handleiding en specs gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 14:53
Bedankt voor je suggestie. Voor nu lijkt het nog een beetje een edge-case en iets waar nog slechts weinig mensen interesse in hebben. Zodra die interesse groeit kijken we hier opnieuw naar.

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Misschien ben ik een n00b hoor wat dit betreft, maar wat heeft chroma subsampling te maken met monitoren :? Dat is typisch een image-encoding verhaal, dat totaal geen toepassing heeft op het beeld dat wordt doorgestuurd naar de monitor (wat altijd in RGB space is).

Waar je natuurlijk wel mee te maken hebt is hoeveel bits per R, G en B-component de monitor daadwerkelijk kan weergeven, maar dat heeft weinig te maken met chroma subsampling en de bijbehorende bekende ratio's zoals 4:4:4 en 4:2:0 (want dat gaat om Y'CbCr space, waar monitoren niet in werken)

.edit: oh nevermind, ik lees net dat YCbCr informatie ook over de kabel kan ipv RGB informatie 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 30-07-2015 13:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:27:
Misschien ben ik een n00b hoor wat dit betreft, maar wat heeft chroma subsampling te maken met monitoren :? Dat is typisch een image-encoding verhaal, dat totaal geen toepassing heeft op het beeld dat wordt doorgestuurd naar de monitor (wat altijd in RGB space is).
De meeste monitoren en natuurlijk elke TV accepteren ook YCbCr signalen. Bij RGB wordt voor zover ik nooit chroma subsampling gebruikt, maar bij YCbCr zijn 4:2:0, 4:2:2 en 4:4:4 het meest gebruikt (in aflopende volgorde).

Bij 4:2:0 halveert de kleurinformatie in zowel horizontale als verticale richting. Op een 3840x2160 TV wordt dan dus alleen de helderheidsinformatie ook op 3840x2160 gespecificeerd door het signaal, maar de chromaticiteit (combinatie van tint en verzadiging) wordt maar op 1920x1080 gespecificeerd voor blokjes van 2x2 pixels. Zoals gezegd wordt kunnen TV's vaak ook geen 4:4:4 weergeven en dat is dan ook één van de voornaamste redenen dat TV's niet erg geschikt zijn om als computermonitor te gebruiken. Tekst wordt hier namelijk duidelijk minder scherp van, voornamelijk doordat ClearType (en vergelijkbare technieken om tekst scherper te maken) dan niet goed werkt. Daarnaast geeft chroma subsampling een soort halo's bij sterke contrastovergangen, wat heel erg lijkt op chromatische abberatie (lensfout) op een foto.

Overigens neemt de toegevoegde waarde van 4:4:4 behoorlijk af met 4K, want voor onze perceptie van scherpte zijn verschillen in helderheid veel belangrijker dan verschillen in kleur. Interessanter zou zijn om de kleurdiepte te weten, al is dat ook pas interessant als 4K Blu-ray er is (ondersteuning voor 10 bit per kanaal, later waarschijnlijk ook 12 bit), want nu is het bronmateriaal toch altijd 8 bit per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
CosmoKramer schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:18:
Bedankt voor je suggestie. Voor nu lijkt het nog een beetje een edge-case en iets waar nog slechts weinig mensen interesse in hebben. Zodra die interesse groeit kijken we hier opnieuw naar.
Ik heb in ieder geval interesse. Ben er eindelijk achter gekomen waarom het beeld op me tv via hdmi waarschijnlijk elke keer zo lelijk korrelig is. Op VGA lijkt ie het beter te doen.
Me volgende tv moet dus echt wel 4:4:4 supporten als ik er meer mee wil doen dan film kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Zoals gezegd wordt kunnen TV's vaak ook geen 4:4:4 weergeven en dat is dan ook één van de voornaamste redenen dat TV's niet erg geschikt zijn om als computermonitor te gebruiken. Tekst wordt hier namelijk duidelijk minder scherp van […]
Precies en daarom is het zinnig om dit te vermelden op de pricewatch.

Als je een UHD TV als monitor wil gebruiken, merk je dat er enorme prijsverschillen zijn. Voor een leek is vaak onduidelijk waar dat prijsverschil in zit. Een full chroma TV / monitor is gemiddeld genomen duurder om te maken, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Andersom vinden pure TV-kijkers dit misschien niet belangrijk maar dan nog is het een voordeel als je weet waar je voor betaalt en waarvoor niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Helaas heeft collega CosmoKramer gemist dat dit helemaal geen feature request is, maar domweg een wijziging/toevoeging van specificaties in de Pricewatch. Dus ik verplaats het topic even naar het desbetreffende forum, zodat het van de juiste mensen aandacht krijgt.
Pagina: 1