Linux gaming muis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe muis om mee te gamen onder Linux. Dusver ben ik altijd fan geweest van Logitech maar hun muizen schijnen Windows-only software nodig te hebben voor de geavanceerde features. Ik wil geen 50 euro uitgeven aan een muis als ik de luxe-features niet kan gebruiken. Daarbij denk ik dan in de eerste plaats aan de DPI-instelinge. Ik geloof dat het herkennen en koppelen van knoppen op alle muizen wel werkt.

Ik heb dusver Razer en Roccat gevonden als fabrikanten van muizen die het goed onder Linux doen. Roccat ondersteund officieel Linux terwijl er voor Razer software is geschreven door de community. Er is ook wat onofficiele software voor Logitech maar zover ik kan nagaan kan ik daarmee de DPI niet configureren. Uit ideele overwegingen geef ik dan de voorkeur voor Roccat die officieel ondersteuning bieden.
Heeft iemand ervaring met een van deze muizen onder Linux?

Ik ben met name geinteresserd in de software, over de hardware is genoeg te vinden in de Reviews-sectie van Tweakers. Er zijn muizen met een geheugen die je onder Windows kan instellen en vervolgens onder Linux kan gebruiken. Dat wil ik niet. Ik heb geen Windows, zelfs geen VM, dus alles moet helemaal vanuit Linux instelbaar zijn.
Aangezien miuzen van hetzelfde merk meestal dezelfde software gebruiken ben ik meer benieuwd naar merken dan specifieke modellen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 22:02
ik denk dat je dat aan himlims_ kan vragen, volgens deze post heeft hij een roccat muis in bezit.

verder ga ik lekker meelezen aangezien mijn rapoo muis ook wel vervangen mag worden.

[ Voor 1% gewijzigd door dutchmartin op 31-10-2014 08:56 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

collega van me gebruik deze generieke muis met plezier; volgens hem support en ondersteuning prima in orde

Zelf heb ik voorkeur voor Logitech hardware (support en klantenservice is meer dan prima) echter, zal er weinig software ondersteuning vanuit Logitech zelf komen. Er zijn diverse community projecten welke gaming hardware goed ondersteunen. Zo geniet ik erg van de G15-etc serie: http://sourceforge.net/projects/g15tools/

In mijn beleving is het uit duitsland afkomstige Roccat DE fabricant wanneer je met linux functionele ondersteuning wenst van je input hardware, de software die roccat (publiekelijk)beschikbaar makt voor Linux, is functioneel gelijkwaardie aan die van windows. Soms paar kleine verschillen, maar geen beperkingen.

Gebruik hun optical pure muis, werkt prima maar qua grootte te klein voor mijn handen. Maar hardware is breed beschikbaar, hun software is doorslaggevend voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 29-10-2014 21:25 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:06
Ik heb zelf een Corsair Vengeance M60 en alle knoppen werken zonder software out of the box. Iig onder Arch linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

schijnbaar is er voor Razor ook eea beschikbaar: https://wiki.archlinux.or..._Razer_Configuration_Tool

maar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Het is de Roccat Kone Pure Optical geworden. Die bevalt dusver uitstekend. De driver zit in de kernel en de GUI is als package te krijgen. Het installeren was dus een eitje. De gevoeligheid is geweldig en m'n CS:GO scores zijn een stuk hoger, al kan dat ook komen doordat het nu weekend is en de mindere goden nu ook spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46
Een Logitech G502 kun je deels programmeren op de interne chip, de DPI waardes, eventuele toetsaanwijzingen e.d. Dit zul je wel op een Windoos bak moeten doen maar dan zou het wel een optie voor je kunnen zijn. Verder is het een hele goede muis. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb geen Windows bak dus voor mij is dat geen optie. Daarnaast wil ik geen muis die het maar half doet, daarvoor zijn dit soort muizen te duur. Ten slotte geef ik m'n geld liever aan een bedrijf dat expliciet Linux ondersteunt dan een bedrijf dat dit niet doet. Maar ik heb m'n keuze gemaakt, toch nog bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46
Het is voor een gamingmuis fabrikant dan ook niet altijd goed te verantwoorden support te stoppen in een OS waarvan ze waarschijnlijk onderzocht hebben dat er een zeer minimaal deel van hun doelgroep in actief is. Een voorkeur hebben voor een bedrijfsmentaliteit is niet heel vreemd voor Tweakers maar je mag wel een beetje realistisch blijven. Toch goed te horen dat je een keus hebt kunnen maken, dat had ik in mijn vorige post nog niet door. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik poste ook 3 minuten voor jou, jij zat op dat moment waarschijnlijk te typen :) Dat niet alle bedrijven staan te trappelen om Linux-support toe te voegen snap ik wel maar daarom kies ik graag voor een bedrijf dat dit wel heeft gedaan. Put your money where your mouth is enzo :)

Ergens ben ik ook wel blij dat ik met deze eis een hoop fabrikanten heb kunnen uitsluiten, dat maakt het kiezen van een muis een stuk makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 02 november 2014 @ 20:19:
Dat niet alle bedrijven staan te trappelen om Linux-support toe te voegen snap ik wel maar daarom kies ik graag voor een bedrijf dat dit wel heeft gedaan.
Hate to burst your bubble, maar de driver is afkomstig van een enthousiaste hobbyist.

Alles is reverse engineered, al schuiven ze hem wel de nodige hardware toe. In weze dus niet heel veel verschillend van Razor/razercfg, lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

functioneel is dat 1:1 gelijk aan die van windows, ook doet roccat zelf aan upstream development en hebben ze bepaalde specificaties vrijgegeven.

Bij vragen kun je mailen naar: Tim Krause <Tim@roccat.org> is van afdeling PR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh wat heerlijk een onderwerp over gaming(hardware) en Linux. Dat was voor een aantal jaar geleden bijna onmogelijk tenzij je een emulator had. Maar native linux gaming is iets wat de laatste 2 jaar booming is. En dat bijna allemaal dankzij Steam ofwel: Hun testballon voor hun eigen Steambox. Maar dat doet er nu niet toe ik wou het gewoon even kwijt :) Ik roep namelijk al jaren JIPPIE voor Linux!! En ik had alleen maar een dual boot naar XP voor games die niet onder Wine liepen maar verder... Linux 4 life!

Ok sorry... Ben ik weer... On topic:
Ik zou zelf gaan voor deze http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTU4NTQ

Misschien niet de aller beste, maar van wat ik hoor is het wel een met de beste Linux support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:29:
[...]

Hate to burst your bubble, maar de driver is afkomstig van een enthousiaste hobbyist.

Alles is reverse engineered, al schuiven ze hem wel de nodige hardware toe. In weze dus niet heel veel verschillend van Razor/razercfg, lijkt het...
Je hebt gelijk, maar nog steeds doet Roccat het beter dan de rest. De driver staat gewoon op hun website en ze geven steun aan de programmeur. Als ik naar de websites van Razer of Logitech ga kan ik geen Linux-drivers vinden.

Ik denk dat Roccat de juiste keuze heeft gemaakt. Als ze zelf een driver zouden zijn gaan programmeren zouden ze de ontwikkelaar van de open-source driver onder de veren schieten.

Al zou het nog mooier zijn als ze hem zouden betalen voor z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:55:
Oh wat heerlijk een onderwerp over gaming(hardware) en Linux. Dat was voor een aantal jaar geleden bijna onmogelijk tenzij je een emulator had. Maar native linux gaming is iets wat de laatste 2 jaar booming is. En dat bijna allemaal dankzij Steam ofwel: Hun testballon voor hun eigen Steambox. Maar dat doet er nu niet toe ik wou het gewoon even kwijt :) Ik roep namelijk al jaren JIPPIE voor Linux!! En ik had alleen maar een dual boot naar XP voor games die niet onder Wine liepen maar verder... Linux 4 life!

Ik zou zelf gaan voor deze http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTU4NTQ

Misschien niet de aller beste, maar van wat ik hoor is het wel een met de beste Linux support
Dan vind je Linux & Gaming, dat gaat prima vast ook geweldig om te lezen. :)

Oh, bekijk net ook je link. Razer, ik weet niet. Heb een Imperator en die was nou niet zo heel geweldig. De eerste die ik had was na 2 dagen al stuk (constant USB dis/connect), die nu op m'n bureau ligt te verstoffen heeft een gare rechter muisknop. Dat onding klikt telkens dubbel bij een enkele druk. Zwaar frustrerend als je muisgebaren wilt gebruiken (en die gebruik ik héél veel in Opera). Is spontaan gekomen, geen instelling verandert of wat dan ook. Sterker nog, standaard heb je niet eens een optie om 't te veranderen.
En nog maar te zwijgen over de ruk support als je systeem uit is geweest (reboot of slaapstand doet 't ook). Hele muis over z'n zeik totdat je 'm opnieuw erin doet. Nee, voor mij geen Razer meer. Toetsenbord dat ik nu heb is ook een kleine misser, te gladde toetsen en glimt als een spiegel.

[ Voor 30% gewijzigd door Hero of Time op 03-11-2014 21:50 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:55:

Er is een een keer een een piek geweest met diverse grote titels die naar linux werden geport, en je had standaard linux ondersteuning in id en unreal engines.

Ik heb nog redelijk wat gegamed op linux in die tijd, jammer dat er toen niet zoiets als steam was.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:43:
[...]

Dan vind je Linux & Gaming, dat gaat prima vast ook geweldig om te lezen. :)

Oh, bekijk net ook je link. Razer, ik weet niet. Heb een Imperator en die was nou niet zo heel geweldig. De eerste die ik had was na 2 dagen al stuk (constant USB dis/connect), die nu op m'n bureau ligt te verstoffen heeft een gare rechter muisknop. Dat onding klikt telkens dubbel bij een enkele druk. Zwaar frustrerend als je muisgebaren wilt gebruiken (en die gebruik ik héél veel in Opera). Is spontaan gekomen, geen instelling verandert of wat dan ook. Sterker nog, standaard heb je niet eens een optie om 't te veranderen.
En nog maar te zwijgen over de ruk support als je systeem uit is geweest (reboot of slaapstand doet 't ook). Hele muis over z'n zeik totdat je 'm opnieuw erin doet. Nee, voor mij geen Razer meer. Toetsenbord dat ik nu heb is ook een kleine misser, te gladde toetsen en glimt als een spiegel.
Super! thx voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

heb nog wat navraag gedaan, op reddit/mailing/google+, maar roccat is volgens ons de enige fabrikant waarvan de functionele werking via de software in linux zelf geregeld kan worden.

andere producten ben je afhankelijk van configuratie via win/mac middels een VM.

zou bijna een crowd-funding starten hiervoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb Roccat maar een mailtje gestuurd om aan te geven dat ik de muis heb gekocht vanwege de Linux support. Direct een mailtje terug dat ze erg blij waren met de feedback.

Pagina: 1