Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik heb op dit moment een simpele 6x stekkerdoos op een stopcontact aangesloten, waar ik mijn pc, twee beeldschermen, bureaulamp, printer en 2.1 boxenset heb aangesloten.
Ik vind het vrij irritant om elke keer 5 knoppen aan te zetten (printer blijft uit) als ik wil gaan werken (en het feit dat mijn muis licht blijft geven als de PC uitstaat), dus dacht ik over andere mogelijkheden.

Ik weet dat de muis licht geeft omdat de PC stroom blijft houden over USB poorten, en dat dit een instelling is in de BIOS die uitzetbaar is, echter heb ik die niet kunnen vinden... Dus ik heb nu een muts naast het bureau liggen die ik 's nachts erover doe zodat ik kan slapen (pc staat in de slaapkamer) :P

Ik dacht eerst aan een klikaanklikuit (afgekort KaKu) schakelaar voor de stekker van de stekkerdoos, zodat ik die schakelaar aanzet en dat vervolgens de lamp, boxen en beeldschermen aangaan (die staan dus standaard aan behalve dat ze geen stroom krijgen) en ik de pc handmatig aan kan zetten.

Vervolgens dacht ik, dit moet makkelijker zijn, kan ik niet die afstansbediening door een RPi vervangen?
Na wat gezoek kwam ik uit op een schakeling die de GPIO pinnen gebruikt, en dat die afstandsbediening dan halfnaakt moet. Heb ik geen zin en ervaring in/mee.

Toen kwam een vriend van me aanzetten met het begrip 'master-slave stekkerdoos'.
Wat dus hiervan de werking is, op het moment dat de master genoeg stroom trekt gaat de rest ook aan.
In mijn geval zou de master dus de PC zijn: als die aangaat gaat de rest ook aan.

Echter, de werking van zo'n ding is dat je bij het uitzetten van de pc simpelweg de stroom afsluit van de rest alsof je de stekker eruit rukt. En nu was ik benieuwd of dit slecht is voor mijn bureaulamp, beeldschermen en boxen.
De lamp kan me niet zoveel schelen, beelschermen en boxen wel.

Nu is mijn vraag: is het slecht voor de beeldschermen en boxen als ik ze zomaar uitzet?
Het schijnt dat de subwoofer dan een PLOP gaat laten horen, en volgens sommige topics is dat wel slecht, anderen zeggen dat het amper merkbaar is...

Ik had dit topic al gevonden (en ook alleen dit topic) wat een beetje redelijk overeenkomt met mijn vraag: klik al is die een beetje oud (juli 2005, dus bijna 10jaar oud) :P

Wat ik dus ook zou kunnen doen, is dan de boxen als master schakelen, en vervolgens die handmatig aan- en uitzetten, maar mijn probleem is dat die een klein beetje onbereikbaar is.

Onderdelen:
2x BenQ DL2215 20"
1x Creative A220 2.1 Set
1x Canon MP610
1x bureaulamp
1x Zelf gebouwde PC

Eventueel ga ik mijn extra harde schijf ( WD My Book Essential ) ook eraan hangen als ik een stekkerdoos met 8 stekkers koop, ipv 6 (aangezien ik nu twee stopcontacten in de muur heb, waarvan 1 naar de stekkerdoos, en in de andere zit mijn laptop) en lavalamp hetzelfde verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Diamundo op 24-10-2014 15:31 . Reden: links naar producten toegevoegd ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Het zal niets uitmaken.

De meeste elektronische apparaten schakelen zich zelf uit door intern de stroom te onderbreken als men de uitknop indrukt. Ergo hetzelfde principe alsof je zelf de stekker er uit haalt.

Draai nu al 5 PC generaties de voeding via een KaKu (zoals jij het noemt) en heb nog geen extra slijtage vernomen. Enkel als de voeding van de PC al is overleden maakte het verschil uit als ik de spanning er op liet, echter 5x opstarten daarna wilde de voeding helemaal niets meer.

Qua boxen zal het zeker niet uitmaken, gezien deze alleen stroom van je versterker ontvangen op het moment dat ze een klank moeten weergeven. Tenzij je actieve speakers hebt, maar dan zou het ook niets moeten uitmaken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Hoi Freakie1NL,

Hoe lang is 1 PC generatie bij jou ongeveer? ik heb nog nooit van die term gehoord :P
En hoe bedoel je, voeding is overleden? dat de PSU helemaal niks meer doet?

Ik heb geen versterker, voor zover ik weet, en het setje heb ik gekocht voor 40euro, dus ik neem aan dat er geen actieve achtig iets in zit (klinkt namelijk vrij duur).

Ook vraag ik me af, als ik dan de pc uit heb staan, dan trekt ie op dit moment nog wel een beetje stroom (want de muis geeft licht).
Als ik m op een masterslave doos plug, hoe gaat dat dan? trekt ie alleen de stroom die die sws trekt, en krijgt de muis dan alsnog stroom, of gaat die helemaal uit?

Want als het namelijk zo is dat de pc dan alsnog stroom trekt kan ik bijna beter gewoon een kaku schakelaar kopen, en die aanzetten als ik mn pc (en vervolgens dus ook beeldschermen, boxen en een lamp) aan wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Pc zal altijd stroom nodig hebben anders werkt je aan knop niet eens. De master gaat dus niet uit en je muis zal licht blijven geven.

Mijn vorige versterker vond het ook niet flex dat de stroom abrupt afsloeg met een flinke knal uit de subwoofer als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 17:25

Gmount

Ecorunner lid

Ten eerste: klikaanklikuit verbreekt de stroom natuurlijk net zo abrupt als die master-slave optie.

Ten tweede: als je speakers stroom nodig hebben uit het stopcontact heb je actieve speakers(met kleine ingebouwde versterker en een aparte volumeknop waarschijnlijk)
voor je beeldscherm maakt het voor zover ik weet niet uit, voor de speakers is het potentieel gevaar dat er een keer een te hoge stroom gaat lopen(wat je hoort als een plop) die de speakers niet aankunnen. als je volumeknop ook gelijk de uitknop is moet je die eens langzaam aan en uit draaien, dan zul je het horen

ten derde moet je volgens mij altijd op de aan/uit knop drukken om je pc aan te zetten, tenzij je hem niet netjes afsluit.

in de bios kun je vaak een optie vinden waar je kunt kiezen of er power op de usb-poorten moet blijven staan als de pc uitstaat of niet

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Gmount,

Zover was ik ook ;)

De subwoofer heeft alleen een aan/uit schakelaar. Geen draaiknop voor bass oid (wat ik ook wel jammer vind, blijkbaar heeft Creative dat ding ingesteld in de meest gangbare manier ofzo).

De manier hoe het in mekaar zit: de subwoofer krijgt stroom vanuit het stopcontact, vervolgens gaat een kabeltje naar de linkerspeaker die alleen dom geluid maakt, een andere kabel naar de rechterspeaker die een volumeknop heeft (maar die klikt niet uit, en het ledlampje blijft branden als ik de volumeknop helemaal dichtdraai), en vanuit diezelfde speaker gaat de audio-in kabel naar de pc (gewone 3.5mm jack).

Klopt, pc moet ik handmatig aan doen, maar dan heeft ie inderdaad - wat Mikayu - zegt alsnog stroom nodig.

Wat betreft de bios: kijk even naar de tweede alinea in mijn OP.
Ik weet dat de muis licht geeft omdat de PC stroom blijft houden over USB poorten, en dat dit een instelling is in de BIOS die uitzetbaar is, echter heb ik die niet kunnen vinden... Dus ik heb nu een muts naast het bureau liggen die ik 's nachts erover doe zodat ik kan slapen (pc staat in de slaapkamer) :P
Edit: ik denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen naar Gigabyte, want ook op hun site kan ik (mede door hun enorm slechte engels...) totaal niet vinden hoe ik usb stroom moet uitzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Diamundo op 24-10-2014 19:54 ]

Pagina: 1