Master-Slave Stekkerdoos -> Schadelijk voor Speakerset?

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113495

Topicstarter
Ik zit met het volgende dilemma:

IK heb recentelijk een zgn. master-slave-stekkerdoos aangeschaft zodat mijn reserator 1 Plus ook aangaat als de PC ingeschakeld, wat goed werkt.

Omdat ik dan minder knoppen hoeft aan/uit te zetten heb ik nu ook mijn TFT en speakerset (creative t7700) erop aangesloten, wat ook werkt.

De speakerset geeft echter een hard 'pop'-geluid (vooral subwoofer) als de stroom eraf gaat (werking master-slave-stekkerdoos is immers net zoiets als simpelweg de stekker eruit strekken).

Ik vroeg me af of dit slecht is voor de speakerset? en of andere mensen misschien (al een tijdje) ervaring hebben met hun speakerset op een dergelijke stekkerdoos?

Wat ik zelf al gedaan heb:

- hier op GoT gezocht, maar geen van de topics die ik kon vinden gaven antwoord op de vraag of een master-slave-stekkerdoos schadelijk was.
- gegoogled, eveneens zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Je speakerset zal er niet meteen kapot van gaan, maar prettig is 't niet en op de lange duur kun je er wel je speakers mee ruineren...
Fatsoenlijke versterkers en speakersets sluiten wanneer je 'm uitzet eerst de uitgangen af (meestal via relais) voordat 'ie echt uitgaat. Maar wanneer bruut de stroom wordt afgesloten, heeft 'ie geen kans om dat te doen.
Ik zou m'n speakers in ieder geval nooit via een externe mains switch uitzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Mijn speakers geven ook een pop-geluid als ik m'n PC uitschakel. Ik heb een Philips 5.1 setje op m'n onboard Realteck AC'97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:46:
Fatsoenlijke versterkers en speakersets sluiten wanneer je 'm uitzet eerst de uitgangen af (meestal via relais) voordat 'ie echt uitgaat.
Nou, mijn Denon-versterker heeft een schakelaar die gewoon het draadje naar de trafo schakelt. Da's dus precies hetzelfde als de stekker eruit trekken.
Maar de relais klikt wel, en ook niks geen plop uit de speakers.

Ik zou niet wakker gaan liggen van dat geplop in elk geval.

edit:
De plop komt overigens doordat je de pc uitzet voordat de speakerset uit is. (Die schakeldoos heeft vast en zeker een paar tienden vertraging.) Bij mij plopt het ook als ik de pc uitdoe als de versterker nog aan staat.

Normaal gesproken 'kwijnt de versterker weg' als je de stroom eraf haalt. Vooral bij oude versterkers zonder schakel-relais hoor je dat 't geluid langzaam wegsterft.

[ Voor 38% gewijzigd door Varienaja op 12-07-2005 22:42 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 20:03
Naar aanleiding van het vorige bricht is het misschien handig de speakers en de PC van stekker te verwisselen, misschien heb je gleuk.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:55
nou, ik moet zeggen dat die van mij ook altijd een hele harde plof geeft als ik hem uitzet, het geluid komt voornamelijk uit de subwoofer. volgens mij is het niet echt schadelijk...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113495

Topicstarter
coptician schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:47:
Naar aanleiding van het vorige bricht is het misschien handig de speakers en de PC van stekker te verwisselen, misschien heb je gleuk.
Dan kan de PC zichzelf niet uit hibernate halen voor een opname van MCE, maar bedankt voor het meedenken.

@DaNiEl KuNsT

En jij hebt ook je speakers op een master-slave aangesloten? Hoe lang al en welk type (watt) als ik mag vragen?
Pagina: 1