PSN problemen sinds ±17 oktober

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 16:01
Ik kwam de vraag verder niet tegen en omdat de vraag bij het algemene PS4-topic niet werd beantwoord (misschien dat dat draadje voor het goede nieuws is?) :), probeer ik 't hier even;

Ik heb sinds ongeveer 17 oktober last van het probleem dat PSN bij mij niet of nauwelijks online komt. Ik heb een PS4 van februari, en heb nooit problemen gehad. Er is in de tussentijd ook niets veranderd aan m'n netwerk, en snel genoeg is het zeker: 100Mbit glasvezel (up/down), met Wifi-N. Ik heb altijd vol bereik gehad op de PS4, en ook de TV en stream-box die ik er direct naast heb staan werken perfect via hetzelfde kanaal.

Maar om er zeker van te zijn dat het niet bij mij ligt heb ik 't volgende al geprobeerd: router herstart, PS4 opnieuw aan het netwerk toegevoegd, alle andere apparaten gechecked op wifi verbinding (computers, TV, smartphones, tablets e.d.)… alles werkt! Bij de "test internet connection" instelling op de PS4 blijft hij ook altijd hangen op de PSN-check.

Het lijkt er dus op dat het probleem eerder bij Sony/PSN ligt, dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik kan nu niet zien wie er van m'n vrienden online zijn, ik kan de PS Store niet op, niet online gamen… best vervelend dus! :)

Mvg,
Joram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dus je hebt nog niet eens geprobeerd om het met een kabel te doen? Ik moest je pa zijn, dan kreeg je een pak slaag met die kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hahah, daar heb ik nog niet eens aan gedacht eerlijk gezegd!

Dat ga ik vanavond gelijk even proberen, maar dan nog… als het al die tijd via wifi prima werkt moet dat nu toch ook gewoon (kunnen) werken? :) Ik heb één UTP-kabeltje voor m'n stream-boxje, maar om nu telkens die kabel te moeten omwisselen naar m'n PS4 als ik wil gamen is verre van optimaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Kapotlood op 23-10-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47

BM

Moderator Spielerij
Niemand zegt dat dat de definitieve oplossing moet worden, maar het is wel de enige manier om uit te sluiten dat het aan je wifi verbinding ligt.

Ik verplaats je topic wel even naar het juist subforum

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Het is dan ook voornamelijk om uit te sluiten dat het aan PSN ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@BM; oh, bedankt! Ik had die over 't hoofd gezien volgens mij.

Ik bedoelde er niets slechts mee hoor Verstekbakker… 't was meer balen dat 't niet "gewoon" werkt en dat ik dan zo'n kabeltje (mogelijk) moet gebruiken. Het was me al bekend dat de wifi snelheid van de PS4 wat te wensen over laat, maar zo'n PSN-probleem had ik nog niet eerder gehad. :)

Ik zal voor alle zekerheid ook eens kijken of ik de PS4 heel m'n netwerk kan laten vergeten zonder dat ik dat hele ding reset (dan moet ik bijna 100GB aan data opnieuw downloaden namelijk). Misschien dat dat nog wat helpt.

Bedankt in ieder geval, en ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik bedoelde alleen maar dat je een pak rammel verdient omdat je niet eerst met een kabel probeert. Dat scheelt namelijk 4 posts die ik nu voor jou van mijn pre-paid beltegoed doneer, EN IK BEN NIET EENS JE PA! Want dan weet je dus of je problemen hebt met PSN óf met je wifi. Is het een probleem met PSN, dan is de oplossing heel anders dan wanneer je problemen hebt met de wifi.

En met de kabel is natuurlijk altijd beter dan zonder, maar die keuze maak je zelf. Het zou met wifi gewoon moeten werken, dat deed het vorige week ook. Tenzij je buurman zo'n kernreactor uit Oekraine heeft geimporteerd, die hebben nogal wat problemen met de afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb het even getest met de UTP-kabel, en ook dat werkt heel problematisch. Ik heb ook nog even verder geGoogled, maar er schijnen best een hoop mensen last te hebben met de slechte verbinding naar het PSN.

Op 't moment heb ik de PS4 aan staan, en heb net opnieuw een schone verbinding met het netwerk ingesteld, wat helaas niet hielp. Nu, na ±5 minuten, krijg ik wel een berichtje van een vriend van me via PSN, maar de Store kan ik dan weer niet/nauwelijks in.

Van mijn kant weet ik even niet meer wat ik hieraan kan checken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dan zou het misschien aan psn kunnen liggen. Ik heb zelf nog nergens last van gehad. Ik heb wel eens gelezen dat mensen de dns handmatig hebben ingesteld. Ik geloof dat die van Google bijv. 8.8.8.8 en 8.8.6.6 is. Kan geen kwaad om eens te proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, dat is wel een goed idee… ga ik vanavond gelijk even proberen, bedankt! Ik heb voor de zekerheid ook maar contact opgenomen met Sony/Playstation zelf om te zien of er wat bekend is over het gebrekkige bereik, dus ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Verstekbakker schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 23:52:
Dan zou het misschien aan psn kunnen liggen. Ik heb zelf nog nergens last van gehad. Ik heb wel eens gelezen dat mensen de dns handmatig hebben ingesteld. Ik geloof dat die van Google bijv. 8.8.8.8 en 8.8.6.6 is. Kan geen kwaad om eens te proberen toch?
Google DNS is 8.8.4.4 / 8.8.8.8 . Om te voorkomen dat TS 8.8.6.6 gebruikt en het alsnog niet werkt terwijl het wellicht wel aan DNS ligt :)

[ Voor 5% gewijzigd door thorgal21 op 24-10-2014 08:13 . Reden: typefouten en zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt Thorgal21… ik had Google DNS 's avonds toch even gedubbelchecked voor mezelf, maar als dát werkt is 't probleem gelijk opgelost. Ik kan alleen niets verzinnen waarom nu juist PSN zo traag/instabiel is, en dat je hier niets over hoort van Sony. Als je op de Community site kijkt van Playstation staat het er vol met dit soort berichten namelijk, en niemand heeft nog een (permanente) oplossing voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Helaas, ook de Google DNS adressen werkten niet. Ik denk echt dat het een probleem met óf een brakkige wifi-module in de PS4 is, óf een brakkige PSN in het algemeen. Ik heb zojuist de kabel weer aangesloten, en dat werkt tot dusver een heel stuk beter… maar verre van ideaal omdat ik nu elke keer als ik een game wil spelen of een film wil streamen, de kast naar voren moet trekken om de kabel te verwisselen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:50:
Helaas, ook de Google DNS adressen werkten niet. Ik denk echt dat het een probleem met óf een brakkige wifi-module in de PS4 is, óf een brakkige PSN in het algemeen. Ik heb zojuist de kabel weer aangesloten, en dat werkt tot dusver een heel stuk beter… maar verre van ideaal omdat ik nu elke keer als ik een game wil spelen of een film wil streamen, de kast naar voren moet trekken om de kabel te verwisselen :/
Een kabel is niet duur... Het is niet verboden om er meer dan 1 in huis te hebben... Als je met die kabel geen problemen hebt en via wifi wel, dan lijkt het er sterk op dat het aan je wifi ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb niet de mogelijkheid om een 3e kabel door te trekken helaas. De buizen die in de buurt van m'n TV de muur uit komen zitten namelijk al helemaal vol (een combikabel van UTP en Coax)… als ik de mogelijkheid had zou ik 't zo doen, maar dat gaat helaas niet.

Ténzij er een manier is om de UTP-kabel te splitsen. Ik weet dat er Y-splitters zijn, maar die zijn bedoeld om een dubbele aansluiting via een enkel draadje te vervoeren. Ik zou die ene kabel niet gebruiken om daar 2 signalen over te laten lopen, maar als er een manier bestaat om 'm te splitten en alleen de één of de ander (PS4 óf streamer) over te laten lopen zou dat wel ideaal zijn.

Maar over de wifi verbinding: Het heeft in het afgelopen jaar nooit voor problemen gezorgd bij de PS4, en alle andere apparaten (2 smartphones, tablet, TV, 2 computers) werken als ik ze op de wifi zet allemaal uitstekend en zonder problemen. En het enige apparaat wat standaard verbinding maakt met m'n wifi is de PS4 en de iPad. Ik zou 't wel heel vreemd vinden als de PS4 na zo lang ineens alsnog problemen heeft met m'n wifi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat is zeker vreemd, maar ik kijk nergens meer van op: Zeer slecht wifi bereik in huis*

Het splitsen van zo'n kabel doe je met een switch. Let op dat je een gigabit switch neemt, dan kun je ook met snelheid blijven streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik had inderdaad al even zitten denken aan een switch, maar moet die niet bij de router hangen en niet tussen de PS4 en streamer? Toen ik aan het zoeken was naar een manier om de kabel vanaf de muur bij de PS4/streamer te splitten kwam ik namelijk ook uit op een switch, maar volgens de informatie die ik daarover kon vinden plaats je deze bij/naast je router, en ga je vanaf daar de boel splitsen.

maar als ik ernaast zit en ik kan die switch bij de PS4/streamer stoppen, dan zou 't probleem snel opgelost zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Nee, waarom zou die bij je router moeten staan? De kabel die achter je PS4/streamer uit komt steek je in je switch en van je switch gaan 2 (of 4 of 7 of 15 of 23..., afhankelijk van de grootte van je switch) nieuwe kabels naar je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Klare taal :) Even zodat ik 't helemaal goed begrijp: een switch zorgt zélf voor de evenredige verdeling van bandbreedte tussen de apparaten die op de switch staan aangesloten. Zorgt deze ook voor het uitgeven van IP-adressen dan? Want 2 apparaten over 1 draadje (via de switch naar de router) hebben nog steeds 2 eigen IP-adressen nodig neem ik aan.

Ben redelijk handig, maar netwerken en routerkennis is wat beperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Je router heeft een dhcp server "ingebouwd" die de ip adressen uitdeelt, je router doet het werk. De switch (de gewone thuisgebruiker switch) doet niet meer dan die kabel splitsen en zorgen dat de data van de apparatuur van het ene poortje (je router) naar het goede andere poortje wordt doorgestuurd. Er zijn er ook die een eigen ip krijgen en uitdelen, maar die zijn veel te duur voor jouw situatie. Als je een gigabit switch neemt, dan kun je er gewoon vanuit gaan dat je op ieder poortje ook een gigabit snelheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb er gelijk een besteld, ontzettend bedankt voor de hulp! :)
Ik dacht voorheen altijd dat een apparaat een eigen netwerkkabeltje/verbinding nodig had met een router om zo een eigen IP-adres te krijgen, maar als ik dus (theoretisch) zowel de PS4 als streamer tegelijk zou gebruiken werken ze allebij. Ze kunnen dus allebij indien gewenst tegelijkertijd het internet op?

Goeiemorgen… een router kan ik prima instellen voor wat ik ermee wil doen, maar een switch klinkt me magischer in de oren dan een router, haha! Maar goed, als ik de apparaatjes allebij kan gebruiken zonder de kabeltjes te moeten omwisselen, dan ben ik helemaal geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Zie de switch als een (slimme) stekkerdoos, al je apparaten kunnen dus tegelijk gebruik maken van de "stroom", verder niet teveel over nadenken tenzij je netwerkbeheerder bent.

Welke heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb de TP-Link Switch TL-SG1005D besteld. Meer dan 4 vrije poorten had ik toch niet nodig, en deze scheen zuiniger en sneller dan gemiddeld te zijn, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Prima keuze, veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dank je! :) En bedankt voor alle hulp in nog, "pa" ;)
Pagina: 1