Macbook aankoop in het buitenland (VS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggiee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-12-2023
Wat ga je met je laptop doen? De laptop zal voor dagelijks gebruik worden ingezet. Het gaat om basic werkzaamheden. Office gebruik, browsen en video's afspelen (wellicht ook 4K op een externe monitor in de toekomst).
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen? Ik wil er niet mee gamen. Wel wil ik mij wat gaan verdiepen in het bewerken van foto's en video's. Puur hobbymatig. Nu doe ik daar niets mee. Het zou dus fijn zijn als het systeem de basic programma's voor deze doeleinden kan draaien.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Ik wil (typisch nederlands) zo goedkoop mogelijk uit zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Ja.De keus tussen een macbook air en een macbook pro retina is daarom zo makkelijk nog niet. Ik hoor namelijk dat de retina toch echt een heel stuk zwaarder aanvoelt in gebruik.

Ik ben het topic gestart om de volgende reden. Ik reis binnenkort naar New York. De prijzen van de Amerikaanse apple store liggen, met inachtneming van de koers een stuk lager. Zo kan ik (met de prijzen van de website) de volgende modellen voor de volgende prijzen krijgen:

Macbook Air 13,3
1.4GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost up to 2.7GHz
8GB 1600MHz LPDDR3 SDRAM
256GB PCIe-based Flash Storage
Backlit Keyboard (English) & User's Guide
Prijs: 1239 dollar - 974 euro. (zonder educatiekorting 1299 dollar - 1021 euro) / Prijs in NL is 1250 euro (educatie prijs).

Macbook pro Retina
2.6GHz Dual-core Intel Core i5, Turbo Boost up to 3.1GHz
8GB 1600MHz DDR3L SDRAM
256GB PCIe-based Flash Storage
Intel Iris Graphics
Backlit Keyboard (English) & User's Guide
Prijs: 1399 dollar - 1100 euro. (zonder educatiekorting 1499 dollar - 1179 euro) / Prijs in NL is 1438 euro (educatie prijs).

Bovenstaande prijzen zijn met de educatiekorting berekend. Ik vraag me af of ik deze korting kan krijgen met het tonen van mijn universiteitskaart.

Misschien mijn belangrijkste vraag is of ik dit überhaupt kan kopen in de VS om deze (zonder invoerrechten) mee te nemen naar Nederland. Brengt dit extra kosten met zich mee, iemand enig idee hoe het met de garantie zit? En zijn er eventueel andere zaken waar ik op moet letten?

Ik stel jullie hulp heel erg op prijs. Mocht het zo zijn dat jullie mij een andere samenstelling adviseren dan hoor ik dat graag. Wel valt mijn keus sowieso op een Macbook. Ik heb ook overwogen om 128gb te nemen icm een externe hdd. Wat is jullie ervaring met 128gb. Ik stream eigenlijk alles qua muziek en films (series download ik wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:12
Met of zonder korting hoe dan ook een goede deal. Vaak kan je er zo mee langs de douane in NL lopen, maar just in case: de macbook in de US al in gebruik nemen en zorgen dat er wat foto's op staan etc, de doos daar laten en de bon per post opsturen (of krijg je die al per mail?).

Heb zelf al paar jaar een MBP met 128gb SSD i.c.m. met Externe HDD (en nu NAS); moet zeggen dat dat perfect gaat voor films en series :)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 21-10-2014 21:50 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggiee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-12-2023
GermanPivo schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:49:
Met of zonder korting hoe dan ook een goede deal. Vaak kan je er zo mee langs de douane in NL lopen, maar just in case: de macbook in de US al in gebruik nemen en zorgen dat er wat foto's op staan etc, de doos daar laten en de bon per post opsturen (of krijg je die al per mail?).

Heb zelf al paar jaar een MBP met 128gb SSD i.c.m. met Externe HDD (en nu NAS); moet zeggen dat dat perfect gaat voor films en series :)
Bedankt voor je reactie. Ik zal inderdaad sterk gaan overwegen om in te leveren op de ssd grootte. In dat geval wordt de retina nog interessanter. Ik ben echter bang dat deze misschien toch te zwaar aanvoelt ivm de Air. Is er iemand die een gebruikservaring met beide heeft en mij daar iets meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Aggiee schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:31:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zal inderdaad sterk gaan overwegen om in te leveren op de ssd grootte. In dat geval wordt de retina nog interessanter. Ik ben echter bang dat deze misschien toch te zwaar aanvoelt ivm de Air. Is er iemand die een gebruikservaring met beide heeft en mij daar iets meer over kan vertellen?
Ik heb nu tijdelijk even beide in gebruik, en de 13" Air voelt inderdaad wat lichter aan dan de 13" rMBP.

Het gaat erom wat je belangrijk vindt:
- Een heel goed scherm met een accuduur van 9h+ en genoeg GPU power om af en toe wat filmpjes te renderen, of
- Een minder goed scherm, een minder krachtige mac met minder gewicht (1,35kg vs 1,57kg) met een accuduur van 12h+

Mij persoonlijk zou het die 126 euro extra wel waard zijn, vooral vanwege de betere specs en het betere retina scherm en de hdmi poort.

Maar wil je ultieme portabiliteit, ga voor de Air, maar de rMBP is eigenlijk even draagbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 15-08-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hier is een topic over: MacBook uit het buitenland

Vragen om hulp bij het ontduiken van invoerrechten is niet de bedoeling.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 20:14

Gerco

Professional Newbie

Aggiee schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:31:
Ik heb zowel een Air als een Retina (15" i7 16GB) gehad en het is heel erg afhankelijk van je gebruikspatroon. De Retina is een stukje zwaarder, maar loopt qua performance rondjes om de Air. De Air gebruik ik bijna zoals een iPad, loop er overal mee naartoe, etc. Gewoon omdat het ding niets weegt.

De Retina staat 99% van de tijd op een bureau, waar die Air dat bureau vrijwel nooit zag. Als je graag op veel verschillende plaatsen werkt en veel van plek wisselt -> Air. Als je op 1 plek zit heb je die mobiliteit niet nodig en de Retina is veruit superieur in performance. Het is dus maar net wat je wilt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De Retina (13") is ook gewoon perfect om mee te nemen. Die 200g maakt het verschil nu ook weer niet dat je hem thuis gaat laten. Mijn Retina gaat gewoon elke dag mee naar de Uni, dat was wel anders dan de 2.9kg laptop die ik hiervoor had, deze bleef zo veel mogelijk thuis.
Pagina: 1