Linux Home Server samenstellen voor meerdere doeleinden

Pagina: 1
Acties:

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10-2025
(Als dit niet de juiste forum is om dit te plaatsen zou je mij dan AUB wijzen naar de juiste locatie)

Goeden dag heren of dames,

Ik ben al een tijdje van plan om mijn eigen server thuis op te gaan zetten, alleen ik loop een beetje vast met de hardware benodigdheden.

Ik probeer de server uit eindelijk zo goedkoop mogelijk op te bouwen, met zo goedkoop mogelijke onderdelen, maar moet nog wel wat kunnen.

Het was mijn planning om deze server te gebruiken, voornamelijk voor Teamspeak en mogelijk nog een paar kleine game servers als bijvoorbeeld Minecraft, CS:GO etc.
Mijn internet verbinding zou hier geen probleem voor zijn dus het zou allemaal aan de hardware liggen, daar naast was ik ook niet van plan om bij bijvoorbeeld Minecraft een 100 slot server te gaan draaien, maar zou beperkt blijven.

Nu had ik zelf al enigszins wat componenten samen gesteld, alleen aangezien dit mijn eerste server is die ik samen ga stellen ben ik niet volledig van op te hoogte wat hier aan hardware voor nodig zou zijn.

REV 1
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 29,50€ 29,50
1MSI A55M-E33€ 33,50€ 33,50
1LC-Power LC-1410mi€ 32,84€ 32,84
1HP 500658-B21€ 27,53€ 27,53
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,74€ 40,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,11

REV 2
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed€ 58,48€ 58,48
1MSI H81M-P33€ 33,13€ 33,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,72

Dit was dus eigenlijk mijn eerste opstelling van de server, de behuizing heeft een 200W voedin in de case, en ik was eigenlijk van plan om voor een kleine vormgeving te kiezen voor de kast (Aangezien deze in de hoek van de kamer zou komen te staan/ weinig ruimte in zou mogen nemen)

Mijn vraag was dus of er hier mensen zijn die hier wat meer verstand van hebben en mij kunnen wijzen op mogelijk grote fouten die ik hier mee bega, ik heb zelf al redelijke ervaring met Linux, die software matig is er niet echt een probleem.

Is het hier naast nog nodig om een videokaart er in te plaatsen? het systeem zou alleen Linux en een paar kleine servertjes draaien dus er zullen geen spellen of dergelijke op worden gespeeld.

dan had ik vervolgens nog een vraag, op het moment huren wij met een groep mensen zelf verschillende servers bij meerdere hosting partijen, een TeamSpeak en een Minecraft server, en hier hebben wij jaarlijks ook al redelijk wat kosten aan, nu vroeg ik mij af of deze server redelijk zuinig zal gaan draaien. 100 euro in het jaar aan stroom kosten zullen we niet van schrikken, maar het moet natuurlijk niet absurd veel gaan worden.

Al vast bedankt!

Gerton.

EDIT 3: Stroomkosten Vraag
EDIT 2: Videokaart vraag bij gezet.
EDIT 1: RAM geheugen stond niet in de lijst, deze er bij gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door Gerton op 21-10-2014 23:25 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
De hardware is zeker niet slecht, maar zou echt wel wat beters pakken, bv een pentium g3250, die gaat al veel beter zijn, voeding vraag je best even bij [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 de ssd zou ik gewoon een tweedahands ding kopen van v&a, en ook heel wat andere dingen, zo ga je zeker wat bespraen, en case kan je gewoon een chinees ding pakken, je moet nu wel niet te goedkoop gaan op je componenten.

• Gerton
thibautb schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:32:
De hardware is zeker niet slecht, maar zou echt wel wat beters pakken, bv een pentium g3250, die gaat al veel beter zijn, voeding vraag je best even bij [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 de ssd zou ik gewoon een tweedahands ding kopen van v&a, en ook heel wat andere dingen, zo ga je zeker wat bespraen, en case kan je gewoon een chinees ding pakken, je moet nu wel niet te goedkoop gaan op je componenten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed€ 58,48€ 58,48
1MSI H81M-P33€ 33,13€ 33,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,72

Een nieuwe set met de CPU die jij aangaf, dit zou volgens jou dus een betere setup zijn?

Zou dit dan ook minstens de benodigdheden supporten die ik had aangegeven ? (+- 30man TS server + een redelijk kleine 5-9 man Minecraft server)

Een voeding had ik denk ik niet nodig, aangezien er bij de case een 200W voeding bij zit.

De prijs zit nu redelijk tegen mijn max aan, maar ik was wel van plan zo veel mogelijk tweedehands aan te schaffen, dus er zou nog wat extras bij kunnen mits deze tweedehands verkrijgbaar zullen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerton op 21-10-2014 21:57 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk van te voren wel even goed hoeveel slots Minecraft server je wel wil gaan draaien. Minecraft is Java en wil nog wel eens veel geheugen op slurpen. De meer spelers je wilt, de meer RAM je nodig gaat zijn.

Hoe wil je de server gaan draaien? 24/7? Dan is wellicht een SSD niet nodig, aangezien je dan zo min mogelijk (re)boot.

• Gerton
CptChaos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:01:
Bedenk van te voren wel even goed hoeveel slots Minecraft server je wel wil gaan draaien. Minecraft is Java en wil nog wel eens veel geheugen op slurpen. De meer spelers je wilt, de meer RAM je nodig gaat zijn.

Hoe wil je de server gaan draaien? 24/7? Dan is wellicht een SSD niet nodig, aangezien je dan zo min mogelijk (re)boot.
Server zal voornamelijk 24/7 aan staan, aangezien de server wel op mijn slaapkamer zal komen te staan, had ik voor geluidproductie gekozen voor een SSD.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Oke, dus een minecraft server heeft 2 cores nodig en kan niet multithreaden, heeft het best een hoge kloksnelheid dus dan zou ik toch een g3258 kopen, iets duurder maar die kan je overclocken, zeker genoeg ram ik zou toch minstens beginnen met 4 en uitbreiden naar 8,

dan waarvoor ga je de server gebruiken voor de 30 tal mensen want dat kan een heleboel veranderen, als je een dhcp server neemt dan gaat het niet zoveel nodig hebben, anders wel, en dan zou ik toch naar een amd 8250 of i5 gaan, voor de rest lijkt het mij vanboven wel goed maar zoals cptchaos zegt, je zou beter gewoon een wd red hdd kopen van 1 tb ofzo en de server ook als een mini nas gebruiken.

Een hdd maakt zo goed als geen geluid, de processor koeler gaat dan nog het meeste geluid van zen alle maken. Ik heb een dikke pc, 12 fans op 1500 rpm, en die laat ik ook 's nachts aan, en daar heb ik helemaal geen last van hoor, je moet je daar niet mee storen.

[ Voor 16% gewijzigd door thibautb op 21-10-2014 22:04 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gerton112 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:03:
Server zal voornamelijk 24/7 aan staan, aangezien de server wel op mijn slaapkamer zal komen te staan, had ik voor geluidproductie gekozen voor een SSD.
Ah zo. Dan zou ik wel een nieuwere en wat grotere SSD nemen.

• Gerton
CptChaos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:06:
[...]
Ah zo. Dan zou ik wel een nieuwere en wat grotere SSD nemen.
Dat was in het begin ook mijn insteek, maar aangezien het een wat opslag betreft een redelijk kleine SSD kan blijven, en zo heel snel hoeft deze niet te zijn. dan zou het er op neer komen dat ik voor mijn SSD al bijna meer ga betalen dan voor de rest van de onderdelen, en ik was (ook aangezien dit mijn aller eerste server zou zijn) van plan om als test maar een redelijk kleine SSD te gaan kopen, en als ik dan nog meer nodig had deze dan uit te breiden.
Pagina: 1