Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe switches

Pagina: 1
Acties:

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-11 16:31
Hoi,

Ik ben op zoek naar twee switches (ongeveer 16 ports). Waar ik aan loop te denken (maar niet weet of het haalbaar is) is om tussen de twee switches een 10Gb/s verbinding te leggen. Alleen heb ik geen idee of er switches zijn met één of twee 10Gbps poorten om de switches met elkaar te verbinden en de rest 1Gb/s om alle apparaten te verbinden. Ik heb zulke switchen nog niet kunnen vinden. Een andere optie is om twee switches met twee 1Gbps met elkaar verbinden. Ik heb een switch van Linksys op het oog de LGS318. Ik heb alleen geen idee of deze fanless zijn. Iemand enig idee? Zijn er nog ander switches die ik in overweging kan nemen en/of een betere keus zijn?

edit:

Ik wil nu twee switches via LACP met elkaar verbinden dus twee keer 1Gbps.

De switch moet dus LACP ondersteunen. Ook vind ik belangrijk dat de switch fanless is. Rackmount is een pré.

Graag zou ik van hetzelfde merk ook twee AP's willen gaan gebruiken. De AP's moeten wel goed samenwerken met Apple apparatuur.

Ik heb het volgende lijstje met jullie hulp samengesteld:

Linksys LGS318 157 Euro
TP-Link JetStream TL-SG3424 155 Euro
Zyxel GS1920-24 151 Euro
TP-Link JetStream TL-SG3216 135 Euro
HP 1810-24G v2 178 Euro
Zyxel GS1900-24E 110 Euro

[ Voor 45% gewijzigd door MvL op 27-10-2014 20:51 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Je kunt kijken of switches een stack poort(en) hebben. Sommige enterprise switches kunnen dat, zoals Cisco catalyst 3750. Het stack is verbonden met de backbone van de switches, dus er gaat 32Gbps over de stack kabel.

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 10:11

GB2

Komen de switches bij elkaar? Of op 2 verschillende lokaties en hoeveel afstand zit er tussen?

Als het bij elkaar moet staan, waarom dan niet een 48P switch?

• MvL
Ze komen op twee verschillende locaties te staan. Afstand een meter of twintig.

Ook moet ik even verduidelijken dat dit voor een thuis situatie is. Ik verwacht wel zware belasing tussen de switchen. Er moet tegelijk blu-rays gekeken, muziek geluisterd, gekopieerd, geinternet kunnen worden.

• GB2

GB2

Met SFP+ kan je 10GbE halen alleen is dit wel wat meer serieuse werk en vraag me af of dat bij consumenten apparaten te krijgen is...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
MvL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:20:
Ook moet ik even verduidelijken dat dit voor een thuis situatie is. Ik verwacht wel zware belasing tussen de switchen. Er moet tegelijk blu-rays gekeken, muziek geluisterd, gekopieerd, geinternet kunnen worden.
En waarom verwacht je dat 1 Gbps hier niet volstaat? Heb je uberhaupt een 1000/1000 internet? Voor die muziek en blurays volstaat 100 Mbps zelfs prima.

Ik kan me niet voorstellen dat twee switches met een 10 Gbit-interconnect opwegen tegen de marginale winst die je ermee behaalt in 99% van de situaties gelijk aan jouw voorstel.

Anyhow, de goedkoopste switch met 10 Gbps die ik zo kan bedenken is de CRS226-24G-2S+IN
(220,- stuk, 2x SFP+, exclusief kabels). Maar zelfs als je die 1 Gbps weet te vullen is link aggregation waarschijnlijk nog voordeliger..

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vergeet 10Gpbs maar gewoon alvast, want dat ga je niet doen. Waarom niet? Om dat het bakken met geld kost en de kans heeeeeeel klein is dat je dat met je apparatuur gaat satureren.

Met een 16 Poorts switch moet je aan allebei de switches 10 losse apparaten hangen (20 in totaal) die allemaal 1Gbit/s 100% satureren. Ga je dat doen? Waarschijnlijk niet.

Koop twee goede managed switches en hang er een 4x1Gbps trunk tussen (LACP moet je dus op de switches ondersteund hebben). Is meer dan genoeg.

• MvL
Thralas schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:39:
[...]

En waarom verwacht je dat 1 Gbps hier niet volstaat? Heb je uberhaupt een 1000/1000 internet? Voor die muziek en blurays volstaat 100 Mbps zelfs prima.
Omdat als ik daar een kopieer actie bij doe een gigabit lijn dan vol is. Ook ter verduidelijking aan een swich hangt een server rack de locatie van de ander switch is in huis.
Ik kan me niet voorstellen dat twee switches met een 10 Gbit-interconnect opwegen tegen de marginale winst die je ermee behaalt in 99% van de situaties gelijk aan jouw voorstel.

Anyhow, de goedkoopste switch met 10 Gbps die ik zo kan bedenken is de CRS226-24G-2S+IN
(220,- stuk, 2x SFP+, exclusief kabels). Maar zelfs als je die 1 Gbps weet te vullen is link aggregation waarschijnlijk nog voordeliger..
Daarom had ik als tweede optie voor 2x 1Gbps gekozen. Ik bedoel hier inderdaad link aggregation mee. Als ik hier voldoende aan heb vind ik dit ook prima maar cat 6A bekabeling ligt er ziezo al vandaar ook de gedachte van 10gbps.

• MvL
johnkeates schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:44:
Vergeet 10Gpbs maar gewoon alvast, want dat ga je niet doen. Waarom niet? Om dat het bakken met geld kost en de kans heeeeeeel klein is dat je dat met je apparatuur gaat satureren.

Met een 16 Poorts switch moet je aan allebei de switches 10 losse apparaten hangen (20 in totaal) die allemaal 1Gbit/s 100% satureren. Ga je dat doen? Waarschijnlijk niet.

Koop twee goede managed switches en hang er een 4x1Gbps trunk tussen (LACP moet je dus op de switches ondersteund hebben). Is meer dan genoeg.
Bedankt duidelijk antwoord. Ik kan max een 2x 1Gbps trunk maken (niet meer kabels tussen de switchen). Heb je aanbeveling voor een managed switch?

• MvL
GB2 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:36:
Met SFP+ kan je 10GbE halen alleen is dit wel wat meer serieuse werk en vraag me af of dat bij consumenten apparaten te krijgen is...
Dat vraag ik mij ook af maar ik ga denk ik voor LACP.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Ja, een zyxel GS1910. Kost ongeveer 110 in de btw en heeft precies wat je wil. Super ding :)

24x 1GBit + 4x SPF óf RJ45 uplink. Trunks/Team/LACP kan ook.

• GB2

GB2

MvL schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Dat vraag ik mij ook af maar ik ga denk ik voor LACP.
Misschien ook QoS instellen dat bepaald verkeer voorrang heeft op ander verkeer of er minimale doorvoer mogelijk is.

• MvL
GB2 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:31:
[...]

Misschien ook QoS instellen dat bepaald verkeer voorrang heeft op ander verkeer of er minimale doorvoer mogelijk is.
Goed idee!
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:00:
Ja, een zyxel GS1910. Kost ongeveer 110 in de btw en heeft precies wat je wil. Super ding :)

24x 1GBit + 4x SPF óf RJ45 uplink. Trunks/Team/LACP kan ook.
Dit is een zeer interessante optie. Ga ik zeker verder bekijken. Thanks!

Iemand anders nog aanbevelingen wat betreft switches?

• MvL
Ik heb nu twee switches op mijn lijstje staan:

Linksys LGS318 157 Euro http://www.linksys.com/en.../products/switches/lgs318
Zyxel GS1920-24 151 Euro http://www.zyxel.com/nl/n...s/gs1920_series.shtml?t=p

Ik ben nog opzoek naar andere switches. Ik wil eigenlijk het netwerk ook met nieuwe één of twee accesspoints uitbreiden. Ook hier ben ik naar aan het kijken. Eigenlijk wil ik dan wel bij hetzelfde merk als de switches blijven.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou niet voor die twee merken gaan. Voor dat geld kan je bijv. ook een Cisco small business managed switch krijgen. Of een HP. De instapmodellen zijn lang zo duur niet meer. Beter nog: koop een gebruikte HP ProCurve vers uit een datacenter! Zitten alle functies op die je maar kan bedenken en zo veel poorten dat je ze nooit vol krijgt ;)

Verwijderd

Hoeveel "man / vrouw" zitten op deze switches?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Evt. kun je de TL-SG3216 of TL-SG3424 ook meenemen in je lijstje. Zeker voor thuis gebruik een zeer complete én betaalbare switch.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2014 20:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MvL
johnkeates schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 05:52:
Ik zou niet voor die twee merken gaan. Voor dat geld kan je bijv. ook een Cisco small business managed switch krijgen. Of een HP. De instapmodellen zijn lang zo duur niet meer. Beter nog: koop een gebruikte HP ProCurve vers uit een datacenter! Zitten alle functies op die je maar kan bedenken en zo veel poorten dat je ze nooit vol krijgt ;)
Ik zoek eigenlijk een fanless model. Ik neem aan dat een switch die uit een datacenter komt niet fanless is.

Dus jij beveelt Hp of Cisco aan waar denk je dan aan? Ik zal zelf ook even googelen.
DukeBox schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:47:
Evt. kun je de TL-SG3216 of TL-SG3424 ook meenemen in je lijstje. Zeker voor thuis gebruik een zeer complete én betaalbare switch.
Bedankt voor de suggestie! Ik zal ze in mijn lijstje opnemen.., Ik zag al wel dat ze fanless zijn. Alleen heb ik van dit merk nog geen AP's (ac) kunnen vinden.

edit:

Ik heb de opening post even aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door MvL op 26-10-2014 11:52 ]

• Thralas
MvL schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:43:
Alleen heb ik van dit merk nog geen AP's (ac) kunnen vinden.
Laat dat eens los.

Het maakt in de regel geen moer uit of je switches/APs van hetzelfde merk zijn. Tenzij je een gegronde reden hebt kost het je alleen maar een hoop extra geld voor dezelfde features.

De enige zinnige reden om een 'compatible' switch bij je APs te zoeken zouden zaken als PoE/VLANs zijn, maar dat is grotendeels featurebased, niet merkgebaseerd.

Goedkoop, 16p:
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216

Geen idee wat het verschil tussen die 2 is overigens, en dat is er ongetwijfeld wel..

Goedkoop, 24p
pricewatch: Zyxel GS1910-24

Duurder, HP, 24p:
pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

Volgens mij zijn dat allemaal prima keuzes, de details kun je beter zelf vergelijken (dingen als aantal links per LACP-group, mocht je nog meer dan die 2 Gbit willen..?)

• MvL
Thralas schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 14:23:
[...]

Laat dat eens los.

Het maakt in de regel geen moer uit of je switches/APs van hetzelfde merk zijn. Tenzij je een gegronde reden hebt kost het je alleen maar een hoop extra geld voor dezelfde features.

De enige zinnige reden om een 'compatible' switch bij je APs te zoeken zouden zaken als PoE/VLANs zijn, maar dat is grotendeels featurebased, niet merkgebaseerd.

Goedkoop, 16p:
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216

Geen idee wat het verschil tussen die 2 is overigens, en dat is er ongetwijfeld wel..

Goedkoop, 24p
pricewatch: Zyxel GS1910-24

Duurder, HP, 24p:
pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

Volgens mij zijn dat allemaal prima keuzes, de details kun je beter zelf vergelijken (dingen als aantal links per LACP-group, mocht je nog meer dan die 2 Gbit willen..?)
Bedankt voor je reactie.

Ik heb beide switches die jij opnoemt vanmiddag ook bekeken. In een andere thread wordt ook gesproken over de zyxel en tp-link maar dan de POE modellen. Op zich kan POE ook nog weleens interessant zijn voor de AP's. Alleen jammer dat deze switches bijna allemaal actief gekoeld zijn. Aangezien de switch in een kast waar de WTW-unit hangt komt te staan en de WTW-unit ook wat geluid maakt vraag ik mij af of ik het geluid van de switch boven de WTW-unit uit hoor.

Over Hp switches hoor ik ook altijd goede geluiden. Iets duurder maar zeker ook een optie

• MvL
Ik overweeg ook de GS1900-24E. Het POE verhaal laat ik dan even varen maar als ik een POE switch nodig heb koop ik de GS1900-8HP erbij. Deze switches zijn allemaal fanless wat ik bij nader inzien toch wel belangrijk vind in huis.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tp link heeft ook een 8 poorts unmanaged gbit switch waarvan 4 poe. Goedkoper dan 4 losse gbit injectors.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als echte tweakers zou ik ook eens naar switchen en routers ap van Mikrotik kijken leuk spul en voor qua prijs erg goedkoop veel config mogelijkheden en ze hebben ook ap

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Thralas
Oeh, helemaal vergeten.

24p, Mikrotik, ~145,- http://www.interprojekt.c...crs12524g1srm-p-1472.html

Voor een tientje meer ook in desktopversie met WiFi (2.4 GHz)...

Er heerst wel wat onduidelijkheid over LACP though...

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 13:00
Waarom valt je keus niet op de TL-SG3216?

[ Voor 16% gewijzigd door DVR123 op 28-10-2014 16:01 ]

• MvL
Even een snelle reactie. Volgens mij ondersteunt de TP-LINK geen Energy saving (IEEE 802.3az).

• MvL
Thralas schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:39:
[...]
Ik heb de afgelopen weken toch er nog eens over nagedacht maar ik vind dit toch een interessante optie. Ik kan de glasvezel tussen de switches zelf leggen want volgens mij is dit de enige optie om de switches met 10Gbps met elkaar te laten praten. Over koper kan het niet of heb ik dit verkeerd?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan ook met koper en sfp+ dac kabels (ook koper).
Houd er wel rekening mee dat zodra je ergens flow control gebruikt je kans hebt dat je 10G verbinding telkens gepauzeerd wordt wanneer de poort buffer volloopt van een van de 1gbit poorten. Over het algemeen performt een trunk/lag beter (per interface een sessie) wanneer je flow control gebruikt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nog 2 uur volgens de website

60 euro, 16 poort beestje
werkt beft en fanless (mijn 24 poort versie met 2 sfp iig wel)

http://www.ibood.com/nl/n...4/16p-gigabit-switch.html
Afbeeldingslocatie: http://img.ibood.com/702/large/16p-gigabit-switch.jpg

Iperf

Pagina: 1