Switch keuze hulp: ZyXel, HP, Netgear

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 06:12
Tijd voor een nieuwe switch. Mijn kleine Netgear 8 poort 10/100/1000 switch is na zo'n 8-10 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Na het nodige speurwerk heb ik een aantal kandidaten als opvolger gevonden.

Eerst een kleine situatieschets
  • Het gaat om thuisgebruik, waarbij momenteel 10 poorten in gebruik zijn (ook die van de router in gebruik), denk aan: NAS, IP-dvd speler, Squeezebox, AV versterker, 2x Smart TV, Domotica, wifi-router, muziek speler, PC. Alle CAT kabels komen in de meterkast samen.
  • Op korte termijn (1-3 jaar) verwacht ik de aanschaf van 3-4 PoE IP cams en uitbreiding van 2 PoE access points (tbv bereik op zolder en in de achtertuin)
  • Op termijn dedicated NAS gewenst voor cinema / muziek (bestaande NAS als backup voor prive doc's)
  • Later zullen andere bronnen worden toegevoegd (zodra kids wat ouder worden), dus liever een paar aansluitingen te veel dan later weer een extra switch moeten kopen
  • er ligt al Fiber in de meterkast (nog geen abonnement)
  • de router is binnenkort ook aan vervanging toe (inmiddels ook zo'n 10-12 jaar oud), voorkeur voor een AC model. Wanneer mogelijk van hetzelfde merk als switch (alles uit dezelfde stal)
Voorkeur gaat uit naar één degelijke en betrouwbare managed PoE switch. Een die makkelijk te bedienen is en waar ik jaren mee vooruit kan. Budget tot zo'n 400,-. Managed Swich wens om via instellingen bepaalde delen van netwerk af te kunnen schermen, bv voorkomen dat draadloze devices verbinding kunnen maken met NAS tbv backup/foto's. (We wonen aan een openbaar terrein/veld, ik zou het niets vinden als men via Wifi het hele netwerk op kan). Ook prioriteit per poort gewenst, bij downloaden is wifi snelheid andere poorten merkbaar (irritant) langzamer, het downloaden hoeft geen top prio te krijgen.

Ik heb gezien/gelezen dat HP en Cisco betrouwbare merken zijn, maar gelijktijdig aan de prijzig kant. Met name de combinatie van Managed én PoE lijkt de prijs op te drijven. Kijkend naar alternatieven ben ik met behulp van de product vergelijker tot de volgende 4 modellen gekomen, met direct een korte samenvatting van mijn bevindingen. Zie ook http://tweakers.net/price...;323950;371039/categorie/

ZyXel GS1910-24HP
Recent model met hoog PoE budget (370W), alle poorten PoE, alle poorten 10/100/1000, 2 jaar garantie

ZyXel GS1920-24HP

Idem GS1910, 28 ipv 24 poorten, levenslange garantie, verder (iets) betere specificaties (bv hogere switching capaciteit en aanzienlijk hogere MTBF).

HP Procurve 2530-24G
Ouder model (2012), lage PoE budget 195W, levenslange garantie

Netgear Prosafe 24 GS728TP
Recent model, 8 poorten met PoE (195W), vergelijkbare MTBF als ZyXel GS1920, levenslange garantie

Hoe verder?
Een aantal zaken vraag ik me af, waarbij ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft:
  • Is ZyXel een goede/betrouwbare keuze voor thuisgebruik. Ik ken het merk niet (goed), al heb ik ook niet veel klachten/issue kunnen vinden. Qua kosten ongeveer een kwart voordeliger dan de HP en Netgea, dus wel een interessante kandidaat
  • Heeft iemand enig idee waarom de ZyXel GS1920 goedkoper is dan de GS1910 terwijl de GS1920 betere specificaties heeft?
  • Welk merk is het meest gebruiksvriendelijk?
  • Bovengenoemde modellen kunnen tot 1GB behandelen, dit lijkt me goed. Of zijn er toekomstige ontwikkelingen (binnen zeg 5-10 jaar) te verwachten die nog een hogere capaciteit vragen? Dan kan ik beter uitkijken naar 10GB input, of is dit domme overkill. Al zal de prijs dan wel omhoog schieten.
mvg, Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
Iemand ervaring met ZyXel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Fred,
Ik ben zeer bevooroordeeld, want werkzaam bij ZyXEL.

Het bedrijf bestaat dit jaar 25 jaar, en is begonnen als fabrikant van modems en IPdslams (apparatuur voor wijkcentrales om internet aan te beiden). We zijn hier wereldwijd een van de grootste spelers in. Hierdoor kennen veel mensen ons via hun internet abonnement, en staan we dus bij mensen thuis.

Vanuit de drive om internet mogelijk te maken voor elk huishouden en bedrijf zijn we qua portfolio steeds verder gegroeid, met de service provider mentaliteit verweven in de bedrijfscultuur: veel overleg met de klant, open voor suggesties qua product aanpassing en hoge kwaliteit. (Een ISP zit niet te wachten op veel modems die terugkomen).

Specifiek over de GS1910 en GS1920: de GS1910 gaat EOL, en de vraag is nog of je hem überhaupt kunt krijgen. De opvolger is de GS1920. Dankzij nieuwere technologie (chipset) kan hij meer, maar zijn er minder componenten nodig, waardoor hij uiteindelijk toch iets goedkoper is.

Mocht je specifieke vragen hebben, neem gerust contact op met ons kantoor!

Vriendelijke groet,
Tonko de Wit
Marketing Manager ZyXEL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Wellicht niet in het rijtje welke je zelf aangaf, maar ik ben zeer te spreken over ubiquiti:

http://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch/

Heb zelf de EdgeMax router (lite (3ports)), een toughswitch (8ports) en een accespoint van ze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
Bedankt voor jullie reacties! ZyXel zal een goed merk zijn (puur obv specificaties ligt ZyXel nog steeds voorop), maar het is wat lastiger om gebruikers ervaringen te vinden. De Ubiquite ligt wat boven m'n budget.

Ik heb nog verder geleken, en kwam uit op de TP-Link 24 poe
pricewatch: TP-Link JetStream Gigabit L2 Managed PoE Switch met 24 poorten en 4 combi SFP-sleuven

Er zijn erg veel (tevreden) TP-Link gebruikers op het forum, een goed teken. Dankzij de grotere gebruikers groep bestaat bij issues/vragen een grotere kans dat deze al eerder is behandeld en een oplossing is gevonden, dit kan veel handleiding gepuzzel voorkomen.

Nog een beetje vreemd dat deze niet met de productselector naar voren is gekomen (misschien had ik een palletje verkeerd staan!?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 14:05
HP Procurve 2530-24G
Ouder model (2012), lage PoE budget 195W, levenslange garantie
Ik zweer bij HP. Heb zelf ook 3x 24 poorts gigabit switches liggen en 1x 8 poorts.
Nooit problemen mee gehad en zijn zelfs erg snel.

Ik wou eerst een Netgear kopen, totdat ik zag dat hij 2 opties minder kon en geen levenslange garantie had.
Zyxel vond ik vroeger erg goed met routers en heb ik nog een oude van staan (iets van een P203 ofzo).
Voor de rest koop ik er geen switches of routers meer van. Vind het toch niet zo fijn als HP. HP is wel schreeuwend duur.. Maar dat maakt mij niet uit voor de levenslange garantie.

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
Tja, daar heb je een punt. Dit levenslange garantie is ook interessant, zal nog eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
Tijd voor een update, de shortlist bestaat nu uit:
Zyxel GS1920-24HP
TP-Link TL-SG2424P

De modellen lijken aardig vergelijkbaar, waarbij de ZyXel verschilt met een levenslange garantie en een hoger PoE budget. Zie de uitgebreide review van mede tweaker van een vergelijkbaar ZyXel model. _/-\o_

Mede dankzij deze positieve review neig ik naar de ZyXel. M'n enige worries zijn nog de geluidsproductie van de kleine loeiende fans. Mijn vragen/ideeen hierover:
  1. Betekent een fors PoE budget (370W) dat deze niet snel warm wordt bij licht gebruik? Waarschijnlijk heb ik aan 50-70W voldoende (in mijn geval gaat het om een paar accespoints en IP camera's), als hierdoor de fans minder snel aanspringen is er ook kans op herrie in de meterkast.
  2. Andere optie is om (zoals ook in de review van toepassing) voor de PoE een klein dedicated model te nemen met passieve voeding. Hierdoor is er geen geluidsoverlast, maarrr.. ik weet niet wat de gevolgen als VLAN en QoS over 2 switches moeten worden verdeeld (als dit uberhaupt kan worden ingeregeld). Dit lijkt me juist complexiteit toevoegen, waarbij ik waarschijnlijk eerder tegen mijn beperkte netwerk/switch kennis aanloop.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
486dx2 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:16:
Tijd voor een update, de shortlist bestaat nu uit:
Zyxel GS1920-24HP
TP-Link TL-SG2424P

De modellen lijken aardig vergelijkbaar, waarbij de ZyXel verschilt met een levenslange garantie en een hoger PoE budget. Zie de uitgebreide review van mede tweaker van een vergelijkbaar ZyXel model. _/-\o_

Mede dankzij deze positieve review neig ik naar de ZyXel. M'n enige worries zijn nog de geluidsproductie van de kleine loeiende fans. Mijn vragen/ideeen hierover:
• Betekent een fors PoE budget (370W) dat deze niet snel warm wordt bij licht gebruik? Waarschijnlijk heb ik aan 50-70W voldoende (in mijn geval gaat het om een paar accespoints en IP camera's), als hierdoor de fans minder snel aanspringen is er ook kans op herrie in de meterkast.
Nee, dat is puur het maximum-leverbare vermogen. Als je een paar watt gebruikt zal ie niet zo warm worden als onder full load.
• Andere optie is om (zoals ook in de review van toepassing) voor de PoE een klein dedicated model te nemen met passieve voeding. Hierdoor is er geen geluidsoverlast, maarrr.. ik weet niet wat de gevolgen als VLAN en QoS over 2 switches moeten worden verdeeld (als dit uberhaupt kan worden ingeregeld). Dit lijkt me juist complexiteit toevoegen, waarbij ik waarschijnlijk eerder tegen mijn beperkte netwerk/switch kennis aanloop.
Je kan idd gewoon meerdere switches koppelen. Echter ben je dan niet heel veel goedkoper uit in dit geval (die 1900-8HP kost 119 eur en daar komt dan nog een 2e switch bij) en het is in stroomverbruik ook minder zuinig (immers, 2 losse switches en PSU's)

Is de pricewatch: Zyxel GS1900-24HP geen optie?
Heeft wel een lager powerbudget (170W) maar volgens mij is dat voor jouw voldoende gezien wat je in dit topic opnoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
pricewatch: Zyxel GS1900-24HP geen optie?
Heeft wel een lager powerbudget (170W) maar volgens mij is dat voor jouw voldoende gezien wat je in dit topic opnoemt.
Bedankt voor het meedenken, de GS1900 was aan m'n aandacht ontglipt. Ik denk dat deze het inderdaad gaat worden:
- het is een recent model,
- PoE budget is voldoende,
- '3x' betrouwbaarder dan de GS1920 (ik werk nu mobiel, kan de juiste term/afkorting even niet opzoeken)
- belangrijkst: de bediening lijkt een stuk eenvoudiger dan de GS1920..!!

De bediening/user interface van de GS1900 is gelijk aan de uitgebreide review hierboven vermeld. Juist de wizards spraken we erg aan.

De handleiding van de GS1920 laat ingewikkelde schermen zien, waarvan ik toch achter m'n oren moet krabben. Ook de TP Link lijkt minder intuïtief dan de wizard dan de GS1900. Waarschijnlijk is de GS1900 mn voor thuisgebruik/light business gepositioneerd, prima voor mijn situatie lijkt me.

Nu alleen nog hopen dat het fan geluid meevalt, hier kon ik nergens informatie/ervaringen over vinden (mocht het de spuigaten uitlopen kan de meterkast van geluiddempende matten worden voorzien)
Fingers crossed..

Kan nu nog opzoek naar een WiFi/ router, een hieraan gerelateerde switch vraag:
Is het internet signaal dat door de router komt via een switch te kanaliseren? Zodat het verloop er als volgt uit komt te zien:

Internet
||
Router
||
Switch
||
1/24: naar wifi (dus terug naar router voor de Wifi functie)
2/24: NAS
3/24: Smart tv
4/24: etc

Hiermee wordt alles (incl guest toegang) in de switch beheerd.
Ik hen nog uitgekeken naar een 'domme' router, puur als firewall, waarbij dan vanuit de switch los accespoint kan worden aangesloten. Maar deze kon ik niet vinden, althans niet voor een consumenten prijs.

Weet hierbij niet wat mogelijk/handig is (en ook niet waar(welke termen) ik in het forum naar moet zoeken voor meer informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 11:02

MvL

486dx2 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 17:37:
[...]

Bedankt voor het meedenken, de GS1900 was aan m'n aandacht ontglipt. Ik denk dat deze het inderdaad gaat worden:
- het is een recent model,
- PoE budget is voldoende,
- '3x' betrouwbaarder dan de GS1920 (ik werk nu mobiel, kan de juiste term/afkorting even niet opzoeken)
- belangrijkst: de bediening lijkt een stuk eenvoudiger dan de GS1920..!!
Ik ben zelf ook opzoek naar een 2 switches. Ik heb ook een thread hier lopen. Mij is de GS1900 ook opgevallen en overweeg deze switch ook aan te schaffen. Ik wil dan alleen gaan voor het niet POE model (GS1900-24E of GS1900-24). Ik wil de AP's van Zyxel ook eens beter bekijken mocht ik hiervoor kiezen dan doe ik er een POE GS1900-8HP (fanless) erbij. Ik wil bij nader inzien toch geen actief gekoelde switch in huis. De GS1900-24E heeft wel een gunstige prijs van rond 110 euro.

Waar heb jij gelezen dat de GS1900 3 betrouwbaarder is?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
De GS1920 heeft een MTBF score van 130.000 uur, GS1900 komt uit op 318.000 uur (= tijd tot/tussen storingen). Een opvallend verschil, de switches zonder PoE scoren vanzelfsprekend nog beter.. Maar ja, 318.000 is omgerekend al 36 jaar, dat lijkt me voldoende. De 130.000 komt eerder in kritsch bereik

Zie ook:
http://www.zyxel.com/be/n...s/gs1900_series.shtml?t=p
http://www.zyxel.com/be/n...s/gs1920_series.shtml?t=p

Hitte/fan is inderdaad vervelend, al kunnen de inactieve (PoE) poorten meen ik ook worden uitgezet, dat scheelt verbruik/hitte. Ik vraag me mn af hoe hard de fans dan nog lopen, als er dus slechts enkele PoE devices zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 11:02

MvL

Bedankt voor je reactie en antwoord! Ik check je links straks even. Wat leesvoer voor in bed.

Wat betreft het fan geluid ben ik ook wel benieuwd. Draaien die dingen standaard of gaan ze alleen draaien met zwaar gebruik en niet als je bijvoorbeeld maar 4 poortjes POE gebruikt. Zou fijn zijn als iemand dat kan beantwoorden...
Pagina: 1