Tijd voor een nieuwe switch. Mijn kleine Netgear 8 poort 10/100/1000 switch is na zo'n 8-10 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Na het nodige speurwerk heb ik een aantal kandidaten als opvolger gevonden.
Eerst een kleine situatieschets
Ik heb gezien/gelezen dat HP en Cisco betrouwbare merken zijn, maar gelijktijdig aan de prijzig kant. Met name de combinatie van Managed én PoE lijkt de prijs op te drijven. Kijkend naar alternatieven ben ik met behulp van de product vergelijker tot de volgende 4 modellen gekomen, met direct een korte samenvatting van mijn bevindingen. Zie ook http://tweakers.net/price...;323950;371039/categorie/
ZyXel GS1910-24HP
Recent model met hoog PoE budget (370W), alle poorten PoE, alle poorten 10/100/1000, 2 jaar garantie
ZyXel GS1920-24HP
Idem GS1910, 28 ipv 24 poorten, levenslange garantie, verder (iets) betere specificaties (bv hogere switching capaciteit en aanzienlijk hogere MTBF).
HP Procurve 2530-24G
Ouder model (2012), lage PoE budget 195W, levenslange garantie
Netgear Prosafe 24 GS728TP
Recent model, 8 poorten met PoE (195W), vergelijkbare MTBF als ZyXel GS1920, levenslange garantie
Hoe verder?
Een aantal zaken vraag ik me af, waarbij ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft:
Eerst een kleine situatieschets
- Het gaat om thuisgebruik, waarbij momenteel 10 poorten in gebruik zijn (ook die van de router in gebruik), denk aan: NAS, IP-dvd speler, Squeezebox, AV versterker, 2x Smart TV, Domotica, wifi-router, muziek speler, PC. Alle CAT kabels komen in de meterkast samen.
- Op korte termijn (1-3 jaar) verwacht ik de aanschaf van 3-4 PoE IP cams en uitbreiding van 2 PoE access points (tbv bereik op zolder en in de achtertuin)
- Op termijn dedicated NAS gewenst voor cinema / muziek (bestaande NAS als backup voor prive doc's)
- Later zullen andere bronnen worden toegevoegd (zodra kids wat ouder worden), dus liever een paar aansluitingen te veel dan later weer een extra switch moeten kopen
- er ligt al Fiber in de meterkast (nog geen abonnement)
- de router is binnenkort ook aan vervanging toe (inmiddels ook zo'n 10-12 jaar oud), voorkeur voor een AC model. Wanneer mogelijk van hetzelfde merk als switch (alles uit dezelfde stal)
Ik heb gezien/gelezen dat HP en Cisco betrouwbare merken zijn, maar gelijktijdig aan de prijzig kant. Met name de combinatie van Managed én PoE lijkt de prijs op te drijven. Kijkend naar alternatieven ben ik met behulp van de product vergelijker tot de volgende 4 modellen gekomen, met direct een korte samenvatting van mijn bevindingen. Zie ook http://tweakers.net/price...;323950;371039/categorie/
ZyXel GS1910-24HP
Recent model met hoog PoE budget (370W), alle poorten PoE, alle poorten 10/100/1000, 2 jaar garantie
ZyXel GS1920-24HP
Idem GS1910, 28 ipv 24 poorten, levenslange garantie, verder (iets) betere specificaties (bv hogere switching capaciteit en aanzienlijk hogere MTBF).
HP Procurve 2530-24G
Ouder model (2012), lage PoE budget 195W, levenslange garantie
Netgear Prosafe 24 GS728TP
Recent model, 8 poorten met PoE (195W), vergelijkbare MTBF als ZyXel GS1920, levenslange garantie
Hoe verder?
Een aantal zaken vraag ik me af, waarbij ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft:
- Is ZyXel een goede/betrouwbare keuze voor thuisgebruik. Ik ken het merk niet (goed), al heb ik ook niet veel klachten/issue kunnen vinden. Qua kosten ongeveer een kwart voordeliger dan de HP en Netgea, dus wel een interessante kandidaat
- Heeft iemand enig idee waarom de ZyXel GS1920 goedkoper is dan de GS1910 terwijl de GS1920 betere specificaties heeft?
- Welk merk is het meest gebruiksvriendelijk?
- Bovengenoemde modellen kunnen tot 1GB behandelen, dit lijkt me goed. Of zijn er toekomstige ontwikkelingen (binnen zeg 5-10 jaar) te verwachten die nog een hogere capaciteit vragen? Dan kan ik beter uitkijken naar 10GB input, of is dit domme overkill. Al zal de prijs dan wel omhoog schieten.