Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inanna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-06 10:31
Beste Tweakers,

Het gaat hier om de PC van een vriend van mij die ik ongeveer een jaar geleden voor hem in elkaar heb gezet. Sinds kort doet zich het volgende probleem voor:

Wanneer de PC aan is geweest en via het OS wordt uitgezet wil hij niet meer opstarten. De powerbutton op de behuizing doet niks, er begint niets te draaien, er piept niets, de PC blijft gewoon uit. Alleen wanneer de psu zelf uit wordt gezet en na enkele minuten weer aan werkt de powerbutton weer, maar eenmalig. Wanneer er wordt opgestart en direct weer wordt afgesloten door de powerbutton in te drukken zal hij geen tweede keer willen opstarten totdat de stroom weer volledig voor enkele minuten van de psu is gehaald.
De powerbutton krijgt stabiel 3.3V van de psu doorgestuurd, overige rails heb ik niet kunnen meten omdat het mij daar de kennis toe ontbreekt.

Mijn vraag is als volgt: Herkend iemand dit probleem en zo ja, waar ligt dan de mogelijke oorzaak? Ik vermoed zelf dat het probleem bij het moederbord of bij de psu ligt (ik neig naar de eerste), maar ik heb geen reserveonderdelen voorhanden om dit te testen vandaar dat ik eerst 't forum wil raadplegen. Bij gebrek aan antwoord ben ik bang dat ik toch de psu uit m'n eigen PC zal moeten gebruiken om uit te kunnen sluiten dat dit onderdeel voor het probleem zorgt, maar liever voorkom ik dit.

De PC bestaat uit de volgende onderdelen: Zie tab wenslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Wissel het reset knopje eens om met het aan uit knopje, misschien is die gewoon kapot.
Seasonic maakt over het algemeen hele goede voedingen, maar het kan wel eens misgaan natuurlijk.
Denk toch dat er niet veel anders op zit als te proberen met een andere voeding, of ander moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 20-10-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inanna
Dat was in eerste instantie ook mijn idee toen die vriend zei dat z'n PC niet meer aan wilde, vandaar dat ik de spanning heb gemeten die op de knop staat, en daar is niets mis mee. Het mechanische aspect van de knop werkt ook gewoon want de PC gaat consequent aan na het uit- en weer aanschakelen van de psu. Het probleem zit duidelijk een stap verder. Geheel als leek bekeken, dus vergeef me dit waarschijnlijk compleet verkeerde beeld, maar de powerbutton geeft een signaal door naar het moederbord dat er spanning moet worden toegelaten tot andere delen van het moederbord. Er bevind zich ergens een spanningspoort die over een grenswaarde moet worden getilt, en het lijkt erop dat deze grenswaarde alleen kan worden bereikt na de spanningspiek die voortkomt uit het koud aanschakelen van de psu. Vandaar dat ik denk dat de psu defect kan zijn (levert na inschakeling te weinig spanning op één van de rails) of het moederbord (spanning lekt ergens weg). Zoals je kunt lezen, ik heb werkelijk geen idee waar ik het over heb :p

Ik weet dat 't zelfs met goede psu fabrikanten wel eens mis kan gaan, de eerste Seasonic die hier in ging kon RMA omdat hij onstabiel bleek te zijn. Kan de beste overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 16:12
Zet de PC helemaal uit, ontkoppel de voeding van het stopcontact en haal het batterijetje van het moederbord eruit. Na 30 seconden opnieuw proberen. Mocht het niet werken dan vermoed ik dat de voeding kapot is en zou je de voeding uit je eigen PC inderdaad moeten gebruiken. Je kunt ook de PSU openschroeven. Vaak is een PSU kapot door een opgeblazen condensator (staat bol) en dan is dit de oorzaak. Alleen een kapje eraf schroeven is genoeg om de internals goed te kunnen bekijken. Vergeet niet de stroom eraf te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Hardware kan defect zijn, verwijder 1 voor 1 zoveel mogelijk hardware, en kijk of het weg is.
Harde schijf verwijderen, booten vanaf een cd.
Booten vanaf een cd(ubuntu linux bijv), om te kijken of het aan windows ligt.
Dvd speler losmaken, en testen.
En ook andere hardware,
en alles usb losmaken,
etc

Zoals boven bios reset proberen, zie je handleiding moederbord hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inanna
@ikwilwp8: Zal de bios resetten, je weet maar nooit. Openen van de PSU en kijken voor een bolle condensator is een goeie, had ik nog niet gedaan. Op het moederbord zien ze er in ieder geval allemaal goed uit, terwijl ik daar eigenlijk het probleem verwacht.

@jan99999: Bedankt voor de goedbedoelde tips maar het is geen boot-probleem zoals jij lijkt te denken. Natuurlijk is randapparatuur loskoppelen een standaard testprocedure en je weet maar nooit, maar het probleem lijkt absoluut niets te maken te hebben met defecte apparatuur (naast mogelijk het moederbord/de PSU).

Goed, ik ga ermee aan de slag, bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:40
Zoals je het probleem omschrijft met de powerbutton is identiek aan het probleem dat ik met mijn Barebone heb gehad. Bij de Barebone was het de voeding die kapot aan het gaan was. Na een bepaalde tijd plofte de voeding met een harde knal uit elkaar bij het aanzetten en ik zat letterlijk in het donker. De gevolgen kunnen veel groter zijn dan de voeding alleen. Het kan ook zijn dat het mobo of processor beschadigd raken en dan kost het je iets meer dan alleen een voeding. Dus pas op met proberen!

Neem een andere voeding en test dan de computer precies hetzelfde als je nu doet met aan- / uit- en weer aanzetten. Als de computer dan direct opstart na het uitzetten via het OS, dan weet je 100% zeker dat het de voeding is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inanna schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:52:
@ikwilwp8: Zal de bios resetten, je weet maar nooit. Openen van de PSU en kijken voor een bolle condensator is een goeie, had ik nog niet gedaan
Ook niet doen, dat is het namelijk 100% zeker niet en je verliest de garantie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 16:12
Ook niet doen, dat is het namelijk 100% zeker niet en je verliest de garantie.
Volgens de Nederlandse Wet is het verboden om garantie te laten vervallen na openen/uit elkaar schroeven van producten. Als deze in aller redelijkheid weer in elkaar gezet is kan de garantie volgens de Wet niet komen te vervallen. Deze voorwaarden zijn opgesteld voor markten als de VS waar deze regeling wel geldt.

Graag ook een argument waarom het 'zeker niet' niet kan, volgens jou.

[ Voor 8% gewijzigd door ikwilwp8 op 24-10-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat volgens mij gewoon over een PC, onderdelen zelf openen is een ander verhaal. Je zal echt geen garantie meer krijgen van de fabrikant als je de voeding opent. Wat betreft de condensators in jouw voeding die zijn allemaal van perfecte kwaliteit en zullen nooit in zo'n korte tijd de geest geven, zelfs na meer dan 10 jaar niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:30

D4NG3R

kiwi

:)

The_Mask kan je op z'n woord geloven als voedings-guru hier op Tweakers.net, wat betreft het openhalen: Gaat enkel op voor het systeem zelf (Laptop, Desktop etc) om te controlleren of de geadverteerde onderdelen aanwezig zijn en/of om minimaal het geheugen en de HDD(s) te vervangen of aan te vullen en niet voor de onderdelen zelf. Ik heb mensen HDD's open zien maken omdat ze dachten dat er intern wat kapot was, wat vreemd dat ze geen garantie kregen. :')

De kwaliteit van de voeding zal het niet aan liggen, al kan het natuurlijk altijd een maandagmorgen model zijn. Maar dan vraag je gewoon garantie aan en ga je de boel niet openhalen.

Richting de TS, kopieer dit even en zet het in de OP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]
    [tr]
        [td bgcolor=#ededed align=center][b]#[/b][/td]
        [td bgcolor=#ededed][b]Product[/b][/td]
        [td bgcolor=#ededed][b]Prijs[/b][/td]
        [td bgcolor=#ededed][b]Subtotaal[/b][/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa align=center]1[/td]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/330321/intel-core-i5-4670-boxed.html"]Intel Core i5 4670 Boxed[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 189,89[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 189,89[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/339073/gigabyte-ga-b85-hd3.html"]Gigabyte GA-B85-HD3[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 74,95[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 74,95[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/340451/gigabyte-gv-n770oc-4gd.html"]Gigabyte GV-N770OC-4GD[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 338,95[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 338,95[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/297054/seagate-desktop-hdd-1tb.html"]Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 46,50[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 46,50[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/326934/fractal-design-core-3000-usb-30.html"]Fractal Design Core 3000 USB 3.0[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 68,99[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 68,99[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/331931/scythe-mugen-4.html"]Scythe Mugen 4[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 32,50[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 32,50[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/323351/crucial-ballistix-tactical-blt2c4g3d1608et3lx0ceu.html"]Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 65,95[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 65,95[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/317761/seasonic-g-serie-550-watt.html"]Seasonic G-Serie 550Watt[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 78,-[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 78,-[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#fafafa][url="http://tweakers.net/pricewatch/318252/samsung-840-series-250gb.html"]Samsung 840 series 250GB[/url][/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 149,50[/td]
        [td bgcolor=#fafafa]€ 149,50[/td]
    [/tr]
    [tr]
        [td bgcolor=#ededed colspan=2][url="http://tweakers.net/gallery/138192?wish_id=469755#tab:wenslijst"][b]Bekijk collectie[/b][/url]
                    [url="http://tweakers.net/ext/pricewatch?Action=Winkelkar&Koekje=330321%2F1%2C339073%2F1%2C340451%2F1%2C297054%2F1%2C326934%2F1%2C331931%2F1%2C323351%2F1%2C317761%2F1%2C318252%2F1"][b]Importeer producten[/b][/url][/td]
        [td bgcolor=#ededed][b]Totaal[/b][/td]
        [td bgcolor=#ededed]€ 1.045,23[/td]
    [/tr]
[/table]

Hangt de boel aan een geaard stopcontact? En de makkelijkste manier is (zoals je zelf al aangeeft) een andere voeding te testen. IIG om de voeding uit te sluiten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 21:34
Das toevallig , bekend verhaal.

Die van mij wil nu weer normaal aan , als ik de spanning ook van de voeding haal na afsluiten win7.

Opstart problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Truffeltje schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:48:
Das toevallig , bekend verhaal.

Die van mij wil nu weer normaal aan , als ik de spanning ook van de voeding haal na afsluiten win7.

Opstart problemen
Heb jij al een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 21:34
jovadca schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:26:
[...]

Heb jij al een andere voeding geprobeerd?
Nog niet , volgende week mee aan de slag.
druk met een verbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 19:13
Ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde type voeding. Om gek van te worden.
Inmiddels heb ik van alles geprobeerd, maar het opstart probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Lowizi schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:07:
Ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde type voeding. Om gek van te worden.
Inmiddels heb ik van alles geprobeerd, maar het opstart probleem blijft.
Heb jij al een andere voeding uitgeprobeerd? En wat heb je allemaal al geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door jovadca op 28-10-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 19:13
Toevallig kwam ik vanmiddag deze post tegen:

According to Intel's presentation at IDF, the new Haswell processors enter a sleep state called C7 that can drop processor power usage as low as 0.05A. Even if the sleeping CPU is the only load on the +12V rail, most power supplies can handle a load this low. The potential problem comes up when there is still a substantial load on the power supply's non-primary rails (the +3.3V and +5V). If the load on these non-primary rails are above a certain threshold (which varies by PSU), the +12V can go out of spec (voltages greater than +12.6V). If the +12V is out of spec when the motherboard comes out of the sleep state, the PSU's protection may prevent the PSU from running and will cause the power supply to "latch off". This will require the user to cycle the power on their power supply

http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list

[ Voor 10% gewijzigd door Lowizi op 29-10-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seasonic G-series heeft gewoon DC-DC aan de secundaire kant van de voeding en is hierdoor prima geschikt om de Haswell test te doorstaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1