• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-01 09:54
Hallo,

Sinds enige tijd starten gaven mijn monitoren soms geen beeld als ik de PC opstartte. Ook als ik vanuit schermbeveiliging de PC hervatte gaven zij soms geen beeld en was herstarten (door een paar seconden de aan/uit-knop in te drukken) vereist. Nu werkt zelfs opnieuw opstarten/een beetje in de kast sjoemelen niet meer en geeft hij nooit meer beeld.
Ik heb het volgende geprobeerd:
  • Een oude videokaart in de PC gedaan. Deze heb ik ooit vervangen omdat het ventilatortje een enorme herrie maakte, maar deed het verder nog prima
  • Verschillende monitoren in verschillende poorten. Sowieso heb ik twee monitoren en deden ze het tegelijk wel óf niet.
  • Opstarten met alleen essentiële hardware. Dit tevens in verschillende combinaties met oude/nieuwe voeding en oude/nieuwe videokaart.
  • De BIOS gereset door het lithium batterijtje er even uit te halen.
Mijn conclusie: mijn moederbord is kapot. Nog wel een vreemd puntje: gewoonlijk kon ik mijn PC uitzetten met een druk op de aan/uit-knop. Hij sloot dan gewoon af (alsof je hem in het menu start op afsluiten drukt). Nu doet hij ook dat niet meer. Je zou zeggen dat hij intern gewoon goed opstart alleen geen beeld geeft door een defect aan mijn videokaartaansluiting op mijn moederbord, en dat dat knopje wel gewoon zou moeten werken.

Mijn vragen: wat kan ik nog proberen? Heb ik iets over het hoofd gezien?
Moet ik nu een nieuw moederbord kopen? Mijn PC is 7-8 jaar oud, kan ik dan beter gewoon maar een hele nieuwe PC kopen? Hij begon sowieso al wat minder goed te runnen. Zijn moederborden altijd met elkaar compatible, oftewel kan ik een nieuwe kopen en werkt die gegarandeerd in mijn PC? Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een moederbord?

Ik heb mijn best gedaan zo veel mogelijk relevante informatie te geven en niet te veel informatie, als ik nog iets moet vermelden hoor ik 't wel. Hoop dat jullie kunnen helpen :)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Nee niet alle moederborden zijn hetzelfde, er bestaan vele verschillende sockets, dus dat gaat niet werken.
Als je een beter advies wil, zal je echt met meer info moeten komen

1 Wat voor moederbord heb je nu
2 wat doe je met de pc
3 wat is de rest van je pc? voeding harde schijven etc
4 budget

[ Voor 26% gewijzigd door Elmo_b op 18-10-2014 13:54 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Grappig, mijn monitor ging vandaag ook niet vanzelf aan uit standby, win8.1.
De monitor stond ook standby, even op de aan-uit knop drukken en hij ging wel aan.

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-01 09:54
  • Het is een standaard HP-pc (dus geen custom build oid) Compaq Presario SR5741NL
    Uitgebreide specificaties hier.
    Met uitzondering van de voeding, dat is een ATX0300P5WC en de videokaart, Gigabyte GV-N450-1GI.

Ik heb een MS-7525 moederbord,
  • Ik game op de PC en doe geregeld mediabewerkingen zoals filmpjes monteren en photoshoppen
  • Aangezien ik aan het sparen ben om naar Azië te gaan zo min mogelijk. Dwz, als het meer dan 100 euro gaat kosten ga ik de aanschaf waarschijnlijk uitstellen tot na mijn reis.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Oudje, maar duidelijke afbeeldingen.

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Hoef je misschien niet verder de testen.