Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kiezen tussen twee of meer kwaden

Pagina: 1
Acties:

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik zit met het volgende. Vrienden van mij (geen kennis van computers enzo) hebben een huis bestaande uit drie verdiepingen, 1 router en verschrikkele instabiele / zwakke WIFI in huis. Ze hadden op advies van verkoper een extender aangeschaft om het bereik van de wifi op zolder te vergroten (hier zit de kamer van hun zoon die gebruik maakt van een xbox / playstation of zo iets). Ik heb dat ding destijds aangesloten en het werkte voor hun prima.

Toen is men overgestapt op een horizon box (als router ingesteld). Gevolg => extender werkte niet meer en ik kreeg het met geen mogelijkheid aan de praat (ze hadden die monteur nooit moeten laten weggaan, maar goed). Ding mee naar huis genomen; ingeplugged en voila, werkte! Na veel zoeken kwam ik er achter dat de upc horizon box niet tot zeer slecht om kan gaan met extenders. Ze hebben het een tijdje laten gaan, toen contact opgenomen met UPC en uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die erkende dat de horizon box geen goed wifi signaal af gaf en dat ze beter hun oude router er weer tussen konden zetten. Helpdeskmedewerker heeft ze daarbij geholpen, horizonbox in bridge modus gezet en men had weer wifi.

Wifi op zolder bleef gewoon slecht. Extender heb ik er een paar weken geleden weer tussen gezet en hun zoon kon eindelijk weer spelen op die spelcomputer. Tot 1 wk geleden. Men heeft de router verplaatst, verbinding is verbroken met de extender en nu kan ik weer opdraven omdat ding weer opnieuw in te stellen.

Die extender is niet stabiele en daarnaast hebben de buren een router geplaatst die zo'n goed signaal afgeeft dat ik denk dat die ook in de weg zit (en nee, heb nog niet gekeken naar het channel, maar voordat die router van hun werd geplaatst hadden mijn vrienden al wifi issues) Kortom. ik wil het vervangen maar dan komt de vraag hoe. Het grootste probleem is dat zij nergens loze leidingen ipop[ de 1e en 2e verdieping hebben geplaatst toen de huizen werden gebouwd. Simpelweg omdat ze daar niet bij stil hebben gestaan. Nou kan ik een paar dingen doen, en volgens mij zijn ze geen van alle ideaal, dus kiezen voor de minste slechte:

- Kijken of een router met sterker signaal uitkomsten biedt. Ik weet dat het geen impact heeft op de snelheid, gaat mij dan om het bereik an sich en als de extender voldoende was, neem ik niet aan dat de snelheid van het netwerk erg belangrijk is

- Powerlines gebruiken direct naar zolder. Echter zie ik daar complicaties omdat de droger en de wasmachine daar ook staan.Als ik de foras goed gelezen heb, is dat vragen om problemen zodra die dingen aan gaan. Daarnaast is er sprake van meerdere groepen en dat blijkt ook niet al te best te zijn

- Powerline naar de eerste verdieping en daar een router neerzetten als AP. Blijf je volgens mij met de instabiliteit zitten van de powerlines

- UTP kabel trekken waar de coax kabel voor de tv inzit en daar de AP op aansluiten. Geen idee of dat kan. Is er ruimte voor 2 kabels.

- Verdiepen in mogelijkheden van MoCA. Heb net een filmpje gezien hoe dat werkt, maar dat zou inhouden dat op de kamer van hun dochter en een MoCA moet neergezet worden en een AP. Niet ideaal denk ik

- Kijken naar die APs van uibiquiti die via PoE gaan. Zou ik er nl nog kunnen kijken of 1 van de rookmelders opgeofferd kan worden, maar dan komen we ook op een stuk waar ik geen kaas van gegeten heb en daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik het configureren van die APs zelf snel genoeg door heb.

Wat zou jullie keuze zijn in dit geval?

Verwijderd

Is het niet mogelijk om gewoon netwerkkabel naar zolder te leggen?

Verwijderd

Ik heb met met mijn Cisco/Linksys router tot ver buiten mijn appartement (allemaal beton) wifi, waaronder gewoon voor mijn deur. (woon op de tweede verdieping) Maar een "goede" router is best een investering en geenzins een garantie.
Uit je opties zou ik opteren voor een kabel en een extra AP. Desnoods gewoon gaten boren want al het andere is maar een beetje gerommel in de marge. (naar mijn bescheiden mening)
Robuuster dan gewoon een extra AP wordt wifi gewoon niet als je mij vraagt.
Als je de SSID en keycode gelijk houd heb je een lekker flinke wifi vlek in de woning waar je niets hoeft te merken van de extra hardware tevens.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2014 11:50 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:25:
Is het niet mogelijk om gewoon netwerkkabel naar zolder te leggen?
Ik heb het vermoeden dat TS dat al heeft overwogen.
Het grootste probleem is dat zij nergens loze leidingen ipop[ de 1e en 2e verdieping hebben geplaatst toen de huizen werden gebouwd. Simpelweg omdat ze daar niet bij stil hebben gestaan.
Verder durf ik ook geen concreet advies te geven, behalve dat kabels leggen voor zover mogelijk waarschijnlijk het meest ideale is.

Een opmerking though:
Miss_80 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:19:
- Kijken naar die APs van uibiquiti die via PoE gaan. Zou ik er nl nog kunnen kijken of 1 van de rookmelders opgeofferd kan worden, maar dan komen we ook op een stuk waar ik geen kaas van gegeten heb
Ik kan de redenering hierachter niet helemaal volgen. Het vinden van een 230V-aansluiting mag geen probleem zijn neem ik aan? Waarom noem je dan specifiek PoE?

Je realiseert je dat PoE staat voor power over ethernet en niet ethernet over power? Ik neem aan dat die bestaande rookmelder enkel een 230V-aansluiting heeft, geen netwerkverbinding ;)
en daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik het configureren van die APs zelf snel genoeg door heb.
Dat is vrij gebruiksvriendelijk geloof ik.

En qua powerline, blijft een gok, maar soms zit het mee: Powerline starterkit verplicht?

Gezien de risicofactor lijkt me dat alleen een oplossing als je het kunt testen zonder met die dingen opgescheept te zitten als het onwerkbaar blijkt.

Then again, voor een spelcomputer lijkt me beperkte bandbreedte geen ramp, behalve als je updates of games oid. moet binnenhalen. Los daarvan lijkt 10mbit me ook helemaal prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Thralas op 17-10-2014 11:42 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
Waar gaan de Coax kabels naar boven? Ik zou kijken of daar niet een UTP kabeltje bij past en misschien zelfs het gat groter boren.

don't mind me

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Vaak kun je wel een kabel langs de verwarmingsbuis trekken. Die gaan doorgaans toch ook ergens naar boven.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Miss_80
Allen, bedankt alvast voor de feedback:

- UTP kabel via leiding is geen optie omdat ze niets leeg hebben, maar misschien via de COAX kabel naar zolder .... . De jongen heeft tv dus er loopt iets
- Wat betreft PoE. Ik dacht te hebben begrepen dat ik met die APs iig geen extra stoompunt nodig heb om ze in te richten maar met behulp van 2 utp kabels ze dan kan plaatsen om een werkend wifi punt te creeeren. Maar misschien zit ik daar helemaal naast. Heb me nog niet in alle details van dat specifieke thread verdiept
- Goede router => dat was zo ie zo wel een van de dingen waar ik aan zat te denken, maar er zijn er nog al niet wat te koop :-). Mpoet ik me eerst weer verdiepen wat er op de markt is en wat momenteel als goed en stabile te boek staat

[ Voor 6% gewijzigd door Miss_80 op 17-10-2014 12:18 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Is een utp kabel langs de buitengevel geen optie?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Coax naar boven?

Doe dan toch gewoon MoCA...

De eerste MoCA 2.0 apparaten zijn nog niet op de markt, maar MoCA 1.1 is nog altijd lichtjaren sneller en stabieler dan powerline laat staan WiFi repeaters door beton.

Kijk eens naar een Hirschmann MOKA-16, iirc bij Bol.com te koop.

Oslik blyat! Oslik!

• Miss_80
korte update: Mijn vrienden hadden haast en belde gisteren op dat ze powerlines van sitecom hebben aangeschaft en of ik ze wilde installeren. Heb ze nog wel ff gevraagd of de verkoper ze had geïnformeerd over de instabiliteit, maar nee, natuurlijk niet. Ze hebben de boel 8 dg op zicht. we gaan het afwachten. Gisteren leek het iig goed te werken. Wifi was sterk, maar we gaan zien hoe lang dat zo blijft zodra de wasmachine en de droger aan staan

Wat betreft de coax, die hebben ze inderdaad naar boven toe doorgelust, maar zonder versterker dus ht signaal is niet al te best. Slechts 1 aansluiting naar boven die nu naar 2 andere kamers is doorgelust (3 aansluitingen dus). Vermoed dat dat ook nog een issue gaat worden als ik MoCA wil gaan gebruiken al vindt ik het wel een interessant alternatief. Misschien bij mij thuis eens doen, al is het alleen maar om uit te proberen hoe het werkt

[ Voor 9% gewijzigd door Miss_80 op 19-10-2014 15:00 ]

Pagina: 1