Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline starterkit verplicht?

Pagina: 1
Acties:

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Hello,

Ik wil eens een powerline netwerkje proberen naar zolder, voordat ik een boor ter hand neem (en mezelf waarschijnlijk levensgevaarlijk verwond).

Omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat het bandbreedte-technisch niet echt een succes wordt, wil ik eerst even een setje via marktplaats pakken. Heb een leuke gezien, 2x een Sitecom LN-507

De vraag is nu; kun je een powerline netwerkje maken zonder dat je een 'echte' starterkit koopt? Want die LN-507 zijn eigenlijk bedoeld voor uitbreiding. Mijn aanname zou echter zijn dat dat meer een marketing verhaal is, en aangezien het netwerkstandaarden zijn gewoon zou moeten werken met die LN-507's.

Oude eigenaar van het spul kan het me niet vertellen, ik kan het niet vinden via vriend Google, dus ik hoop op jullie kennis..

Veel dank vast!
Groet, Thomas

Bij voorbaat sorry..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Een starterkit houd niks meer of minder in als 2 powerline adapters uit dezelfde reeks voor (meestal) een iets lager bedrag als dezelfde adapters los zouden kosten.

Dat is iig het geval met vrijwel alle sets. Ik zou er niet raar van opkijken als bepaalde merken het wel doen. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog lgs van mijn algemene lage dunk van powerline: de Sitecom powerline sets die ik getest heb zijn zonder uitzondering de slechtste powerline apparaten die ik in handen heb gehad, met laagste snelheden maar vooral ook minst stabiele verbinding en het snelst offline als je ze verder weg van elkaar aansluit. Dat laatste is reden waarom ik zelfs met jouw doelstelling dit niet zou aanraden. Ga liever op zoek naar een jaren oude Devolo setje ofzo, veel stabieler. Ik heb overigens de LN-515, 530 en 555 bekeken, dus het zou kunnen dat de LN-507 totaal anders en veel beter is - maar ik zou er niet op rekenen.

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden: je hebt geheel gelijk, enig punt is dat de apparaten niet pre-paired zijn, dus je zult ze moeten pairen. Dat kan iirc dmv knopjes erop, geen rocket science dus.

Oslik blyat! Oslik!

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Beide antwoorden zeer waardevol mannen, veel dank.. Mijn vragen zijn beantwoord.

Bij voorbaat sorry..

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Even voor the record;
Het werkt. Binnen dezelfde groep 330mbit, naar zolder 47(!!) mbit.

Gelukkig wel stabiel. Stabiel genoeg voor VPN naar bedrijf, en dat was de intentie.

Bij voorbaat sorry..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is sneller dan wifi in een omgeving met veel te veel netwerken :o Welk type gebruik je nu dan? Vind 47Mbps naar een andere groep trouwens best rap, dacht dat dat juist helemaal niet mogelijk was.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 18:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat verhaal van groepen is redelijk achterhaald. De meeste powerline oplossingen gebruiken naast de fasedraad ook de aarde. De aarde is over verschillende groepen gelijk, dus kom je daar nog doorheen. Grootste probleem is gewoon de andere apparaten op het netwerk - als die het signaal storen of absorberen heb je een probleem. Zo niet niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*kuch*, aarde? Je doelt toch niet op de randaarde die we hier buiten de keuken niet hebben? :P

Hoe kun je trouwens er achter komen wat voor apparaten een probleemgeval zijn voor een dergelijke oplossing?

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 21:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:07:
*kuch*, aarde? Je doelt toch niet op de randaarde die we hier buiten de keuken niet hebben? :P

Hoe kun je trouwens er achter komen wat voor apparaten een probleemgeval zijn voor een dergelijke oplossing?
Als je het niet hebt gaat het signaal er niet over nee. Zal vast niet helpen ;)

En mbt apparaten: alles waar een spoel in zit is een probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 16-10-2014 21:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alles dus? :? Volgens mij bevat zo'n beetje elk apparaat wel een spoel, bij de een wat groter dan de ander.

[ Voor 181% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 21:13 ]

Oscar Wilde

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 30-11 08:49
Apparaten die slecht geïmmuniseerd zijn(goedkope Chinese adapters en andere meuk )kunnen je stroomnet aardig vervuilen met ruis en andere zooi ,zodat je plc/pla niet of nauwelijks werkt! Maar plc kan ook op ander gevoelig apparatuur inwerken omdat het enorme breedband zenders zijn(tegenwoordig tot 60Mhz ofzo) .
Nadeel hier van is ook nog dat je stroomnet als 1 hele grote antenne werkt en het signaal wel tot honderden meters van je huis te ontvangen is.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:58:
Dat verhaal van groepen is redelijk achterhaald. <knip>
Weet je dat heel zeker?
Je noemt in je verdere betoog terecht spoeltjes die problemen kunnen veroorzaken. Wel nu, in nieuwe installaties heb je bijna altijd installatieautomaten als groepsbeveiliging in plaats van de ouderwetse zekeringen. En in die automaten zit nou net zo'n stroomspoeltje. Bij 50 Hz hebben ze (logisch) een heel lage impedantie (slechts een fractie van een ohm), maar bij de frequentie van een datasignaal miljoenen keer zo hoog. Vaak veel te hoog voor het relatief zwakke signaal van dataoverdracht en daardoor min of meer een onbedoeld sperfilter. Oorzaak van het verschijnsel dat het heel vaak mis gaat, het is bij het verhaal over verschillende groepen het kardinale punt. Tevens oorzaak van dat het vaak wel goed gaat in wat oudere installaties met smeltveiligheden. Zij het dan dat dit zelden gaat met de snelheid van een kabelverbinding. Ik geloof best dat het daar redelijk achterhaald is, wellicht t.g.v. iets hogere zendvermogens.

Geen idee of die wat hogere zendvermogens al hebben geleid tot problemen met andere elektronische apparatuur. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar vrijwel alle elektronica heeft om dat te voorkomen een netfilter. Dus loopt het echt zo'n vaart met dat aspect?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb aardig wat tests met die apparaten gedaan, zowel in eigen huis (ouderwetse zooi, maar al geen smeltveiligheden meer) als in een modern huis met groepen die van verschillende fases afkomen.

In mijn huis maakt de groep werkelijk niets uit, performance wordt bepaald door afstand over de stroomkabel met wat degradatie tgv apparaten. Dat laatste zorgt ervoor dat de hoogste snelheden juist via de wasmachinegroep (waar muv wasmachine niets aan hangt) behaald worden, sneller dan twee bridges op dezelfde 'normale' groep.

In het moderne huis kan ik over verschillende groepen verbinding maken. Het feit dat dat kan geeft al aan dat er meer speelt dan alleen fasedraad. Het verschil is daar wel groot, ongeveer factor twee lagere snelhedi over verschillende groepen tov zelfde afstand over enkele groep. Bovendien valt daar slechtere apparatuur (de genoemde Sitecom LN-515 en LN-555) uit over verschillende groepen, waar het nog stabiel is over enkele groep.

Nu ben ik geen electrotechnicus, dus kan ik dit gedrag niet met 100% vertrouwen verklaren, maar het lijkt me een vrij duidelijke aanwijzing dat signalen verstuurd en ontvangen worden over iets wat niet via de genoemde (onbedoelde) filters lopen.

Oslik blyat! Oslik!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

dion_b schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:26:
[...]
Nu ben ik geen electrotechnicus, dus kan ik dit gedrag niet met 100% vertrouwen verklaren, maar het lijkt me een vrij duidelijke aanwijzing dat signalen verstuurd en ontvangen worden over iets wat niet via de genoemde (onbedoelde) filters lopen.
Dat zal dus wel de nul-draad zijn, alleen de fase-draad gaat via die filters.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Techneut
  • Niet online
Nuldraad veronderstel je dus. En de andere? Want je zal toch een stroomkring moeten hebben, m.a.w. voor een verbinding heb je toch altijd twee draden nodig.

Edit:
@dion_b,
Ik ben wel elektrotechnicus en ik kan je verzekeren dat het verhaal over de hoge impedantie van dat stroomspoeltje in die automaten als zodanig gewoon waar is, ongeacht of dat de oorzaak is of niet. Misschien dat nieuwere powerline adapters een wat hoger zendvermogen hebben? En dat daardoor het wel lukt? Geen idee eerlijk gezegd, maar ik veronderstel dat fabrikanten ook niet stil hebben gezeten. Dus best mogelijk dat er geleidelijk toch vooruitgang is geboekt.

[ Voor 60% gewijzigd door Techneut op 17-10-2014 23:23 ]

• Freee!!

Freee!!

Techneut schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:05:
Nuldraad veronderstel je dus. En de andere? Want je zal toch een stroomkring moeten hebben, m.a.w. voor een verbinding heb je toch altijd twee draden nodig.
Voor een verbinding wel, voor een signaal niet per sé.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:47
Bij powerline moet je groepen niet verwarren met fases. Ik heb hier in huis 4 groepen, maar allemaal op 1 fase. Zou ik een 3 fase aansluiting hebben en de adapters op verschillende fases zetten is de kans op verbinding gering, tenzij ik in de meterkast een HF verbinding tussen de fases zou maken.

@Freee! In mijn beleving kan ik over 1 draad geen signaal sturen, immers hoe zou ik een verschil in spanning meten als ik geen referentie heb. Als je antwoord dan is tov de aarde of nul dan is dat in feite je tweede draad.

• Freee!!

Freee!!

jeronimo schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:36:
Bij powerline moet je groepen niet verwarren met fases. Ik heb hier in huis 4 groepen, maar allemaal op 1 fase. Zou ik een 3 fase aansluiting hebben en de adapters op verschillende fases zetten is de kans op verbinding gering, tenzij ik in de meterkast een HF verbinding tussen de fases zou maken.
Correct
@Freee! In mijn beleving kan ik over 1 draad geen signaal sturen, immers hoe zou ik een verschil in spanning meten als ik geen referentie heb. Als je antwoord dan is tov de aarde of nul dan is dat in feite je tweede draad.
Op dezelfde manier als een spriet-antenne van een TV danwel radio werkt. Je hebt helemaal geen aparte referentie nodig, die trillingen kan je zo opvangen.

Slechte analogie:
Jij hebt één touw in één hand. Ik trek het eerst strak zonder er kracht op te zetten. Vervolgens ga ik ritmisch kracht zetten. Dat kun jij uitstekend voelen zonder andere referentie dan dat touw.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:47
Powerline werkt niet op basis van draadloze overdracht (ik geloof dat we dat op Tweakers WiFi noemen), maar op basis van een HF signaal dat de adapters superponeren op het 50Hz lichtnet. Met 1 draad ga ik daar echt geen verbinding maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:05:
Nul vs aarde?
Edit:
@dion_b,
Ik ben wel elektrotechnicus en ik kan je verzekeren dat het verhaal over de hoge impedantie van dat stroomspoeltje in die automaten als zodanig gewoon waar is, ongeacht of dat de oorzaak is of niet. Misschien dat nieuwere powerline adapters een wat hoger zendvermogen hebben? En dat daardoor het wel lukt? Geen idee eerlijk gezegd, maar ik veronderstel dat fabrikanten ook niet stil hebben gezeten. Dus best mogelijk dat er geleidelijk toch vooruitgang is geboekt.
Hoger zendvermogen heb je weinig aan, dat schiet alleen op om meer afstand te overbruggen, niet om door weerstanden cq interferentie heen te beuken. Zelfde reden dat vermogen opschroeven op een WiFi AP niet helpt om door een muur/vloer heen te komen.

Voortgang bestaat vooral uit filters, maar die lossen enkel (een deel van) de interferentie op, doen niets aan demping.

Oslik blyat! Oslik!

• Techneut
  • Niet online
Nul tegen aarde acht ik uitgesloten (hoewel, zie edit 2), want die hebben het zelfde potentiaal. Weliswaar via een omweg doorgaans via het nabijgelegen transformatorstation (in de volksmond transformatorhuisje) en soms direct in de meterkast. M.a.w. een complete kortsluiting van het signaal.
jeronimo schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 23:36:

Spreek je je zelf nu niet een beetje tegen met die onmogelijkheid van één draad? Die nul en aarde optie heb ik al op geantwoord, maar stel dat het zo werkt, hoe verklaar je dan die geringe kans op verbinding als de groepen zijn verdeeld over 3 fasen? Je houdt toch overal in huis dezelfde nul.

Edit:
Sorry, om misverstanden te voorkomen, ik verwarde even jouw reactie met die van Freee!!
Dit antwoord is dus voor een groot deel hem bestemd. Hoe ziet hij die tegenstrijdigheid.

Edit 2 enige uren later:
Het onderwerp interesseert me en om desnoods ongelijk te bekennen heb ik geen moeite mee. Ik ben namelijk verder gaan zoeken en vond op meerdere plaatsen berichten over dat de nieuwste types signalen kunnen sturen over elk tweetal aderparen. Zie ook verdere betogen na dit bericht in dit topic. Dus als voorheen fase-nul, maar inderdaad ook nul-aarde. Blijkbaar is men dus toch in staat om het uiterst geringe signaalniveau dat overblijft over die nagenoeg nul ohm voldoende te versterken.
Dat betekent naar zoals ik het zie dat ook verschillende fasen geen probleem meer mogen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 18-10-2014 17:29 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Gebruik van de randaarde-ader door zo'n adapter kan je volgens mij uitsluiten want er zit helemaal geen randaarde-stekker aan die adapters. Alleen de adapters met een stopcontact erin hebben randaarde, volgens mij.

Aanvulling: Een installatie-automaat zal ws alleen een spoel in de fase-kant hebben. Een aardlekaautomaat (een installatieautomaat en aardlekschakelaar in een) zal zowel in de fase als in de nul een spoel hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door AtRi op 18-10-2014 13:03 . Reden: aanvulling ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of ze het allemaal gebruiken is een tweede, maar aarde wordt zeer zeker gebruikt door Powerline meuk met ClearPath:
http://www.marketwired.co...d-nasdaq-sigm-1368529.htm
Sigma's HomePlug AV with ClearPath is a breakthrough home networking technology that enables unprecedented, carrier-class streaming of HD video, voice, and data over existing powerlines in the home. Sigma's chipset uses all three wires -- phase, neutral, and ground to deliver improved performance and up to twice the throughput.
Let op dat dit persbericht uit 2010 is, dit is niet bepaald bleeding-edge ofzo.

Ik heb iig een set getest die dit zeker deed. Was een betrekkelijk eenvoudige AV200 set, maar presteerde veruit beste van alle AV200 sets die ik getest heb en beter dan sommige AV500 sets qua throughput op enige afstand.

Dus gebruik van aardedraad bestaat zeker. Het setje wat ik testte was een Comtrend PG 9042s.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-10-2014 13:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Oke, nooit gezien. Maar de "eenvoudige" adapters waar geen geaarde stekker aan zit zullen geen aarde kunnen gebruiken. Daarentegen: met die "clearpath"-dingen moet je dus wel een geaard stopcontact gebruiken, die zitten lang niet overal.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Gebruik van randaarde is pas sinds vrij recent 'n standaard, zie ook deze review bij de buren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nielson schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 13:43:
Gebruik van randaarde is pas sinds vrij recent 'n standaard, zie ook deze review bij de buren.
In NL ja, maar we hebben het hier over EU-breed uitgebrachte producten, dus helemaal niet zo raar dat de functionaliteit er wel in zit. Bovendien "vrij recent" - ondertussen ook zo'n 30 jaar terug. Er is sindsdien aardig wat nieuwbouw geweest, aardig wat electra vervangen in bestaande bouw. Wil trouwens niet zeggen dat het goed gebeurd is, m'n vorige huis (in Nijmegen, jaren '30 bouw maar rond 2000 "gerenoveerd") was voorzien van geaarde stopcontacten in alle kamers maar iig boven was de randaarde op geen manier aangesloten op de aardepin :X

Oslik blyat! Oslik!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:36:
Nul tegen aarde acht ik uitgesloten, want die hebben het zelfde potentiaal. Weliswaar via een omweg doorgaans via het nabijgelegen transformatorstation (in de volksmond transformatorhuisje) en soms direct in de meterkast. M.a.w. een complete kortsluiting van het signaal.
Dat maakt toch helemaaaaaaaal niet uit voor zo'n PowerLine-setje? Die superimposed z'n eigen signaal wel over die draden.. :) En of dat nou 230 V AC tussen fase en nul is of 0 V AC/DC tussen nul en aarde is, care :P Hooguit oppassen dat je aardlek er niet uitknalt :+ (Wat een grapje is uiteraard, want die monitoort de aarde zelf helemaal niet ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 18-10-2014 16:14 ]

• Freee!!

Freee!!

dion_b schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:06:
[...]
Wil trouwens niet zeggen dat het goed gebeurd is, m'n vorige huis (in Nijmegen, jaren '30 bouw maar rond 2000 "gerenoveerd") was voorzien van geaarde stopcontacten in alle kamers maar iig boven was de randaarde op geen manier aangesloten op de aardepin :X
Ik ken dat probleem, heb de meeste van die wandcontactdozen met loze randaarde dus maar lekker vervangen door wandcontactdozen zonder randaarde, tenminste geen schijnveiligheid.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
dion_b schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:06:
In NL ja, maar we hebben het hier over EU-breed uitgebrachte producten, dus helemaal niet zo raar dat de functionaliteit er wel in zit. Bovendien "vrij recent" - ondertussen ook zo'n 30 jaar terug.
Ik had het over gebruik van randaarde bij powerline, niet over de aanwezigheid van randaarde in huizen :)
The HomePlug AV2 specification also incorporates Multiple-Input Multiple-Output (MIMO) capabilities with beamforming, which offers the benefit of improved coverage throughout the home; particularly for previously hard to reach outlets. MIMO enables HomePlug AV2 devices to transmit on any two wire pairs within three-wire configurations. Whereas HomePlug AV always transmits on the Line-Neutral pair, HomePlug AV2 can transmit on any two pairs formed by the Line, Neutral or Ground wires (i.e., Line-Neutral, Line-Ground or Neutral-Ground). This allows for significantly improved peak data rates and performance. MIMO uses two independent transmitters and up to four receivers, with beamforming required to maximize the performance on the independent streams. Some regions and some homes do not have the third wire required to implement MIMO however HomePlug AV2 automatically switches to standard SISO operation whenever the third wire is not available.
http://www.homeplug.org/m...av2_whitepaper_130909.pdf

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:58:
De meeste powerline oplossingen gebruiken naast de fasedraad ook niet de aarde.
Fixed.

Zelfs in de laatste lichting setjes zijn fabrikanten te nog beroerd geweest om MIMO aan te wenden. Zie deze round-up:
We hebben de sets getest met en zonder de aardedraad aangesloten. De prestaties verschilden niet van elkaar, waardoor we kunnen concluderen dat MIMO ook nog geen onderdeel uitmaakt van deze nieuwste generatie adapters, aangezien daarvoor de derde draad gebruikt wordt.
Terwijl het al 2,5 jaar in de HomePlug AV2 standaard zit...

Nú pas begint het beschikbaar te komen voor het gewone volk. Eén van de eerste hedendaagse homeplug die MIMO toepast is Devolo dLAN 1200+. Met bizarre snelheden trouwens.

Vóór het AV2-tijdperk was er inderdaad de propriëtaire ClearPath uitbreiding op HomePlug AV, afkomstig van Sigma Designs. Dit werkte dus alleen met de chips van Sigma die lang niet zo wijdverbreid werden gebruikt als Intellon (nu Qualcomm-Atheros, nog steeds marktleider).

• Techneut
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:13:
[...]

Dat maakt toch helemaaaaaaaal niet uit voor zo'n PowerLine-setje? Die superimposed z'n eigen signaal wel over die draden.. :) En of dat nou 230 V AC tussen fase en nul is of 0 V AC/DC tussen nul en aarde is, care :P Hooguit oppassen dat je aardlek er niet uitknalt :+ (Wat een grapje is uiteraard, want die monitoort de aarde zelf helemaal niet ;))
Natuurlijk is dat uitknallen een geintje, maar wel een beetje anders dan je hier weergeeft. Je weet ongetwijfeld heel goed dat het hele principe van de aardlekschakelaar is dat hij uitschakelt bij een voldoend hoge verschilstroom tussen fase- en nuldraad. Welnu, bij gebruik van de lus nul-aarddraad voor powerline-communicatie ontstaat er zo'n verschil, zij het dat dit piepklein is. Zo klein, dat het in de verste verte niet in de buurt van de aanspreekwaarde komt, maar slechts een fractie van die waarde heeft. Maar verschil is er wel terdege, want dat stroompje gaat niet over de fasedraad. Maar dit alles even terzijde, want het gaat me hoofdzakelijk om het volgende:.

Ik vergiste me met de veronderstelling dat communicatie op deze manier niet mogelijk zou zijn. Wat dat betreft heb jij gelijk. Zie ook de edit bij mijn vorige bericht. Ik lees achteraf dat de allernieuwste (powerline adapters ook de aardaansluiting nodig hebben en deze voor de communicatie gebruiken, waarbij de fasedraad alleen dient maar voor de voeding, De communicatie gebeurt inderdaad via een lus tussen nul en aarde. Om misverstanden te voorkomen, de eerder genoemde problemen zijn er wel bij exemplaren van het "klassieke" principe. Die hebben helemaal geen aardaansluiting en hebben die ook niet nodig. Zie verder andere commentaren hierover.

Edit:
Ik moet het nog zien, maar naar verluidt zijn de nieuwste resultaten veelbelovend.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 19-10-2014 22:58 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 19:25:
[...]

Fixed.

Zelfs in de laatste lichting setjes zijn fabrikanten te nog beroerd geweest om MIMO aan te wenden. Zie deze round-up:
Dat zijn iig niet de gevallen die ik van dichtbij gezien heb. Als ik het zo lees allemaal vleesch noch visch (leuk dat ze hogere modulatie aankunnen, maar daar heb je alleen bij zeer goed signaal - lees onrealistische situaties - voordeel bij zonder de MiMo)
[...]

Terwijl het al 2,5 jaar in de HomePlug AV2 standaard zit...

Nú pas begint het beschikbaar te komen voor het gewone volk. Eén van de eerste hedendaagse homeplug die MIMO toepast is Devolo dLAN 1200+. Met bizarre snelheden trouwens.
Dat iets in de standaard zit wil nog niet zeggen dat het geimplementeerd wordt...

Wat dat betreft hou ik m'n hart vast, kijk maar naar hoe weinig 802.11n features in de eerste generatie apparatuur verwerkt waren (en hoe weinig zelfs nu nog standaard erin zitten).

Dan nog wil ik graag zo'n full-featured geval onder handen nemen, kijken hoe het zich met MoCA 2.0 kan meten :)
Vóór het AV2-tijdperk was er inderdaad de propriëtaire ClearPath uitbreiding op HomePlug AV, afkomstig van Sigma Designs. Dit werkte dus alleen met de chips van Sigma die lang niet zo wijdverbreid werden gebruikt als Intellon (nu Qualcomm-Atheros, nog steeds marktleider).
Wat ik gezien heb gebruikte Devolo (toch redelijk marktleider op gebied van homeplug, o.a. door KPN in installaties gebruikt) standaard Sigma chipsets, de Compal waar ik het over had (OEM voor tig andere bedrijven) ook. Ben zelf de Intellon alleen in Sitecom gevallen tegengekomen, en daar werd ik niet zo blij van...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1