Eerste Build Game PC..... graag beoordelen :)

Pagina: 1
Acties:

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 00:25

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (battlefield, rts, witcher 3, Far Cry 4 etc. dagelijkse dingen als tweakers bezoeken, youtube, office.?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil voor het resterende aantal onderdelen het liefst niet meer als 800 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[i
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 64,90€ 64,90
1TP-Link TL-WN822N€ 12,79€ 12,79
1Dell P2314H€ 160,09€ 160,09
1CM Storm Quickfire Ultimate€ 76,95€ 76,95
1Microsoft All-in-One Media Keyboard€ 28,50€ 28,50
1CM Storm Mizar€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,50€ 66,50
1Dell USB Soundbar AC511€ 21,67€ 21,67
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,35
][/i] Dit heb ik al liggen. (Ben erg ongeduldig en heb beetje bij beetje al wat spullen bij elkaar verzameld haha)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Graag heb ik iets wat aansluit bij de kleurstelling van mijn toetsenbord, muis en monitor (zwart,rood) Daarnaast zal ik nu niet direct gaan overklokken maar ik vind het leuk om de mogelijkheid te hebben, ik hou van kwaliteit en heb het liefst een beetje uniformiteit qua merken.

Merkvoorkeuren?
Intel, Asus, Nvidia

Zelf kom ik op deze spulletjes uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 209,90€ 209,90
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,75

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, futureproof, relatief zuinig, het lijkt me leuk om zo nu en dan eens een kijkje door een raampje te kunnen doen om tevreden te knikken naar wat ik zelf geknutseld heb :9~

Ga je overklokken?
Ik verwacht niet dat ik diehard zal overklokken maar ik zou het leuk vinden om de mogelijklheid te hebben en het lijkt me leuk om iig voor mijn "gevoel" mn pc naar een leuke 4ghz te trekken bijv. Wellicht dat ik later besluit om toch echt te overklokken, ik heb begrepen dat je het mobo van Asus ook zelf een auto overclock kan laten doen. Ik besef heel goed dat het hier niet om enorm merkbare reallife veranderingen gaat hoor.

Ik heb het budget voor de videokaart op dit moment nog niet (dit wordt waarschijnlijk ongeveer december) en ben van plan deze op dat moment bij te voegen. Tot die tijd kan ik prima uit de voeten met de IGPU denk ik omdat ik nog wat oudere spelletjes kan spelen uit mijn steam library als ik me verveel tot die tijd (divine divinity, beyond divinity, C&C collection, burnout paradise, KOTOR etc etc)

bij voorbaat dank _/-\o_

ps. ik heb al een http://tweakers.net/product/306983/samsung-830-series-ssd/ liggen

en de videokaart die er in komt later wordt de:
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Overclocken bied eigenlijk geen prestatievoordeel, maar als je het echt wilt:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Beter, goedkoper én luxer bordje, wat wil je nog meer?

Als kast zou ik als je persé een Window wil de op de Fractal gebaseerde NZXT:
pricewatch: NZXT H440 Zwart

Daarnaast heb je ook nog een koeler nodig, nee?
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
Een joekel, met prestaties gelijk aan koelers van 60 euro.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :) ik heb echter al een cooler liggen: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Verder vind ik (persoonlijk) het gigabyte bordje minder mooi met dat oog, heb ik liever Intel Lan als het gehypte Killer gedoe en ben ik een beetje huiverig voor het niet volledige atx formaat van de Gigabyte bordjes, die 20 euro vind ik niet zo erg. Ik heb zelf al 2 extra Fractal ventilatoren liggen dus die heb ik toch liever als de NZXT kast denk ik... Waarom zou ik niet voor de Fractal met window gaan? is deze minder goed?

• MK_
  • Niet online

MK_

Tweakriez schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:32:
Bedankt voor je reactie :) ik heb echter al een cooler liggen: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Daar komt de aap uit de mouw. Dat wist ik dus niet :
Verder vind ik (persoonlijk) het gigabyte bordje minder mooi met dat oog, heb ik liever Intel Lan als het gehypte Killer gedoe en ben ik een beetje huiverig voor het niet volledige atx formaat van de Gigabyte bordjes, die 20 euro vind ik niet zo erg.
Over het formaat hoef je je geen zorgen te maken, dat is geen probleem. Dat Killer gehyped is en RoG niet, dat is voor mij de eerste keer dat ik dat hoor. Die Asus kan prima, de Gigabyte is op ongeveer alle vlakken beter én goedkoper. Hier op tweakers houden we nogal van bang for buck.
Ik heb zelf al 2 extra Fractal ventilatoren liggen dus die heb ik toch liever als de NZXT kast denk ik... Waarom zou ik niet voor de Fractal met window gaan? is deze minder goed?
Nope, maar voor hetzelfde geld krijg je in my opinion gewoon een veel mooiere kast :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MK_
  • Niet online

MK_

Mooi :9~

Past alleen niet bij een rood/zwart kleurstelling :+

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik ben het met jullie eens dat het een hele mooie kast is maar ik heb al 2 fractal design vents liggen (140 mm en een 120 mm) Deze had ik alvast als een extra intake en eentje als extra op de coolermaster zodat ik een push/pull kon maken. Daarnaast heeft deze kast geen ruimte voor de dvd brander die ik heb liggen (zo nu en dan wilt mijn kid een van zn spelletjes op dvd spelen of een filmpje kijken vanaf dvd). Wit is geen optie omdat ik al mijn randapparatuur in het zwart heb.

Ik ben (persoonlijk) toch meer fan van het ranger bord omdat: intel lan spreekt me meer aan, vind het mooier staan met de combinatie van de strix videokaart die ik er bij wil nemen, ik het een "stoer" moederbord vind om te zien en ik de uefi er strak en overzichtelijk uit vind zien.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik heb net nog een videoreview bekeken van de NZXT kast en ik vind hem idd erg mooi! Nadelen vind ik alleen wel: ik heb het idee dat de afwerking wat minder is als bij de R4, de randjes binnenin alsmede de openingen zien er wat minder afgewerkt uit naar mijn idee en kabel management lijkt me iets minder strak te doen. Daarnaast lees ik dat deze kast meer warmte binnen zal houden.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tweakriez schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:01:
Ik heb net nog een videoreview bekeken van de NZXT kast en ik vind hem idd erg mooi! Nadelen vind ik alleen wel: ik heb het idee dat de afwerking wat minder is als bij de R4, de randjes binnenin alsmede de openingen zien er wat minder afgewerkt uit naar mijn idee en kabel management lijkt me iets minder strak te doen. Daarnaast lees ik dat deze kast meer warmte binnen zal houden.
Binnenin zouden ze eigenlijk vrijwel aan elkaar gelijk moeten zijn (de NZXT is op de Fractal vebaseerd). De fan kan je nog steeds gebruiken, de 120mm op de koeler en de 140mm op de bovenkant. Aan de voorkant zitten er al 3, aan de achterkant 1.

Het enige probleem is dan nog de ODD. Maar als je 20 euro extra kan uitgeven voor een slechter bordje, kan dat ook nog wel voor een externe ODD :+

En zoals ik al zei, de RoG kan ook. Niet mijn keuze, maar kan zeker.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Hmmm Mijn vriendin vind de NZXT veeeel mooier als de "saaie" fractal dus ik denk dat ik toch voor die zal gaan. Maar wat vind je zo slecht aan de RoG? Ik bedoel ik iedereen heeft zn voorkeuren natuurlijk qua merk en type. Hoef ik me geen zorgen te maken qua warmte ontwikkeling? Is deze kast NOOB vriendelijk (eerste build)?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:20

Thomg

Aww yiss

RoG is eigenlijk de kwaliteit van de competitie +30% in prijs.
Je betaalt voor de RoG looks en het imago.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Helder :) Nou vind ik dat in dit geval niet zo'n ramp want ik vind de looks persoonlijk mooier en die 30 euro heb ik daar voor over.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Nog een vraagje als het mag.

De reden dat ik deze pc wil gaan bouwen is omdat mijn laptop overleden is. Nou had ik op de laptop windows 7 bij aankoop staan maar ik heb gebruik gemaakt van het upgrade offer naar 8.0 pro destijds.

Graag zou ik deze op de nieuwe pc weer zetten zodat ik geen nieuwe licentie onnodig hoef te kopen.
Hoe pak ik dit aan? ik heb nu de beschikking over een 32 bits windows 7 op een oude pc, als ik daarop windows 8 als download via microsoft op een usb zet is dit dan ook automatisch een windows 8 32 bits versie? Ik wil graag uiteraard straks 64 bits er op hebben en daarna naar 8.1 gaan vanaf dat punt.

• Annoying-Orange
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-03 20:52
Als je vanaf Windows 7 32bit upgrade naar Windows 8 blijft het 32 bit. Dan zal je dus vanaf een 64bit versie van Windows 7 moeten upgrade.

Misschien kan je ook een Windows 8 iso van microsoft downloaden en dan de key van de upgrade gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Annoying-Orange op 16-10-2014 23:51 ]

xbl: superlucky luke

• MK_
  • Niet online

MK_

Windows (OEM) licenties, zeker die met een PC/laptop meekomen, kan je niet opnieuw gebruiken. Probeer je het en krijg je hem aan de gang, dan is de kans zeer groot dat zowel de laptop als de PC het niet meer doen (Windows dan, bios e.d werken wel gewoon). 32bit is sowieso al niet te doen, aangezien je 64bit nodig hebt voor o.a 8GB RAM. Het iso bestand downloaden vanaf die PC kan gewoon prima, je hebt de keuze uit 32/64bit. Het enige wat je dan opnieuw moet kopen, is een lincentie.

Verwijderd

Waarom zou zwart en rood niet mooi staan als binnenste van iets wits? Zo zien wij er ook uit :*)

En ik denk dat je geen student meer bent? Zo wel kan je natuurlijk studentenkorting krijgen!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2014 09:08 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Haha ja, ik heb alleen een zwarte monitor, zwarte printer ernaast, zwart tobo met rode backlinks, zwarte muis met rood lampje, en daarnaast hou ik gewoon niet zo van wit. Wat betreft de Windows 8 licentie... Dat is wel een erge tegenvaller want ik had verwacht dat ik mijn gekochte 8 pro upgrade key gewoon weer zou mogen gebruiken aangezien ik hem niet meer gebruik op de oude pc (die is stuk).

Ik ben geen student idd dus ik zal dan full price moeten betalen :(

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik heb besloten toch voor de fractals define r4 window kast te gaan omdat ik te veel verhalen lees over een slechte airflow bij de nzxt kast en ik al een extra set fractal fans heb liggen.

Daarnaast kies ik ook voor het Ranger bord omdat het design mij persoonlijk meer aanspreekt als het gigabyte bord. Wat ik persoonlijk ook niet echt kan snappen is dat alle gigabyte borden niet volledig de atx standaard hebben en daardoor maar 6 aansluitingen pakken ipv de standaard 9 naar wat ik begrijp. Mensen klagen hier best wel over omdat je moet oppassen bij het aansluiten van je voeding. Waarom wordt dit geaccepteerd bij zo'n premium prijs??

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-03 16:25

aap

Tweakriez schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:08:
Waarom wordt dit geaccepteerd bij zo'n premium prijs??
Omdat de Gigabyte borden verder een geweldige prijs-prestatie verhouding hebben en je met die schroefjes alleen bij installatie even op moet letten; verder heb je er nooit meer last van.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Maar heeft Gigabyte zelf enig verklaring waarom ze dit doen? Ik bedoel ze blijven dit blijkbaar doorvoeren, maar met welke reden erachter? Het heeft toch geen (positief) nut of zie ik iets over het hoofd?

• MK_
  • Niet online

MK_

Tweakriez schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:56:
Maar heeft Gigabyte zelf enig verklaring waarom ze dit doen? Ik bedoel ze blijven dit blijkbaar doorvoeren, maar met welke reden erachter? Het heeft toch geen (positief) nut of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk het wel, zo zit er minder afstand tussen de PCIe, RAM, enz. enz. en de chipset, wat dus (theoretisch gezien) sneller zou moeten zijn :)

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
OK, dat klink idd wel plausibel :)... Ik ga er nog een paar dagen over nadenken...

Nog een ander vraagje als het mag mbt mijn oude SSD.
Ik heb een Samsung 830 ssd liggen die ik graag mee wil nemen naar de nieuwe build.
Ik heb een SATA naar USB kabel liggen en kan de inhoud zien in een andere pc wanneer ik deze aansluit.
Hierop dacht ik magician te downloaden en zo de SSD vast leeg te maken maar die herkend hem blijkbaar niet als hij aan de USB hangt. Hoe pak ik dit aan? gewoon formateren via windows lijkt me niet zo'n slim idee met een SSD?

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 06:56

Magure

Bla....

Je kan hem gewoon in windows formateren. Het mooiste is wel dat je je SSD straks op je nieuwe systeem EUFI gaat installeren, zodat je volop gebruikt kan maken van "fastboot" etc en je dus in 10 seconden in windows zit :) , je moet alleen kijken of je ergens een goedkope licentie van Windows 8.1 te pakken krijgt. (je kent vast wil iemand die nog studeert en via slim.nl / surfspot.nl een licentie kan aanschaffen :) ) O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Magure op 18-10-2014 16:47 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Je bedoelt dat als ik straks mijn nieuwe pc gebouwd heb en ik der SSD en HDD er in gezet heb dan kan ik bij de eerste x opstarten beide schijfen laten formateren en vervolgens kiezen welke ik als systeemschijf gebruik?

Wat betreft de licentie heb ik hier begrepen dat ik een nieuwe zal moeten kopen in een winkel helaas. Ik had windows 8.1 pro draaien maar als ik gewoon windows 8.1 koop mis ik niet iets wezenlijks neem ik aan (behalve dan dat het me een paar tientjes scheelt). Kan ik in dit geval een zogenaamde OEM kopen of moet ik een retail aanschaffen? OEM is goedkoper zag ik.

• Magure

Magure

Bla....

Tweakriez schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:51:
Je bedoelt dat als ik straks mijn nieuwe pc gebouwd heb en ik der SSD en HDD er in gezet heb dan kan ik bij de eerste x opstarten beide schijfen laten formateren en vervolgens kiezen welke ik als systeemschijf gebruik?

Wat betreft de licentie heb ik hier begrepen dat ik een nieuwe zal moeten kopen in een winkel helaas. Ik had windows 8.1 pro draaien maar als ik gewoon windows 8.1 koop mis ik niet iets wezenlijks neem ik aan (behalve dan dat het me een paar tientjes scheelt). Kan ik in dit geval een zogenaamde OEM kopen of moet ik een retail aanschaffen? OEM is goedkoper zag ik.
Klopt je kan straks beide schijven formateren, je moet alleen wel opletten dat je Windows DVD als uefi opstart en gaat installeren (google maar ff op uefi instal windows 8/ 8.1) , lijkt heel ingewikkeld maar is het niet ;) Je hebt windows goed geinstalleerd (UEFI dus.. )als je GEEN windows logo meer krijgt tijdens het opstarten maar het logo van je moederbord (ingeval van mij MSI Gaming Logo dus).

Wat betreft OEM licentie mag je "officieel" alleen kopen icm met hardware etc... dit heeft te maken met de ondersteuning van Microsoft (Retail mag je microsoft bellen voor info, bij een OEM met de leverancier van de PC bijvoorbeeld HP / Compaq etc.. blablablbla... je merkt als gebruiker verder geen verschil, dus als je OEM kan krijgen, zeker doen want deze zijn veel goedkoper :)

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Magure schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:45:
je moet alleen kijken of je ergens een goedkope licentie van Windows 8.1 te pakken krijgt. (je kent vast wil iemand die nog studeert en via slim.nl / surfspot.nl een licentie kan aanschaffen :) ) O-)
Mijn stiefdochter zit op het basisonderwijs en ik heb zodoende via surfspot office kunnen aanschaffen voor 2,99 echter is windows 8.1 alleen maar als upgrade te krijgen daar en tevens is dat maar een jaarlicentie :-(

• Magure

Magure

Bla....

Tweakriez schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:57:
[...]

Mijn stiefdochter zit op het basisonderwijs en ik heb zodoende via surfspot office kunnen aanschaffen voor 2,99 echter is windows 8.1 alleen maar als upgrade te krijgen daar en tevens is dat maar een jaarlicentie :-(
Mhmm ik zie het... "vroeger" kocht ik ook upgrade's daar.. Vista / Windows 7 maar deze kon je ook als clean install er op zetten.. maar met Windows 8 is dat niet meer mogelijk.... Nu maar ff goed gaan googlen wie het goedkoopste een OEM aanbied...

of deze aanbieding :

http://www.microsoftstore...anbod/productID.288573500

Moet je alleen iemand kennen die een HBO opleiding doet of er werkzaam is.. maar dan heb je wel Windows 8.1 Pro voor 60 euro

[ Voor 8% gewijzigd door Magure op 18-10-2014 17:06 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de OEM zal gaan omdat ik wanneer ik via een familielid de studentenactie laat aanschaffen ik misschien weer problemen ga krijgen in de toekomst als het niet op mijn naam besteld is oid.

Overigens weet je misschien nog een antwoord op een andere vraag weer ik mee zit wat betreft processor koeler...

Ik heb een Cooler Master Hyper 212 evo liggen voor op de i5 4690K alleen begreep ik dat de fan daarop niet van al te beste kwaliteit is. Ik heb nog een fractal design case fan 120 mm liggen, is het beter om die er op te monteren of zal ik het zo laten? Ik zag namelijk dat het verschil is dat de CM fan PWM is en de casefan niet... DIt geeft voor zover ik begrepen heb misschien problemen met het kunnen regelen van de snelheid op basis van warmte vd processor? Misschien anders als extra fan er op voor een push/pull?

Voor de rest heb ik dus 2 extra 140mm FD fans liggen waarvan ik van plan was er 1 als extra intake voorop te plaatsen en evt een extra intake onderop? of kan ik ze maar beter gewoon in de verpakking laten liggen als reserve fan?
Pagina: 1