Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,
Binnenkort zal ik enige tijd (weken/maanden) van mijn thuissituatie onttrokken worden. In deze tijd zal het fijn zijn als ik met het thuisfront in contact kan blijven via Skype. Ik ben in het bezit van een Lumia 630. Deze heeft geen front camera. Daarom ben ik opzoek naar een ander WP toestel. Mijn ogen zijn gevallen op de Lumia 925 en de Lumia 730. Beide zijn ze nieuw ongeveer 240 euro. De vraag is welk toestel van de twee "beter" is op de volgende punten:
- accuduur
- snelheid
- rear-camera (front camera maakt eigenlijk niet zoveel uit, zo lang deze er maar op zit)
- toekomstbestendigheid (upgrades naar nieuwe WP versies)
Tot op heden heb ik geen review gezien die deze twee telefoons vergelijkt. Hierdoor wordt het maken van een keuze voor mij lastig, aangezien ik dan puur op de specs af moet gaan.. Zou iemand licht willen schijnen?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmuys
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Het enige dat de 925 voor je zal doen zijn betere graphics en een (iets) betere camera.
Voor de rest is de 730 op alle fronten net een tikje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
→ MAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
basmuys schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:51:
Het enige dat de 925 voor je zal doen zijn betere graphics en een (iets) betere camera.
Voor de rest is de 730 op alle fronten net een tikje beter.
Wat bedoel je met betere graphics? Spelletjes speel ik namelijk niet. Of bedoel je het aantal ppi? Dit is bij de 925 inderdaad iets hoger, maar of ik dit zal merken (334 vs 312 ppi).
Wat betreft de camera: de 925 heeft wel optische stabilisatie. Dat kan een groot voordeel zijn.
De SoC's zijn lastig te vergelijken voor mij. De Lumia 730 heeft een quadcore, de 925 een dual core die op een hogere clockfrequentie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmuys
Daar ga je inderdaad niet veel/niets van merken inderdaad.
Ik stippelde de camera ook heel eventjes aan omdat de verschillen van de telefoons in vergelijking echt minimaal is.
925:
4.5" OLED
16 GB (niet uit te breiden)
1,2MP Camera aan de voorkant
8,7MP Camera achterkant (en heeft die dual led flitser)

VS
730
4.7" OLED
8 GB Maar wel microSD
6,7MP Camera achterkant (enkele LED flitser)
5MP camera aan de voorkant

Wat de SOC betreft, ga je bij de 730 meer performance halen :
4 x 1.2 GHzvs2 x 1.5 GHz DUS kloksnelheid is 1.60x sneller
2 CPU Threads meer dan de S4 Plus (beter multitasken)

Wat batterij betreft :
730 geeft je 2220 mAh
De 925 geeft je 2000 mAh

Voordeel is wel: bij de 730 kun je de batterij vervangen (en/of extra kopen)
De 925 heeft geen verwisselbare batterij
dus ik denk dat je meer moet kijken wat je echt leuker vindt. want op papier staat dit allemaal leuk alleen echt.. het zal allemaal niet zoveel schelen.

[ Voor 33% gewijzigd door basmuys op 15-10-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 09:00
Dat cpu verhaal is zeer kort door de bocht. Het houd echt niet op bij het kijken naar het aantal cores en de clocksnelheid. De 730 heeft Cortex A7 cores die zuinig en langzaam zijn. De 925 daarentegen heeft Krait cores die sneller zijn per clock en ook een hogere clocksnelheid hebben. Daarnaast is het de vraag hoe goed applicaties omgaan met meerdere treads, de 730 zal waarschijnlijk alleen sneller zijn als alle 4 de cores benut kunnen worden.

Verder is de vergelijking tussen deze 2 toestelen erg close. Ik zou persoonlijk eerder voor de 925 gaan omdat dit een topmodel was. Dat geeft mij altijd wat meer vertrouwen in de kwaliteit dan bij een mid ranger. Zeker als de specs zo vergelijkbaar zijn.

Nog een paar pluspunten voor de 925:
- Glance (ik meen dat dit ook op de 630 zat?)(edit: toch niet waar dat dit op de 630 zit, maar dit is in ieder geval een zeer gewaardeerde feature van lumia telefoons)
- Betere camera (ik denk dat dat wel aan te nemen valt aangezien dit een van de selling points was)

Qua toekomstige support is het erg lastig om er wat over te zeggen. De 925 is wat ouder, maar topmodellen krijgen wel langer support in de regel. Het zou me echter niks verbazen als alleen die nieuwste topmodellen met Snapdragon 800 een update krijgen naar Windows 10, maar dat is allemaal speculatie.

Als ik moest kiezen zou ik voor de 925 gaan, maar dat bleek ook al wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Jornv op 15-10-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmuys
Check anders even hier :
http://versus.com/nl/qual...napdragon-s4-plus-msm8960
altijd makkelijk om even snel specs te comparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Tja, wat kan ik nou over dat lijstje zeggen....
Weet jij wat dat allemaal in praktijk betekent? Ik kan er niet veel nuttigs uithalen in ieder geval.

http://www.anandtech.com/show/8250/lumia-630-review/3
Hier hebben we benchmarks van de 630 die dezelfde SoC heeft als de 730. De 1020 die dezelfde SoC heeft als de 925 doet het in bijna elke benchmark significant beter. Dan lijkt het me dus redelijk om te zeggen dat de 925 een betere SoC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ik zie hier overal 730 staan, moet dat niet 735 zijn? De 730 is de dual-sim versie, zonder 4G en draadloos laden. En ik ga ervan uit, dat je de 925 niet zou overwegen, als je een dual-sim toestel zoekt?
Overigens zou ik in dit geval voor de 925 gaan, als ex-topmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Jornr, berdankt voor de link. Het lijkt er inderdaad op dat de 925 sneller is. Marly, je hebt inderdaad gelijk. Het gaat om de 735.
Het enige wat mij ervan weerhoudt direct een 925 aan te schaffen is de accuduur. In het 925 topic kwam al naar voren dat dit niet denderend was. Ik hoop dat het niet zo dramatisch als de 520.

Nog een voordeel van de 925 is trouwens dat deze ook 2e hands aan te schaffen is. Dat scheelt weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
De accuduur van de 735 zal misschien wel weer wat hoger zijn dankzij de tragere en zuinigere SoC en de iets grotere accu. Aan de andere kant heb ik er alle vertrouwen in dat je makkelijk het einde van de dag gaat halen. Mijn moeder heeft namelijk de 820 met kleinere accu, zelfde SoC, maar kleiner scherm en die doet dagen met dat ding (lichte gebruiker).

Mijn Nexus 4 gaat ook tot het eind van de dag mee op maximale helderheid. Zolang je je maar niet voorstelt dat je er langer mee kan doen, zal je waarschijnlijk niet teleurgesteld worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Jornv op 15-10-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Een dag vind ik redelijk krap. Als ik de telefoon dan toevallig iets intensiever gebruik dan gepland dan kom ik de dag niet door. De 630 die ik nu heb gaat eigenlijk altijd wel 2 dagen mee, als ik het heel bizar maak 1,5 dag. Dan ga je toch wat relaxter de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Ik denk niet dat het minder zal zijn dan de 630, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
[WP8] Ervaringen met de Nokia Lumia 925 - Deel 1 misschien kom je hier verder wat betreft ervaringen qua accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasKC
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04-2022
Ik heb een 925 en absoluut niet te klagen over de accuduur. Toegegeven, ik zet het toestel altijd op batterijbesparing, mijn mails haal ik wel binnen wanneer ik dat zelf wil. Ook spelletjes e.d. speel ik niet. Gebruik de gsm voornamelijk voor mails, internet, mp3, en wat foto's. Ik laad meestal om de 4 dagen op, soms 3, soms 5.

Over de 730 kan ik niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Als skypen belangrijk is dan is de 730, de betere keuze.
Die heeft de beste camera naar je gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bij Skype is meestal de verbindingssnelheid de bottleneck wat betreft de kwaliteit van het videobeeld dat verzonden wordt. Ik denk dat het voor de ontvanger van het Skype bericht weinig invloed zal hebben.

In het 925 topic heb ik de vraag gesteld hoe het met de accuduur zit. Hier hoor ik behoorlijk tegenstrijdige berichten. Ik twijfel nu alsnog tussen de 735 voor 219 euro ten opzichte van de 925 voor 185 euro. Blijft een moeilijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Accuduur is ook erg afhankelijk van wat je ermee doet. En waar vaak niet aan gedacht wordt: een slechte verbinding kan een toestel zeer snel leegtrekken, zelfs in stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik heb zojuist de Lumia 925 aangeschaft. Nu maar hopen dat de accuduur voor mij acceptabel zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Anders koop je voor een paar tienjes een goede powerbank met lekker veel vermogen. Xiaomi heeft een erg goede volgens mij.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Een powerbank vind ik persoonlijk een magere oplossing. De telefoon moet het gewoon simpelweg kunnen volhouden. Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat accu's gewoon een maand meegaan, of dat draadloos opladen overal in een kamer werkt.

Pagina: 1