Fanless Server/HTPC ~€600

Pagina: 1
Acties:

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fluisterstille Windows server/HTPC voor onder m’n tv. Ga hem gebruiken voor Plex (Media Player & Server), Couchpotato, nzbdrone, backups en webserver dev.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De richtprijs is €600, afhankelijk van de voordelen kan hiervan afgeweken worden. Ik ga de onderdelen zelf assembleren, dit is tenslotte tweakers :) Daarnaast ben ik ook een G-Sync ready Game PC ~€1000 aan het samenstellen waardoor ik hopelijk nog iets op de verzendkosten kan besparen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Randvoorwaarden:Mijn eerste optie was een NAS en een HTPC. De ‘luidruchtige’ hdd met NAS in een andere ruimte en via ethernet aangesloten op een stille HTPC onder de tv. De vermelde server software kan op de NAS draaien en de HTPC puur als Plex player. Er is helaas geen NAS die Plex transcoden in HD ondersteunt. Wat betekend dat mijn HTPC ook nog 24/7 als Plex server moet aanstaan. Daarnaast zou deze combinatie duurder worden dan de €600 en qua zuinigheid lijkt me dat twee systemen ook meer stroom verbruiken (aanname).

Met de hulp van GoT heb ik me wat verdiept in één Server/HTPC oplossing. O.a. mux’s BBG maart 2014 thuisserver en Akasa van JvS waren leerzaam.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1ASRock B85M-ITX€ 69,50€ 69,50
2WD Green WD30EZRX€ 92,90€ 185,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,95€ 32,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,46€ 59,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,21

Plus:Ik gekozen voor een fanlesscase van HDPLEX, omdat hier drie hdd’s in kunnen en hij stil is. Op de 2,5” ssd komt het OS en downloads, die schrijf ik periodiek naar de 3,5” hdd zodat die maximaal idle en stil staan. Verder zit er goedkope maar toch krachtige processor in (PassMark 2806). Voor een minimale warmte ontwikkeling in de kast heb een picoPSU met externe power brick of de standaard interne fanless power van HDPLEX.

Klein probleem is wel dat de case momenteel niet beschikbaar is. Over de vernieuwde versie zijn al wel veel specs bekend maar nog niet de levertijd en prijs.
  • Wat betreft hdd’s vraag ik me af hoe vaak de 3,5” hdds gaan spinnen op een dag als ze idle zijn. Hij staat tenslotte in de woonkamer. Blijven ze gewoon uit en geluidloos zolang je ze niet gebruikt?
  • Is er nog iets te tweaken voor minimaal stroomverbruik?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wat denk je van een pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX + pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) . Geruisloos (totaal passief). Voor je HDD's zul je dan waarschijnlijk een losse Pico voeding moeten nemen, maar die maken ook geen geluids :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-03 18:08
Ten eerste zou ik voor mezelf afvragen of het je waard is om de koeling volledig passief te doen. Helemaal stil zal het systeem zeker niet zijn, aangezien (opspinnende) HDD's gewoon geluid maken. Naar mijn ervaring (en helemaal als je het goed doet) is het geluid van goed ingestelde koeling zo goed als fluisterstil en zeker niet irritant (bijna onhoorbare zoem op lage frequentie is imo minder storend dan het hoge geluid van een opspinnende HDD). Het voordeel is dat je componenten véél beter gekoeld worden, wat met 2 HDD's wel eens nodig kan zijn. Het is een prestatie wanner die case je HDD's op 50 graden kan houden, maar ik zou ze voor de langere termijn liever op 30/35 graden hebben. Op het moment dat je afstapt van volledig passieve koeling heb je ineens een enorme keus aan behuizingen en platformen die je kan gebruiken.

@ MK1998NL passmark van die Celeron is 1939 http://www.cpubenchmark.n...Celeron+J1900+%40+1.99GHz lijkt me een beetje aan de krappe kant wanneer je wilt gaan transcoderen

Overigens als je vast wilt houden aan het passieve, dan is de kast die je aanhaalt (op de prijs en beschikbaarheid na) zeer interessant. Ik heb de post op het forum even doorgenomen en het is me niet helemaal duidelijk of er dus een voeding (picopsu equivalent) meegeleverd is met het moederbord. Indien er een voeding bij zit is het helemaal een interessante case. Zorg alleen wel dat je een 120/150W power adapter neemt, dan zit je qua vermogen ook nog goed wanneer je wat meer HDD's wilt plaatsen.

Hoe vaak je HDD's gaan opspinnen is afhankelijk van een groot aantal factoren, wat is de tijd waarop ze gaan downspinnen, hoe vaak zoekt iemand toegang tot de data, draai je automatische downloadprogramma's zoals sickbeard en hoeveel verschillende dingen download je dan etc etc. Dit is dus onmogelijk te voorspellen zonder al deze (en meer) factoren te weten.

Verder valt er wat te tweaken afhankelijk van het besturingssysteem dat je kiest. Gebruik je linux, dan is er behoorlijk wat te tweaken om de CPU in zuinigere powerstates te krijgen (heb je vast wel op mux z'n blog gelezen). Onder W8.1 is alles out of the box al behoorlijk zuinig.

Grootste besparing kun je realiseren door de HDD's te laten downspinnen wanneer de HTPC/server idle is.

• Jelv
  • Niet online
@MK1998NL de cpu op de bordje is niet krachtig genoeg voor het Plex transcoden in HD. Wel bedankt voor de tip, is voor veel htpc's waarschijnlijk prima oplossing.

@jaapsander op de ssd wil ik Windows 8.1 draaien met o.a. Plex Server, Couchpotato, NZBdrone en webserver. Als een download klaar is hem verplaatsen naar één van de twee hdd's. Plex Server in de hdd's naar nieuwe bestanden om te indexen. Die trigger ik als de bestanden zijn verplaatst na de download. Daarnaast zal ik wekelijks backup van mijn belangrijke bestanden plaatsen. Is het nog zo dat Windows 8.1 de schijven nog aanzet om kwaliteit te controleren of iets dergelijks?

De temperatuur met fanless heeft natuurlijk negatieve invloed op de levensduur als hij te hoog is. Door de schijven zo veel mogelijk idle te houden probeer ik dat te voorkomen. Maar je raad het dus eigenlijk af?

Ik heb wel gekeken naar een andere case. Milo is dan eentje die in de kast past, maar dan moet je met een lage cpu koeler werken. En die reviews zijn wat verdeeld over de geluidsproductie..
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 22,75€ 22,75
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 139,70

• jaapsander
Oftewel, je zal de HDD's vrij vaak horen opspinnen. Dit kun je natuurlijk ook voorkomen door couchpotato e.d. minder vaak te laten zoeken en downloads alleen periodiek te verwerken en zaken als de webserver van de SSD te draaien. Echter ontkom je er niet aan dat de HDD op gaat spinnen wanneer je content van 1 v/d HDD's wilt gaan bekijken (wat een vrij belangrijke taak van een server is).

Ik raad niet het gebruik van je eerste passieve setup af. Hij is behoorlijk goed, ik zou alleen wel graag in willen brengen dat je vrij veel opoffert om volledig passief te gaan. En het is de vraag of je dat terug gaat verdienen in plezier in het apparaat. Zelf heb ik een HTPC in een Antec fusion remote met 1 SSD, 1 3.5" HDD Scythe big shuriken, 2 nexus real silent 12cm casefans en een bequiet 300W voeding. Het geheel is onhoorbaar (voor mij persoonlijk) op meer dan een meter afstand. Je setup is zo stil als de meest luidruchtige component.

Overigens past een big shuriken ook in die Milo kast, samen met 1 stille casefan en een stille voeding zal het geheel ook fluisterstil zijn. Hang wel je HDD's op in rubber.

• Jelv
  • Niet online
@jaapsander - zowel Plex als de downloaders ga ik zo configureren dat het op momenten is dat ik er weinig last van heb. Server zet dus ik dus al volledig op de ssd. Dat ze spinnen bij afspelen is niet erg omdat er dan ook al geluid gemaakt gaat worden.

Bedoel je rubberschroeven zoals deze?

• jaapsander
Ja bijvoorbeeld, zolang er rubber tussen de kast en de HDD zit zullen vibraties niet doorgegeven worden aan je behuizing.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

jaapsander schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:47:
Ja bijvoorbeeld, zolang er rubber tussen de kast en de HDD zit zullen vibraties niet doorgegeven worden aan je behuizing.
Helemaal niet is een beetje overdreven, maar het zal wel een stuk minder zijn ja ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:15:
Wat denk je van een pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX + pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) . Geruisloos (totaal passief). Voor je HDD's zul je dan waarschijnlijk een losse Pico voeding moeten nemen, maar die maken ook geen geluids :)
Uhm heeft dat mobo geen 19V nodig?!

en daarnaast is die cpu echt heel erg traag http://www.anandtech.com/...-d3v-asus-j1900i-c-review

on topic> wat een dure kast die plex...
In deze kast passen ook 3 hdd's pricewatch: Antec ISK600
deze cpu koelers zijn passief http://tweakers.net/categ...F8xEHW4VYPuaIc_dyfqm9f6AQ
en voor €80 heb je een 150W pico psu (de 120W variant heeft geen P4 stekker) met 120W adapter http://www.logicsupply.nl/power-supplies/

volledig passief en €80 goedkoper, kan je een grotere ssd van kopen waardoor je hdd's minder vaak aan hoeven

edit> hmm lees tussen de regels door dat het systeem in een kast oid moet, dan zal mijn kast wel te hoog zijn... als dat gewoon in de startpost had gestaan 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Rrob op 20-10-2014 14:53 ]

• Jelv
  • Niet online
De HDPLEX case uit de OP gaat hem niet worden, er word niet gereageerd en levering van wel beschikbare modellen lijkt ook gestopt. Ik heb nog even gekeken binnen het budget en naar jullie tips en kom dan op nog twee opties:

Optie 1: NAS in andere ruimte en fanless HTPC
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81TM-ITX€ 68,50€ 68,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,50€ 93,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,74€ 59,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,19

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS214se€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,80

Optie 2: Een zo stil mogelijke Server/HTPC met meeste server software op ssd voor zo min mogelijk hdd spins
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81TM-ITX€ 68,50€ 68,50
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,85€ 32,85
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,74€ 59,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,24

Ik neig naar optie 1 na goede temperaturen gezien te hebben onder volledige load van het fanless systeem. Dan mount ik de NAS als netwerkschijf op de HTPC. Laat ik Couchpotato en nzbdrone/sonarr vanaf de NAS Plex pingen als er nieuwe media is. Op Plex forum raden ze me wel WD Reds aan ipv WD Greens omdat die minder geschikt zijn voor het up en down spinnen wat vaker gebeurd op de NAS. Iemand daar ervaring mee?

• Ford_Prefect
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 11:12
Afhankelijk van wat je doet met je HDD's heb ik thuis deze opstelling staan in combinatie met een NAS.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 109,99€ 109,99
1ASRock H81M€ 49,01€ 49,01
1Streacom FC5 OD Zwart€ 189,-€ 189,-
1Crucial v4 SSD 2.5" 7mm 64GB€ 66,65€ 66,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,65

Deze is niet fluisterstil; hij is gewoon onhoorbaar. (wat trouwens nog wel wat onzekerheid opleverde toen het beeld het in eerste instantie niet deed en ik niet kon zien of het nu een videokaart issue was of dat hij gewoon niet aan ging :) )

Verwijderd

Een Intel NUC is een populair alternatief voor optie 1 icm met de syno.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:57

Tribits

Onkruid vergaat niet

Sjkv schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:52:
@MK1998NL de cpu op de bordje is niet krachtig genoeg voor het Plex transcoden in HD. Wel bedankt voor de tip, is voor veel htpc's waarschijnlijk prima oplossing.
Zeker weten? De kloksnelheid van die processor is lager dan die van de Core 2 Duo die Plex als minimum requirement specificeert maar als ik passmark mag geloven dan is die J1900 sneller dan een Core 2 Duo op 2.4 GHz. Het zal er alleen wel volledig vanaf hangen hoe goed het transcoding proces schaalt naar meerdere cores omdat de J1900 een quad core is.

Let overigens ook op de TDP van de verschillende processoren. Die G1820 heeft een TDP van 53 Watt dus dat kan nog wel eens een aardig kacheltje worden bij transcoden. Voor die HDPlex kast geldt een maximale TDP van 75 Watt maar het systeem moet de warmte natuurlijk wel kwijt kunnen. De J1900 heeft een TDP van 17 Watt, de (veel duurdere) 4130T een TDP van 35 Watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tribits op 31-10-2014 01:23 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat ik niet begrijp is waarom plex/transcoden nodig is. Een nas+htpc met xbmc werk al jaren perfect via smb shares. Heb plex wel eens geprobeerd maar het bied volgends mij niet veel meer dan xbmc en vereist een veel duurdere cpu in de nas dan normaal nodig.

Tevens klopt de tdp van de celeron g1830 zeer waarschijnlijk helemaal niet. Ga ervanuit dat ze hun praktijken sinds deze review van de g1610 niet veranderd hebben productreview: Intel Celeron G1610T Tray review door ShaiNe. komt er op neer dat het hele tpd en t versie verhaal marketing is. Tevens kan je de tdp van je cpu handmatig/artificeel via software verlagen door je max cpu multi omlaag te gooien. Zal dus vooral niet betalen voor een veel duurdere t versie.

Mijn advies, koop een mooie synologie en een simpel htpctje en je bent minder geld kwijt voor een betere setup.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De BeQuiet 300W is absoluut niet fluisterstil! Als je echt stilte wilt neem je een PicoPSU met adapter, kost meer maar is echt stil. CPU koelers zijn geen probleem, goede zijn onhoorbaar.
Pagina: 1