Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC 1080p (~€1000-1100)

Pagina: 1
Acties:

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op maximale settings in 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1100 euro. Minder is altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
22" Samsung monitor, HDDs en Windows 7 licentie worden overgenomen van oude PC. Muis en toetsenbord eveneens.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, afgezien van de bovengenoemde.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De build wil ik rond een GTX 970 baseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC is bedoeld als een cadeau voor iemand, dus het mag ook beetje goed uitzien allemaal. Stille PC is mooi meegenomen, maar geen harde eis. Zolang het goed koelt.

Ga je overklokken?
Nee. Ik heb begrepen dat op dit moment minieme prestatie wist hiermee te behalen is.

Ik denk dat de onderstaande build goed in balans is, dus deze thread is meer bedoeld als een een laatste check voordat ik over ga op bestellen en om nog enkele twijfels die ik zou hebben weg te nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 360,-€ 360,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 78,95€ 78,95
1Dell P2414H€ 199,80€ 199,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.116,68

Toelichting keuze:

Intel Core i5-4460 Boxed
Beste prijs/prestatie op dit moment.
MSI H97 GUARD-PRO
Nieuwste chipset, wordt veel aangeraden hier. Kon geen negatieve reviews over vinden.
Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Stil, factory overclock, daarnaast nog ruimte om zelf over te klokken.
Cooler Master CM 690 III Window
PC moet ook enigszins goed uitzien. Deze kast heeft een clean look. Goede reviews ook verder.
Dell P2414H
24" 1080p monitor is zo'n beetje de standaard tegenwoordig. IPS paneel met low input lag. Kan naar wens afgesteld worden.
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Scheelt ~10C ivm met stock koeler. Ziet er ook mooier uit.
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
De goto geheugen voor builds. Geheugen is duur op dit moment, dus 8GB gekozen.
Seasonic S12II-Bronze 520W
Door iedereen aangeraden. Goede reviews, genoeg vermogen om het systeem te poweren.
Crucial MX100 256GB
Goede prijs/prestatie, betrouwbare merk. 512GB is aanlokkelijk, maar vind nog te duur.

Hieronder zijn nog enkele alternatieve componenten waar tussen ik nog zat te twijfelen. Is er een wezenlijk prestatie verschil tussen de twee moederborden als het op gamen komt (H97 vs B5)?
Zo niet zit ik te denken om voor de Gigabyte moederbord te gaan en een i5 4590 te kiezen. Zo heb ik nog klein beetje extra prestatiewinst voor zelfde prijs. Belangrijkste vind ik echter dat het moederbord een stabiele systeem levert.

Aanvankelijk had ik de XFX voeding omdat het oude model goede reviews kreeg en omdat het 30W meer heeft dan de Seasonic. Echter zag ik dat de Seasonic enigszins beter scoorde in reviews en dat het kleine verschill in vermogen niet veel zou moeten uitmaken.

De gekozen GTX970 is een placeholder, ik zal wss voor eentje moeten gaan die op dit moment verkrijgbaar is. Mijn voorkeur gaat naar de ASUS en Gigabyte kaarten aangezien ik las dat de MSI meer kans heeft op coilwhine. Eventueel een Superclocked EVGA als last resort :9

Enige advies of commentaar is op prijs gesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 175,89€ 175,89
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,39

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Zeer mooie build, kan ik eigenlijk ook niks op afdingen. Enige afweging is welke 970 je wilt pakken, ook wat afhankelijk van de beschikbaarheid op het moment. Verder vind ik persoonlijk dat er voor dat geld mooiere/betere kasten zijn. De Fractional R4 is stiller, maar als je eentje met een window wilt is de Corsair Obsidian 450d misschien ook een mooie optie?

Het scherm ken ik persoonlijk niet, Dell heeft wel een aantal zeer mooie IPS schermen in zijn assortiment... De Iiyama ProLite E2483HS-B1 scoort ook erg goed in veel tests en is iets goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Royal-Roy op 14-10-2014 16:02 ]

• dusty-2011
  • Laatst online: 06-12-2024
De Asus Strix GTX 970 heeft afgaande op de vele user reviews de minste kans op coil whine. Sowieso is het de stilste, met fans die normaal gesproken helemaal uitstaan (0 dB) en alleen boven de 65 graden celsius aangaan en een klein beetje geluid maken.

De MSI heeft erg veel RMA's, omdat één van de twee fans vaak niet werkt. Ook heel vaak coil whine.
De EVGA ACX koeler maakt veel geluid en een heatsink maakt helemaal geen contact met de kaart. Ook vaak coil whine.
De Gigabyte kaarten hebben ook vaak coil whine. Maken niet zoveel lawaai als EVGA maar zijn lang niet zo stil als Asus.
Dan is er nog de EVGA ACX 2.0, een nieuwere kaart, hier weet ik te weinig vanaf om je er advies over te kunnen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door dusty-2011 op 14-10-2014 16:21 ]

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Prima build naar mijn mening. Indien je kiest voor de Sniper B5 moederbord, dan moet je er wel op letten dat het moederbord de juiste BIOS versie heeft (F6). Anders werkt je CPU er niet mee, dus dan werkt je systeem niet :)

Je kan de BIOS-versie gewoon navragen bij de leverancier !

Voor de rest heb ik weinig aan te merken op het systeem, behalve dat de behuizing niet van mijn voorkeur geniet. Maar dat is puur persoonlijk :)

• Halfdan
@Royvveen: Bedankt voor je reactie. De Fractal R4 is idd een mooie kast. Echter de persoon voor wie de PC is bedoeld houdt niet van kasten met een deurtje. De Corsair Obsidian 450d heb ik ook gecheckt. Het is een hele mooie kast idd, maar voor 100eu is het buiten mijn price range. Rond 80eu is zo'n beetje max wat ik voor een kast wil uitgeven.

@dusty-2011: Bedankt voor de info. Ik was niet op de hoogte van de fan issues van MSI kaarten. Ik zie wel dat het wel goed leverbaar is. Asus is idd heel goed kwa stitle en verbruik, helaas is het wel een van de duurdere. Als het leverbaar is zal ik wss voor die gaan.

@JST94: Goed punt. Dit was ik wel tegengekomen, maar vergeten.

Ik herinner me ook te hebben gelezen dat sommige voedingen niet compliant waren met Haswell Refresh power modes. Is dit het geval met de Seasonic?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Royvveen schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:01:
Het scherm ken ik persoonlijk niet, Dell heeft wel een aantal zeer mooie IPS schermen in zijn assortiment... De Iiyama ProLite E2483HS-B1 scoort ook erg goed in veel tests en is iets goedkoper.
Nah, die kan je beter niet nemen. TN is het werk van de duivel }) Zet je dat scherm naast dit 15 euro duurder scherm, dan moet je huilen van de kleuren, contrast en kijkhoeken:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Halfdan
@MK1998NL: Bedankt voor de suggestie. Ik zie dat het paneel A-MVA is. Ik ben helaas niet bekend met dit type, hoewel ik heb gehoord dat het goede contrast heeft (beter dan IPS?). Eventueel minpunt is ook dat het alleen verticaal kantelbaar is. Voordeel is dat het 75Hz doet ipv 60Hz van Dell. Kun je me eventueel vertellen of het lage input lag heefft? Het moet zo goed mogelijk zijn voor gamen :).

• dusty-2011
Over de EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0, hiermee haal je iets hogere fps, omdat ie wat hoger geklokt is, maar dat is het niet waard, indien je ook maar een klein beetje om de geluidsproductie geeft. Zie: http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/15

In idle produceert de EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 een zeer luidruchtige 42 dB(A), dit zal veruit de meest luidruchtige component in de PC zijn, en 42 dB(A) is hard genoeg om echt irritant te zijn. Ter vergelijking: de Asus Strix GTX 970 produceert in idle geen enkel geluid. Het geluid van alle componenten in de PC samen zal in idle dan zo'n 30 tot 32 dB(A) zijn waarschijnlijk. Met de EVGA ACX 2.0 kaart erin komt er zo'n 10 dB(A) bij, dit ervaren wij mensen als een twee keer zo hard geluid.

• dusty-2011
Halfdan schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:31:
@MK1998NL: Bedankt voor de suggestie. Ik zie dat het paneel A-MVA is. Ik ben helaas niet bekend met dit type, hoewel ik heb gehoord dat het goede contrast heeft (beter dan IPS?). Eventueel minpunt is ook dat het alleen verticaal kantelbaar is. Voordeel is dat het 75Hz doet ipv 60Hz van Dell. Kun je me eventueel vertellen of het lage input lag heefft? Het moet zo goed mogelijk zijn voor gamen :).
Als ik me niet vergis heeft AMVA tragere reactietijden, en is daardoor minder geschikt voor gamen dan IPS. Persoonlijk zou ik voor IPS kiezen.

Zie voor beschrijving paneeltypes: http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 22:13
Dan is het wellicht een idee om deze monitor te nemen. Dat is precies hetzelfde paneel, maar mét alle verstel opties. Je zou ook nog een los standaard kunnen kopen, deze schermen ondersteunen gewoon de Vesa 100mm standaard dus daar zou je prima een ander standaard voor kunnen vinden.
Dit scherm heeft inderdaad een hoger contrast in vergelijking met IPS. De reactietijd van dit scherm is 4ms, het verschil met TN ga je denk ik niet zien.

EDIT: @dusty-2011 A-MVA heeft helemaal geen hogere reactietijd t.o.v. IPS. Sterker nog: de Dell in het lijstje (IPS) heeft een reactietijd van 8ms t.o.v. 4ms bij dit A-MVA paneel. Bovendien staat er in die link van jou nergens iets geschreven over A-MVA.

[ Voor 12% gewijzigd door Tiimmeh op 14-10-2014 16:39 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

A-MVA is zelfs beter dan IPS, met beter contrast. Op HDMI loopt deze "maar" op 60Hz dacht ik. Beetje misleidend dus :) Als jij mij het verschil merkt tussen 1ms en 4ms input lag kan zien... _/-\o_ . Waarschijnlijk 100% zeker niet.

Schermpje is er trouwens in een versie met verstelbare voet:
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 22:13
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:38:
[...]

A-MVA is zelfs beter dan IPS, met beter contrast. Op HDMI loopt deze "maar" op 60Hz dacht ik. Beetje misleidend dus :) Als jij mij het verschil merkt tussen 1ms en 4ms input lag kan zien... _/-\o_ . Waarschijnlijk 100% zeker niet.

Ligt die 60Hz niet aan het feit dat een HMDI 1.3 maar maximaal 60Hz aankan op 1080p? Volgens mij heb je dat probleem niet met 1.4+ HDMI aansluitingen.

• dusty-2011
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:38:
[...]

Het probleem bij AMVA zit hem vooral in de response times bij donkere transities. Speel je donkere games, verwacht dan duidelijk zichtbare trage response tijden. Iets waar IPS geen last van heeft.

Verder kun je AMVA niet één twee drie beter noemen. Er zitten ook veel nadelen aan de techniek. De kijkhoeken zijn duidelijk minder dan IPS. Kleinere gamut. Off-centre contrast shift. En dus ook tragere responstijden dan IPS.

• Halfdan
Bedankt voor de toelichting iedereen. Met input lag doelde ik op tijd tussen renderen van de frame en het moment dat het op de scherm verschijnt. Volgens tftcentral heeft de Dell monitor totaal 8ms delay (input lag + reactie tijd scherm). Hoe dan ook, ik zie dat het scherm met verstelbare voetl bijna even duur is als de Dell, dus hou ik dat aan als mijn eerste keus. Mocht de Dell echter tegenvallen, hou ik deze in mijn gedachten.

@dusty-2011: Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de EVGA kaarten. Ik denk dat ik maar voor de Asus kaart ga.

Edit: Asus Strix besteld bij Alternate. De prijs van i5 4460 (158,90) bij Azerty klopt niet, is 162,90eu. 11eu verschil met 4590. Keuzes, keuzes....

[ Voor 22% gewijzigd door Halfdan op 14-10-2014 17:34 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Wou er niet zover op ingaan, maar gray-to-gray is inderdaad belangrijker (had er eerst iets over getyped, toen weg gedaan :(). Ik wist dat iemand dit ging vragen :( Ik heb de getallen niet bij de hand, maar zoveel verschillen ze niet. AMVA heeft trouwens prima kijkhoeken, IPS is misschien net een paar graden beter.

Asus kaarten zijn slim, onder de 65 graden zijn de fans uitgeschakeld.

Verschil tussen een i5 4460 en i5 4590 ga je nooit van je leven merken. Maar als je je beter voelt met een i5 4590 gewoon voor die gaan :)

• Halfdan
Ik geef je gelijk, hou het bij de i5 4460. Elke euro scheelt ;). Ik twijfel alleen nog beetje of de H97 moederbord het waard is ivm met de Gigabyte. Jij hebt deze vaak aangeraden, heb je ervaring met deze mobo? Ik zie dat het voor "bitcoin mining" is gemarket wat me wel vertrouwen geeft dat het stabiel zal zijn (odanks dat eht wss gewoon marketing bs is :p). Ik heb persoonlijk nooit zoveel geluk gehad met mobos, meeste had wel atlijd een issue, van klein tot groot.

• MK_
  • Niet online

MK_

De in my opinion meest interessante bordjes:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Bied veel voor zijn geld, er zit alles op wat je nodig hebt, inclusief een goede audiochip. Let wel op de biosversie, deze moet minstens F6 zijn. Dat is bij de meest voorkomende bordjes het geval. Dit bordje heb ik in huis gehad, prima bordje! Deze was besteld bij Megekko, kwam met biosversie F8 dacht ik.
pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO
Weer een bordje met veel bang for buck, deze keer met H97-chipset. Voornaamste voordeel is dat je niet hoeft te letten op de biosversie. Deze ondersteund namelijk native Haswell Refresh CPU's. Daarnaast is het na biosupdate mogelijk de volgende generaties CPU op dit bordje zetten. Daarnaast beschikt hij over een M.2-aansluiting voor als je in de toekomst een M.2 SSD wil aansluiten.

Welke je ook koopt, een slechte koop maak je zeker niet :)

• dusty-2011
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:49:
De in my opinion meest interessante bordjes:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Bied veel voor zijn geld, er zit alles op wat je nodig hebt, inclusief een goede audiochip. Let wel op de biosversie, deze moet minstens F6 zijn. Dat is bij de meest voorkomende bordjes het geval. Dit bordje heb ik in huis gehad, prima bordje! Deze was besteld bij Megekko, kwam met biosversie F8 dacht ik.
pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO
Weer een bordje met veel bang for buck, deze keer met H97-chipset. Voornaamste voordeel is dat je niet hoeft te letten op de biosversie. Deze ondersteund namelijk native Haswell Refresh CPU's. Daarnaast is het na biosupdate mogelijk de volgende generaties CPU op dit bordje zetten. Daarnaast beschikt hij over een M.2-aansluiting voor als je in de toekomst een M.2 SSD wil aansluiten.

Welke je ook koopt, een slechte koop maak je zeker niet :)
Qua geluidskwaliteit zijn die twee bordjes wel echte hekkensluiters op het moment. De verouderde Realtek ALC898 chip (of de Realtek ALC892) heeft vele tekortkomingen t.o.v. de nieuwere Realtek chip (Realtek ALC1150). Of je daar ook echt last van hebt ligt eraan hoe je je PC gaat gebruiken. Heb je een koptelefoon van meer dan 150 euro of PC-speakers van meer dan 150 euro (of nog beter: hifi aangesloten op PC) dan zou ik zonder twijfel voor een moederbord met de nieuwste Realtek audiochip gaan (die nieuwste Realtek onboard audiochip wordt steeds als uitstekend getest, een aparte geluidskaart is niet nodig). Voor een koptelefoon van 20 euro of PC-speakers van 30 euro is de Realtek ALC898 (of de Realtek ALC892) nog prima geschikt natuurlijk.

Een leuk en betaalbaar moederbord, met de nieuwste Realtek audio chip, dat qua geluidskwaliteit uitstekend uit de bus komt (en ook qua algemene prestaties als uitstekend gereviewed wordt), is deze: pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H
Er is een goedkopere versie gebaseerd op de H97 chipset, maar dan lever je in op geluidskwaliteit en algemene prestaties, volgens de reviews tenminste.

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 08:27
Ik heb afgelopen week zelf de http://tweakers.net/product/354810/dell-ultrasharp-u2414h/ gekocht. Wat een heerlijk scherm is dat zeg. Zeker als je het in een dual monitor setup wilt gaan gebruiken. Ik denk dat de bezel misschien 2 milimeter is. Ik heb met BF4 en CoD Ghosts totaal geen last van ghosting/ input lag oid gehad.

Ik vind sommige Tweakers hier ook een beetje misleidend. Je kan niet zomaar producten puur op specs met elkaar gaan vergelijken. Zeker niet als het verschillende technieken bevat. Hier moet je wel mee opletten met welk advies je ten harte neemt (ook al is het nog zo goed bedoeld van iedereen)

Ik probeer zoveel mogelijk te spreken uit ervaring met een product, hierbij scheelt het enorm dat ik tot voor kort in een computerwinkel heb gewerkt en veel verschillende producten heb getest/verkocht.

• MK_
  • Niet online

MK_

Het hangt niet af van de chip alleen, maar ook van andere factoren, zoals gebruikte capacitors. De G1.Sniper B5 heeft ook vergulde audio-uitgangen.

ALC898 is helemaal geen hekkensluiter, tot voorkort was dit het beste wat je kon krijgen.

• Halfdan
@MK1998NL: Idd, het zijn beide goede mobos. Uiteindelijk ben ik voor de nieuwste chipset gegaan.

@dusty-2011: Dit wist ik niet, maar geluidskwaliteit is geen grote vereiste, geloof wel dat het zo goed zal zijn. Maar goed om te weten iig.

mathijs55: Helemaal gelijk. Specs vertellen nooit het hele verhaal, daarom is het zo mooi dat er een community is zoals hier om ervaringen uit te wisselen :)

Allen veel dank voor jullie input. Alle componenten zijn besteld. Ik ben uiteindelijk voor mijn originele setup gegaan, behalve dat ik de Asus Strix heb genomen ipv de Gigabyte vanwege levering.

Als het goed is komen alle componenten morgen binnen. Ik zal wat foto's maken van de eind build en hier posten:
Het Show je Build! Topic

• MK_
  • Niet online

MK_

Halfdan schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:37:
Als het goed komen alle componenten morgen binnen. Ik zal wat foto's maken van de eind build en hier posten:
Het Show je Build! Topic
:'( Nu heb ik niks meer te zeggen :'(

Nou ja, veel plezier ermee, ik zie de foto's wel verschijnen :)

• nijmege01
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 20:28
.......Sorry verkeerde topic.....

[ Voor 91% gewijzigd door nijmege01 op 14-10-2014 20:37 ]

• dusty-2011
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:25:
Het hangt niet af van de chip alleen, maar ook van andere factoren, zoals gebruikte capacitors. De G1.Sniper B5 heeft ook vergulde audio-uitgangen.

ALC898 is helemaal geen hekkensluiter, tot voorkort was dit het beste wat je kon krijgen.
Ik heb nog eens gekeken naar de specificaties van de ALC898 en het valt inderdaad wel mee. Best een OK chip. De ALC892 presteert in de reviews wel duidelijk een stuk minder, dat kan aan de chip liggen of aan het gebruik van goedkopere componenten voor het moederbord. Dat gezegd hebbende, enkele jaren geleden was de kwaliteit van onboard geluid vaak nog een stuk minder dan de ALC892 nu is. Dus het zou goed kunnen dat de geluidskwaliteit er met de nieuwe PC alsnog op vooruit gaat.

Veel succes met de nieuwe PC!

Verwijderd

Je zou ook nog voor de MSI H97 Gaming 3 kunnen gaan. Heeft ook digitale audio uitgang wat guard Pro niet heeft, maar hangt er vanaf of je dat nodig hebt.

• Halfdan
Hi allen. Ik heb de bovenstaande build samengesteld. Ik zag echter dan de achterste systeem fan en de cpu fan beide tegen de klok in draaien, terwijl dit met de klok mee zou zijn (voorste fan niet gecheckt aangezien ik de front eraf moet halen). Heeft iemand enig idee wat de issue is? Ik heb de fans direct op de mobo aangesloten in de betreffende connectoren ( dus geen molex). Voor zover ik kan zien kan dat maar op een manier, ik dus niet zo snel wat de issue is. Verder zijn de temps volgens speedfan wel prima.

Mocht iemand het weten hoor ik het graag. Het is laat dus ik zal pas morgen kunnen reageren. Alvast bedankt.

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11 18:46
meestal staat er op de zeikant van het fan frame een pijl van de luchtstroom , als je de r4 hebt besteld kan ik je vertellen dat als je de fan kant ziet zitten dat de lucht richting de fan motor/ behuizing blaast (want fan connectors kunnen er maar op een manier op)

• MK_
  • Niet online

MK_

Op de ventilatoren staan altijd 2 pijltjes, eentje die de richting van de airflow aanduid (deze moet dus naar achter gericht) en eentje met een pijltje in welke richting de fan draait. Dat maakt niet uit, maar die zijn meestal gelijk (draaien 95% van de tijd naar rechts). Ik vermoed dat je de ventilator op de koeler fout om hebt geïnstalleerd :+

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 08:27
Halfdan schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 01:37:
Hi allen. Ik heb de bovenstaande build samengesteld. Ik zag echter dan de achterste systeem fan en de cpu fan beide tegen de klok in draaien, terwijl dit met de klok mee zou zijn (voorste fan niet gecheckt aangezien ik de front eraf moet halen). Heeft iemand enig idee wat de issue is? Ik heb de fans direct op de mobo aangesloten in de betreffende connectoren ( dus geen molex). Voor zover ik kan zien kan dat maar op een manier, ik dus niet zo snel wat de issue is. Verder zijn de temps volgens speedfan wel prima.

Mocht iemand het weten hoor ik het graag. Het is laat dus ik zal pas morgen kunnen reageren. Alvast bedankt.
Ik voel altijd even aan welke kant van de fan de meeste lucht uitkomt, mocht hij niet goed blazen dan draai ik de fan even om :)

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-11 13:15
dusty-2011 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:32:
Over de EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0, hiermee haal je iets hogere fps, omdat ie wat hoger geklokt is, maar dat is het niet waard, indien je ook maar een klein beetje om de geluidsproductie geeft. Zie: http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/15

In idle produceert de EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 een zeer luidruchtige 42 dB(A), dit zal veruit de meest luidruchtige component in de PC zijn, en 42 dB(A) is hard genoeg om echt irritant te zijn. Ter vergelijking: de Asus Strix GTX 970 produceert in idle geen enkel geluid. Het geluid van alle componenten in de PC samen zal in idle dan zo'n 30 tot 32 dB(A) zijn waarschijnlijk. Met de EVGA ACX 2.0 kaart erin komt er zo'n 10 dB(A) bij, dit ervaren wij mensen als een twee keer zo hard geluid.
Dit klopt deels. EVGA heeft het probleem inmiddels opgelost met een BIOS-update waardoor er tot 60 graden geen geluid is. Voor de rest vind ik het een monster van een kaart.

Verwijderd

Cloclo100 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:58:
[...]

Dit klopt deels. EVGA heeft het probleem inmiddels opgelost met een BIOS-update waardoor er tot 60 graden geen geluid is. Voor de rest vind ik het een monster van een kaart.
Geen geluid, als in er word passief gekoeld? Want dat probleem heeft mijn laptop ook, waardoor die op 65* opeens keihard begint te draaien.

• Cloclo100
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:04:
[...]

Geen geluid, als in er word passief gekoeld? Want dat probleem heeft mijn laptop ook, waardoor die op 65* opeens keihard begint te draaien.
New firmware updates are available for select EVGA GeForce GTX 970 graphics cards, this update introduces a new feature for ACX 2.0 cards: 0% fan mode when idle. This feature allows the fan to stop spinning when the card is below 60-67C, drastically reducing acoustic level when the system is idle. Please note the 0% fan feature is ONLY for ACX 2.0 versions, as the fan motor in ACX 1.0 is not able to support 0% mode. For ACX 1.0 versions, the update (when available) will fine tune the fan performance and provide better acoustics overall.

Verwijderd

Cloclo100 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:11:
[...]

New firmware updates are available for select EVGA GeForce GTX 970 graphics cards, this update introduces a new feature for ACX 2.0 cards: 0% fan mode when idle. This feature allows the fan to stop spinning when the card is below 60-67C, drastically reducing acoustic level when the system is idle. Please note the 0% fan feature is ONLY for ACX 2.0 versions, as the fan motor in ACX 1.0 is not able to support 0% mode. For ACX 1.0 versions, the update (when available) will fine tune the fan performance and provide better acoustics overall.
Hmm... Opzich prettig, lijkt me? Maar betekend wel dat het erg lastig is om je kaart onder de 60 te houden met gamen!

• Cloclo100
Vanuit de eerder aangehaalde review http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/15 wordt nu juist duidelijk dat de 970 GTX FTW de beste noise levels heeft. Onder load zaten ze al bij de betere en nu dus ook bij idle. Ik overweeg sterk om twee van deze kaarten te kopen in mijn nieuwe set-up, ik wacht nog even wat meer non-reference kaarten af.

• Halfdan
MK1998NL schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 07:19:
Op de ventilatoren staan altijd 2 pijltjes, eentje die de richting van de airflow aanduid (deze moet dus naar achter gericht) en eentje met een pijltje in welke richting de fan draait. Dat maakt niet uit, maar die zijn meestal gelijk (draaien 95% van de tijd naar rechts). Ik vermoed dat je de ventilator op de koeler fout om hebt geïnstalleerd :+
Het vage is dat ook front en back system fan verkeerde kant draaien. Ze draaien allemaal tegen de klok in. Het zou er dan op lijken dat de fans van de kast ook verkeerd om zijn geinstalleerd? Maar dat kan ook niet denk ik, want de fan blades draaien dan nog steeds verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Halfdan op 16-10-2014 13:57 ]

Pagina: 1