Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op maximale settings in 1080p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1100 euro. Minder is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
22" Samsung monitor, HDDs en Windows 7 licentie worden overgenomen van oude PC. Muis en toetsenbord eveneens.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, afgezien van de bovengenoemde.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De build wil ik rond een GTX 970 baseren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC is bedoeld als een cadeau voor iemand, dus het mag ook beetje goed uitzien allemaal. Stille PC is mooi meegenomen, maar geen harde eis. Zolang het goed koelt.
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb begrepen dat op dit moment minieme prestatie wist hiermee te behalen is.
Ik denk dat de onderstaande build goed in balans is, dus deze thread is meer bedoeld als een een laatste check voordat ik over ga op bestellen en om nog enkele twijfels die ik zou hebben weg te nemen.
Toelichting keuze:
Intel Core i5-4460 Boxed
Beste prijs/prestatie op dit moment.
MSI H97 GUARD-PRO
Nieuwste chipset, wordt veel aangeraden hier. Kon geen negatieve reviews over vinden.
Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Stil, factory overclock, daarnaast nog ruimte om zelf over te klokken.
Cooler Master CM 690 III Window
PC moet ook enigszins goed uitzien. Deze kast heeft een clean look. Goede reviews ook verder.
Dell P2414H
24" 1080p monitor is zo'n beetje de standaard tegenwoordig. IPS paneel met low input lag. Kan naar wens afgesteld worden.
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Scheelt ~10C ivm met stock koeler. Ziet er ook mooier uit.
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
De goto geheugen voor builds. Geheugen is duur op dit moment, dus 8GB gekozen.
Seasonic S12II-Bronze 520W
Door iedereen aangeraden. Goede reviews, genoeg vermogen om het systeem te poweren.
Crucial MX100 256GB
Goede prijs/prestatie, betrouwbare merk. 512GB is aanlokkelijk, maar vind nog te duur.
Hieronder zijn nog enkele alternatieve componenten waar tussen ik nog zat te twijfelen. Is er een wezenlijk prestatie verschil tussen de twee moederborden als het op gamen komt (H97 vs B5)?
Zo niet zit ik te denken om voor de Gigabyte moederbord te gaan en een i5 4590 te kiezen. Zo heb ik nog klein beetje extra prestatiewinst voor zelfde prijs. Belangrijkste vind ik echter dat het moederbord een stabiele systeem levert.
Aanvankelijk had ik de XFX voeding omdat het oude model goede reviews kreeg en omdat het 30W meer heeft dan de Seasonic. Echter zag ik dat de Seasonic enigszins beter scoorde in reviews en dat het kleine verschill in vermogen niet veel zou moeten uitmaken.
De gekozen GTX970 is een placeholder, ik zal wss voor eentje moeten gaan die op dit moment verkrijgbaar is. Mijn voorkeur gaat naar de ASUS en Gigabyte kaarten aangezien ik las dat de MSI meer kans heeft op coilwhine. Eventueel een Superclocked EVGA als last resort
Enige advies of commentaar is op prijs gesteld.
Gamen op maximale settings in 1080p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1100 euro. Minder is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
22" Samsung monitor, HDDs en Windows 7 licentie worden overgenomen van oude PC. Muis en toetsenbord eveneens.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, afgezien van de bovengenoemde.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De build wil ik rond een GTX 970 baseren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC is bedoeld als een cadeau voor iemand, dus het mag ook beetje goed uitzien allemaal. Stille PC is mooi meegenomen, maar geen harde eis. Zolang het goed koelt.
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb begrepen dat op dit moment minieme prestatie wist hiermee te behalen is.
Ik denk dat de onderstaande build goed in balans is, dus deze thread is meer bedoeld als een een laatste check voordat ik over ga op bestellen en om nog enkele twijfels die ik zou hebben weg te nemen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 158,90 | € 158,90 |
| 1 | MSI H97 GUARD-PRO | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 360,- | € 360,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 III Window | € 78,95 | € 78,95 |
| 1 | Dell P2414H | € 199,80 | € 199,80 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,40 | € 22,40 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,03 | € 52,03 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 91,70 | € 91,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.116,68 | |
Toelichting keuze:
Intel Core i5-4460 Boxed
Beste prijs/prestatie op dit moment.
MSI H97 GUARD-PRO
Nieuwste chipset, wordt veel aangeraden hier. Kon geen negatieve reviews over vinden.
Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Stil, factory overclock, daarnaast nog ruimte om zelf over te klokken.
Cooler Master CM 690 III Window
PC moet ook enigszins goed uitzien. Deze kast heeft een clean look. Goede reviews ook verder.
Dell P2414H
24" 1080p monitor is zo'n beetje de standaard tegenwoordig. IPS paneel met low input lag. Kan naar wens afgesteld worden.
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Scheelt ~10C ivm met stock koeler. Ziet er ook mooier uit.
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
De goto geheugen voor builds. Geheugen is duur op dit moment, dus 8GB gekozen.
Seasonic S12II-Bronze 520W
Door iedereen aangeraden. Goede reviews, genoeg vermogen om het systeem te poweren.
Crucial MX100 256GB
Goede prijs/prestatie, betrouwbare merk. 512GB is aanlokkelijk, maar vind nog te duur.
Hieronder zijn nog enkele alternatieve componenten waar tussen ik nog zat te twijfelen. Is er een wezenlijk prestatie verschil tussen de twee moederborden als het op gamen komt (H97 vs B5)?
Zo niet zit ik te denken om voor de Gigabyte moederbord te gaan en een i5 4590 te kiezen. Zo heb ik nog klein beetje extra prestatiewinst voor zelfde prijs. Belangrijkste vind ik echter dat het moederbord een stabiele systeem levert.
Aanvankelijk had ik de XFX voeding omdat het oude model goede reviews kreeg en omdat het 30W meer heeft dan de Seasonic. Echter zag ik dat de Seasonic enigszins beter scoorde in reviews en dat het kleine verschill in vermogen niet veel zou moeten uitmaken.
De gekozen GTX970 is een placeholder, ik zal wss voor eentje moeten gaan die op dit moment verkrijgbaar is. Mijn voorkeur gaat naar de ASUS en Gigabyte kaarten aangezien ik las dat de MSI meer kans heeft op coilwhine. Eventueel een Superclocked EVGA als last resort
Enige advies of commentaar is op prijs gesteld.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 175,89 | € 175,89 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,- | € 66,- |
| 1 | XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze | € 52,50 | € 52,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 294,39 | |