Robot Stofzuiger Grixx auto vacuum (Aldi)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:00
In augustus 2014 hebben we een robot stofzuiger bij de Aldi gekocht.
De prijs was interessant. Voor ongeveer 120,- bood Grixx via Aldi een leuke stofzuiger aan.
De handleiding vind je hier

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/3z9Kspefba0GdXy5VSbPH6StBk62q72vrsgXLhPblmz0rjqm5S_G5o1oGlsfXDxYIk1CgvuT0VSNtghEtHs7xP_BfxmE5fI1vfwoSiQVTMEfGGLkCchkEJHI_U9y77lS7bw5xQZrsy8sWGxYu4OHTKd0J9g-UkAq2Pv7efIIT-DY7H2jW4kBpq56517E-lnfw5uWF8B4zEV1-GSqj6KkMSQjPU7Zi3-_duUuI3wCqzYNQ1nA3Wh_z5VFHj3m9zLrRvAhKntZi0U5grSX1Mh45U1DXocBcHOZyoeai4HUkbbLzK5o9E2d0cYCryJB2yoUaMBdxQSTdF2_jvUD2aWYbefDNj7WVA8hTlPFvl-NFW2WgI3LbT5nsfO47hZ3w5XmYP9mLGUvexhGYh06pgrp-eF7jaKq7vsSVwrtebpLDj3CB6QVs5AHfMBR78OJp1jI_7HNEzHCQcT-JeOf_sQH4ySZQ2cpFgoO9xtNpm0Lqsywoidy6U3dyQIyzo81JiW7sTDnIAvGnfP63a4rQ5Mhod4DvG8ldPiCT0IM3Q50ihV3nhB52WLj4uR0NNu9P2ew8mbJr1oyyqZBkd_3AJlow80bNyXzDzSNIOfFr9XJPocTxkYvwQ20yVCeQY_HLY4ncNchiSkJ5EALGfQmx3lP7DQf-i0gSFVd_WFivyVbjfE=w700-h503-no

- RF remote
besturing van de bot
start/stop van auto of spot-mode

- Programmeerbare dagen en enkele start-tijd
Ik hoef de bot alleen maar schoon te maken, verder geen omkijken na.

- Gaat automatisch terug als de batterij bijna leeg is
De bot zoekt de eerste beste wand, en weet: Als ik maar lang genoeg de wand volg, dan kom ik uiteindelijk bij een laadstation. Ook dit, tegen verwachting in, zorgt er voor dat de bot 99% van de tijd zijn weg terug vind voordat we opstaan.

- Breed zuig oppervlak (sommige botjes hebben nog niet de helft van de diameter)

- Gaat random door je huis en draait cirkels op plekken om daar schoon te maken.
Tegen mijn verwachting in maakt dat prima schoon.

- Reserve filter en zij-borstel

- Dwijl meegeleverd (don't even think about it)

- Als ik de zuiger 2x per week door het huis gaat maakt hij alles goed schoon.
Stenen vloer, ongeveer 80m2

- Het geluid kun je vergelijken met een kruimeldief.
Ik vind het niet helemaal stil, al heb ik geen vergelijk met andere bots in deze prijsklasse.

Dunne stoelpoten botst hij tegen aan en gaat er uiteindelijk omheen.
Deuren van glas ziet hij niet. Dan gaat de bots, stoot functie in werking.
Een vuurtoren is hiervoor een uitkomst.

In het begin is de stofzuigbeurt ruim 2 uur.
Na een jaar is dit terug gelopen tot 15 minuten.

Helaas na 2 maanden stopt de robot soms spontaan zonder error code, en soms geeft ie een code 4 aan.
Dit gebeurde eerst na een half uur, maar nu vrijwel direct. De stofzuiger is nu onbruikbaar.
Als je aan de wielen draait, wordt het al gauw duidelijk dat het rechter wiel ontzettend zwaar draait.
Je merkt ook aan de bewegingen die de stofzuiger maakt, dat 1 wiel niet meer draait.

Grixx is (volgens mij) een b.v. Dexxon.
De Grixx website geeft al een jaar dezelfde maintenance pagina weer:
"Currently we are busy renovating our website. Please contact our helpdesk for support on your product."
Het lijkt dus meer op een b.v. waaronder apparatuur wordt verkocht.
Geen probleem, zolang het product maar werkt en support geregeld is.
Aangezien ze zelf geen support forum hebben, maak ik gebruik van Tweakers.

Wat ik heb gelezen over de servicedesk is positief.
Defecte onderdelen worden netjes vergoed binnen de garantie termijn.
Aangezien de Aldi een garantie van 3 jaar geeft op producten, ben ik benieuwd naar de service.
Zoals in de handleiding staat omschreven is de servicedesk te bereiken via Tel.: +31 (0)172 63 66 61

Ik zal dit forum gebruiken om m'n bevinden van deze stofzuiger te posten.
De servicedesk van Grixx wordt ingeschakeld om het probleem op te lossen.
Gisteren had ik gebeld met de servicedesk en kwam uit bij Dexxon.
Een medewerker wist me te vertellen dat iedereen op training was en ik morgen kon terugbellen.
Lees hieronder de feedback en prima service die ik heb mogen ervaren.

[ Voor 86% gewijzigd door sprk_nl op 05-04-2018 17:51 . Reden: url update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Klik hier voor foto's van de grixx

Het wiel bestaat uit een motor met ingebouwde rotary encoder.
Ik ben benieuwd welk type motor dit is om dit als los onderdeel later te kunnen kopen.

De gearbox ziet er degelijk uit. Het geheel zit ook netjes in elkaar geschroefd en je kunt makkelijk een onderdeel vervangen, mits je een vervangend onderdeel kunt vinden natuurlijk.

Het enige minpunt vond ik, dat na 2 maanden er stofdeeltjes en haren IN de gearbox zaten.
Er moet dus een kier of speling optreden, waarbij er zooi naar binnen kan komen.
Wellicht dat het afdichten met een beetje lijm of kit langs de naad dit kan voorkomen?

Vanwege de problemen met 1 wiel dat veel zwaarder liep dan de ander heb ik de tandwielen gecontroleerd en gesmeerd. Deze liepen als een zonnetje. Ik vermoed dat de electro-motor zelf het probleem was en iets zwaarder liep. Vanwege de overbrenging ratio, draait met een beetje frictie in de motor, het wiel al helemaal zwaar.

Ik lees op meerdere forums dat er problemen optreden met de wielen.
Hopelijk is dit probleem bij de bron aangepakt en worden de wielen niet zomaar vervangen door eenzelfde exemplaar. Dit zou echt jammer zijn van een stofzuiger die verder prima werkt levert.

[ Voor 3% gewijzigd door sprk_nl op 29-12-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
sprk_nl schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 02:19:
Klik hier voor foto's van de grixx

Het wiel bestaat uit een motor met ingebouwde rotary encoder.
Ik ben benieuwd welk type motor dit is om dit als los onderdeel later te kunnen kopen.

De gearbox ziet er degelijk uit. Het geheel zit ook netjes in elkaar geschroefd en je kunt makkelijk een onderdeel vervangen, mits je een vervangend onderdeel kunt vinden natuurlijk.

Het enige minpunt vond ik, dat na 2 maanden er stofdeeltjes en haren IN de gearbox zaten.
Er moet dus een kier of speling optreden, waarbij er zooi naar binnen kan komen.
Wellicht dat het afdichten met een beetje lijm of kit langs de naad dit kan voorkomen?

Vanwege de problemen met 1 wiel dat veel zwaarder liep dan de ander heb ik de tandwielen gecontroleerd en gesmeerd. Deze liepen als een zonnetje. Ik vermoed dat de electro-motor zelf het probleem was en iets zwaarder liep. Vanwege de overbrenging ratio, draait met een beetje frictie in de motor, het wiel al helemaal zwaar.

Ik lees op meerdere forums dat er problemen optreden met de wielen.
Hopelijk is dit probleem bij de bron aangepakt en worden de wielen niet zomaar vervangen door eenzelfde exemplaar. Dit zou echt jammer zijn van een stofzuiger die verder prima werkt levert.
toon volledige bericht
Vorige week hier hetzelfde probleem met het rechterwiel, deze liep (vergeleken met het linker wiel) erg zwaar. Netjes de boel gedemonteerd. overbrenging tussen wiel en elektromotor liep soepel maar motor niet.
WD40 op asje van de motor en het liep weer soepel.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Ik heb op een dinsdag gebeld en woensdag ontving ik al een nieuw wiel.
na wisseling van het defecte wiel met dit nieuwe (lekker soepel lopende) wiel, werkt ie weer prima.
De service hiervan is dus prima.

Aan de telefoon heb ik gevraagd of ik eenzelfde motor kreeg en de huidige een slechte batch was.
Het antwoord was hij dit niet wist maar dat men de klanten tevreden wil houden en daardoor het complete wiel vervangen. Laten we hopen dat deze motor het langer uit houd dan 2 maanden of dat Grixx een grote voorraad wielen heeft.

BenEco, fijn om te lezen dat je dezelfde conclusie hebt getrokken en ook de motor zelf de oorzaak is.
Na een paar keer de overbrenging ingevet te hebben en dit niet de oplossing was, heb ik ook de motor van een druppeltje olie voorzien. Net onder het tandwiel een beetje gespoten en al draaiend naar beneden laten zakken, maar toch liep het niet soepel.
Nu ik een "reserve" motor heb, zal ik deze nog meer gaan smeren.

Had je ook stof in de huls van de overbrenging gevonden?
Misschien dat een beetje kit over de naad al wat tegen kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
sprk_nl schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 06:09:
Ik heb op een dinsdag gebeld en woensdag ontving ik al een nieuw wiel.
na wisseling van het defecte wiel met dit nieuwe (lekker soepel lopende) wiel, werkt ie weer prima.
De service hiervan is dus prima.

Aan de telefoon heb ik gevraagd of ik eenzelfde motor kreeg en de huidige een slechte batch was.
Het antwoord was hij dit niet wist maar dat men de klanten tevreden wil houden en daardoor het complete wiel vervangen. Laten we hopen dat deze motor het langer uit houd dan 2 maanden of dat Grixx een grote voorraad wielen heeft.

BenEco, fijn om te lezen dat je dezelfde conclusie hebt getrokken en ook de motor zelf de oorzaak is.
Na een paar keer de overbrenging ingevet te hebben en dit niet de oplossing was, heb ik ook de motor van een druppeltje olie voorzien. Net onder het tandwiel een beetje gespoten en al draaiend naar beneden laten zakken, maar toch liep het niet soepel.
Nu ik een "reserve" motor heb, zal ik deze nog meer gaan smeren.

Had je ook stof in de huls van de overbrenging gevonden?
Misschien dat een beetje kit over de naad al wat tegen kan houden?
toon volledige bericht
Geen stof in de overbrenging maar ondertussen ook gebeld omdat het probleem terug kwam. Ze zouden een nieuw compleet wiel opsturen.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Ook hier het nieuwe wiel ontvangen en de Aldibot is weer als nieuw.

Complimenten voor de servicedesk, 2x een telefoontje en beide keren binnen 10 sec. een medewerker aan de lijn welke snel met een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 02:34

Whuzz

Dodgeball!

Kan dit niet gewoon bij het algemene robotstofzuiger topic :?
Robotstofzuigers

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjiiwab
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01-2024
Een week geleden de Grixx gekocht bij de AH. Behoorlijk tevreden over het resultaat, wat mij wel stoort is dat er tijdens het wenden een raar kraakje te horen valt. Dat kraakje is best hard... tijdens de nacht schoonmaken is er niet bij, want ik hoor op zolder dat kraakje als hij de benedenverdieping schoonmaakt.

In de handleiding staat dat de robot zal terueren naar het oplaadbasisstation na 30 minuten reinigen. Ik heb dat nog niet meegemaakt, blijkbaar gaat hij door tot de accu leeg is. En daar heb ik nog niet op willen wachten ;)

Al met al ben ik best tevreden. Voortaan maar overdag aanzetten, als er niemand thuis is. En dan maar even kijken of hij weer in het basisstation staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646703

beste topicstarter..weet u hoe het werkt met het dweilen?? van laminaat? hier ook eentje aangeschaft en nog geen problemen met de wieltjes o.i.d. m.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Een update:
Na bijna een jaar in bezit van de Grixx stofzuiger zie ik dat de runtime van 1,5 tot 2 uur naar een half uur is gegaan. Met ongeveer een wekelijkse poetsbeurt zal de Grixx nu rond de 40 run's hebben gehad.

Ik heb contact opgenomen met de servicedesk en hoop dat ze me kunnen helpen.
Een runtime van een half uur maakt dit product onbruikbaar.

In de handleiding staat vermeld dat het laden 5 uur duurt.
Ik heb de exacte tijd nog niet gemeten, maar het is zeker minder dan 5 uur.
Is er dan een probleem met het laad-systeem, of is de batterij nu al versleten?

De UV lamp aan de onderkant is defect.
Das jammer, maar ik twijfel over een daadwerkelijk effect van kortstondig UV belichting.

Het vervangen wiel werkt vooralsnog prima.
De Grixx is makkelijk te demonteren met een schoevendraaien om de opgedraaide haren er uit te halen.
De filters zijn makkelijk schoon te blazen.

Al met al geen verkeerd apparaat, alleen de batterij en UV functionaliteit is nu waardeloos.

Een link naar de handleiding

Een link naar een vervangende batterij van 50 Dollar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijft hij in zijn basisstation staan, of doet hij net als de oudere versie dat hij 1cm naar voren rijdt als hij klaar is met laden, waardoor dat in ieder geval voorkomt dat hij continue stukjes weer wordt opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
Bij mij is de batterij inmiddels ook versleten.

Je kan deze ook bestellen via: http://www.4allgadgets.nl...62986756/Products/RBSBATT

Kost 44 euro incl verzenden en zal waarschijnlijk sneller zijn dan de batterij uit China ;)

Ik vind overigens wel dat de batterijen voor deze robots duur zijn. Zijn er ook alternatieven batterijen voor deze robot? Wellicht is het mogelijk om een setje batterijen van vergelijkbare specificatie aan elkaar te knopen en in deze robot te plaatsen?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brjhaverkamp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 14:39
Ik heb vorige week een nieuwe accu voor mijn Aldi stofzuiger gekocht.
Hij doet het in principe. Maar hij maakt nu om de 5 seconden een pieptoon waardoor het niet uit te houden is.
ik heb de oude accu weer teruggestopt Daarmee doet de stofzuiger het nog maar enkele minuten.
maar hij is tenminste stil en tevreden..

Heeft iemand gelijksoortige ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markismus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-05-2023
Ik heb vorige week een nieuwe accu voor mijn Aldi stofzuiger gekocht.
Hij doet het in principe. Maar hij maakt nu om de 5 seconden een pieptoon waardoor het niet uit te houden is.
ik heb de oude accu weer teruggestopt Daarmee doet de stofzuiger het nog maar enkele minuten.
maar hij is tenminste stil en tevreden..
Als je vijf grote schroeven losdraaid (Éen zit verborgen onder het zwenkwiel, één onder een sticker), dan kan je kap er afhalen, nadat je een header losgemaakt hebt. Het zwarte cylindertje met gaatje bovenin is de speaker. Lossolderen of schakelaar toevoegen of volkitten: piepen weg.

Ik heb net voor 17€ een oudje gekocht en ben de batterij aan het reconditioneren. Hij lijkt het beter te gaan doen. Moet wel het laadstation uitzetten anders gaat hij naar 20 minuten terug naar de oplader en wil hij er niet meer af.

Klopt het dat functies uitvallen bij afnemen capaciteit batterij? Ik zie eerst de zuiger uitgaan en dan de rol (denk ik). UV heeft het nog niet gedaan. Maar rondrijden en het draaien van het zijvegertje gaat vrolijk door.

Er zit nog een 10 pins header op de printplaat die direct van buitenaf (onder rubber flapje) benaderbaar is. Iemand enig idee wat je daar op kan aansluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Markismus op 24-12-2016 14:47 ]

• sprk_nl
Na 2,5 jaar kan ik het volgende vertellen over het gebruik en onderhoud van de Grixx Auto Vacuum:

De Grixx stond de eerste twee jaar 3x per week te stofzuigen op een tegel vloer.
Dat was prima om ongeveer 80m2 schoon te houden.

Na aanschaf van een tweede batterij na twee jaar, laat ik hem nu elke dag stofzuigen.
Dit is een test om na te gaan of de batterij een langere of duidelijk kortere periode mee gaat.

Elk jaar maak ik hem 2 tot 3 keer grondig schoon.
Elke week worden de rollertjes onthaart.
Elke dag, op een brakke ochtend na, wordt het stof bakje geleegd.

Na 1,5 jaar is de filter vervangen door een reserve (bijgeleverd).
Ik heb ooit het witte filter er uit gedrukt en het rode frame geopend.
Neem dan een panty, klik deze tussen het rode frame in en knip op maat.
Dit werkte als tijdelijke oplossing prima voor een paar maanden.

De "spin-borstel" heb ik nog niet hoeven te vervangen.
Als deze zich heeft vastgedraaid om een kabel oid dan mag je hem weer in model trekken.
Met een beetje pech gebeurt dit vaker en zul je hem wel moeten vervangen.
Van alleen wat zuigen gaat deze niet stuk.

Na een jaar is de accu versleten en haalt hij maar een kwartier run time, i.p.v. ruim twee uur in het begin.
Met een kwartier schoonmaken, heb je er natuurlijk niks meer aan.
Een nieuwe accu kost ongeveer €40,-

Zoals eerder vermeld heb ik een probleem gehad met een wiel.
Na vervanging heb ik nooit meer een probleem ondervonden, tot twee jaar later:
De lager, waar het wiel aan bevestigd is, is helemaal weg gesleten aan de achterkant.
De wielen hebben een mega speling, maar hij zuigt nog prima, fingers crossed!
Aangezien de batterij net is vervangen, moet ie minimaal nog een jaar hebben gedraaid.

Totale kosten na drie jaar: € 200,-
€120,- Aanschaf
€ 80,- Twee nieuwe batterijen

Dus 66,- per jaar oftewel 5 euro per maand.
Voor 66 euro kun je wel elk jaar een nieuwe stofzuiger kopen,
maar daar is je huis nog niet schoon mee.

De afweging van elke dag een schone vloer en veel minder stof op kasten tov de prijs,
laat me toch opnieuw overwegen om deze Grixx een volgende keer aan te schaffen.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met duurdere botjes.
Gaat een stofzuiger van €220,- 6 jaar mee?

• sprk_nl
Markismus schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:46:
[...]
Klopt het dat functies uitvallen bij afnemen capaciteit batterij? Ik zie eerst de zuiger uitgaan en dan de rol (denk ik). UV heeft het nog niet gedaan. Maar rondrijden en het draaien van het zijvegertje gaat vrolijk door.

Er zit nog een 10 pins header op de printplaat die direct van buitenaf (onder rubber flapje) benaderbaar is. Iemand enig idee wat je daar op kan aansluiten?
Bij mij vallen er geen functies uit tijdens het zuigen.
Als de batterij onder een bepaald niveau is, dan stopt de zuigmotor en gaat ie terug naar het laadstation.
Het zij-vegertje blijft idd gewoon doordraaien, geen idee of dat ook voor de rubbers en borstel is aan de onderkant.
Ik kan me voorstellen dat deze zuigmotor de grootste stroomvreter is die uitgezet wordt om nog het laadstation te bereiken, al had ik idd de rest ook laten stoppen.

De UV lamp was bij mij binnen een jaar defect.
Al vraag ik me het nut af van het UV vermogen tov de tijd dat de lamp boven een oppervlak blijft.
Dit kan toch geen bacteriën of ander geneuzel laten verdwijnen?

Ik heb de bot nog niet open gehad. De garantie is me lief :)
Bij aanschaf van een 2e gaat de eerste natuurlijk open. Ik had gedacht dat in die jaren een open-source zuiger wel door iemand was ontworpen. Enkele ontwerpen daargelaten ben ik er qua prijs/prestaties nog niet van onder de indruk.

• sprk_nl
Sissors schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:17:
Blijft hij in zijn basisstation staan, of doet hij net als de oudere versie dat hij 1cm naar voren rijdt als hij klaar is met laden, waardoor dat in ieder geval voorkomt dat hij continue stukjes weer wordt opgeladen?
De bot blijft in zijn laadstation.

Ik vind het wegrijden van de bot tov de lader wel een brak ontwerp.
Intern moet het toch ook mogelijk zijn om het laad-circuit te stoppen, niet?
Of de Grixx dat doet, geen idee.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Late reactie :P.

Maar ja, intern onderbreken kan ook probleemloos. Maar wegrijden werkt ook, en scheelt weer een componentje vermoed ik. Niet het meest elegante qua ontwerp, maar het was echt nauwelijks iets dat hij naarvoren reed. Beter iig dan een kapotte batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabhor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10-2022
Wij hebben ook 2,5 jaar geleden deze aldi-stofzuiger gekocht.

Na een 9 maand was de batterij stuk. Meteen een nieuwe gekocht.
Verder heb ik alle borstels al moeten vervangen en het filter en nu is het voorwieltje ook opeens verdwenen.
Waar hij die verloren is weet ik niet, maar hij is weg en kan hem nergens meer vinden. Vreemd.

Hij is na 2,5 jaar eigenlijk niet meer bruikbaar. Hij schokt en loop moeizaam. Ook om de haverklap error.
Eigenlijk als ie draait loop ik er continu achteraan omdat ie vast zit of in errormodus gaat.

Tsja, dan niet echt een tijdbespaarder dan.

Het 1e jaar was ik echt enthousiast. Als je zag wat ie tussen de normale stofzuigerbeurten aan stof/zand/haren opzoog, geweldig.

Maar na 1 jaar komt de slijtage en nu na 2,5 jaar is het definitief einde oefening.

Jammer.
Pagina: 1