Een eerlijk draadloos netwerk voor een studentenhuis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-07 11:22

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Sinds kort woon ik een studentenhuis met 8 huisgenoten.
We willen allemaal samen een internetabonnement gaan delen. Ik heb ondertussen een abonnement bij UPC afgesloten, namelijk 2-in-1 Power met 120Mbps (down). Met een Ubee EVW3226 modem/router. Ik wil graag de bandbreedte eerlijk verdelen over de 9 kamers m.b.v. een draadloos netwerk. Ik ben ook op zoek naar een oplossing waarbij ik zelf een eigen persoonlijke netwerk kan hebben zonder dat er iemand buiten dit netwerk toegang kan krijgen. De Ubee van UPC kan helaas niet op twee frequenties tegelijkertijd zenden/ontvangen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met WifiSpots van UPC. Ik vermoed dat ik een nieuwe router moet aanschaffen om dualband Wi-Fi en geavanceerde bandbreedtemanagement te krijgen.
Samengevat wil ik dus het volgende:
  • Uitsluitend draadloos netwerk (behalve voor mijzelf).
  • Dualband Wi-Fi
  • Bandbreedtemanagement (misschien d.m.v. MAC-adres)
  • Een veilig thuisnetwerk voor mijzelf.
Wat raden jullie mij aan gezien de eisen? Als jullie denken dat ik te veel wil dan hoor ik dat graag. Wellicht hebben jullie ervaring verkregen met het opzetten van een draadloos netwerk voor een studentenhuis. Tips, tricks ze zijn allemaal welkom!

Bij voorbaat dank! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ram-G-maN op 14-10-2014 01:03 . Reden: Per ongeluk Ziggo getypt i.p.v. UPC ]

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

De vraag is even waarom wil je dat?

is het niet gunstiger om te zeggen we schaffen met z'n allen een nas aan --> Downloads daarop aanzetten en via WLAN / LAN stream je de boel maar?

Want wat is de reden dat je bandbreedte management wil doen?
En is iedereen het daarmee eens? of niet?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er zijn gewoon AP's waar je de bandbreedte kan instellen/beperken per apparaat, deze kunnen 2.4/5ghz aan (mimo 3x3) Dus je zou de AP op de modem uit kunnen zetten en dit regelen met de losse AP.

En afhankelijk van het huis zul je 1 of 2 AP's nodig hebben. Ik heb geen ervaring met de UPC modems maar indien mogelijk zou je daar Mac Adress filtering aan kunnen zetten. En ik neem aan dat je met 'je eigen netwerk' bedoelt dat je een netwerk hebt tussen je eigen apparaten op een aparte ip range?

Dit zou eventueel kunnen dmv Vlan of 2de netwerk kaart in de pc en die in een andere range zetten en verbinden met een losse switch waar je de andere apparaten op zet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik heb in de zelfde situatie gezeten, ik heb een dergelijk netwerk aangelegd in het studentenhuis waar ik nu woon. Dit m.b.v. Ubiquiti en Mikrotik aparatuur.

We hebben hier echter geen 5Ghz, vinden we niet erg want we pompen 70-80Mbit/s over wireless :)

Tevens zou ik je niet aanraden om de verbinding keihard te verdelen, wat als er niemand thuis is en iemand wil ff iets downloaden, kan ie alsnog maar 20Mbit/s ofzo gebruiken. Word je niet vrolijk van.

Als ik jou was zou ik:

-onderling afspraken maken
-Het netwerk m.b.v. (fatsoenlijke!) QoS instellen. (Dus: is er veel bandbreedte beschikbaar dan laat die gebruik worden, maar zorg dat elk device bijv. 20 Mbit kan gebruiken op het moment dat het device dat wil)

Tevens nog een vraag: Bij welke provider zit je nou? Want ik hoor je over zowel UPC als Ziggo praten

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-07 11:22

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Topicstarter
3DDude schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 00:48:
De vraag is even waarom wil je dat?

Want wat is de reden dat je bandbreedte management wil doen?
En is iedereen het daarmee eens? of niet?
Iedereen is er mee eens dat we de verbinding netjes opdelen. Er is blijkbaar in het verleden aantal keren voorgekomen dat iemand met een usenet account het netwerk onevenredig zat te belasten waardoor de Wi-Fi verbinding niet stabiel was.
prutser001 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 00:50:
En ik neem aan dat je met 'je eigen netwerk' bedoelt dat je een netwerk hebt tussen je eigen apparaten op een aparte ip range?
Dat is precies wat ik wil inderdaad, met garantie dat iemand buiten de ip-range niet kan binnendringen. Waarschijnlijk zal mijn eigen privénetwerk, die achter de verdeelde netwerk ligt, bedraad zijn.
ShadowAS1 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:00:
Ik heb in de zelfde situatie gezeten, ik heb een dergelijk netwerk aangelegd in het studentenhuis waar ik nu woon. Dit m.b.v. Ubiquiti en Mikrotik aparatuur.
Kun je mij meer vertellen over Ubiquiti en Mikrotik? Waarvoor heb je elk van deze dingen voor toegepast?
ShadowAS1 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:00:
Tevens nog een vraag: Bij welke provider zit je nou? Want ik hoor je over zowel UPC als Ziggo praten
Dat was een foutje 8)7 , Moet UPC zijn natuurlijk. Mijn ouderlijk huis ligt in een stukje ziggogebied. :P

Bedankt voor de supersnelle reacties medetweakers! :D

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

GT-R schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:15:
[...]

Iedereen is er mee eens dat we de verbinding netjes opdelen. Er is blijkbaar in het verleden aantal keren voorgekomen dat iemand met een usenet account het netwerk onevenredig zat te belasten waardoor de Wi-Fi verbinding niet stabiel was.
Helder, vandaar mijn suggestie?
Dat is precies wat ik wil inderdaad, met garantie dat iemand buiten de ip-range niet kan binnendringen. Waarschijnlijk zal mijn eigen privénetwerk, die achter de verdeelde netwerk ligt, bedraad zijn.

[...]

Kun je mij meer vertellen over Ubiquiti en Mikrotik? Waarvoor heb je elk van deze dingen voor toegepast?
Mikrotik,
\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur

Ubiquiti
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

GT-R schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:15:

Simpel,
Wij maken gebruik van een aantal Ubiquiti UniFi Access Points (In onze situatie doen die dingen 7-80Mbit over 2.4Ghz, dus 5Ghz is overbodig voor ons)

We hebben een MikroTik RB2011UiAS als router, deze hangt aan onze glasvezellijn, doet het geweldig :) Het nadeel aan de mikrotiks is dat het enige leercurve heeft..

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 14:40
Ik heb het ooit eens gedaan in een studentenhuis met FreeBSD en PF & ALTQ (PFsense is wellicht makkelijker)

De regels die ik gemaakt had waren redelijk complex maar het kwam ongeveer neer op het volgende:
-er was 1 hoofd queue (CBQ) op de uitgaande interface (uitgaand verkeer!)
-iedereen had een eigen queue die een percentage bandbreedte kreeg, met de mogelijkheid overcapaciteit te 'lenen'
--binnen die queues waren weer subqueues gebaseerd op priority waardoor S/SA en ACKS voorrang kregen en waarbinnen S/SA en ACKS voor de standaard surf en mail diensten weer meer voorrang kregen en een laatste queue waar zoveel mogelijk bulk verkeer in kwam wat de laagste prioriteit had

Alle filtering en in queues plaatsen gebeurde op de interne interface bij inkomend verkeer (de queues bevinden zich op de uitgaande if!) op basis van IP adres, IP adressen werden via static leases uitgedeeld via een DHCP server, verder was er nog 1 queue waar iedereen die niet in de IP lijst voor kwam in terecht kwam die wat rest bandbreedte wegsnoepte (oftewel gast gebruikers of devices van huisgenoten waar het mac adres niet van bekend was)

Het grootste voordeel was dat ik niet meer mijn huisgenoten hoefde te 'policen' omdat ze weer zaten te kutten met torrents, iedereen kon gewoon de upload op unlimited zetten, was niemand aan het internetten (en dus ook uploaden-> requests sturen!) dan kregen ze de volle verbinding, gingen mensen surfen dan ging dit altijd supersnel :)

Inkomend verkeer queuen en verdelen is eigenlijk niet zo'n geweldig idee, bij de meeste verbindingen is de upload toch de beperkende factor en door het opzetten van 'normale' surf en andere low latency verbindingen voorrang te geven krijgt iedereen normaal gesproken genoeg download snelheid, dit werkt ook nog als mensen bijvoorbeeld een usenet client op max laten draaien :)

too weird to live too rare to die

Pagina: 1