gekkie schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:45:
Grootste voordeel kun je denk ik behalen als je al je hardware van de apple betrekt. Door ze zelf het besturingssysteem en de hardware maken en daarmee de geringe omvang van het eco systeem zelf, is het wat makkelijker om alles ogenschijnlijk naadloos op elkaar aan te laten sluiten.
Dat gaat maar zeer beperkt op en niet meer dan voor andere fabrikanten. Apple gebruikt, net als iedere andere fabrikant, componenten van externen; CPU van Intel, videokaart van NVidia, geheugen van b.v. Samsung of Hynix, SSD van Samsung, audiochips van Realtek, schermen van b.v. LG of Sharp enzovoorts. Er zijn maar heel weinig dingen die ze zelf ontwerpen en/of bouwen. Stel ze maken het moederbord (logicboard) zelf, dan is dat niet anders dan een Asus (die ook zelf moederborden maakt).
Er zijn mijn inziens maar een beperkt aantal scenario's en/of eisen wanneer je kunt zeggen dat een Macbook een betere aankoop is dan een highend Windows laptop/ultrabook (hiermee wil ik niet zeggen dat een Macbook in alle andere gevallen een slechtere keuze is):
- Het werk wat je ermee wilt verrichten vereist software specifiek verbonden aan OSX
- De omgeving waarbinnen je het device gebruikt is gericht op Mac gebruik (de opleiding, of vanwege support op de zaak)
- Je prefereert OSX boven Windows
- Goede accuduur en een erg goed touchpad staan bovenaan jouw lijst met eisen.
Wanneer je je kunt vinden in meerdere of alle bovenstaande punten kunt vinden, dan is een Macbook waarschijnlijk de beste keuze. Maar zelfs dan moet je voor jezelf de meerprijs rechtvaardigen. En ja, die meerprijs is er (afhankelijk van model en uitvoering). De rMBP 15" (model 2013 of 2014) die ik op het werk wel eens gebruik (Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD) kostte iets van 1800 tot 1900 euro. Neem ik een gelijkwaardige (of beter) uitgerustte
Asus,
Lenovo (is er ook met 4K scherm) of
HP laptop dan ben ik hooguit 1200 tot 1400 euro kwijt. Wil je meer uitbreiding (grotere SSD, meer RAM) dan is dat met die merken wel en goedkoper mogelijk.
En ja, elk van die devices heeft voor- en nadelen. Pluspunten aan de rMBP vind ik de algehele afwerking, de accuduur en het touchpad. Minpunten vind ik het glossy scherm (puur de glossy afwerking, scherm is verder top), scherpe randen, plastic voetjes onder de Macbook die totaal geen grip hebben (waarom in vredesnaam niet gewoon rubber?) en hij wordt onder load flink warm (fan iets eerder/harder laten draaien en het was een stuk aangenamer).
Vergelijk ik dit met mijn Sony Vaio Pro 13" dan kan ik op dezelfde manier plus- en minpunten neerzetten. Positief is het gewicht (veel lichter dan b.v. Macbook Air 13"), goede afwerking en een erg goed scherm (mat 1080p met zeer accurate kleuren en goed afleesbaar buiten in de zon). Minpunten zijn het niet veel bijzondere touchpad, het fanprofiel (fan gaat vrij snel aan en maakt hoog geluid) en (t.o.v. de Macbook Air) een mindere accuduur.
Kortom: er zijn genoeg fabrikanten die erg goede laptops maken. Afhankelijk van jouw gebruikersscenario en persoonlijke voorkeur bevalt het ene merk je wat beter dan het andere. Geen van hen is perfect, geen van hen is slecht. In een aantal reacties stelt men dat een Macbook verre superieur is, nooit vastloopt, nooit problemen heeft enzovoorts. Dit zijn simpelweg sprookjes, ze hebben er simpelweg net zo weinig last van als de anderen. Vastlopen e.d. doen Macs zeker wel. In de paar maanden dat ik de Macbook pro gebruik op het werk zijn er vaker programma's gecrashed of zelfs het hele apparaat vastgelopen (leuke draaiende strandbal en niets reageert meer) dan op mijn Windows pc in de afgelopen 2 jaar. Betekent dit dan dat Macs vaker crashen? Nee, ik heb waarschijnlijk pech gehad, maar het kan op elk device gebeuren.