Hellboy! schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:43:
Zat te kijken naar een arm board als fileserver. Dacht eerst aan de rasberry 2, echter heeft deze nog steeds geen gigabit ethernet. Ik zie op internet wel mensen die een usb naar gigabit adapters hebben.
Iemand hier de quad core banana pi i.c.m usb disk als nas server?
Alvast bedankt.
Zelf heb ik een fileserver draaien op een
dual core banana pi. De reden dat ik deze gekozen heb is omdat deze pi beschikt over een sata aansluiting. Met behulp van een
sata kabel kan je een HDD aansluiten, wat resulteert in snellere doorvoer snelheden (
benchmarks). Ik weet niet wat de doorvoer snelheid (USB) van de Banana Pi 2 (de quad core variant) is, maar ik vermoed dat deze lager is vanwege het ontbreken van de sata poort.
Ik heb een 2.5" HDD aangesloten, waarvoor geen extra voeding nodig is (bij gebruik van een goede 2A voeding althans). Een collega heeft een soortgelijke setup, alleen heeft hij een 3.5" HDD. Hiervoor gebruikt hij een 230V naar 12V + 5V voeding (kan zo 1-2-3 geen link vinden). Met één voeding voedt hij zowel de Pi als de 3.5" HDD.
Betreft de software: als basis gebruik ik een
image van Igor Pecovnik, de Legacy - Debian Wheezy variant. Dit image schijnt een aantal optimalisaties te hebben (volgens mij voor o.a. Samba). Hierop heb ik vervolgens
OpenMediaVault geïnstalleerd volgens deze
instructie. Ten tijde dat ik hiermee bezig was, was OpenMediaVault nog niet geschikt voor Debian Jessy, indien je dezelfde weg wil bewandelen dan moet je even uitzoeken of het inmidels wel geschikt is (of ook voor Debian Wheezy kiezen

).
In OpenMediaVault heb ik het volgende geïnstalleerd:
- Samba (fileserver voor Windows laptop en desktop)
- NZBget
- Transmission (inclusief automatisch stoppen met seeden (link) en automatisch verwijderen na het downloaden (link)
- MySQL (gedeelde database voor Kodi)
- NFS (voor drie raspberry Pi's (Pi B, PiB+ en een Pi 2B) met Kodi)
- Plex media server (voor LG smart TV)
- iTunes/DAAP server (om muziek te streamen naar Airplay devices (drie raspberry pi's))
In mijn geval, met twee gebruikers, vind ik dit een goede oplossing. Tijdens het downloaden/repareren/uitpakken kan ik tegelijk een film kijken (~20 gb rips met DTS) op een Pi zonder stotteren.