Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Knetter voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe GigaByte GeForce GTX 970 G1 Gaming aangeschaft. Mijn vorige videokaart was een ati r9 280x van asus. Nu heb ik de gtx 970 erin gezet,en als ik de videokaart belast hoor ik geknetter uit mijn voeding komen. Als ik mn pc gewoon idle laat draaien hoor ik niks,maar zodra ik een spel speel of 3d mark draai,hoor ik m meteen weer knetteren. Heb mijn 280x even terug gezet ,en t genetter is meteen weer weg.(ook als ik m zwaar belast hoor ik niets). De voeding heeft meer dan genoeg power,daar kan t niet aan liggen,en een gtx970 gebruikt minder stroom ook dan de 280x. Er zit ook geen stekker los ofiets. Dus het moet bijna wel aan de nieuwe videokaart liggen,lijkt mij. Weet iemand mischien hoe dit mogelijk is? Ik sta op t punt om de kaart te retourneren,maar ik wil graag advies hebben van iemand of het ergens anders aan zou kunnen liggen. Ik durf nu die GTX 970 er niet meer in te zetten ,voordat ik iets opblaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 18:07 ]

Verwijderd

Post hier even je volledige systeem, dat maakt het wat makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
MIjn systeem is : i5 3570K processor
Nu weer mn Asus R9 280X videokaart
P8 Z77-VLX mb
10 gb crusial DDR3 1600 mhz geheugen
Xilence Gaming Edition 800W voeding

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:12:
Post hier even je volledige systeem, dat maakt het wat makkelijker.
Thanks,zal t meteen even doen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:46

Nemesizz

Untouchable

Als ik mn pc gewoon idle laat draaien hoor ik niks,maar zodra ik een spel speel of 3d mark draai,hoor ik m meteen weer knetteren.
Doet me een beetje denken aan dit topic bij Tom's:
http://www.tomshardware.c...issues-questions-rig.html

Daar heeft ie het over 'ratling noises' en ook ineens een rare geur (rare geur en computers is meestal foute boel :+ ).

Het gekke is dus wel dat een (qua verbruik) zwaardere 280x geen problemen geeft en een relatief lichtere (qua verbruik) 970 wel problemen geeft.
Ik sta op t punt om de kaart te retourneren,maar ik wil graag advies hebben van iemand of het ergens anders aan zou kunnen liggen. Ik durf nu die GTX 970 er niet meer in te zetten ,voordat ik iets opblaas.
Heel verstandig, want zoals ik aangaf , staat er in dat topic op Tom's dat er ook ineens een rare geur bij kwam.

Wat je kan proberen, om te kijken of er echt iets mis is met de GTX 970 of dat het puur alleen de voeding is (al dan niet in combinatie met die GTX 970) is om de videokaart (die GTX 970 dus) te proberen in een andere PC die heel toevallig géén Xilence voeding heeft.

Kan ook domme pech zijn dat de 2 niet compatible zijn. Het komt bijna nooit voor, maar soms dus wel.
Heb het ook een keer gehad met een nieuwe videokaart (geen geknetter dat dan niet), altijd maar crashen en crashen. Voeding was goed, videokaart was goed, maar die 2 samen in 1 systeem was constant problemen. Andere voeding (zelfde merk nog wel, zelfs een iets lichtere voeding dan ik had) en geen problemen meer.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie. Ja die op tomshardware was ook een vreemd geval.Die hoorde geratel,maar ik hoor n soort knetterende elctriciteits geluid. Nee zover wil ik t niet laten komen dat ik een brandgeur ruik idd. Wat jij zegt over dat compatible sta ik wel even van te kijken,want dat wist ik niet . Zou wel heel toevallig zijn dan,maar je weet t nooit. Ff testen bij iemand met een andere voeding,gaat voorlopig niet lukken helaas. Ik kan t ook niet begrijpen dat de voeding die zwaardere kaart wel makkelijk kan draaien(met overclocken van gpu en cpu) dan deze standaard GTX 970(zuiniger) niet. Dus mijn eerste gedachten waren dat de nieuwe kaart niet goed is. Maar als t waar is van dat ze niet samen in 1 systeem kunnen,dan baal ik echt als een stekker natuurlijk :F . Ik hoop ook dat iemand dit leest die toevallig ook een xilence 800 psu heeft met een GTX 970 ,dan weet ik meteen of dat wel of niet gaat. Als ik geen oplossing weet maandag zal ik m terug sturen en een ander type GTX 970 proberen denk ik. T gekke is dat de GTX 970 perfect werk,met de xilence psu. Alleen dat geluid vind ik doodeng,net of je elk moment een rookwolk gaat zien. Dus die laat ik er even uit. Maar jou ervaring met die videokaart en die psu was ook een vreemd iets,wat je ook niet verwacht.
Nemesizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:17:
[..

Daar heeft ie het over 'ratling noises' en ook ineens een rare geur (rare geur en computers is meestal foute boel :+ ).

Het gekke is dus wel dat een (qua verbruik) zwaardere 280x geen problemen geeft en een relatief lichtere (qua verbruik) 970 wel problemen geeft.

[...]

Heel verstandig, want zoals ik aangaf , staat er in dat topic op Tom's dat er ook ineens een rare geur bij kwam.

Wat je kan proberen, om te kijken of er echt iets mis is met de GTX 970 of dat het puur alleen de voeding is (al dan niet in combinatie met die GTX 970) is om de videokaart (die GTX 970 dus) te proberen in een andere PC die heel toevallig géén Xilence voeding heeft.

Kan ook domme pech zijn dat de 2 niet compatible zijn. Het komt bijna nooit voor, maar soms dus wel.
Heb het ook een keer gehad met een nieuwe videokaart (geen geknetter dat dan niet), altijd maar crashen en crashen. Voeding was goed, videokaart was goed, maar die 2 samen in 1 systeem was constant problemen. Andere voeding (zelfde merk nog wel, zelfs een iets lichtere voeding dan ik had) en geen problemen meer.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Nee, ik heb me toen ook 2 of 3 dagen suf gezocht tot ik eindelijk door had dat de voeding en videokaart niet samen wilde werken. Ik dacht eerst ook dat het aan de videokaart lag (die was nieuw), omdat de voeding geen problemen had met een oudere kaart die eigenlijk meer verbruikte.

Ik had dus 'geluk' dat het alleen een conflict was tussen videokaart en voeding.
Maar je kan dus ook de pech hebben dat het een conflict is tussen 2 onderdelen icm met een 3e onderdeel.
Bijvoorbeeld dat een moederbord + bepaalde videokaart prima werken, maar als je dan een voeding van merk/type X aansluit dat het ineens niet werkt. Test je dan de voeding en videokaart op een ander systeem (ander moederbord) werkt het wel. Test je moederbord + videokaart met voeding merk/type Y werkt het ook. <- is puur even voorbeeldje, maar zo vervelend kunnen compatibiliteits problemen zijn ;) .

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Incompatibiliteit tussen de videokaart en voeding bestaat niet, enige wat ze met elkaar te maken hebben is dat de voeding de videokaart stroom geeft als het moederbord het toestaat. Dat het misschien leek op incompatibiliteit maakt het nog niet waar. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:23:
Incompatibiliteit tussen de videokaart en voeding bestaat niet, enige wat ze met elkaar te maken hebben is dat de voeding de videokaart stroom geeft als het moederbord het toestaat. Dat het misschien leek op incompatibiliteit maakt het nog niet waar. ;)
Zou je zeggen. Maar waarom crashte m'n Radeon altijd (echt altijd, keer op keer) op precies 70ºC icm die bepaalde voeding (Antec NeoHE 550)? GeForce deed het altijd, of dat ding 50 of 80 graden werd geen probleem.
Vervolgens een NeoHE430 geprobeert en een Earthwatts 500, en geen problemen meer. Kaart kwam boven de 70ºC (fan zit automatisch vast op 40% dus werd ie makkelijk boven de 70) en niks aan de hand.

Dat een voeding eigenlijk een 'dom ding' is dat power levert aan componenten kan wel zo zijn. Toch was er dus wel degelijk een compatibiliteits probleem tussen die bepaalde voeding en die bepaalde videokaart.
Voeding werkte perfect met alle andere videokaarten die ik had, videokaart werkte perfect met alle andere voedingen die ik had, maar die 2 samen en altijd crashes.

Dus, zeg het maar....hoe kan dat? :P

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Geen idee, maar het zal met de temperatuur te maken hebben gehad als het altijd op precies 70 graden gebeurde.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:37:
Geen idee, maar het zal met de temperatuur te maken hebben gehad als het altijd op precies 70 graden gebeurde.
Denk jij dan dat het een fabrieksfout ofiets v/d gtx 970 is?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand dit ooit gehoord of meegemaakt?
kan het zijn dat sommige voedingen niet met bepaalde (zuinigere) nvidia kaarten overweg kan?
Met alle ati kaarten wel,behalve met nvidia? Is dit mogelijk of niet?

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:07
Lees dit topic maar eens door: Moet mijn videokaart onderklokken.
Staat ook in wat je kan proberen om het te verhelpen, iig is dat m'n eerste vermoeden.

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
_eXistenZ_ schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:52:
Lees dit topic maar eens door: Moet mijn videokaart onderklokken.
Staat ook in wat je kan proberen om het te verhelpen, iig is dat m'n eerste vermoeden.
Maar de kaart ken benchmarks makkelijk draaien zonder problemen.
Zodra ik de GTX 970 belast gaat mn trafo een knetterend eng kortsluiting geluid maken en met mn zwaarder watt kaart r9 280x niet. Dus mn voeding geeft meer dan genoeg stroom toch.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:19

Thomg

Aww yiss

Heb zo'n gevoel dat het aan resonantie ligt, klinkt eigenlijk idioot.

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11 22:46
Knetteren.... Kun je het geluid opnemen en online zetten, ik ben wel benieuwd :)?

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hmm. Kan het zijn dat je voeding door die nieuwe videokaart gewoon net even wat zwaarder moet werken, waardoor het knettertje zich openbaart? Lijkt me reteirritant maar weinig zorgelijk. Ik zou eerder je voeding als problematisch zien dan de videokaart.

Ik heb voor een laptop een extra voeding van trust gekocht,dat ding knettert als een malle. (elektrisch knettergeluid, alsof er iemand met een vork in een broodrooster zit te prutsen ;-)) Die doet het echter al jaren prima dus problematisch is het niet (de herrie is irritant maar ik gebruik hem alleen als ik de laptop niet op mijn werkkamer gebruik). Lijkt me niet fixbaar, heeft denk ik met de kwaliteit van het ding te maken.

Ik heb een soldeerbout met een resonerende voeding, maakt ook een pokkeherrie maar klinkt niet elektrisch, ook niet knetterig maar als een zoem/bron, alleen dan wel met een vrij hoge fequentie. Als ik hem scheef hou doet hij het niet, daar zit dus duidelijk iets niet goed vast. Is wel fixbaar (maar heb ik nog even niet gedaan omdat het ding nieuw is en bij eventuele andere gebreken wil ik hem terug kunnen sturen zonder mijn reparatiesporen :)).

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:02:
Heb zo'n gevoel dat het aan resonantie ligt, klinkt eigenlijk idioot.
e
Dat er bepaalde trillingen bijna op delfde freq zitten en dan dat geluid veroorzaken. Heb m nog een keer geprobeerd met de voeding open ,maar t geluid komt duidelijk uit zo,n spoeltje waar er 2 van in zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Jheroun schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:29:
Hmm. Kan het zijn dat je voeding door die nieuwe videokaart gewoon net even wat zwaarder moet werken, waardoor het knettertje zich openbaart? Lijkt me reteirritant maar weinig zorgelijk. Ik zou eerder je voeding als problematisch zien dan de videokaart.

Ik heb voor een laptop een extra voeding van trust gekocht,dat ding knettert als een malle. (elektrisch knettergeluid, alsof er iemand met een vork in een broodrooster zit te prutsen ;-)) Die doet het echter al jaren prima dus problematisch is het niet (de herrie is irritant maar ik gebruik hem alleen als ik de laptop niet op mijn werkkamer gebruik). Lijkt me niet fixbaar, heeft denk ik met de kwaliteit van het ding te maken.

Ik heb een soldeerbout met een resonerende voeding, maakt ook een pokkeherrie maar klinkt niet elektrisch, ook niet knetterig maar als een zoem/bron, alleen dan wel met een vrij hoge fequentie. Als ik hem scheef hou doet hij het niet, daar zit dus duidelijk iets niet goed vast. Is wel fixbaar (maar heb ik nog even niet gedaan omdat het ding nieuw is en bij eventuele andere gebreken wil ik hem terug kunnen sturen zonder mijn reparatiesporen :)).
Mischien kan t geen kwaad,maar mischien ook wel dus ga het niet te lang proberen. Oke met je laptop was mischien dat de voeding het zwaar had. Deze GTX 970 zou juist minder zwaar moeten zijn als de R9 280X ,dus de voeding is waar genoeg lijkt me.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
Hey, waar zijn al die Tweakers die altijd meteen roepen dat een niet-Seasonic PSU je PC spontaan laat exploderen?

Die voeding is al 7 jaar oud, van een noname-merk zonder noemenswaardige reviews.

Nee, ook hier zou ik niet durven beweren dat de boel gegarandeerd uitelkaarklapt, maar een up-to-date A-merk-voeding kan geen kwaad als je een stevige videokaart in je systeem steekt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor t meedenken,maar ga die kaart terug sturen en een andere GTX 970 proberen,als er dan weer geknetter komt zal t toch aan de voeding moeten liggen die niet met GTX 970 overweg kan,hoe vreemd ik dat ook zal vinden

• Thralas
Je videokaart omruilen lijkt me vooral zonde van je tijd (als ze hem uberhaupt willen omruilen, vooralsnog wijst niets erop dat hij stuk is namelijk).

Koop een fatsoenlijke voeding - zo heel vreemd vind ik het allemaal niet, zie mijn eerdere post.

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Thralas schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 02:59:
Hey, waar zijn al die Tweakers die altijd meteen roepen dat een niet-Seasonic PSU je PC spontaan laat exploderen?

Die voeding is al 7 jaar oud, van een noname-merk zonder noemenswaardige reviews.

Nee, ook hier zou ik niet durven beweren dat de boel gegarandeerd uitelkaarklapt, maar een up-to-date A-merk-voeding kan geen kwaad als je een stevige videokaart in je systeem steekt.
Omdat dit niet te herleiden is naar een fout van de voeding.
Als de 280X werkt zonder problemen, maar een 970 niet doet mij dit niet meteen denken aan een kapotte voeding.

Nouja, laten we het maar bij houden dat de voeding incompatibiel is, hoe stom dat ook mag klinken.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is het niet gewoon coil whine?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Knetter is wat anders dan coil whine :+

Audiopname kan nooit kwaad.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Thomg schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:27:
[...]

Knetter is wat anders dan coil whine :+

Audiopname kan nooit kwaad.
Klopt idd, maar misschien b eschijft de TS het als geknetter terwijl het uiteindelijk meer de coil whine richting opgaat. Ik hoor meerdere verhalen over coil whine met deze kaarten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Thralas
Thomg schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:01:
Omdat dit niet te herleiden is naar een fout van de voeding.
Well, de voeding 'knettert'.

En als het coilwhine blijkt blijft het advies hetzelfde; dat krijg je als je goedkope oude meuk gebruikt.
Als de 280X werkt zonder problemen, maar een 970 niet doet mij dit niet meteen denken aan een kapotte voeding.
Mij wel. De GTX970 zal 'm wel anders belasten.
-The_Mask- schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:23:

• gillus99
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-11 03:41
Nemesizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:17:
[...]

[...]

Hoi,
Ik heb t probleem gevonden.
heb een andere GTX 970 geprobeerd en was precies t zelfde.
Nu andere voeding seasonic aangeschaft die 200 watt lichter was ,en het probleem is weg !
Dus t kan wel degelijk wat jij zei over dat compatible.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zit je stekker tussen stopcontact en voeding er wel goed in? Heb daar de vonken ook wel eens uit gehad door slechte verbinding.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• gillus99
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-11 03:41
Andere voeding en het probleem is opgelost. Zal wel aan de kwaliteit liggen dat die xilence niet compatible was met die gtx 970
Pagina: 1