Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 15:15
Achtergrond:
Ik ben bouwkundig tekenaar en op het werk werken we met een kale autocad (dit omdat we veel meer als alleen bouwkundig tekenen, en dat het handigst is, mochten er daar opmerkingen over komen).
Ik doet dit al een jaar of 6 / 7, dus weet onderhand wel alle ins en outs van autocad (ook 3d tekenen).
Nu doe ik voor me werk ook af en toe wat 3d virtualisatie. Dit doe ik met autocad en Artlantis.

Wat ik wil:
Ben op zoek naar het ultieme 3d pakket / render software. Wat ik wil is bouwkundige objecten uittekenen en virtualiseren. Ook wil ik inrichten van woning ed virtualiseren. Hiervan wil ik later ook me werk gaan maken, eventueel als zelfstandige.

Gezocht naar:
Ben nu bezig om mezelf Autocad Revit aan te leren via boeken / tutorials. Dit leek mij de mooiste aansluiting op mijn eigen ervaring.
Ook heb ik ondertussen Blender op me pc staan en wat mee gestoeid, maar dit verdient nog wel enige aandacht om het goed te leren (wat niet erg is).
Ik render nu met Artlantis, maar vind ik nog niet echt super kwaliteit.

Welk pakket kan ik het beste doen voor het 3d tekenen? Wat echt heel realistisch eruit ziet? kan dit ook met Revit?
En welke renderer kan ik het beste gebruiken? Is dit 3d studio?
Moet ik verschillende pakketten gaan gebruiken voor het uittekenen van interieur en exterieur?

Deze vragen stel ik nu aardig op tijd, hopelijk zitten er hier die er wat verstand van hebben, zodat ik me nu al op de goede pakketten kan richten, zonder iets te leren wat ik toch niet ga gebruiken.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

"Het beste pakket" bestaat uiteraard niet, dat is heel persoonlijk, net als Windows of MacOS, wij kunnen je niet vertellen wat voor jou het beste werkt.

AutoCAD geeft je al een hoop mogelijkheden waar je best wat mee kan, in combinatie met Blender kun je daar ook leuke dingen mee doen. Maar je kunt ook overstappen op een heel nieuw pakket, maar je moet er wel rekening mee houden dat je 3D studio max of Maya niet in een maandje onder de knie hebt, die software, en die software in combinatie met een render engine gaat je gewoon jaren kosten. En daarnaast is deze software ook niet gratis, ook een belangrijk punt om bij stil te staan.

Voor zover ik weet zijn 3D Studio Max, Maya, AutoCAD, Revit, Archicad, Sketch Up en Rhino een beetje de meest gangbare pakketten in de architectuur wereld, waarbij een goede kennis Photoshop over het algemeen ook wel wenselijk is.

Naast deze software is ook de render engine belangrijk, die zorgt er grotendeels voor dat het er realistisch uit ziet, en ook hier heb je ruime keus: V-ray, Scanline, Mental ray, Brazil, Final Render, Maxwell Render...

Het is voor jou handig om de meest gangbare pakketen op een rijtje te zetten, hiervan de kosten, voordelen en nadelen er bij te zetten en dan kijken waar je op uit komt.

Op de vraag "Met welk pakket kan ik realistische platen maken?" is het antwoord "Met allemaal".
Het gaat niet zo zeer om het gereedschap, maar hoe je er mee om gaat.

Kies een pakket dat op je (financiële) mogelijkheden en eisen aansluit, neem een Lynda abonnement en ga een paar jaar lang in je vrije tijd lekker aan de slag met het volgen van tutorials en het toepassen van deze kennis op eigen werk.

\[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 44 is verder een goede en waardevolle plek om ervaringen te lezen en advies te vragen voor specifieke dingen waar je tegenaan loopt.

Ik heb je titel even iets duidelijker gemaakt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Spike_wolf op 10-10-2014 17:30 . Reden: Titel fix ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Spike_wolf: ben nu inderdaad even naar prijzen ed aan het kijken.
Voor 3d studio max betaal je € 3900.--
Autocad (kaal) : € 4600,--
Revit: € 6000,--
Artlantis render € 500,-- / studio € 1000,--
Rhino + renderer € 1500.--
Maya € 4000,--
Vray for 3ds € 750,--

Terwijl je voor een compleet pakket (Autodesk Building Design) met daarin autocad / revit en 3ds (+wat extra) betaal je op dit moment € 7000.--

Dus ik denk dat ik toch verder ga met dat pakket (autocad / revit en 3d studio max). Of ik die extra renderer aanschaf zie ik later wel, want er zit toch een standaard renderer in 3ds?

Ik zie wel erg veel online tutorials ook voor deze software. Dus ga hier maar eens mee stoeien.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-06 17:01

D-rez

dexels

ennuh, het is geen virtualisatie maar visualisatie. Tenzij je er een virtuele omgeving van wilt maken waar je doorheen kunt wandelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Scherp :P
Inmiddels aangepast.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Rusky schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:14:
Spike_wolf: ben nu inderdaad even naar prijzen ed aan het kijken.
Voor 3d studio max betaal je € 3900.--
Autocad (kaal) : € 4600,--
Revit: € 6000,--
Artlantis render € 500,-- / studio € 1000,--
Rhino + renderer € 1500.--
Maya € 4000,--
Vray for 3ds € 750,--

Terwijl je voor een compleet pakket (Autodesk Building Design) met daarin autocad / revit en 3ds (+wat extra) betaal je op dit moment € 7000.--

Dus ik denk dat ik toch verder ga met dat pakket (autocad / revit en 3d studio max). Of ik die extra renderer aanschaf zie ik later wel, want er zit toch een standaard renderer in 3ds?

Ik zie wel erg veel online tutorials ook voor deze software. Dus ga hier maar eens mee stoeien.
Ik zou eerst 3ds max zelf onder de knie krijgen, tegen de tijd dat je daar je weg in kan vinden Vray aanschaffen. Reken maar op een jaar of 8 aan oefening (fulltime) om echt zeer realistische platen af te leveren.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

3Ds Max staat overgens aan de top voor dit soort werk :) Dat kwam pas weer naar boven uit een survey 'The future of Visualisation in Architecture'.

Heb je al een (keuze) kunnen maken?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Dutchie! schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:12:
3Ds Max staat overgens aan de top voor dit soort werk :) Dat kwam pas weer naar boven uit een survey 'The future of Visualisation in Architecture'.

Heb je al een (keuze) kunnen maken?
nog niet echt ... Ben op dit moment bezig met de "kale" autocad voor 3d werk en Artlantis voor het render gedeelte.
Ik merk bij mezelf dat ik aardig makkelijk objecten in 3d kan krijgen in autocad. En in de architectuur heb je toch weinig organische vormen (gezichten ed) om te modelleren.
Dus ik twijfel echt nog of ik wel een ander 3d modelleer pakket nodig heb.
Enigste waar ik bang voor ben dat ik straks tegen de grenzen van autocad aanloop, en toch dan beter 3ds kan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rusky op 27-06-2016 16:09 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670649

*knip*
Een maanden oud topic kicken voor spam is niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door Spike_wolf op 30-04-2015 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadezbv
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-03-2023
*knip*
Een 3 jaar oud topic omhoog kicken om je eigen producten te spammen is niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 96% gewijzigd door Spike_wolf op 23-01-2018 19:35 ]

Pagina: 1