Wat moet ik updaten aan deze PC om hem als HTPC te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb een oude PC nieuw leven in geblazen met het idee om hem onderin mijn audiomeubel te schuiven en hem dan als HTPC te gebruiken.

Ik heb het volgende;
Asus M2VTVM moederbord
AMD Athlon 64 3200+ 2Ghz processor
intern geheugen 4Gb
Ati Radeon RV370 videokaart
OS; recente Ubuntu versie.

Op korte termijn staan op de planning:
stillere CPU koeler. de huidige maakt echt veel lawaai. Heb hem helemaal schoon gemaakt maar ik denk dat het echt in het type zit. Ik heb al uitgevonden dat ik een AM2 type moet hebben, enige eis is dat deze redelijk stil is. Ik heb geen plannen voor overclocking oid, dus echt groot hoeft hij denk ik niet te zijn. Kan ik gewoon een willekeurige stille ventilator kiezen? bv een "Akasa AK-865 processorkoeler AMD" te vinden voor om en nabij een tientje.

Een geluidskaart een willekeurige geluidskaart met een optische uitgang. Zit hier nog verschil in? Ik heb nu bv een Creative Sound Blaster Audigy RX PCIe-geluidskaart (plm 70 euro) gezien, of kan ik gewoon iedere willekeurige geluidskaart met SPDIF nemen? Ik had eerder al eens gekeken naar een geluidskaart met dubbele digitale uitgang, maar ik kan deze nergens voor een enigszins normaal bedrag vinden. Ik denk dat ik daarom maar ga werken met een optische splitter; 1 naar de receiver, de ander naar de DAC van de stereo preamp. Ik wil eigenlijk geen dure geluidskaart omdat ik het gevoel heb dat ik betaal voor een goede DAC in die geluidskaart en die gebruik ik toch niet.

een videokaart willekeurige videokaart met HDMI? Voor een tientje of drie zie ik bijvoorbeeld de Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI, is dat een goede keus?

Dan voor mij nog even de laatste vraag; op dit moment is het voor mij niet mogelijk om HD format te spelen. Dat wil niet als ik het stream vanaf de synology DS211J (wireless), maar ook niet als ik het eerst op de HD zelf zet. Ik denk dus dat het probleem in de PC zelf zit. Wat moet ik doen om dit wel te kunnen afspelen? Zit dat puur in de videokaart, heb ik meer intern geheugen nodig, zit het in de harde schijf (standaard dingetje), of is het met bovenstaande setup een hopeloze opgave? Als dat laatste namelijk het geval is dan kan ik beter voor iets nieuws gaan en niet investeren in dit apparaat. Toch?

Alle tips zijn welkom.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een 3200+ valt best te gebruiken als htpc, maar er kleven wat nadelen aan. Zo is het stroomverbruik t.o.v. de courante modellen astronomisch hoog, is het ding een relatieve heethoofd, en is het niet heel compact. Gezien dat je al moet gaan investeren in een stille koeler, geluidskaart en videokaart denk ik dat je er verstandiger aan doet er afscheid van te nemen, en te investeren in een nieuw stukje hardware. Een koeler kost je al gauw 35,- en voor een geluidskaart en videokaart ben je dat ook al snel kwijt. Dan zit je al op 105,- terwijl je voor pakweg 180,- een gloednieuwe NUC met SSD en 2GB in huis haalt die stil, compact, zuinig en krachtig is. Lijkt me dus een beetje een investering die het niet meer waard is helaas.

iRacing Profiel

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
kijk, dat zijn de reacties waar ik iets aan heb.

Ik ben er niet zo in thuis, maar wat ik zie op google is een NUC een minipc?

Heb ik echt voor 180 euro een minipc met optical out, hdmi out, en voldoende capaciteit om HD format te streamen/spelen? Heb je misschien een voorbeeld (link)? Ik ben er totaal niet in thuis en wat ik nu vind via google past niet echt in het budget (integendeel).

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een NUC is meer dan zwaar genoeg om als HTPC te kunnen draaien, voor HD-content heb je hardware video decoding nodig en dat heeft vrijwel elke video chip tegenwoordig. Zelfs een lichtgewicht dingetje als de Raspberry Pi kan het al.

Grotere uitdaging is je eis voor een optical out. Ik zit met dezelfde vraag, omdat mijn versterker alleen optical en coax slikt en geen HDMI. En die miniPC's hebben vrijwel nooit een optical out voor geluid (de NUC ook niet).

Verder sluit ik me aan bij kroegtijger. Het stroomverbruik van zo'n Athlon 64 is vrij hoog voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken. Zeker als de HTPC 24/7 aan blijft staan, ga je dit duidelijk in je stroomverbruik merken. Het wordt daardoor al snel rendabel om of een miniPC aan te schaffen, of een ander systeem samen te stellen op basis van bijvoorbeeld een moederbordje met geïntegreerde CPU met een thermal design van max 25 Watt (zelfs met een max van 10 Watt zijn er nog genoeg mogelijkheden). Dergelijke bordjes zitten tussen de €60 en €100 en zijn over het algemeen meer dan krachtig genoeg om als HTPC te kunnen dienen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:55:
Grotere uitdaging is je eis voor een optical out. I
nou ja, het is denk ik de meest fraaie oplossing. Ik kan het natuurlijk ook wel oplossen door een HDMI naar SPDIF converter er achter te hangen, die heb je voor een paar tientjes ook wel.

Ik kan alleen geen nuc vinden voor 180 euro inclusief alles. op nuc-pc.nl kom ik bv voor de goedkoopste incl 4GB geheugen en 120GB SSD op 272 euro.

Ik ga me dan ook nog even orienteren op andere oplossingen denk ik, want als dat de uitgave gaat worden dan komt er wel meer in bereik :-)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bouw een setje op basis van mini-itx en een amd AM1 setje. cpu+mobo+ram kost je 100,-

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:28
Deze NUC ( pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH ) is 117 euro, bouw er geheugen en een SSD is en je zit rond de 180-190 euro.. De Celeron schijnt meer dan goed te zijn voor de nodige HD films.

Verwijderd

Gemineye schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:35:
Heb ik echt voor 180 euro een minipc met optical out, hdmi out, en voldoende capaciteit om HD format te streamen/spelen? Heb je misschien een voorbeeld (link)? Ik ben er totaal niet in thuis en wat ik nu vind via google past niet echt in het budget (integendeel).
Hier is een heel topic aan gewijd. Al zijn de user reviews in de link boven mij misschien nuttiger :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 13:06 ]

Pagina: 1