Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 12:12
(Ik hoop dat ik de goede categorie heb gekozen hiervoor)

Beste Tweakers,

Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben Luke, 18 jaar en al sinds een klein ventje bezig met computers.

Op mijn 11de verjaardag kreeg ik mijn eerste echte goeie computer.
Maar naar verloop van tijd gaan dingen niet goed werken, door stof bijvoorbeeld.

Door de jaren heen wist ik alles zelf te fixen en werd ik hier steeds vaardiger in omdat ik niemand in mijn omgeving had die het voor me kon fixen.

Ik mag dan ook wel concluderen nu dat ik mezelf vrij veel heb aangeleerd. Maar die kennis weet ik nu af en toe in te zetten om kennisen en mensen in mijn dorp te helpen tegen kleine vergoedingen.

Mijn idee is dus nu om er een kleine eenmanszaak van te maken zodat ik officieel mensen kan helpen met hun computer problemen en ook meer mensen van mijn diensten kan voorzien. Mensen hebben meer vertrouwen in bedrijven dan in losse personen zonder enige zekerheid erachter.

Ik ben nu sinds dit jaar student HBO Mediatechnologie en ben met de HAVO afgestudeerd met M&O en Economie dus kennis van belasting en de winst tegenover de kosten zetten komt wel goed. Het financiële gedeelte maak ik mij dus niet zo druk om dat kan ik prima.

Nu hoopte ik een paar vragen beantwoord te kunnen krijgen die ik nergens echt goed kon vinden.

1. en eerste vroeg ik me af hoe je Windows licenties verstrekt aan je klanten? Koop je gewoon bij andere bedrijven licenties en vereken je de btw dan gewon verkochte btw - ingekochte btw = af te dragen btw?
of heeft Microsoft hier bepaalde diensten voor?

2. Zijn er bepaalde groothandels voor onderdelen of haal je dat als klein bedrijfje ook gewoon via normale reguliere webshops? (bijv: Mycom, Coolblue, Alternate? )

Alvast bedankt voor de moeite! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige wat ik kan zeggen denk er zeer goed overna voordat je eraan begint ;) Want de gouden tijden van computerwinkels zijn allang voorbij, en de consument is slimmer geworden en kijkt veelal naar de prijs.

De meeste computerwinkeltjes overleven volgens mij ook maar net, en sommige doen dat door minder legale praktijken erop na te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Twee zorgen:

1. computers, waren dat niet die dingen die we gebruikten voordat we massaal aan de iPad gingen? ;)
2. veel particulieren vinden elk tientje er een teveel, en hebben nog wel eens de neiging om na een klus van 100 euro nog 5 keer nazorg te willen hebben.

Het gaat er dus vooral om, een aantal goede klanten te vinden. Ik zou vooral inzetten om kleinbedrijf, denk aan een bedrijf waar 3 of 5 werkplekken op kantoor zijn. Als ze jou altijd kunnen bellen, je hebt een goede responstijd en een redelijk tarief, dan heb je best een leuk handeltje te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Zou er eerst eens een rondje internet aan wagen als ik jou was:

Ik had je vragen in 2 minuten en Google beantwoord.

Wellicht moet je even op deze site neuzen: http://www.ikgastarten.nl/ welliswaar door de Rabo gesponsord maar staan zeker nuttige tips op.
Loop ook even voor je zelf hun 10 tips/vragen over een bedrijfsplan even na, geeft je plan wat richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Heb je ook een ondernemingsplan in elkaar gezet? Hoe ga je dit aanpakken? Iemand die M&O gedaan heeft zou dat als eerste in elkaar moeten zetten, al wil je het niet te grootschalig doen.

De tijd nu zoeken mensen geen speciaalzaak waar hij/zij hun computer kunnen neerleggen en dan een goed bedrag betalen om vervolgens blij weg te gaan. Het gaat allemaal om de prijs, maar dit is ook niet altijd waar.

Zelf word ik benaderd door mensen die mij via hun kennissen/vrienden kennen. Ik repareer hun PC op locatie of deze neem ik mee naar huis. Hier krijg ik wel een aanzienlijke vergoeding voor, omdat ik de service bied om het apparaat mee te nemen en ook weer bij hun af te leveren.

Het is wel interessant een klein bedrijf, maar toch..

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb al een aardige kring weten op te bouwen de laatste 2 jaar.
Het plan voor de eenmanszaak is gewoon om vanuit huis te werken. Denk aan klussen zoals o.a.: computers nieuw voor ze kopen met advies en meteen die bloatware eraf halen, virus problemen, met mensen rond de tafel gaan zitten en ze uitleggen hoe het werkt (denk hierbij aan voornamelijk oudere mensen) en computers meer 'pit' geven met bijvoorbeeld een SSD.

Ik woon in een dorp waar andere dorpjes omheen liggen. Er is nergens hier ook maar enig bedrijf dat computers verkoopt of onderhoud eraan biedt, dus concurrentie is hier heel laag.
Verder beschik ik over een rijbewijs voor de auto en scooter. Zelf heb ik een scooter en mag ik altijd de auto van me ouders lenen, hierdoor is mijn reikwijdte aanzienlijk groot !

Het moet voor mij als vervanging gaan zorgen ipv de schapjes bij de supermarkt bijvullen.
Het voordeel van het zelfstandige bedrijf is: dat het onregelmatig is, beter betaald en veel leuker werk is.

Mocht er de ene maand minder te doen zijn qua aantal klussen dan maakt dat niet veel uit aangezien de kosten nog geen 10 euro per maand zijn aan vaste lasten.

Ik heb alles uit uitgezogd omtrent: kamer van koophandel, verzekering, reclame, 'wat mag ik op de zaak afschrijven en wat niet?', concurrentie, prijs, belasting, diensten.

Alleen nu dus nog die Windows Licenties en computer groothandels?

[EDIT] Met mijn HBO studie kan ik mijn eigen website bouwen voor het bedrijf en eventueel voor de kleine winkels en bedrijven in het dorp ook simpele sites aanbieden voor lage prijzen (is nog een vaag idee in kinderschoenen)

[ Voor 7% gewijzigd door luke22 op 08-10-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn eerste tip: leer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Serieus. Voor een topic hier op Tweakers is het niet zo heel erg van belang, maar als ik een bedrijf zoek, en hun communicatie ziet er zo uit, dan haak ik gelijk af: het staat bol van de taal-, stijl-, interpunctie-, spelling- en grammaticafouten. En dyslexie is géén excuus.

Wat betreft die Windows licenties (zonder hoofdletter L) en computergroothandels (1 woord): als jij bedrijfsmatig goederen (en Windows is ook een goed) aan particulieren verkoopt, ben je ook verantwoordelijk voor garantieafhandeling. Dat betekent dus dat jij ook moet zorgen dat een stuk hardware gerepareerd wordt of vervangen wordt, op jouw kosten.
Buisiness to buisiness heb je veel minder rechten. Dus als jij, als bedrijf zijnde, bij een winkel een harddisk koopt voor een van jouw klanten, hoeft dat bedrijf je geen 14-dagen zichttermijn te geven, noch dezelfde garantie te geven als ze hun particuliere klanten geven. Dat risico gaat dan op jou over. Dat risico is aanzienlijk.

Ik zou me houden bij het adviseren van wat ze moeten kopen, en het inbouwen nadat ze het gekocht hebben.

Wat heb je al uitgezocht over verzekeringen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Windows Reseller worden: https://mspartner.microso...ller.aspx#BecomeAreseller

Maar in PC hardware is toch geen droog brood meer te verdienen? Die clubs als mycom/coolblue hebben hun operatie best goed opgezet, wat ga jij daar nog bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 19:01

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ardana schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:35:
Mijn eerste tip: leer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Serieus. Voor een topic hier op Tweakers is het niet zo heel erg van belang, maar als ik een bedrijf zoek, en hun communicatie ziet er zo uit, dan haak ik gelijk af: het staat bol van de taal-, stijl-, interpunctie-, spelling- en grammaticafouten. En dyslexie is géén excuus.

Wat betreft die Windows licenties (zonder hoofdletter L) en computergroothandels (1 woord): als jij bedrijfsmatig goederen (en Windows is ook een goed) aan particulieren verkoopt, ben je ook verantwoordelijk voor garantieafhandeling. Dat betekent dus dat jij ook moet zorgen dat een stuk hardware gerepareerd wordt of vervangen wordt, op jouw kosten.
Buisiness to buisiness heb je veel minder rechten. Dus als jij, als bedrijf zijnde, bij een winkel een harddisk koopt voor een van jouw klanten, hoeft dat bedrijf je geen 14-dagen zichttermijn te geven, noch dezelfde garantie te geven als ze hun particuliere klanten geven. Dat risico gaat dan op jou over. Dat risico is aanzienlijk.

Ik zou me houden bij het adviseren van wat ze moeten kopen, en het inbouwen nadat ze het gekocht hebben.

Wat heb je al uitgezocht over verzekeringen?
Wie spot em? Sorry, moest even reageren :) Ben het wel met jou eens hoor :)

On topic: Maak een goed ondernemingsplan en maak een goede analyse van de huidige situatie.

Waar wil je dit bedrijf opstarten? Wil je een pand, of niet? Hoeveel tijd wil/kun je hier beschikbaar voor zijn?
Je zult je moeten inschrijven bij KvK, verzekeringen, etc. Is er niet al een bedrijf in de buurt wat hetzelfde aanbiedt. Hoe gaat het daar mee? Je geeft aan dat er weinig concurrentie is, maar waar gaan deze mensen dan wel heen?

Dit is nog maar 1% van de vragen die je jezelf wilt stellen.

Maar de belangrijkste is misschien wel: Waarom zouden mensen geld dat ze willen uitgeven, aan JOUW dienst of product uitgeven, wat is jouw USP (unique selling point)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ardana schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:35:
Mijn eerste tip: leer fatsoenlijk Nederlands schrijven.
offtopic:
Goed Engels spreken is ook soms belangrijk, goed voor de business ook!

SerealKiller was me voor :'(

[ Voor 6% gewijzigd door True op 08-10-2014 23:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

offtopic:
[quote]SerealKiller schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:49:
Wie spot em? Sorry, moest even reageren :) Ben het wel met jou eens hoor :)[/]
Hey, ik zei niet dat het (Engels) foutloos moest ;)
Maar 't is wel grappig: als je er 1 opmerking over maakt, dient alles direct helemaal foutloos te zijn. Ach, en gelijk heb je. Maar goed, 't is niet 'n gevalletje splinter en balk.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 09-10-2014 00:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
luke22 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:25:
Het plan voor de eenmanszaak is gewoon om vanuit huis te werken. Denk aan klussen zoals o.a.: computers nieuw voor ze kopen met advies en meteen die bloatware eraf halen, virus problemen, met mensen rond de tafel gaan zitten en ze uitleggen hoe het werkt (denk hierbij aan voornamelijk oudere mensen) en computers meer 'pit' geven met bijvoorbeeld een SSD.
Tja, dat is dus wat elke persoon die in de IT zit (of handig is met computers) moet doen voor zijn familie/vrienden. Ken er genoeg die altijd bij mij komen voor dat soort zaken, maar ze willen er totaal niet voor betalen of iets anders terug doen. Ik vraag me dan ook af hoeveel brood er in zit.
Ik woon in een dorp waar andere dorpjes omheen liggen. Er is nergens hier ook maar enig bedrijf dat computers verkoopt of onderhoud eraan biedt, dus concurrentie is hier heel laag.
Verder beschik ik over een rijbewijs voor de auto en scooter. Zelf heb ik een scooter en mag ik altijd de auto van me ouders lenen, hierdoor is mijn reikwijdte aanzienlijk groot !
Het kan ook zijn dat er geen computerwinkels meer in de buurt zijn omdat ze het niet meer trokken. Te weinig klanten, te kleine marges etc. etc.. En let ook dat ondanks er geen fysieke winkels in de buurt zijn er geen concurrentie is. Een bedrijf als Dell dat via het internet vooral handelt komt aan huis (afhankelijk van hoe goed je garantiecontract is). Ook heb je nog toko's als student aan huis. Die lui zitten ook in je vaarwater.

Overigens een nieuwe PC die gekocht is ergens via internet meteen open maken kan gevolgen hebben voor de garantie. Straks upgrade je fijn iemands PC, en blijkt de volgende keer die persoon niet meer aanspraak te kunnen maken op de garantie van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:08:
Overigens een nieuwe PC die gekocht is ergens via internet meteen open maken kan gevolgen hebben voor de garantie. Straks upgrade je fijn iemands PC, en blijkt de volgende keer die persoon niet meer aanspraak te kunnen maken op de garantie van de leverancier.
Als bedrijf zijnde is die garantieafhandeling natuurlijk een taak voor Luke22. Dat Luke22 dit niet meer kan verhalen op de producent is een stuk bedrijfsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:23

sebasd

loopt op espresso

Lees ook dit topic eens door voor meer informatie:

Pc's fixen als bijbaantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Als ik Luke was zou ik er nog even goed over na denken..
Het is een mooi initiatief, en kan deels ook wel werken, maar je bent wat betreft een aantal dingen nog wel erg onwetend.

Ik zou je aanraden om indd een KvKtje op te richten voor computer advies en reparatie. De vaste lasten hiervan zijn niet een tientje, zoals jij stelde, maar wel te behappen.
Als je ziet dat dit concept (advies en reparatie) goed loopt, zou je eraan kunnen denken om je diensten uit te breiden.

Ik zou het idee van handel in onderdelen meteen laten varen. Zoals al vermeld wordt komen daar veel problemen bij kijken. Je moet de garantie regelen, je moet waarschijnlijk een minimum aantal producten per tijdsperiode afnemen, etc. Dit geeft veel geregel en vergt meer kapitaal.
Je kunt je diensten wel uitbreiden met levering van computers, maar dan zou ik gewoon met je "klant" een pc samenstellen en deze dan halen bij de goedkoopste webshop. Dan reken je 50 piek bij de kostprijs, iedereen blij. Hoe je dan garantie zou moeten regelen weet ik zo snel niet (jij, of zij?).

Daarnaast moet je indd professioneel overkomen. Bovenstaand taalgebruik is in zakelijke mails denk ik niet voldoende..

Dus mijn advies zou zijn: zeker starten, maar rustig beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50 euro winst op computer samenstelleb, daar start je toch geen kvk voor. Doe t dan voor de hobby en ga eerst een paar jaar naast je studie voor een computer toko werken

Maar je moet ergens beginnen, als je een webshop begint met goeie service en prijzen kom je dr wel.

Kijk maar naar die kerels van 4launch. Bestelde vroeger rond 2004 regelmatig bij hen en afhalen bij hun studentenflatje in woensel eindhoven. Spullen lagen in de bergingsruimte. En zie nu hoe groot t is met hoeveelheid mensen in dienst. Maarja in 2004 was die webshop markt nog niet zo verzadigd. Maar als je uit kunt blinken boven de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:30:
50 euro winst op computer samenstelleb, daar start je toch geen kvk voor. Doe t dan voor de hobby en ga eerst een paar jaar naast je studie voor een computer toko werken

Maar je moet ergens beginnen, als je een webshop begint met goeie service en prijzen kom je dr wel.
Ik weet niet wat voor marges jij verwacht, maar 50 euro is op een pc van 500 euro toch 10% en dat is heel erg veel in de hardware branche.

En je wilt ook zeker geen webshop beginnen, vroeger was dat leuk maar tegenwoordig heb je te maken met WKOA, met garantie en dan nog het simpele feit dat je hooguit een regeltje op de t.net pricewatch wordt waardoor je geen onderscheidend vermogen hebt, als klein bedrijf moet je het hebben van persoonlijk contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:39
Wat betreft je vraag over leveranciers cq groothandels, een kleine opsomming hiervan:

- Bas distributie
- Tech Data
- Actebis
- Ingram Micro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Volgens mij moet je even kijken naar je sterke punten. Dat is dat je in een dorp woont, daar (blijkbaar) de connecties hebt, mensen het je gunnen en je een netwerk hebt daar. Vanuit die kring kun je opdrachten krijgen, en dan zou ik zeker geen hardware gaan leveren, maar gewoon uurtje-factuurtje mensen gaan helpen. Dat kan van advies, tot spyware verwijderen, tot mee gaan naar een computerwinkel en een PC met ze kopen zijn. Maar ga ze alsjeblieft niets leveren, want dan haal je jezelf enorm veel gezeur (en weinig winst) op de hals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 17:49
WWAS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:10:
Dan reken je 50 piek bij de kostprijs, iedereen blij. Hoe je dan garantie zou moeten regelen weet ik zo snel niet (jij, of zij?).
9 van de 10 offertes die je maakt worden niet bij jou afgenomen. Je hebt net een offerte uitgegeven voor dingen bij een goedkope webshop. Die webshop kan het ook bouwen en is 10x beter met garantie-afhandeling. Omdat je 90% van de uren die je steekt in offertes al niet betaald krijgt is 50 euro al erg weinig.
Daarbij moet je alle verzendkosten blijven betalen, komen mensen ELKE dag voor het meest onbenullige naar je toe (want jij bent de winkel en jij zou alles regelen).
Als bedrijf heb je over het algemeen maar 1 jaar garantie, dus als je 3 jaar garantie biedt en er gaat een keer iets stuk, maak je weer verlies op je product dat je jaren geleden hebt verkocht.

Het idee klinkt misschien leuk, maar zeker als je nog BTW-vragen hebt is het toch niet haalbaar. Er komt nergens naar boven waarom je geld denkt te verdienen. Het klinkt als iets dat zich jaren gaat voortslepen, veel stress gaat opleveren en uiteindelijk heb je amper iets verdient en woon je over 10 jaar nog bij je ouders, want een pandje kan je niet betalen en de vrije huur voor een woonappartement is niet te betalen met pc-handel.

Ik heb vorig jaar alles tientallen keren nagerekend en kwam gewoon nooit uit, zeker niet als je eens wist wat er allemaal echt bij komt kijken m.b.t. garantie en service. Zodra je een bedrijf bent is het niet meer zo dat alles direct zwart je eigen zak in gaat en mensen durven dan ineens elke dag bij je over de vloer te komen. Als je zwart werkt weet men dat en dan weet men ook dat ze niet elke dag langs hoeven te komen. Denk aan WiFi-problemen, muis die niet meer werkt, printer deed het niet op een nieuwe pc, wat is dat W8-menu, hoe werkt dit, etc. Niet dat alle problemen bij jou liggen, maar voor elk probleem ben je tijd kwijt en je kunt men niet in een minuutje afwimpelen, want dan ben je ze kwijt als klant. En denk aan de minder-begaafde mensen op de wereld. Ook die komen langs om te praten over defecte hardware en mooie USB-sticks. Dan heb je een behoorlijk pandje nodig om die een beetje efficiënt te kunnen ontwijken en toch door te werken, zeker als ZZP'er.

Als een pc 500 euro kost en jij rekent 550, ben je gewoon te duur voor 9 van de 10 mensen. Leuk dat er nog geen andere winkels in de buurt zijn, maar dat komt gewoon omdat iedereen te kritisch is. Mensen gaan alsnog naar de MyCom en Media Markt om prijzen te vergelijken en die hebben verkopers staan om met mensen te praten, jij hebt "wat beters te doen" --> computers bouwen en repareren.

Alleen in de reparaties is nog iets te verdienen, maar ook dan concurreer je met een MyCom die het zich kan veroorloven om voor lage prijzen een pc een week te laten staan. Dan concurreer je dus met de aan huis diensten met een gigantisch Google-budget. Want als starter ga je natuurlijk geen 10.000 euro per maand aan Google betalen om maar mooi in de resultaten naar boven te komen. En hoeveel reparaties zijn er nog werkelijk? Dat oude XP-bakje kan je wel weer oplappen, maar die reparatiekosten zijn te hoog, dus sorry, men gaat naar de Media Markt voor een iPad. Met nieuwe pc's verdien je dus niks, maar de mensen die dat vorig jaar nog wilden hebben al een Windows 8-bak bij de MyCom gehaald en blijven daar vanwege de 3 jaar garantie. Laptops, smartphones? Je wilt niet weten wat een groot bedrijf daar op "verdient" en 400 euro is al te veel, dus je kunt dan zelf niet zomaar 500 euro vragen.

Ik vind het heel leuk dat je wilt ondernemen en de KvK en Rabobank vinden dat ook en die willen je graag helpen, maar zonder unique selling points of überhaupt een ondernemersplan kom je helaas niet verder dan een extreem laag loon en heel veel stress.

Edit:
Oh ja: denk eens aan de stroomkosten van de pc's die zo'n 12 uur per dag draaien, werkbureau met aansluitingen, monitoren, harde schijven en GPU's en kabels die je alleen als testers kunt gebruiken, telefoonkosten (onderschat die niet!), headset. Er zijn zo veel kleine dingen die van je winst afsnoepen.

En als laatste: je doet een HBO-opleiding, dus je kunt over een paar jaar als HBO'er aan de slag. Dit is een stervende MBO2-markt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ample Energy op 09-10-2014 09:30 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Zoals veel mensen hier al zeggen zou ik nog eens goed nadenken.

Bij gewoon reparaties aan huis en dergelijke zoals jij op noemt komt veel meer kijken als je een eigen bedrijfje gaat opzetten. Denk er dus goed overna.

Zelf zou ik gewoon bestaande bedrijven zoeken die een zelfde service al aanbieden en voorstellen dat jij in jouw regio dit misschien voor hun kan uitbreiden. Neem bijvoorbeeld contact op met zoiets als Student aan huis. Misschien kan je aan hun voorstellen dat jij jouw woonplaats onder je hoede neemt met alle werkzaamheden die jij doet. Hiermee verdien je misschien niet zo veel als normaal maar scheelt het wel aanzienelijk veer administratiewerk en Risico.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik sluit me alleen volledig aan bij eerder genoemde reactie dat in hardware geen geld zit. Waar ik denk dat wel geld te verdienen is op basis van "consultancy" voor consumenten en zelfstandige. Simpelweg uurtje factuurtje en je adviseren welke webshops goedkoop zijn, een goede service bieden of een combinatie van beide.

Daarnaast zou ik de primaire focus van je eigen bedrijf in eerste instantie enkel focussen voor tijdens je studieperiode als bijbaantje. Na je studieperiode kan het eigen bedrijf je "op slokken" waardoor je opleiding niet (meer) tot zijn recht zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Laatst online: 02-09 07:28
Ik werk nu in een computerzaak maar ik ben bang dat het niet lang meer overleeft. Tuurlijk heb je vaste klanten maar 3 tientjes om even een onderhoud te plegen hou je een zaak niet draaiende van. Je hebt dan wellicht het voordeel dat je geen bedrijfsruimte hebt maar tegen de prijzen van een Azerty kan je gewoon niet op om er ook de broodnodige winst uit te halen. Overigens ben ik ervan overtuigd dat als je jezelf inzet om mensen te helpen met het computer gebruik er gouden handel in zit.

Elke dag nog komen en naar eigen zeggen "leken" die elke euro die ze moeten spenderen aan een computer te veel vinden. Als aan deze mensen wordt uitgelegd hoe ze de computer optimaal kunnen gebruiken en hier plezier aan beleven zullen ze bereid zijn hiervoor te betalen en natuurlijk ook het broodnodige onderhoud wat er in de toekomst bij komt.

Ik zou het lekker als een hobby blijven houden waar je wat aan kan verdienen, het tijdperk om een computer reparatie en onderhoud bedrijf te beginnen is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:58:
Enige wat ik kan zeggen denk er zeer goed overna voordat je eraan begint ;) Want de gouden tijden van computerwinkels zijn allang voorbij, en de consument is slimmer geworden en kijkt veelal naar de prijs.

De meeste computerwinkeltjes overleven volgens mij ook maar net, en sommige doen dat door minder legale praktijken erop na te houden.
Op de computers inderdaad, maar niet op de service's als je het slim aanpakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Mensen, een 'computerbedrijf' en niet per definitie een filiaal van Mycom of iets dergelijks. Die zijn inderdaad ten dode opgeschreven als ze geen deel uitmaken van en grote keten die klappen kan vangen en kosten kan dragen. Maar bij mensen de SSD inbouwen die ze bij CoolBlue hebben besteld, of ze uitleggen hoe ze veilig met hun iPad kunnen internetbankieren, en hoe ze een film kunnen kijken op hun Apple TV, daar zit wel degelijk geld in. Vooral connectivity tussen apparaten, deze dingen zijn allemaal steeds slimmer geworden, maar het is voor de leek ook veel lastiger geworden om te begrijpen hoe de draadloze printer precies met de laptop praat en waarom het ze nooit lukt om de apps van de iPad ook op hun iPhone te krijgen. Daarin bijstaan en helpen is veel lucratiever, laat hardware verkopen en repareren gewoon over aan de Mycoms van deze wereld. Dat wat die gasten niet hebben, is de mogelijkheid om bij mensen thuis te komen en de tijd te nemen en ze te helpen. Jij woont in een dorp en hebt die tijd, aandacht en de gunfactor wel. Maak daar gebruik van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Eerlijk? Niet doen.
Die markt (de 'computer-fix-markt) is zo enorm verzadigd dat het niet leuk meer is.
Dan maakt het niet uit of je het netjes aanpakt, met een fysieke locatie/zaak, waar mensen dus wat meer betalen (optioneel ook hardware of computers kunnen kopen), of dat je het vanuit je zolderkamer doet.

Het is een sector met veel teveel concurrentie en haast onmogelijk om als ('onervaren') jonge starter binnen te stromen.

Daarbij, zoals eerder aangegeven, zijn desktops enorm uit de woningen aan het verdwijnen.
Iedereen gaat aan de notebooks en tablets. Waarom nog een grote kast neerzetten als Jan, Piet en Klaas ook met een goedkope, lichte en kleinere tablet/notebook kunnen facebooken?

[ Voor 23% gewijzigd door Darkfreak op 09-10-2014 10:08 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kurkentrekker schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:58:
Mensen, een 'computerbedrijf' en niet per definitie een filiaal van Mycom of iets dergelijks.
Maar zie de 2 vragen die hij zelf heeft bedacht, dat zijn wel typische mycom bedrijf vragen.

Voor consultancy / diensten / reparatie etc heb je nou net geen groothandel nodig, daar heb je nou net geen windows licenties voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Tientjeswerk, slome oude bende, hij doet het nog steeds niet, te duur. Nee, je kunt het nog zo leuk vinden, maar als je toch al HBO gedaan hebt; ga dit niet doen.

Mensen vergelijken altijd met de aanbieding bij Marktplaats, of hebben al op internet gekeken (kieskeurig.nl).

Je moet het altijd met oude rommel doen. Dat is waar je klanten mee binnen komen en verwachten dat jij dat oplost. Een SSD gaat niet werken met SATA 1 hoor, zonde van het geld!

Als je eenmaal de PC gefixed hebt, staan ze 3 dagen later weer op de stoep. Want hij doet het nog steeds niet. Je kunt niet met een (fatsoenlijk) uurtarief gaan rekenen, dat is veeeel te duur. Dus je bent wel druk (met die oude bende), maar je verdiend in verhouding niks.

Iets moois samenstellen? Vergeet het, dat is veel te duur. Je moet weer met B-merken en goedkope voedingen aan de slag, waarna ze later terug komen omdat zoonlief Battlefield 4 wil spelen. Die betere A-merk voeding had achteraf toch wel gekunt, maar toen was het te duur. Nu moeten ze naast die dikke videokaart ook een nieuwe voeding kopen, nou nou.

En...

De PC is niet meer een PC zoals iedereen die vroeger had. Misschien is er wat leuks te doen als je huisautomatisering oppakt samen met tablets, PC's en mediaspelers. Als 'computerwinkel' kan ik me niet voorstellen dat je het gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:04
Ik zou gewoon beginnen. Al dan niet met Kvk inschrijving. Een goede vriend van mij heeft lange tijd zichzelf goed kunnen onderhouden met computers fixen en nu nog steeds zie ik vrienden die er wat leuks aan overhouden.

- Stel een uur tarief vast (10 of 15?), later ophogen naar iets van 25 (dat wordt gevraagd door vrienden van mij, is goed te betalen)
- Print eventueel wat flyers, kost weinig (voor €50 heb je er al een boel) en design kun je zelf doen, kun je aan iedereen meegeven en bij klanten achterlaten
- Bedenk je dat het meeste geld zal komen uit vaste klanten (ik spreek uit ervaring) die jou zien als 'de computer jongen' - via deze vaste klanten krijg je vaak ook nieuwe klanten - zo bouw je langzaam een kring met klanten op
- Begin vroeg nu je nog niet afhankelijk bent van de inkomsten, als je klaar bent met je studie heb je misschien genoeg klanten om van rond te komen
- Maak je nog geen zorgen over hardware/software - kijk hiernaar wanneer klanten er om vragen - het overgrote deel van de klusjes zijn "ik heb geen internet meer", "programma x werkt niet meer" etc.

Succes! En again, gewoon doen!

[Edit]

Iedereen is wel heel pessimistisch hier over, ik heb er juist goede ervaring mee en vrienden van mij ook, klanten zeuren helemaal niet zo over de prijs en gunnen het je vaak ook. Ze zijn vaak heel blij dat er iemand langs kan komen om de problemen op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hercul3s op 09-10-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Hercul3s schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:16:

- Print eventueel wat flyers, kost weinig (voor €50 heb je er al een boel) en design kun je zelf doen, kun je aan iedereen meegeven en bij klanten achterlaten
Haha, ja precies :p Dan krijg je van die folders (en website/advertenties/etc.) die de lokale computerboer hier ook heeft. Heel mooi, alles zelf doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verzadigde markt: het maakt nogal uit of je in de randstad woont, of in een dorp met "op brommerafstand" geen enkele concurrentie.

Groothandels zou ik sowieso niet aan beginnen (je zult vast geen half dozijn laptops per keer bestellen), ik zou de B2C-garantie van 'gewoon in de webwinkel bestellen' veruit verkiezen boven een paar procent korting. En inderdaad focussen op de diensten. Zodra je hardware koopt van een leverancier en doorverkoopt aan je klant, ben jij verantwoordelijk voor alle 'koop op afstand'-retours en veel van de garantie. En dan lijdt je na de eerste de beste dode pixel verlies.

E.e.a. kan als het erg beperkt blijft ook zonder KVK etc, zolang je het natuurlijk maar wel ieder jaar bij de inkomstenbelastingen opgeeft als 'overige inkomsten'.

offtopic:
Over je opleiding HBO Mediatechnologie waar je nu een maand mee bezig bent: ik zou i.h.k.v. baankansen overwegen over te stappen op een 'hardere' informatica-opleiding, vanwege Hbo'ers vinden moeilijk werk. Behalve als het je passie is, natuurlijk.

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 25-10-2014 00:52 . Reden: leidt -> lijdt :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

TheNephilim schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:15:
Tientjeswerk, slome oude bende, hij doet het nog steeds niet, te duur. Nee, je kunt het nog zo leuk vinden, maar als je toch al HBO gedaan hebt; ga dit niet doen.

Je moet het altijd met oude rommel doen. Dat is waar je klanten mee binnen komen en verwachten dat jij dat oplost. Een SSD gaat niet werken met SATA 1 hoor, zonde van het geld!

Als je eenmaal de PC gefixed hebt, staan ze 3 dagen later weer op de stoep. Want hij doet het nog steeds niet. Je kunt niet met een (fatsoenlijk) uurtarief gaan rekenen, dat is veeeel te duur. Dus je bent wel druk (met die oude bende), maar je verdiend in verhouding niks.
Ik snap best dat als je dit werk heb gedaan het uiteindelijk niet meer de moeite waard lijkt te zijn. De topicstarter is echter een beginner, die kan nog wel een aantal jaren mee in dat circuit. >:) Het is wel hoe vele Tweakerts ooit zijn begonnen met werken waarschijnlijk. :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 17-09 13:04
TheNephilim schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:18:
[...]

Haha, ja precies :p Dan krijg je van die folders (en website/advertenties/etc.) die de lokale computerboer hier ook heeft. Heel mooi, alles zelf doen :+
Zolang het er netjes uit ziet en er een nummer op staat is het prima. Design is ook niet alles. Verder kun je in een paar uur met photoshop echt wel iets leuks neerzetten. Iig beter dan wat de computerboer doet in paint ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45

ITsEZ

parttime all-rounder

Uiteraard kan je altijd kleine dingen leveren waar nog wel winst op zit, noem een usb noem een netwerkkaart etc. Neem een kijkje bij een techdata, een copaco daar kan je snel aanmelden en hoef je geen doos per keer te bestellen. Zoals bovenstaande hier zeggen, als je wilt beginnen, begin klein.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens, ervaring opdoen in ondernemen ("dus" incl. KVK etc.) is altijd goed. Ook als het uiteindelijk geen dikke winst (maar een bescheiden verlies) oplevert heb je hele nuttige ervaring opgedaan voor zowel je CV als je levenservaring :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 16:25
My 2 cts.: Met een HBO-opleiding ga je verder komen dan met een pc-bedrijfje. Die markt is overvol en men heeft de witte bedragen er niet over voor. Doe het niet! Haal een echt diploma en kijk dan eens verder. Suc6 :)

/ah...lees net de reactie over een eigen bedrijf gebruiken als ervaringsplaats, dat zou dan weer wel kunnen werken. Maar er een boterham uit persen: Nee.

[ Voor 26% gewijzigd door Doane op 09-10-2014 10:51 ]

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Webshop opstarten zou ik inderdaad niet doen, mensen actief helpen kan natuurlijk wel.

Als je mensen vaak doorverwijst naar shops kan je daar mogelijk ook nog een centje uitslaan door eens te polsen of de shop aan commissie doen.
(vergelijk het met redirects van andere pagina's -> die krijgen dan ook wel eens iets van centen)

Dat je de auto van je ouders kunt gebruiken is leuk, net zoals je scooter, maar hou in je prijszetting rekening met de kosten die daaruit voortvloeien.

Maar op hardware is eigenlijk geen rotte drol winst te halen.
Het beetje winst dat je toch verdiend gaat vaak weg aan garantie-afhandeling of kosten die je krijgt omdat producten terugkomen vanuit de klant.

Voor bedrijven kan het dan weer wel interessant zijn om dan als tussenpersoon voor hardware te gelden (dat spul koop je dan aan bij een webshop of groothandel)
Maar dat is omdat bij een bedrijf kosten iets minder spelen en 1 aansprekingspunt wel interessant is.
(zie dan ook dat je thuis wat materiaal voor handen hebt liggen dat je een klant vrij snel uit de brand kan helpen - reserve pc, extra schermpje, wat harde schijfjes, ... )

Ook kan je iets gaan doen rond backups voor die bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaste lasten van 10 euro per maand? Ik denk dat TS zich hier wel heel erg op verkijkt.

Wat te denken van bijvoorbeeld een bedrijfspand? Woont TS nog bij z'n ouders? Als het een huurhuis is, zou het kunnen dat je je daar niet mag vestigen.

Laat staan aansprakelijkheidsverzekeringen, kosten aan BUMA/STEMRA voor het afspelen van muziek op de achtergrond, kosten voor reproductie van documenten etc etc.

Ga eens langs bij de KvK voor een informatieavond en probeer iemand te vinden die een bedrijf heeft opgericht, dus de klappen v/d zweep kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 11:48
Makkelijkste is om gewoon als particulier aan een andere particulier je diensten te verlenen, en je inkomsten hieruit bij je belastingaangifte als extra inkomen in te vullen. (info over belastingvrij bijverdienen) Anders moet je elk kwartaal belastingaangifte doen, heb je al gauw een boekhouder nodig als je ook nog wilt weten wat precies aftrekbaar is en wat niet. En belastingaangifte moeten op tijd :(. en ander nadeel is dat mensen je altijd bellen en je altijd maar beschikbaar moet zijn.. en dat is vrij beroert, in mijn mening.

Ik heb het zelf ook gedaan netjes wit met KvK en BTW, enig voordeel, je kunt een printer die je aanschaft aftrekken van de belasting verder bood het mij weinig voordelen. Hardware is tientjes werk, en de garantie is een hoop gezeur. Want zoals eerder aangegeven jij bent ervoor verantwoordelijk. Het beste is gewoon advies uitbrengen, reparaties en installatie's uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zo jong bent, zou ik lekker bij een bedrijf beginnen en daar ervaring op doen. Je kunt altijd nog zelf een beetje bijbeunen.

Mijn ervaring met het fixen van computers: irritatie alom. Zoals hierboven te lezen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:19

JJ93

Error 418

Beste Luke,

Ik denk dat onze situatie redelijk vergelijkbaar is. Ik heb zelf ook een eigen 'bedrijf' en studeer voltijd Informatica. Ik heb ook HAVO gedaan, profiel NT + NG en als extra vakken Economie en M&O. In tegenstelling tot een aantal mensen hier heb ik niet het idee dat je een nieuwe Coolblue wilt opzetten.

Je wilt gewoon je activiteiten onderbrengen in een eigen eenmanszaak. Het voordeel hiervan is dat je officieel geregistreerd staat, wat mensen dus meer vertrouwen kan geven. Je moet je dan echter ook aan de regels van ondernemers houden. Dus: facturen bijhouden en belastingaangifte doen.

Waarschijnlijk kan je net als ik gebruik maken van de kleine ondernemers regeling. Minder dan €1.883 per jaar aan belasting --> Belastingvermindering of vrijstelling. Minder dan €1.345 per jaar aan belasting --> vrijstelling.

In Nederland betaal je 21% belasting, dus omrekenen naar inkomsten krijg je 1345/21*100=6400€. Dus als je minder dan 6400€ per jaar verdient hoef je geen belasting af te dragen.

Het lijkt mij dat je hier onder blijft. 6400 euro is een mooi bedrag. Daar moet je 52 weken lang, 25 uur in de week voor werken bij een supermarkt. Als het echt moet kan je een deel ook nog onder brengen als belastingvrij bijverdienen.

Voor dat bedrag moet je een heleboel computer problemen verhelpen. Websites ontwikkelen is ook iets dat je gaat doen tijdens je studie Mediatechnologie. Dus je kunt zelf je website maken, en op den duur zelfs voor anderen.

Er is het één en het ander veranderd aan het oprichten van ondernemingen. Nu kost het inschrijven van een eenmanszaak in ieder geval 50€. Eerder werd genoemd dat dit mogelijk niet kan in een huur woning, maar dat kan gewoon.

Je kunt best beginnen aan het doorverkopen van Windows licenties en computer onderdelen. Maar je moet het dan wel goed regelen qua aansprakelijkheid. Ik zou het dan ook niet letterlijk doorverkopen, maar de klant adviseren voor een bedrag. Vervolgens kan de klant alles zelf bestellen, en kan jij het in elkaar zetten of de software installeren.

Zoal eerder is genoemd is het ideaal als je gezien wordt als 'handige computer jongen'. Dan kun je gewoon problemen oplossen bij een (vaste) groep mensen die jou vertrouwen, en mooi bijverdienen naast je studie.

Dus ik zou het gewoon doen. Je kan de kennis van M&O en economie in de praktijk brengen, en later ook de kennis van je HBO studie. Het deed mij in ieder geval inzien dat ik die vakken niet voor niks had gedaan. En dat je tijdens Informatica niks voor niks wat moet leren over software rechten.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ93 op 09-10-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik kan een heel simpel advies geven: . Blijf dit als hobby doen of te wel in het zwart. Heb je al uitgerekend of het haalbaar is als jij dit in het wit gaat doen. Ik denk dat dit enorm tegenvalt.

Bovendien zoals al meerdere malen gezegd is. Je richt je op consumentenmarkt en dat is de lastigste doelgroep. Die willen zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk en jij fixt wat en 2 uur later hebben ze het weer stuk gemaakt en wie krijgt de schuld. Inderdaad jij. Het MKB heeft al gauw meer geld over voor jou diensten als je genoeg kennis hebt.

Hardware leveren op beperkte schaal (op bestelling) mag best, je koopt dit gewoon in bij een bekende winkels en schuift de garantie 1 op 1 naar hun door. Maar je moet geen web shop gaan beginnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Rond 2000 had ik zelf een bedrijf opgezet om mensen met hun PC te helpen. De realiteit was dat maar weinigen willen betalen of achteraf het bedrag wat ze moeten betalen ter discussie stellen. Opmerkingen zoals "Maar je hebt alleen maar op een aantal knopjes gedrukt" heb ik vaak te horen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Terrestrial schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:52:
Ik kan een heel simpel advies geven: . Blijf dit als hobby doen of te wel in het zwart. Heb je al uitgerekend of het haalbaar is als jij dit in het wit gaat doen. Ik denk dat dit enorm tegenvalt.
Ik wou het eigenlijk niet zeggen, maar dit dus inderdaad.

Ik ben ook al een kleine 10 jaar bezig met hier en daar mensen helpen en adviseren met hun computerproblemen. Ik krijg meestal 15 euro per uur gewoon zwart. Vaak is het dus 30 euro even bijverdienen om ergens anderhalf a twee uur even wat simpele problemen oplossen. Als mensen per-sé 'zelfbouw' willen (dus dat ik componenten selecteer en in elkaar zet) vraag ik altijd 10% boven de aankoopprijs voor installatie. Het is geen vaste inkomstenbron maar gewoon een leuke bijverdienst.

Ik heb een tijd stage gelopen bij een ZZPér die via digiprofs e.d. ook werk kreeg los van zijn eigen klantenbestand, daar was nauwelijks werk. Dus ik zou er alsnog niet volledig zelfstandig in gaan maar gewoon handje contantje erbij doen.
maniak schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:14:
Rond 2000 had ik zelf een bedrijf opgezet om mensen met hun PC te helpen. De realiteit was dat maar weinigen willen betalen of achteraf het bedrag wat ze moeten betalen ter discussie stellen. Opmerkingen zoals "Maar je hebt alleen maar op een aantal knopjes gedrukt" heb ik vaak te horen gekregen.
Zo een had ik ook ooit. Moest half uurtje op en neer met de scooter voor die kerel, probleem was binnen 20 minuten gevonden en opgelost met wat simpele dingen verwijderen en wijzigen. Dus ik zeg netjes dat t alsnog gewoon 15 is zoals afgesproken, begint die ook te klagen. Ik hem even erop gewezen dat ik wel ben gekomen en een probleem opgelost waar hij niet mee verder kon. Uiteindelijk wel mn geld gekregen

[ Voor 27% gewijzigd door Darkfreak op 09-10-2014 13:20 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18
"Ik heb er heel wat jaren over gedaan om te weten op welke knopjes ik precies moet drukken. Wat denk je dat dat mij wel niet gekost heeft?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
"Maar je hebt alleen maar op een aantal knopjes gedrukt"
"Waarom deed je dat dan niet zelf?" / "Waarom heb je mij dan gebeld?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 20-08 20:32
Ah ja.. ik heb altijd wel mijn geld gehad hoor. Maar dienstverlening voor de consument is vaak ondankbaar werk. Wil je echt er van kunnen leven zal je zelfs 35 euro ex btw moeten gaan vragen. Anders kan je niet je sociale lasten dragen en bouw je geen pensioen op. €100 aftikken om een trage PC op te lossen is dan moeilijk te slikken omdat voor €300 al vaak wel een nieuwe te kopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:19

JJ93

Error 418

maniak schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:03:
Ah ja.. ik heb altijd wel mijn geld gehad hoor. Maar dienstverlening voor de consument is vaak ondankbaar werk. Wil je echt er van kunnen leven zal je zelfs 35 euro ex btw moeten gaan vragen. Anders kan je niet je sociale lasten dragen en bouw je geen pensioen op. €100 aftikken om een trage PC op te lossen is dan moeilijk te slikken omdat voor €300 al vaak wel een nieuwe te kopen is.
TS woont waarschijnlijk nog thuis, en zou met een ander bijbaantje 5€ per uur verdienen als 18-jarige. Hij hoeft er toch niet van te leven, alleen bijverdienen i.p.v. een ander bijbaantje. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 14-09 14:08
Beetje computers fixen van buren, kennissen en familie en daar voor betaald krijgen is best leuk maar op een gegeven moment besef je dat je elke gefixte computer binnen een jaar weer terugziet, dat er altijd meer tijd in gaat zitten dan verwacht. Dat elke klant aangeeft dat ie het nu snapt, en niet meer als een dronken aap zal klikken op alles wat aangeklikt kan worden, maar toch komt die pc wel weer terug met precies dezelfde problemen.

Rijk word je er niet meer van, de tijden dat je met een nieuwe webshop flinke kans had op financieel succes zijn allang voorbij en ook ondersteuning kunnen bieden aan basiscomputergebruik is niet veel meer waard. Gaat vrachten tijd en moeite in zitten, levert regelmatig frustratie op en voor de beloning kun je een keer leuk boodschappen doen. Met een Hbo-opleiding kun je beter je tijd en moeite in je vakgebied steken. Als je het leuk vindt om andermans computer te repareren en advies te geven, dan zou ik dat als betaalde hobby blijven doen.

Ik doe alleen nog maar computerspul van familie, geen zin meer 4 computers op een rij te hebben staan die allemaal nog voor het weekend af moeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
JeroenF schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:06:
Zoals veel mensen hier al zeggen zou ik nog eens goed nadenken.

Bij gewoon reparaties aan huis en dergelijke zoals jij op noemt komt veel meer kijken als je een eigen bedrijfje gaat opzetten. Denk er dus goed overna.

Zelf zou ik gewoon bestaande bedrijven zoeken die een zelfde service al aanbieden en voorstellen dat jij in jouw regio dit misschien voor hun kan uitbreiden. Neem bijvoorbeeld contact op met zoiets als Student aan huis. Misschien kan je aan hun voorstellen dat jij jouw woonplaats onder je hoede neemt met alle werkzaamheden die jij doet. Hiermee verdien je misschien niet zo veel als normaal maar scheelt het wel aanzienelijk veer administratiewerk en Risico.
Ik wou deze eerst even appart behandelen.

Mijn eerste idee was inderdaad student aan huis. Tot mijn grote verbazing wordt ik daar niet aangenomen omdat ik geen Informatica studeer maar Mediatechnologie... "Ik dacht echt van meen je dit nou echt joh!?"

Mediatechnologie is een 'soort zijtak' van informatica... en het boeide ze niet eens of ik goed was of niet... wauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou het gewoon zwart doen tegen een vast uurtarief. Jij helpt mensen, en dat kost ze geld. 10 Minuten van je tijd factureer je gewoon als 1 uur. Doe het zoveel je wilt, maar besef je wel dat dit geen carrière is; het is hetzelfde als vakkenvullen, alleen iets lucratiever.

Volg een goede studie en haal certificeringen in het vakgebied. Dan kan je bij bedrijven aan de slag voor een goed salaris. Je bent jong, je kan nog alles. Je kan over 5 jaar op een salaris van 3k zitten als je rustig aan doet. Als je hard werkt kom je op de 5k uit.

Verspil je tijd niet met Windows installeren voor de moeder van bakker op de hoek. Een ratelende HDD van 10 jaar oud vervangen is ook niet interessant lijkt me. Een paar cent marge pakken op hardware doorverkopen is ook niet de moeite waard.

Verdien gewoon een leuk zakcentje en zie het als een alternatief op vakkenvullen, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Blue-eagle schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:17:
Ik zou het gewoon zwart doen tegen een vast uurtarief. Jij helpt mensen, en dat kost ze geld. 10 Minuten van je tijd factureer je gewoon als 1 uur. Doe het zoveel je wilt, maar besef je wel dat dit geen carrière is; het is hetzelfde als vakkenvullen, alleen iets lucratiever.

Verdien gewoon een leuk zakcentje en zie het als een alternatief op vakkenvullen, meer niet.
Ja alleen hoe zit het dan met de inkomsten belasting? Ik hoorde pas iemand dat je 2000 zwart mag verdienen of iets dergelijks?

Even voor de duidelijkheid, ik wil dit erbij gaan doen als bijbaantje en na mijn studie opzeggen, ik zit te twijfelen om het zwart te blijven doen of toch een bedrijfje van te maken... Ben voornamelijk bang dat ik problemen ga krijgen als het steeds meer wordt wat ik eraan verdien. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

luke22 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:28:
[...]

Ja alleen hoe zit het dan met de inkomsten belasting? Ik hoorde pas iemand dat je 2000 zwart mag verdienen of iets dergelijks?

Even voor de duidelijkheid, ik wil dit erbij gaan doen als bijbaantje en na mijn studie opzeggen, ik zit te twijfelen om het zwart te blijven doen of toch een bedrijfje van te maken... Ben voornamelijk bang dat ik problemen ga krijgen als het steeds meer wordt wat ik eraan verdien. :?
Je mag in 2014 €6230 per jaar bijverdienen (belastingvrij) als ik mij niet vergis.
Die 2000 is de algemene heffingskorting ..

Je zit dus op ~520 per maand wat je maximaal mag verdienen. Daar zit je dus wel goed mee lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46
Ondernemen: Top plan!

- KvK heb je in een uur geregeld.
- Visitekaartjes: €25 voor 500 offset gedrukt.
- BTW-aangifte is best te doen als je netjes je administratie in Excel bijhoud. Zorg dat je netjes georganiseerd bent, maar dat is sowieso een voorwaarde voor alles wat je doet.
- Zakelijke rekening daar huilen vooral de banken over, omdat ze dan allerlei kosten in rekening kunnen brengen, maar in de praktijk zeurt niemand over je privé bankrekening bij een eenmanszaakje.
- Je belastingaangifte laat je al voor een paar honderd euro door een goede account verzorgen, heb je daar iig geen gezeur mee en omdat je netjes je boekhouding op orde hebt is dit best te doen en een hele kopzorg minder.
- Die accountant trekt meteen af wat hij kost, 0,19ct per km (administratie!!!), je telefoon (je wordt plat gebeld door je klanten), je laptop, je PC (je bent een computerjongen), je printer (factuurtjes) en nog wat zakelijke kosten. (Scheelt weer 40%)
- De BTW krijg je gratis vanwege de kleine ondernemersregeling (geen btw voordeel bij aankopen, maar wel kosten aftrekken), tenzij je echt veel gaat verdienen.

MAAR:
Denk je dat je genoeg klanten kunt vinden voor dit plan als je €25,- p.u. vraagt met een minimum van 1 uur afgerekend per 20min en naar boven afgerond, voorrijkosten <5km €25,- daarna €5,- extra voor iedere stap van 5km en als het op afstand kan (teamviewer ofzo), dan geen voorrijkosten?

M.a.w. een klant die op 5min fietsen zit en je in 10min helpt met een niet werkende printer is €50,- kwijt voor service met een smile?

Heb je dan ook nog genoeg klanten, want dat is imho wel het minimum om een beetje een leuk bijbaantje te hebben hieraan?

Zoveel moet je wel vragen, want:
- er gaat nog 40% belasting af (vergeleken met handje contactje dus, wat je nu soms doet)
- je kosten (PC, Laptop, Telefoon, Accountant, benzine)
- je bent te veel tijd kwijt met factuurtjes sturen, boekhouden, plannen, etc en dat moet je ook allemaal betalen
- bedrijfsrisico's

De vraag is of je het voor het genoemde tarief echter kunt doen? Waarschijnlijk als student wel en je leert er mega veel van.

Het alternatief:
Zorg dat je iets gaat doen waarbij je grotere projecten binnen haalt en/of bij mensen die bereid zijn meer te betalen. Bijv:
- Zorg dat je iets van netwerken, AD, Echange, etc. af weet en ga voor bedrijven werken.
- Ga websites bouwen. Dat kan ook i.c.m. particulieren helpen. Zorg dat je goede afspraken maakt. Spreek goed af hoe het zit met de verantwoordelijkheid voor content creation, verkoop dit erbij of spreek af dat je pas begint met ontwerpen als er content is. Andere optie is dat je de site verkoopt inclusief service hosting à €30,- per maand (voor dat bedrag krijgen ze tot max 1 u per maand helpdesk of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Laatst online: 16-09 16:23
luke22 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:28:
[...]

Zwart bij verdienen nee.

Moet wel zeggen als je klantenkring heb en dergelijke schrijf je in. Start het klein op en kijk waar schip strand. Het kan maar je moet wel voldoende overhouden om van te leven. Nu is het leuk naast je studie, maar als klanten je bellen onder schooltijd? Of stage? Dan neem je niet op en worden klanten boos. En dan hoor je ze wel. Klanten die ineens iets anders willen, etc etc. Kijk het kan maar het is meer van wat heb je te bieden en heb je ook het kapitaal ervoor ;)

Stel een klant zegt doe mij even 6 laptops 6 schermen en 6 dockingstations en doe mij ook maar even allemaal SSD en aparte windows.

Dan praat je al gauw over 5000+ euro wat jij even moet voorschieten :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Paul C schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:55:

- Zorg dat je iets van netwerken, AD, Exchange, etc. af weet en ga voor bedrijven werken.
Ik denk dat je zoiets helemaal kan vergeten. Bedrijven willen liever geen bijklussende student als hun systeembeheerder lijkt me. Bovendien, de echte Enterprise klasse producten is niet iets wat je zomaar bijleert eventjes. Iedereen kan een mailboxje maken in Exchange, maar bijvoorbeeld een goede implementatie met loadbalancing, redundancy etc. is niet iets wat je zomaar neerzet. Zelfde geld voor Active Directory en een netwerk. En als student wordt je hooguit helpdesker. Dan heb je ook vaak niet veel spannende klussen.

Bovendien wil een beetje bedrijf dat ze je de hele dag kunnen bereiken. "Sorry baas, maar ik kan de mailserver nu niet fixen. Zit in hoorcollege..."

Ik blijf erbij dat PC's fixen leuk is voor zo erbij, maar je raakt het snel beu. Wat andere al zeggen. Je bent er uren mee bezig soms, en drie dagen later draaien ze vrolijk weer virus.exe. Want ja, die banner zei dat er iets niet klopte aan de PC.
En ik vraag me ook af hoeveel mensen van je diensten tegen betaling gebruik willen maken. Niet dat je het niet kan, maar mensen willen gewoon niet betalen vaak hiervoor. Kennelijk is het normaal dat je een avond of dag van je weekend opoffert om hun PC te fixen.

Ik denk ook dat er aan onderdelen niets te verdienen is. De grote internet handelaren hebben extreem lage prijzen, computerwinkels kunnen daar niet tegenop. Die halen die volumes niet en hebben grotere marges nodig. Bovendien is hun aanbod vaak ook nog kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

Er zijn hier een aantal mensen die zelf zo'n soort eenmanszaak hebben gehad, daar ben ik er ook een van. Ik heb op mijn 14e echter besloten dat ik niet meer hoofdzakelijk computer klussen aanneem, maar in principe voor de beeld- en geluidsapparatuur kom. Dat hield in dat ik veel ziggo/upc installaties deed, aansluitingen verving, advies en plaatsing van beeld en geluidsapparatuur deed.

De reden dat ik met computers stopte was dat daar zo veel variabelen zijn en mensen er weinig geld aan uit willen geven inderdaad. Zodra jij een computer een onderhoudsbeurtje geeft is er een paar dagen later wel weer iets met de mail en dat heeft dan te maken met wat jij als "monteur" gedaan hebt. Dat probleem heeft een versterker niet, een tv ook niet en een settopbox ook niet. Met andere woorden, ik was beter in staat mensen tevreden te stellen zonder 5 keer voor het zelfde probleem terug te moeten.

Ten slotte zou ik je adviseren niet onder de €20,- per uur te gaan werken. Je zal merken dat je voor die prijs zat klanten krijgt. Zelf kreeg ik het zo druk en zo veel "onzin" aanvragen (dat de batterijen in de afstandsbediening op zijn, of een kabel eruit ligt) dat ik de prijs heb verhoogd naar €25 zwart voor consumenten en €33,25 excl. btw. voor bedrijven (25 *1,33) door een hogere prijs aan te houden kom je in een segment te werken met betere klanten. Dat betekent dat ze meer bereid zijn te investeren in goede apparatuur, eerder accepteren dat de zooi oud is en vervangen moet worden en vaak zijn ze ook hoger opgeleid en kan je ze beter uitleggen waarom iets wel of niet nodig is.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 11:04
.. je mag dus niets zwart bijverdienen.
.. je blijft vast wel onder de bijverdiengrens voor studenten (behoud stufi)
.. zou inderdaad niet in leveren van onderdelen gaan. Alleen arbeid.
.. doe geen uurtarief, maar spreek een vaste prijs af.. (je krijgt meer ervaring, gaat zaken sneller doen en uiteindelijk krijg je minder voor het hetzelfde klusresultaat) ook zal je er achter komen dat er meer werk zit in niet declarabele uren - marketing, je website, je administratie, gezanik en gezeur... 60% van je tijd gaat er geschat aan op.
.. met een kvk inschrijving kan je bij de groothandel terecht... Makro, Retif, Staples.... soms best handig en soms zelfs goedkoper.. (je moeder gaat vast mee voor de wasmiddelen :) )
.. documenteer alles wat je doet! Spreek goed af wat je levert. Je studeert dus je bent niet 24/7 bereikbaar.
.. mooie minizakelijke open source tools: joomla - mini enterprise ready cms... owncloud - je filesharing, calendar sharing, whatever sharing... beetje in te zetten als mini exchange server..., simple invoices.... allemaal te installeren op je eigen server/vps in te richten mbv virtualmin... ssl certificaat voor de serieuze zaak...
Je bent dus wel wat meer kwijt dan een tientje.
.. blijf ook vooral vakkenvullen... je gaat je collega's en de lol missen... en je zult het geld nodig hebben... met een hobby als hierboven...

Maar als je het wilt moet je het doen... je leert er zaken die je op school en met huiswerk nooit zult tegenkomen... dat is al winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:07
Je kunt bij een tussenhandel/groothandel best een pc bestellen. Echter veel van de bekende winkels zijn zelf ook groothandel. Bijvoorbeeld Mycom/dixons=BAS groep en Alternate is zijn eigen distributeur. Gevolg daarvan is dat de ex-btw inkoop prijs op enkele euro's na gelijk is aan de verkoop prijs bij deze winkels.

Je kunt natuurlijk wel een flinke premium rekenen omdat jij een goed en werkend systeem garandeert. Decenia geleden heb ik een computer bij Bitspeed in Tilburg gekocht (VOF), bestaat nog steeds :p.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46
CMD-Snake schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat je zoiets helemaal kan vergeten. Bedrijven willen liever geen bijklussende student als hun systeembeheerder lijkt me. Bovendien, de echte Enterprise klasse producten is niet iets wat je zomaar bijleert eventjes. Iedereen kan een mailboxje maken in Exchange, maar bijvoorbeeld een goede implementatie met loadbalancing, redundancy etc. is niet iets wat je zomaar neerzet. Zelfde geld voor Active Directory en een netwerk. En als student wordt je hooguit helpdesker. Dan heb je ook vaak niet veel spannende klussen.

Bovendien wil een beetje bedrijf dat ze je de hele dag kunnen bereiken. "Sorry baas, maar ik kan de mailserver nu niet fixen. Zit in hoorcollege..."
Er zijn genoeg bedrijven met een paar werknemers die ook IT draaiende moeten houden en daar een mannetje voor nodig hebben. Die bedrijven zijn beter bereid om te betalen dan de gemiddelde consument, maar willen ook op kosten besparen, dus dan kun je met je tarief net wat onder de prijs gaan zitten van de iets grotere partijen.

Dat college argument is niet echt valid. Je hoeft niet te zeggen dat je in college zit, als je bij een andere klant op locatie werkt die dag, dan kun je ook niet ineens weg bijvoorbeeld. Je zult misschien af en toe een spoedklus hebben, maar daar hoort dan ook een ander tarief bij. Misschien mis je dan een keer een college of werk je tot 3u 's nachts door om het gemaakt te krijgen.

Het Echange gebeuren is misschien een beetje achterhaald voor dergelijke kleine bedrijven nu we de Cloud hebben, maar dan moet je je in de Cloud verdiepen...
Ik blijf erbij dat PC's fixen leuk is voor zo erbij, maar je raakt het snel beu. Wat andere al zeggen. Je bent er uren mee bezig soms, en drie dagen later draaien ze vrolijk weer virus.exe. Want ja, die banner zei dat er iets niet klopte aan de PC.
En ik vraag me ook af hoeveel mensen van je diensten tegen betaling gebruik willen maken. Niet dat je het niet kan, maar mensen willen gewoon niet betalen vaak hiervoor. Kennelijk is het normaal dat je een avond of dag van je weekend opoffert om hun PC te fixen.

Ik denk ook dat er aan onderdelen niets te verdienen is. De grote internet handelaren hebben extreem lage prijzen, computerwinkels kunnen daar niet tegenop. Die halen die volumes niet en hebben grotere marges nodig. Bovendien is hun aanbod vaak ook nog kleiner.
Ik heb dit sentiment al van een paar mensen hier gehoord: Als je te weinig geld vraagt, dan zijn dat inderdaad vervelende dingen. Als je voldoende vraagt dan zijn dat de beste klanten, hardleers! :)

(Je moet je klanten goed voorlichten en gewoon je best doen om het te voorkomen natuurlijk, maar als ze zelf steeds hun PC in de war blijven sturen, dan doen ze het echt zelf (en moet je ze misschien en tablet of iets anders minder gevoelig aanraden!))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Laat je niks wijs maken als jij een goed doordacht plan hebt en je bewust van de kansen en risico's hoeft er niks mis te gaan.
Je eigen inzet is het belangrijkst.

Begin met een bedrijfsplan en neem daar de risico's die hier genoemd worden on mee als je die kant op zou willen.
Als je goed je doelgroep definieert en je concurrenten kent kan kijken wat de behoefte is van de doelgroep. Als je hier een verdien model aan kan koppelen wat in "computerland" meestal supportcontracten zijn kan je kijken wat de kansen "kunnen" zijn.
Als je de investering klein houdt. De inkomsten voornamelijk uit diensten voorziet kan er eigenlijk niks mis gaan.😊
Als je pc's gaat bouwen voor mensen en dit als kvk computerleverancier doet kan je volgens mij oem licenties inkopen. (zonder google😊) je krijgt dan een mooi sticker vel met licenties.

Denk dat je met remote service het meeste tijd/winst kan halen met support moet het niet moeilijk zijn in een boerendorp om een klantenkring te krijgen. Pak het alleen gewoon vanaf dag een proffesioneel aan anders doemt het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:47
Ga eens naar een voorlichtingsavond van de belastingdienst. Ik ben er laatst ook geweest en geloof me: het was echt leerzaam. De belastingdienst begeleid starterende ondernemers heel erg veel en goed. De eerste 5 jaar heb je als startende ondernemer (eenmanszaak) veel voordelen. Maar ze leggen ook goed uit waar op je moeten letten en wat je als vaste kosten kan verwachten.

https://www.pleio.nl/page...art-naar-locatie-en-datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:13
Gewoon doen, hartstikke leuke ervaring. Heb 't zelf ook en ben hetzelfde begonnen. Geen geld in hardware? Deze week 3 PC's verkocht en op elke PC pak ik ruim 100 euro. In een week verdien ik dus al wat de gemiddelde student in een maand binnen haalt. Geld zit 'm in de service he. Je zet de bestandjes netjes over etc. De klanten die je krijgt zijn niet geïnteresseerd in specs, die willen een goed systeem, geen gezeik, en een aardige jongen die ze helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:43
BLN schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:32:
Ten slotte zou ik je adviseren niet onder de €20,- per uur te gaan werken. Je zal merken dat je voor die prijs zat klanten krijgt. Zelf kreeg ik het zo druk en zo veel "onzin" aanvragen (dat de batterijen in de afstandsbediening op zijn, of een kabel eruit ligt) dat ik de prijs heb verhoogd naar €25 zwart voor consumenten en €33,25 excl. btw. voor bedrijven (25 *1,33) door een hogere prijs aan te houden kom je in een segment te werken met betere klanten. Dat betekent dat ze meer bereid zijn te investeren in goede apparatuur, eerder accepteren dat de zooi oud is en vervangen moet worden en vaak zijn ze ook hoger opgeleid en kan je ze beter uitleggen waarom iets wel of niet nodig is.
Dit is erg goed advies en houdt je baan ook leuk. Specializeren is gewoon een must, dat vind ik dan tenminste. Een tijdje heb ik ook dat manusje van alles werk gedaan in de ICT sector, maar dat wordt heel snel heel vervelend. Vooral het type dat virussen blijft downloaden, zit gewoon geen schot in de zaak, ja je wordt betaald en het levert misschien iets op maar leuk is anders.

Houdt wel in dat je goed moet weten waar je mee bezig bent, en dat kan dan ook makkelijker als je je meer specialiseert.

Zeker een leuk idee, maar verkijk je er niet op! Aldoende leert men dus je zal een hoop dingen die hier gezegd worden ook gewoon zelf ondervinden.

TLDR; Gewoon doen, maar bedenk je goed hoe je het leuk kunt houden.

PS: Leuk dat je altijd de auto van je ouders mag pakken maar ik zou daar niet van afhankelijk van zijn! Desnoods "huur" je hem zodat niemand even boodschappen gaat doen ermee of iets dergelijks. Eigen scooter is in ieder geval top, in de meeste gevallen net zo snel (tenzij je stukken snelweg gaat nemen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doen!

Wanneer je op je 18e al dit soort ideeën hebt, dan moet je dit juist nu doen. Niet als je 30 bent. Veel mensen die je hier allerlei risico's voorschrijven, vergeten denk ik hoe ze zelf aan die kennis zijn gekomen... Ook ik ben 12 jaar geleden (op mijn 18e) naar de KvK gefietst, en ik heb daar geen spijt van gehad. Mijn eigen bedrijfje is de beste leerschool gebleken.

Je kunt je, na inschrijving KvK, aanmelden als klant bij groothandels als TechData, Ingram Micro, Copaco of anderen. Ze leveren bijna allemaal wel dezelfde hoofdzaken (zoals Microsoft licenties) dus je kunt aan het begin ook met 1 volstaan. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar TechData.

Neem van mij de volgende adviezen mee:

1. Laat klanten vooruit betalen voor de hard- en software die je voor ze gaat leveren. Dit is wat lastiger bij zakelijke klanten, maar als jij je klanten goed kent, en die klanten jou vertrouwen, dan moet dit geen probleem zijn. Reken je arbeidsuren achteraf af na tevreden levering. Je kunt de klanten ook zelf de computer laten kopen op jouw advies bij een gewone webshop, zodat jij alleen je arbeid nog rekent. Een klant zal daardoor denken dat ze niet teveel betalen, en dat jouw uren betaalt moeten worden dat snappen ze echt wel. Wanneer je wat langer bezig bent, kun je altijd nog kiezen om ook de hardware te gaan leveren. One step at a time.

2. Let op de belastingdienst. Omdat je als ondernemer eerst al het geld op je rekening krijgt, en maanden later pas de BTW en inkomstenbelasting moet afdragen, kan het soms onduidelijk worden welke euro van jou is, en welke van de belastingdienst. Na elke verkoop zou je de 21% BTW, en de 40% belasting op een spaarrekening kunnen storten bijvoorbeeld.

3. Probeer op termijn te focussen op zakelijke klanten. Particulieren zijn makkelijker als klant te vinden, maar zijn moeilijk tevreden te houden. En dat is niet goed voor je motivatie ;)

Samengevat: je kunt gewoon lekker voor jezelf beginnen. Lever niets op rekening, en houd de belastingdienst in de gaten. Op die manier kan het bijna niet fout gaan.

Succes! IT (zakelijk) is nog steeds een groeimarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

@fantic : niet te snel van stapel lopen.

Wij krijgen genoeg startende ondernemers op kantoor die op voorhand dachten alles goed voor elkaar te hebben. Nee dus, dat gaat echt niet zomaar werken.

@TS : wil je voor jezelf beginnen, dan moet je klein beginnen. De opties die je geeft zien er prima uit, echter mis ik de insteek voor het daadwerkelijke advies vragen. Vrijwel alle accountants, administrateurs, belastingadviseurs, bedrijfsadviseurs en boekhouders geven vrijblijvend advies voor startende ondernemers. Maak hier gebruik van!
Schrijf een ondernemingsplan, waarin je vastlegt wat je wil gaan doen en waar je de onderneming op later termijn ziet staan. Zorg dat je basis goed in orde is, zonder deze basis is het gedoemd te mislukken!

Van de 8 computerzaken die ik in mijn klantenbestand heb gehad is er nu nog maar 1 die niet failliet gegaan is. Ookal werk je vanuit huis, kosten moeten gemaakt worden, mensen willen scherpe prijzen etc..etc.. Er zit bijna geen marge meer in losse verkoop, of juist complete systemen.

Ik kan verder nog een veel langer verhaal op gaan hangen, maar het meeste is door mijn voorgangers al geschreven. Mocht je meer vrijblijvend advies willen hebben, je kan altijd een PB sturen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13
luke22 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:25:
Bedankt voor de vele reacties!

Het moet voor mij als vervanging gaan zorgen ipv de schapjes bij de supermarkt bijvullen.
Het voordeel van het zelfstandige bedrijf is: dat het onregelmatig is, beter betaald en veel leuker werk is.

Mocht er de ene maand minder te doen zijn qua aantal klussen dan maakt dat niet veel uit aangezien de kosten nog geen 10 euro per maand zijn aan vaste lasten.

Ik heb alles uit uitgezogd omtrent: kamer van koophandel, verzekering, reclame, 'wat mag ik op de zaak afschrijven en wat niet?', concurrentie, prijs, belasting, diensten.

Alleen nu dus nog die Windows Licenties en computer groothandels?

[EDIT] Met mijn HBO studie kan ik mijn eigen website bouwen voor het bedrijf en eventueel voor de kleine winkels en bedrijven in het dorp ook simpele sites aanbieden voor lage prijzen (is nog een vaag idee in kinderschoenen)
Wat betreft reparaties en of bouwen van nieuw computers gaat het niet lukken. Mensen wil niet te veel betalen en dan qua garantie heb jij menige leveranciers die je af moet om of te ruilen of te laten repareren. Zelf repareren kan je alleen als het uit de garantie valt. Ik heb het ook 3 jaar lang gedaan maar na verloop van tijd gestopt omdat je je kosten niet kunnen dekken. En dan nog die vervelende virussen en Trojaans. Dan zit je al gouw 1 a 2 uur voordat het weer alles goed loopt.

Componenten in kleine hoeveelheden kopen kan je geen geld mee verdienen. Ook computerwinkels hebben daar last van want als je veel verkoopt (10 stuks of meer) kan je een korting afdingen maar als het maar een of 2 per maand is geen.

Wat betreft website maken voor mensen zal het helemaal niet lukken. Ik heb 4 klanten maar doe alles voor GEEN geld. Daarnaast willen ze bijna volle web hosting met alles erop en aan en geen geld voor willen betalen. Dit geld ook voor kleine bedrijven die niet veel geld in kas heb en leef van schenkingen. Wel kan ik nu en dan wat aanschaffen die ik nodig heb om de website te maken en of om mijn eigen computer sneller te maken.

Maar ik wens je veel sterkte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

@lunarmoon:
Als je op deze manier naar je markt kijkt kun je net zo goed vakken vullen ja.

Feit is dat als jij verstand van zaken hebt en je klanten kan helpen naar dat wat ze willen, ongeacht of het nou particulieren of bedrijven zijn dan is er vraag naar je. Met andere woorden: vind de juiste klanten. Als jou klant weet waar die aan toe is kunnen ze een wel overwogen beslissing nemen over de uitgaven die ze al dan niet doen naar aanleiding van je advies. En zullen ze in The end tevreden zijn als je ze juist hebt ingelicht en geholpen.

Wat betreft aankopen heb ik al-tijd advies gegeven en nooit, echt nooit iets aan iemand verkocht. Op die manier was ik verantwoordelijk voor de juistheid van mijn advies. Maar nooit voor de goede werking van het product als gevolg van fabricage fouten bijvoorbeeld. En dat werk van het behandelen van dat soort proberen kan je uurtarief van iets heel snel naar helemaal niets brengen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Met het verkopen en herstellen van computers ga je geen cent verdienen. Het gaat je oeverloos gezeur en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij (nee, op het podium zelf!) willen zitten.

Waar er wel een markt voor is, denk ik, is het configureren en op mekaar afstemmen van al de digitale rotzooi die mensen in huis halen. De PC, de diverse iShit, de digitale TV, het cloudgedoe,... mensen hebben het allemaal maar weten vaak niet hoe ze die dingen moeten instellen zodat het allemaal naadloos met mekaar werkt. Daar kun je, denk ik, wel wat Eurootjes lospeuteren om die dingen bij de mensen thuis netjes te komen instellen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
Je hebt blijkbaar al een klantenbestand; daarmee zullen de eerste kosten gedekt zijn. Zolang je je vaste kosten laag houdt (geen pand, beperkte voorraad etc) kun je een leuk zakcentje verdienen (althans is mij wel gelukt). Daarnaast zitten er voordelen aan het hebben van een onderneming, zoals al eerder gezegd kosten voor je eigen telefoon, pc, internet, vervoer etc krijg je de btw van terug en mag je van je winst aftrekken.

De particuliere markt is wel krimpende met smartphones en tablets maar er bestaat zeker nog een groep die een pc nodig heeft en een groep regelmatig service nodig heeft (vaak zijn dat ouderen).

Inzake offertes; Als je bijvoorbeeld om de 6 maanden pallet aan offertes maakt/update bijv budget/midrange/game pc of laptops, kun je dit vrij efficiënt aanbieden. Tip; blijf voornamelijk met dezelfde componenten/fabrikanten werken, dit scheelt je uitzoekt werk en meer kennis van het product wat je verkoopt (en om sneller problemen op te lossen).

Zakelijke klanten; andere zzp'ers zijn ook nog een potentiële doelgroep, o.a. met websites en onderhoud daarvan. Aan grotere bedrijven zou ik me niet branden als je het alleen gaat doen ivm werktijden en omvang.

Het is voor mij een leuke leer ervaring geweest. Na mijn studie gekozen voor een baan en langzaam afgebouwd.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Deo_Volente op 10-10-2014 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zolang je je kosten laag houdt (je woont nog thuis, je hebt geen bedrijfspand) kan je wat gaan proberen. Zorg dat je je administratie goed bijhoudt zodat je inzicht hebt in wat wel en niet rendabel is.

Zelf ben ik 5 jaar geleden voor mezelf begonnen. Het ging slecht bij de werkgever, gaf me te kennen dat er niet geïnvesteerd kon worden in hardware voor mijn functie, waardoor ik me nog meer ging vervelen. Of ik er wat naast kon doen. Dat was voor mij de trigger om een boekhouder te zoeken, dingen door te spreken en vervolgens naar KvK te lopen om het een en ander rond te krijgen. Boekhouder was ook direct mijn eerste bedrijfsmatige klant (was kennis van me). Na anderhalf jaar kon ik het parttime werk en bedrijf niet meer combineren en heb ik mijn baan opgezegd.

Inmiddels veel kleine bedrijven en een handjevol particulieren als klant. De particulieren zijn vooral oude bekenden waar ik vroeger wel eens een computertje voor bouwde of een probleempje voor oploste, maar rijk word ik er niet van. Als ik bij een bedrijf 50 euro excl BTW per uur kan schrijven, waarom zou ik dan voor een particulier een laptop bestellen, alle zooi eraf halen en deze bij de klant komen brengen, daar op wifi netwerk aanmelden en de printer installeren voor een marge van 75-100 euro. Enige reden om dat te doen is omdat het om oude trouwe klanten of bekenden gaat waar je al tig jaar over de vloer komt. Belastinginspecteur was ook niet heel erg te spreken over de resultaten uit die werkzaamheden. Ga je meer marge pakken, dan prijs je jezelf uit de markt en gaan die klanten wel naar een gewone winkel of vragen ze een handig buurjongetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
De enige reparatie van 'oude troep' wat ik nog doe, is voor vrienden / familie die het absoluut niet breed hebben, en dat allemaal voor een goede kop koffie. Gelukkig komt dit incidenteel voor, en is juist bij die mensen doorgaans de dankbaarheid het grootst. Bij vrienden die wat meer te besteden hebben 'kijk ik wat ik kan doen' en als het domweg niet meer rendabel is adviseer ik om eens bij een winkel naar binnen te lopen voor een nieuwe.

Een ander voorgesteld alternatief is het maken van websites. Bezint eer ge begint. In de websitebranche speelt trouwens mee dat de prijzen tussen de € 250 en de € 2500 liggen voor een Wordpress site. Als student zonder noemenswaardige reputatie zal je al heel snel in het '€250 circuit' terecht komen, en ook dat is een en al ellende. Voor bijna niets verzet je enorm veel werk, het eindresultaat is vrijwel niet noemenswaardig/portfoliewaardig en over de supportlast nog niet te zwijgen.

Het € 2500 segment is dan weer veel lastiger om tussen te komen, maar het is qua tarieven / kwaliteit veel realistischer. Wel heb je dan weer als nadeel dat je doorgaans met meerdere mensen aan een site werkt, die allemaal gespecialiseerd zijn in een taak. Om een goede site te maken dien je goede teksten te schrijven, goede ontwerpen te maken, en netjes te programmeren. Ik ken zelf persoonlijk vrij weinig mensen die echt goed zijn in alledrie de disciplines waardoor inhuur onvermijdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Laatst online: 21-04-2018
Valt mij op dat de laatste tijd steeds minder vrienden en vrienden van vrienden vrienden met oude zooi aankomen (waar ik nee tegen zeg). Denk dat 90% aan de iPad zit, gelukkig. Hopelijk komt er een tijd dat dit 100% is en niemand meer aan mijn kop zeikt... vervelend voor jouw bedrijfje alleen...

Zou lekker zwart werken, veel beter en boeit belastingdienst echt niet die paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Sowieso mag je bijverdienen tot 6k per jaar legaal. Zie daar eerst maar aan te komen, kijk je dan weer verder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Eindbeslissing is toch geworden om het NIET te doen, bedankt voor alle meningen en informatie van alle kanten.

Alleen al het bijhouden van alles heb ik helemaal geen tijd voor.

Deze kan dus gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je het goed doet, dan is het bijhouden van alles wat je doet een essentieel onderdeel van je business. Hoe kun je anders ooit bepalen welke klanten winstgevend zijn? Hoe bepaal je waar je prioriteiten moeten liggen als je niet precies meer weet wat je voor wie gedaan hebt, en hoe los je achteraf problemen met klanten op als je niet meer terug kunt vinden wat je 2,5 jaar geleden precies voor ze hebt gedaan? Die administratie die je allemaal bij moet houden, is primair om van je eigen onderneming een succes te kunnen maken. Dat je af en toe een uitdraai naar de fiscus moet sturen, dat hoort bijzaak te zijn. Als je liever al die zaken niet bijhoudt, dan kun je beter ergens in loondienst gaan volgens mij :) Verstandige keuze dus die je hebt gemaakt.
Pagina: 1