Samenstelling ultra compact systeem

Pagina: 1
Acties:

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 00:23
Voor in de woonkamer ben ik een PC aan het samenstellen die lekker klein en compact moet zijn, voldoende kracht dient te hebben voor HD video en verder beetje gebruikt zal worden voor internet en tekstverwerking. Het doel is een goedkoop, redelijk stil en compact systeem te bouwen zodat mijn jetengine game pc kan verhuizen ;)

Nu heb ik een lijst samengesteld waar ik wel tevreden over ben, ik vroeg me enkel af of ik niet nog ergens op kan korten wat betreft prijs ( zonder in te leveren op kwaliteit ) of dat er bijv. een nog compactere behuizing is, of eentje die stiller is. De behuizing die ik gekozen heb is compact en geeft een degelijke airflow/koeling, maar door de nadruk op temperatuur is het geen stille case. De case vind ik eigenlijk wel compact genoeg, zodat je wel nog wat speelruimte overhoud, maar ik vraag me af of ie niet te luidruchtig wordt ( mede door de stockkoelers ). Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

De lijst zoals ie nu staat::

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3250 Boxed€ 105,-€ 105,-
1Asus P8H61-I R2.0€ 59,95€ 59,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 57,88€ 57,88
1Cooler Master Elite 130€ 38,95€ 38,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 41,-€ 41,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,04€ 64,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,77

Steam profiel

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-02 19:22
Stock koelers zijn niet per defenitie luidruchtig maar ja die kans zit er wel in natuurlijk... heb geen ervaring met die kast maar weet wel dat barebones minder geluidsvriendelijk zijn dan andere cases(eigen ervaring hoor).

maar zo te lezen heb je overal redelijk "bespaard" maar je neemt wel een i3 voor een hd video en internetten...
je kan voor een goedkopere prijs ook een G2130 of 2140 nemen. Zijn een stuk goedkoper en goed genoeg voor HD internet en tekst verwerking.

verder zijn het leuke dingen om een pctje mee te maken :)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:44

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk dat je voor dit doel liever een zuinig, fanless systeem wil hebben.

En een i3 voor wat filmpjes afspelen en internet / tekstverwerking, really? De allersimpelste atom moet dat aankunnen. Ik zou dit: Goedkope vlotte HTPC even lezen, staat veel interessant leesvoer in, inclusief builds die aardig goedkoper zijn dan die je zelf voorstelt;

... en gaat over tot de orde van de dag

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-02 19:22
P_Tingen schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:47:
Ik denk dat je voor dit doel liever een zuinig, fanless systeem wil hebben.

En een i3 voor wat filmpjes afspelen en internet / tekstverwerking, really? De allersimpelste atom moet dat aankunnen. Ik zou dit: Goedkope vlotte HTPC even lezen, staat veel interessant leesvoer in, inclusief builds die aardig goedkoper zijn dan die je zelf voorstelt;
als je het zo voorstelt kan hij beter een NUC kopen maar ja dat is voor ieder een eigen keus

voordeel is wel dat ze super stil en klein zijn

• quintox
Ik ben goed in het samenstellen van high-end systemen haha, blijkt maar weer. Zodra ik budget probeer te gaan dan schiet ik al snel het doel voorbij door soms overkill componenten te kiezen ( zoals de i3 ).

Ik koos voor de i3 omdat deze (naar mijn mening) wat meer toekomst bestendig was, zodat ook hogere resoluties of basic video editting nog probleemloos zouden zijn en blijven. Ook vanwege het achterwege laten van een externe GPU wil ik niet een bottleneck in de CPU creëren door een paar tientjes te besparen. En ik wil ook niet de optie elimineren dat gamen ( danwel basic ) mogelijk is, het systeem zal er niet primair voor gebruikt worden, maar ik hou de optie liever erin.

Ik heb de G2130 eens opgezocht en ik vraag me af wat er technisch nou anders is dan de i3. Als ik de benchmarks bekijk zoals op:
http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G2130.html

Dan schelen ze amper in performance, maar is de G2130 wel de helft goedkoper. Waar zit het prijs verschil in, wat doet de i3 beter?

[ Voor 21% gewijzigd door quintox op 08-10-2014 12:35 ]

Steam profiel

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Ik moest even kijken van welk jaar deze thread is. Ben je van plan hardware tweedehands te kopen of waarom neem je een Ivy Bridge processor (uit 2012) en H61 moederbord (uit 2011)? Als je van plan bent dit nog ergens nieuw te kopen dan moet ik je dat sterk afraden

Een i3 heeft hyperthreading (dus 2 echte cores en 4 logische cores), een Pentium of Celeron niet. Daarnaast heeft een i3 ook een snellere iGPU en meestal een hogere kloksnelheid. Maar je zit nu Ivy Bridge en Haswell te vergelijken dus specificaties zijn eigenlijk niet te vergelijken, het zijn andere generaties.

Waarmee ben je eigenlijk van plan de pc te verbinden. Ik vermoed een tv, dus HDMI is een vereiste. Maar heb je nog een aparte versterker waar S/PDIF voor nodig is of nog een andere manier om je audio aan te sluiten? Is wifi nodig?

De kast gaat waarschijnlijk een stuk stiller zijn dan je game pc, maar als je echt heel stil wilt, ga je naar zuiniger componenten moeten kijken. De Intel stock koeler is nog niet zo luidruchtig als die van AMD.

Als ik je lijstje vertaal naar iets met componenten die nog gemaakt worden krijg ik zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3240 Boxed€ 50,82€ 50,82
1ASRock H81M-ITX€ 54,99€ 54,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Cooler Master Elite 130€ 39,80€ 39,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,15€ 34,15
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,87€ 30,87
1Crucial MX100 128GB€ 59,46€ 59,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,08

Heb er de WD Red ook uit gedaan want een NAS schijf lijkt me hier niet nodig, en een enkel geheugen latje omdat het moederbord er maar 2 heeft, dus als je ooit wilt uitbreiden naar 8GB is dat nog mogelijk. Dat het geheugen single channel gaat zijn maakt weinig uit voor de toepassing hier. En de Crucial MX100 is goedkoper dan de Samsung 840 EVO en nog iets betrouwbaarder, dus die zou ik nemen.

• quintox
Kleine correctie, het betreft hier geen HTPC ;) Het is de bedoeling dat het een stille, lightweight en onderhoudsvriendelijke desktop pc wordt. Films stream ik naar mijn mediaspeler en al mijn netwerkapparaten zijn sowieso bekabeld aangesloten op het netwerk.

De i3-3250 en G2130 zijn beide Ivy, geen idee hoe je bij Haswell komt? Daarnaast is Haswell een stuk duurder ( voornamelijk de moederborden ) terwijl de performance increase minimaal is. Ook zie ik dat de GPU van de G2130 sneller is dan de Haswell 3240 die je gelinkt hebt. Dat ze uit 2012 komen maakt dan niet zo veel uit toch? Bij een defect geldt immers de garantietermijn vanaf aankoopdatum en niet productiejaar.

De reden dat ik dat moederbord heb gekozen heeft puur met merk te maken. Ik ben een tevreden Asus/Gigabyte gebruiker en ik heb vaak negatieve dingen gehoord en gelezen over Asrock. Medion pc's hadden voorheen ook ASRock bordjes en ik heb met menig Medion systeem geworsteld in het verleden :P

Je lijstje ziet er verder prima uit, de SSD (840 evo) is al aangeschaft dus die zal niet meer gewijzigd worden ;) ASRock twijfel ik nog over, ik ervaar het nog een beetje als een B-Merk.

[ Voor 11% gewijzigd door quintox op 08-10-2014 20:20 ]

Steam profiel

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Verkeerd gekeken bij die G2130, ik zie nu inderdaad dat ze bij Pentium nu bij G3xxx zitten :p. Wat betreft prijzen van de moederborden, deze pricewatch: Asus H81I-PLUS is maar €5 duurder dan de gelinkte H61, Haswell is qua moederborden echt niet duurder dan Ivy Bridge, zelfs als je alleen naar Asus of Gigabyte kijkt: http://tweakers.net/categ...dnIu-i0bjBVAdW1f6y0Zq31Aw. Een Haswell Pentium build zal misschien iets duurder zijn, maar de €10 extra ofzo wel waard zijn (zie links Anandtech dadelijk).

Ik heb zelf geen ervaring met AsRock en Medion, maar volgens mij is je angst daarvoor ongefundeerd. En er is een heel verschil tussen onderdelen die een fabrikant aan OEMs levert of aan consumenten. Anyway, een Asus moederbordje kost zoals al eerder getoond niet veel meer.

De iGPU van de G2130 kan onmogelijk sneller zijn dan die van de G3240 trouwens, MHz'en van de videochip zeggen niet alles. De baseclock van de Haswell iGPU is lager, maar in de praktijk is de videochip veel sneller. Benchmarks van cpu-world of gpuboss zijn onbetrouwbaar, Anandtech heeft nauwkeuriger resultaten: http://www.anandtech.com/bench/product/1265?vs=1259. Niet dat het nodig gaat zijn voor deze build, maar de iGPU van een Haswell Pentium is meer dan 30% sneller dan van een Ivy Bridge Pentium.

• quintox
Duidelijk verhaal! Je hebt me weten te overtuigen :) Blijkbaar zelf toch niet goed gekeken naar de mogelijkheden/prijzen binnen dit segment. Ik heb mijn lijst bijgewerkt en ik denk dat het nu wel een aardig systeem is geworden :)

Echter twijfel ik wel nog over de case:
Cooler Master Elite 130

Deze biedt de ruimte en het front-panel bevalt me wel. Compact maar wel nog functioneel, voldoende koeling en USB ports / 3,5" optische bay. Echter lees ik in reviews dat ie door alle ventilatie gaten weinig geluid dempend is. Nu kan dit natuurlijk heel erg meevallen, mede doordat er geen GPU in zit. However, er is alleen nagedacht over het dempen van de HDD's met rubber en verder niks. Ik vraag me daarom af of er een soortgelijke case bestaat die bijv. iets beter presteert m.b.t. geluidsisolatie maar wel ongeveer dezelfde functionaliteit en koeling biedt ( zo heeft de CM Elite 130 ook geen uitneembare stoffilters, iets wat de CM 690 bijv. weer wel heeft ).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3240 Boxed€ 50,82€ 50,82
1Asus H81I-PLUS€ 63,95€ 63,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Cooler Master Elite 130€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,95€ 32,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,04€ 64,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,66

Steam profiel