HD Recorder via S/PDIF aalsuiten zinvol bij alleen stereo?

Pagina: 1
Acties:

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 16:20
Ik krijg binnenkort een nieuwe stereo-installatie met nieuwe speakers. 2 hoge kwaliteit stereo speakers (Monitor Audio Silver 6) met een robuuste stereoversterker (Indiana Line Puro 800). Geen extra speakers want 5.1 etc vind ik alleen nodig in de bioscoop.

Ik wil graag mijn mediaplayer met S/PDIF (Toslink) aansluiten op deze versterker en dat kan ook prima. Nou heeft mijn HD-recorder (Samsung SMT C7140 via Ziggo) ook de mogelijkheid om via S/PDIF (Toslink) aan te sluiten, naast de normale manier via tulp-stekkertjes. De steroversterker heeft echter maar 1 digitale Toslink ingang en dan zou ik dus moeten gaan werken met een splitter... een beetje onhandig.

Ik vroeg mij af of het eigenlijk wel zinvol is om mijn HD-recorder aan te sluiten via de digitale ingang als ik toch alleen maar "stereo" beluister. Dus dan sluit ik mijn mediaplayer (beluisteren van FLAC en CD's en het kijken van films) aan via S/PDIF en mijn HD-recorder (die ik alleen gebruik voor TV kijken) via de anologe stekkers. Of is het voor de kwaliteit van het geluid toch beter om beide met S/PDIF te verbinden aan mijjn nieuwe versterker?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Jag

In feite gebruik je sowieso alleen maar stereo toch? Dan kan je het prima doen zoals je voorstelt. Het signaal moet toch ooit weer analoog worden :).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deze versterker dus: http://www.indianaline.nl/producten/puro/puro-800-versterker
Ik zie dat dat ding zowel een optische als een coaxiale digitale in heeft. Dan zou je in principe ook gewoon een convertertje van spdif naar coaxiaal kunnen gebruiken, mits je die twee ingangen aan twee bronnen kunt toewijzen of op een andere manier afzonderlijk kunt gebruiken.

Digitaal aansluiten heeft denk ik wel zin, want ik verwacht dat de DAC in de versterker beter zal zijn dan die van de samsung. Als het werkt met zo'n convertertje zou ik het iig doen.
Als je moet kiezen, kies dan vooral de bron die je het meest beluistert.

Wat ik me verder nog bedacht: gebruik je je mediaplayer altijd icm je TV? Zo ja, dan wordt het nog simpeler: mediaplayer en samsung lekker met HDMI naar je TV laten lopen, en van daar uit met een digitale kabel naar de versterker. Want dan heb je je TV toch al altijd nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 16:20
The Eagle schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:35:
Deze versterker dus: http://www.indianaline.nl/producten/puro/puro-800-versterker
Ik zie dat dat ding zowel een optische als een coaxiale digitale in heeft. Dan zou je in principe ook gewoon een convertertje van spdif naar coaxiaal kunnen gebruiken, mits je die twee ingangen aan twee bronnen kunt toewijzen of op een andere manier afzonderlijk kunt gebruiken.

Digitaal aansluiten heeft denk ik wel zin, want ik verwacht dat de DAC in de versterker beter zal zijn dan die van de samsung. Als het werkt met zo'n convertertje zou ik het iig doen.
Als je moet kiezen, kies dan vooral de bron die je het meest beluistert.

Wat ik me verder nog bedacht: gebruik je je mediaplayer altijd icm je TV? Zo ja, dan wordt het nog simpeler: mediaplayer en samsung lekker met HDMI naar je TV laten lopen, en van daar uit met een digitale kabel naar de versterker. Want dan heb je je TV toch al altijd nodig.
Kijk dat is nou nog eens handig, iemand die zelf ook even kijkt naar het apparaat! Ik heb het even nagekeken en inderdaad: de digitale coaxiale en optische input zijn separaat te gebruiken! Dat wordt dus een verloopstukje kopen en klaar. En inderdaad de DAC was ook een belangrijk argument om deze te kopen: die schijnt zeer goed te zijn. Dank.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

You're welcome :)
Ervaringstip: als de apparaten wat verder van elkaar af staan, de optische kabel zo kort mogelijk houden. De combi optisch naar coax moet de langste zijn. Niet dat een lange optische kabel niet kan, maar het risico op vervelende knikken is groter. Heb je bij coax geen last van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Ik kan zo even niet snel vinden of het ding in staat is om DD te decoden, wat veelal gebruikt word bij tv zenders
Misschien wel handig om rekening mee te houden?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
De HD recorder kan DD gewoon decoden. Al zou ik het gewoon bij de stereo stream houden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1