Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor de opleiding CMD

Pagina: 1
Acties:

• siard
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-11 13:05
Hallo,

Voor m'n studie ben ik op zoek naar een laptop. Ik doe de studie CMD, dat staat voor Communication & Multimedia Design. Bij deze opleiding doe ik veel met videobewerking, Photoshop, Illustrator etc.
Nou heb ik zelf al wat rondgekeken en wat topics bekeken met bijna dezelfde vraag, maar ik twijfel tussen een aantal dingen.

Wat ga je met je laptop doen?
Waar ik de laptop het meest voor ga gebruiken is school en dan specifiek videobewerking, Photoshop, Illustrator, etc. Gamen is niet noodzakelijk, want daar heb ik een Game PC hier staan :)

Wat is je budget?
Ik ben best bereid er wat aan uit te geven, maar het moet niet een absurd hoog bedrag zijn. Het zou mooi zijn als het rond de €800 uit komt, maar ik heb al gezien dat dit lastig blijkt te zijn. Daarom zeg ik max. €1000, maar het liefst minder natuurlijk (ik blijf een Nederlander :P)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja de laptop moet elke dag mee naar school, maar het gewicht maakt niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb liever geen Apple. Het merk staat me niet aan en de meeste programma's die gebruikt worden zijn voor Windows. Apple valt dus af.
Verder zou ik het fijn vinden als er al een (msata)-SSD in zou zitten, of ik deze er zelf in zou kunnen plaatsen (zoals het geval is bij de onderstaande Acer).

Zoals ik al zei had ik zelf al even gezocht en had onder andere deze gevonden:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
Dit is een prima laptop, maar er zit 'maar' een i5 in en ik weet dat Photoshop en videobewerking veel van een CPU vragen. Daarom vraag ik me dus ook af of ik zou moeten kiezen voor een i7 of dat ik het met een i5 ook wel zou redden?

Als je naar laptops met een i7 gaat kijken, kom je al snel in een (veel) hogere prijsklasse. Naar aanleiding van de bovenstaande laptop heb ik de i7 variant daarvan gevonden:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-74508G1Takk
Een andere die ik nog had gezien is deze: pricewatch: Asus N56VB-S4061H

Dat lijkt me voor zo'n kleine meerprijs dan een goede laptop. Echter ben ik niet zo heel bekend in de laptop-wereld en zou ik jullie hulp willen inschakelen en zou ik jullie willen vragen mee te denken met mij.
Misschien heb je zelf ervaring met een laptop of er juist veel verstand van, ik hoor graag jullie suggesties.

Dus wat ik wil weten in het kort:
1. is een i5 genoeg voor Photoshop, videobewerking, Illustrator etc.?
2. Welke suggesties/ op- en/of aanmerking hebben jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door siard op 01-10-2014 15:48 ]

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Je zou de Dell Latitude E5550 nog kunnen overwegen, met vip korting kom je op 784 euro uit. Moet je wel bij een aantal onderdelen de minderprijs selecteren.
Met een i5-4310U, 8GB ram, 500 GB HDD, 1.920 x 1.080 IPS

Verder zou je nog kunnen kijken naar een Lenovo S540, hier is genoeg over te vinden hier op het forum en in de Best Buy van deze maand, scherm is echter geen ips en staat ook niet heel geweldig aangeschreven

Of deze Asus N56JN-CN035H voor iets meer heb je dan de nieuwe generatie i5

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
1) Lijkt mij genoeg... Het is niet zo dat je al het werk op je laptop doet en je geeft aan dat je een desktop heb
2) Heb zelf CMD afgerond in 2008 (alweer tijd geleden woooow) en toen was het zo dat het echt aan je groep ligt hoe vaak je naar school gaat e.d., tenzij dat veranderd is, zou ik niet verwachten dat je elke dag op school zit en dus een zeer snelle laptop nodig hebt om goed mee te draaien. Elke laptop voldeed in principe wel..

• siard
job89 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:42:
Je zou de Dell Latitude E5550 nog kunnen overwegen, met vip korting kom je op 784 euro uit. Moet je wel bij een aantal onderdelen de minderprijs selecteren.
Met een i5-4310U, 8GB ram, 500 GB HDD, 1.920 x 1.080 IPS
Wat is het voordeel van die Dell boven die Acer die ik voorstelde?
mrFoce schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:46:
1) Lijkt mij genoeg... Het is niet zo dat je al het werk op je laptop doet en je geeft aan dat je een desktop heb
2) Heb zelf CMD afgerond in 2008 (alweer tijd geleden woooow) en toen was het zo dat het echt aan je groep ligt hoe vaak je naar school gaat e.d., tenzij dat veranderd is, zou ik niet verwachten dat je elke dag op school zit en dus een zeer snelle laptop nodig hebt om goed mee te draaien. Elke laptop voldeed in principe wel..
Bedankt voor je reactie. Ik ga bijna elke dag naar school, maar gewicht maakt niet zoveel uit. Het liefst koop ik natuurlijk een laptop die zo lang mogelijk mee gaat. Dat ik niet over (bijv.) 2 jaar een nieuwe nodig heb ;)

[ Voor 42% gewijzigd door siard op 01-10-2014 19:09 ]

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
De Dell is een zakelijke laptop, waarvan in het algemeen de degelijkheid beter is dan een consumenten laptop. En Next Business Day garantie ipv carry in. En de CPU is net iets beter.

[ Voor 8% gewijzigd door job89 op 02-10-2014 11:24 ]

• siard
En als ik zou vragen om een laptop met per se een i7, welke raden jullie dan aan?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een i7 gaat alleen het verschil maken als het een quad-core versie is. Die i7 4xxxU cpu's zijn niet niet veel sneller dan i5 4xxxU cpu's (beiden dual-core).

Dit zou mijn advies zijn als je een veel cpu power wil, omdat je niet gaat gamen op de laptop zal de mindere videokaart geen probleem zijn. Hij is echter wel flink dikker en zwaarder dan de Acer en de accu zal een minder lange werktijd hebben.

pricewatch: Asus N56JN-CN035H

[ Voor 58% gewijzigd door Frietsaus op 02-10-2014 19:54 ]

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04:21
Zit in mijn laatste jaar van CMD

Op de lijst met eisen voor een laptop stond dat het een i7 moest zijn maar dat is zeker niet nodig voor de opleiding. Wel moet je inderdaad werken met Adobe maar dit kan makkelijk op een i5.

• siard
Dus... als ik zou moeten kiezen tussen:
1. pricewatch: Asus N56JN-CN035H
of
2. pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

zouden jullie #2 aanraden?

Verwijderd

Ikzelf zit ook in mijn laatste jaar CMD, en ik ga morgen de Acer bestellen. Doorslaggevende factoren waren voor mij een betere batterijduur, betere videokaart (welke geschikter is voor games, maar aangezien je dat niet zal gaan doen is dat een puntje om te overwegen) en afmetingen/gewicht.

Het grote voordeel van de Asus is dat 'ie een i7 HQ Processor heeft, wat in theorie betere (lees: snellere) prestaties levert in Photoshop en videobewerkings-software. Of je het verschil in PS echt gaat merken? I don't know, ik ben geneigd te zeggen van niet. In After Effects e.a. ga je wel de kracht van de vier kernen merken. Een i5 volstaat prima om the designen voor web-toepassingen. Ik kan je aanraden om sowieso een mSATA in te bouwen, die zal naast betere boot-times denk ik ook wel helpen in Photoshop.

Veel succes met je keuze, je kan hoe dan ook geen verkeerde keuze maken met deze twee opties :9

• siard
hmm oké. Dan denk ik ook dat ik gewoon voor die Acer ga. Als blijkt dat ik uiteindelijk (over een aantal jaar) toch een i7 nodig zou hebben, zie ik dan wel weer. Dan zijn er vast wel weer genoeg andere opties.

Iedereen bedankt voor het antwoorden en de suggesties. :)

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Een soortgelijk topic (Laptop studie CMD (Grafisch) - Budget ± €1000) had ik in september lopen met de zelfde eisen en voor mij is er de Asus N56JN-CN090H uitgekomen.

+ i7 4710HQ, quad-core, 4e generatie: Enkele Adobe programma's maken gunstig gebruik van de 4 kernen (met Hyper-threading 8 threads).
+ 8GB RAM: voldoende voor nu en uitbreidbaar tot 32GB (pricewatch geeft slecht 16GB aan)
+ 1920x1080 IPS: Voldoende pixels voor een 15,6 inch scherm met goede weergave door het prima IPS scherm.

- De Asus N56JN-CN035H heeft geen IPS scherm

• siard
Haha dankjewel. Ik typ dit inmiddels vanaf mijn nieuwe Acer Aspire laptop :D

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Voor welke Aspire ben je uiteindelijk gegaan? Volgens mij zijn het allebei prima keuzes, hoop alleen dat ze qua bouwkwaliteit ook goed zijn, daar liep Acer nog wel eens op achter. De hardware moet in beide prima zijn.

• siard
Ik ben gegaan voor deze: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

Zoals je in meerdere reviews kan lezen is het scherm en die klep wel wat fragiel. Hiermee bedoel ik dat die wat te buigen is, maar als je normaal met je laptop omgaat zou je hier geen problemen van moeten ondervinden. Ik neem niet aan dat je van plan bent erop te gaan zitten? :P

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Elke laptop heeft zo wel z'n flaws, als hij maar niet uit elkaar valt :P. Als je een écht solide laptop betaal je je helemaal scheel. Ben wel benieuwd hoe Acer zich tegenwoordig staande houdt qua bouwkwaliteit op de lange termijn, trouwens.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb dezelfde Acer, als je hem voorzichtig behandelt kan er niet zoveel misgaan. Helaas moet je inleveren op stevigheid bij deze prijs en geringe dikte van de laptop.

Hij gaat bij mij nu al een aantal weken mee in een vrij volle rugzak en hij houdt zich tot zover prima. Ik heb wel een lapje stof tussen het scherm en toetsenbord om schade aan het scherm en de screen bezels te voorkomen.

• siard
ja de houd ik er inderdaad ook tussen. Altijd voorzichtig zijn met dit soort spul. :)
Pagina: 1